Новите имперски мечти на Путин

| от |

Разпадането на СССР подхрани болезнените амбиции на Владимир Путин за възстановяване и разширяване на руското влияние в света. Плановете за Евразийски съюз криеха и смислен потенциал, но след Крим са обречени на провал, пише Дойче веле.

1387466329_putin

Думите на Путин, че разпадането на Съветския съюз е „най-голямата геополитическа катастрофа на 20-ти век“ се цитират напоследък почти постоянно. А Евразийският съюз е последният от множеството безуспешни опити за повторно обединяване на някогашните части от Съветския съюз.

През 2011 Владимир Путин, който тогава е министър-председател, разработва концепцията за обединение на бившите съветски републики по примера на Европейския съюз: като „мощно наднационално обединение“, което да бъде „ефективно свързващо звено между Европа и азиатско-тихоокеанския регион“. Първата стъпка в тази посока е сключването на митнически съюз между Русия, Беларус и Казахстан, който влиза в сила още през 2009, и към който миналата година се присъедини и Армения. През 2012 е създадено и единно икономическо пространство, което гарантира свободната размяна на стоки, услуги, капитали и работна ръка. В истинския си мащаб Евразийският съюз предстои да бъде учреден през 2015-та – с целта въвеждане на единна валута. Към него – по волята на Русия – би трябвало да се присъединят и Киргизстан, Молдова и Таджикистан. Както и Украйна – но това бе преди събитията.

Оформя ли се нов Съветски съюз?

Решаващата разлика с Европейския съюз е в това, че обединението на евразийските държави не е обвързано с общи ценности, посочва Александър Бракел, ръководител на бюрото на фондация „Конрад Аденауер“ в Беларус. „Става дума за чисто икономическа общност“, отбелязва той пред Дойче веле. Агресивната позиция на Путин по отношение на Украйна всъщност изяснява донякъде неговите евразийски планове. Дали той иска само съвместно икономическо пространство или ново разпределение на света, чрез което да увеличи сферата си на влияние? Бившата американска външна министърка Хилари Клинтън определи още през 2012-та година Евразийския съюз като „ново издание на Съветския съюз“.

Според Александър Бракел това сравнение е преувеличено – особено като се има предвид, че държавите, произлезли от Съветския съюз, държат най-много на независимостта си. Но за доминиращата роля на Русия в бъдещия Евразийски съюз няма съмнения: „Путин очевидно не е склонен да даде на потенциалните държави-членки истинска възможност за свободно взимане на решения в рамките на съюза. Истинската му цел е друга: той се опитва да предотврати тяхното сближаване с Европейския съюз“. Затова и Русия положи значителни усилия, за да предотврати сключването на споразумение за асоцииране между Европейския съюз и Украйна.

Формално държавите-членки на Евразийския съюз би трябвало да са равноправни партньори, но повечето от тях страдат от опекунството на Русия. „Естествено е да има остри конфликти и противоречиви интереси“, казва по този повод Евалд Бьолке от Германското дружество за външна политика. Въпреки това според него от Евразийския съюз има смисъл, тъй като той ще предложи на участващите държави добра рамка за решаването на конфликти между самите тях. „Без такива обединения произволът би бил още по-голям“, заявява Бьолке пред Дойче веле. Същевременно Русия примамва по-малките съседни държави с ценови облекчения в доставките на нефт и газ. „Беларус има голяма икономическа полза от това. Извън това обстоятелство обаче икономическите ползи за държавите-членки са по-скоро спорни.

Далечната цел на Путин

Сигурно е едно: Евразийският съюз би могъл да представлява мощен блок, заемащ политическото пространство между Запада и Китай. Той твърде бързо би могъл да се окаже по-силен от ЕС, тъй като Русия най-вероятно смята да организира и обща политика по проблемите на сигурността, в която да играе ръководната роля. Във всеки случай подобно развитие ще направи енергийните доставки на държавите от Европейския съюз още по-зависими от московската сфера на влияние.

Въпросът в крайна сметка е до каква степен бъдещите членки на Евразийския съюз ще са склонни да възприемат възможните геостратегически планове на Путин. Именно под впечатлението от руската анексия на Крим, евразийската мечта на Путин може бързо да се превърне в кошмар за съседните държави – особено за Беларус и Казахстан.

