“Нека не преувеличаваме“

| от |

От месеци насам в Германия и Великобритания се води разгорещен дебат за т.нар. миграция по бедност. Някои твърдения в него обаче съвсем не отговарят на истината, твърди еврокомисарят Ласло Андор, пише Дойче веле.

ebbbe6569a4d12d0e4807f719b6dc66b

Някои твърдения в дебата за миграцията са силно преувеличени, смята еврокомисарят по социалната политика и заетостта Ласло Андор. „Очевидно вътрешнополитическият календар на една европейска държава определя интензивността на дискусията“, каза Андор, визирайки предстоящите общински избори в Бавария. Факт е, че със слогана си „Който хитрува, пътува!“ баварският Християнсоциален съюз (ХСС) нажежи дискусията около т.нар. миграция по бедност.

В началото на 2014 отпаднаха всички ограничения за свободно придвижване на работна ръка от България и Румъния в рамките на ЕС. По този повод в германските и британските медии се появиха редица статии, посветени на страховете от евентуалния масов приток на т.нар. мигранти по бедност. На пресконференция в Брюксел Ласло Андор заяви, че и медиите са допринесли за засилването на дебата с погрешни и заблуждаващи информации. Според него ХСС и някои медии изопачават действителността.

„Не е вярно, както твърдят някои, че Брюксел упражнява натиск върху Германия и Великобритания да отпускат социални помощи на всеки мигрант още от първия ден“, заяви Ласло Андор по повод на отправената преди броени дни препоръка от страна на ЕК да бъде разглеждан всеки отделен случай. В нея Брюксел постави под въпрос цялостното отхвърляне на социални помощи за първите три месеца от престоя на европейските граждани.

„Политическата програма в някои страни-членки допринася в значителна степен за изострянето на дискусиите. Референдумът, който възнамерява да свика британският премиер Дейвид Камерън за принадлежността на Великобритания към ЕС през 2017 година също хвърли сянка върху дебата“, казва Ласло Андор.

Из джунглата на европейските предписания

Не само ЕК, но и Германският съд по трудово право съзира известно разминаване между германското социално право и сложните европейски правни правила. Председателят на сдружението на германските социални съдии Ханс-Петер Юнг заявява, че съдилищата по социалните въпроси са вкарани в политическа роля, каквато не са искали. „Влакът който сега се приближава към нас, потегли още с присъединяването на България и Румъния към ЕС. Още тогава политиците трябваше да са били наясно какви последици може да има разликата в жизнените станадарти в Румъния и България и този в Германия“, казва Ханс-Петер Юнг. Правната материя е изключително сложна. Според Юнг, германското право трябва да се синхронизира с европейското.

В понеделник (13.01.) ЕК представи наръчник, който трябва да помогне на националните власти да се ориентират в джунглата на социалните закони. В основата стоят ясни критерии за проверка на това дали един европейски гражданин живее за постоянно легално в друга европейска страна. Според ЕК, хората, които в рамките на три месеца не започнат работа, а и не си търсят такава в страната-домакин или не могат по друг начин да си осигурят прехраната, нямат право на социални помощи. Тези пък, които докажат, че търсят работа и имат шанс за работно място, могат да пребивават на територията на страната-домакин в продължение на шест месеца. Само легално пребиваващите в продължение на пет години в страната-домакин имат право на социални помощи. „Европейското право трябва да предложи защита срещу злоупотребата