„И двете страни в началото положиха големи усилия да ограничат максимално влиянието на Русия и да направят колкото може по-малко политически отстъпки“, казва Александър Бракел от фондация „Конрад Аденауер“. „Подходът на Русия спрямо Украйна им показа ясно за пореден път колко агресивна може да бъде руската политика.“

В последните дни двете държави-съоснователки на митническия съюз от 2009 се стараят да се разграничат от Русия, загрижени за собствените си национални държавни интереси, споделя наблюденията си Евалд Бьолке. Въпреки това руският принцип за моркова и тоягата може да се окаже ефективен в средносрочен план: понеже подобно на Беларус, повечето бивши съветски републики са почти изцяло зависими от руските суровини.

 
 

Watchmen ли ще бъде новият хит на HBO?

| от chronicle.bg |

Още преди няколко години, HBO заяви намеренията си да направи сериал по комис, но сега става ясно, че проектът Watchmen е доста амбициозен и има шанс да се превърне в един от култовите сериали на HBO.

Начело на новия тв проект застава Деймън Линделоф, чиято работа познаваме от The Leftovers, Lost, Prometeus, Tomorrowland и др.

Според източниците сериалът ще има оригинална история и няма да е свързан с филма на Зак Снайдер от 2009 г.

Именно името на Снайдер бе спрягано преди време като главен кандидат да режисира и сериала, но засега не е ясно дали той е постигнал споразумение за участие. Какъв ще бъде прочитът на Линделоф на комикс историята, също не е ясно. При всички положения ще мине още известно време, преди да видим Watchmen по телевизията, но перспективата е вълнуваща за феновете на рисуваната история.

 
 

Мастифът Марта е най-грозното куче в света

| от chronicle.bg, БТА |

Мастиф, който тежи 56 кг и е кръстен Марта, бе обявен за победител в 29-ия ежегоден конкурс за най-грозното куче в света, организиран в Петалума, Калифорния.

Неаполитанският мастиф Марта бе фаворит за спечелване на титлата още от началото на конкурса, като често се просваше на земята с клюмнала глава, когато се предполагаше, че е наблюдаван. „Марта бе спасена, когато бе почти ослепяла. След няколко хирургични интервенции тя възвърна зрението си“, заяви собственичката й Шърли Зиндлър.

Шърли и нейният домашен любимец получиха като награда 1500 долара и пътуване до Ню Йорк, за да се появят пред медиите.

16-годишният Моу, който е кръстоска между брюкселски грифон и мопс и бе най-възрастният участник в конкурса, зае второ място. Той е загубил зрението и слуха си, но има остро обоняние.

Миналата година победител стана 17-годишно женско чихуахуа.

 
 

Новата Opel Insignia – лукс, 4×4 и авангардни светлини

| от chronicle.bg |

Новото поколение на флагмана Insignia на Opel празнува българската си премиера в присъствието на над 300 почитатели на марката, настоящи и потенциални клиенти и медии, сред тях бяхме и ние.

Директорът на представителството на Opel за България Вихрен Горанчев представи модела, като обърна внимание на авангардните матрични светлини IntelliLux LED® , високотехнологичната система за задвижване на четирите колела с torque vectoring, свръхмодерните системи за асистенция на водача, висококачествения интериор със сертифицираните от AGR ергономични предни седалки и типичната за Opel първокласна свързаност с интеграция на смартфон, която сега включва уникалната система Opel OnStar. Тези системи ни бяха визуално представени благодарение на високотехнологичното видео прожектиране върху четирите стени на залата.

Това, което чакахме с нетърпение обаче, беше близкото запознанство с модела, което се случи благодарение на двата високооборудвани автомобила в Sofia Event Center.

Няма спор, че новата Insignia получава възможно най-добрия старт в живота благодарение на голямата популярност и успех на своя предшественик. Лансираното през 2008 година първо поколение Opel Insignia поставя началото на нова ера за марката. Той предложи множество иновативни технологии и вдъхновяващ непреходен дизайн, а когато се появи за първи път беше високо оценен от публиката и медиите, които го избраха за Автомобил на годината 2009 за Европа. Година по-късно и българските медиите му присъдиха най-високото отличие за България.

Ако първата Insignia маркира началото на нова ера за Opel, второто поколение Insignia идва в началото на следващата ера, която всъщност започна преди година и половина с новата Astra, а за първи път беше обявена с Opel Monza Concept на автомобилното изложение във Франкфурт през 2013 г. Концептуалният модел е послужил за вдъхновение на дизайнерите и инженерите на новата Insignia, които са създали истински флагман.

Като цяло новият модел е значително по-лек и динамичен, като в същото време е нараснал на дължина и широчина и е загубил малко от височината си. Ярко изразената предна решетка и тънките източени предни светлини, както и високотехнологичната визия на задната част създават драматизъм в стилистиката на Insignia, осигурявайки на версията Grand Sport излъчването на купе.

Вниманието към най-малкия детайл е ясно видимо и в интериора на новата Insignia.

Кокпитът видимо отразява стилистичната философия на Opel. Водачът седи по-ниско от преди и по тази причина е по-добре интегриран в автомобила, вероятно сдобивайки се с по-спортно, по-ангажиращо и по-интензивно преживяване при шофиране (но повече за него ще ви каже, след като тестваме модела). Повече внимание е обърнато на контролните органи и инфоразвлекателният интерфейс, а head-up дисплеят подчертава дигиталния характер на инструментите, като сензорният екран без рамка на системата IntelliLink излъчва едновременно изтънчен и технократски чар.

За първи път при Opel новото поколение Insignia се предлага с интелигентна система за задвижване 4 Х 4 с torque vectoring, при която мощността се разпределя индивидуално към 4-те колела.

Много малко модели в сегмента предлагат такава широка гама от интелигентни технологии, като новото издание на флагмана на Opel, започвайки от head-up дисплея, през адаптивния круз контрол, който обожаваме, автоматичното аварийно спиране и активното поддържане на лентата на движение, до предупреждението при опасност от сблъсък отпред с разпознаване на пешеходци. Новият флагман на Opel е и първият автомобил на марката от Рюселсхайм, осигуряващ значително подобрена защита на пешеходците и с помощта на активен преден капак, който в случай на сблъсък се повдига в рамките на милисекунди, за да увеличи разстоянието до компонентите в двигателния отсек.

Може би помните, че обърнахме внимание на новото поколение на иновативните IntelliLuxLED® матрични светлини, които дебютираха с новата Astra. Е, при новия Opel Insignia те са значително усъвършенствани.

Новата Insignia предлага типичните за марката Opel инфоразвлекателни технологии и свързаност от най-високо ниво. Това е гарантирано от последното поколение системи IntelliLink с Apple Car Play и Android Auto. Естествено, за новия флагман е на разположение денонощно системата за свързаност и услуги Opel OnStar, с която ви запознахме на тестдрайва на Zafira. Персоналният асистент предлага множество услуги: от автоматична реакция и помощ при катастрофа до асистенция при откраднат автомобил, като с новата Insignia стартират и две нови услуги – резервиране на хотелска стая и търсене на място за паркиране.

Новият Opel Insignia е вече в автосалоните на дилърите на марката, а рекламната му кампания за България стартира днес. Може да видите снимки от премиерата в галерията ни.

 
 

Запознайте се с новите слушалки Beoplay E4

| от chronicle.bg |

Датската луксозна марка Bang&Olufsen разширява портфолиото си с още един продукт – слушалките Beoplay E4.

Те са от ново поколение и разполагат с по-добра функция за изолиране на външния шум (ANC), като блокират звук с до 15 dB по-ниска честота спрямо предишната ANC технология на Beoplay H3. По този начин слушателят трудно би чул дори ако самолет прелети над него.

Благодарение на т.нар. режим на прозрачност (transparency mode) само с един бърз жест пък може едновременно да изключите както шумоизолиращата функция, така и музиката, и да се върнете в обкръжението си.

2017_03_E4_Black_2

Новите Beoplay E4 са с подобрен дизайн. Батерията им е тънка, с полимерна повърхност, която осигурява по-голяма тактилност и издръжливост. Преработен е и дизайнът на устройството за управление на музиката, така че да се постигне по-лесно и интуитивно потребителско преживяване. Слушалките са изработени от лек алуминий, което ги прави изключително здрави и устойчиви на надраскване. В същото време са и изключително леки – общото им тегло е 50g.

Иновативните Beoplay E4 се предлагат в черен цвят и на цена от 249 евро. Очаква се през юли да пристигнат в шоурума на Bang&Olufsen – на ул. „Оборище“ 10 в София.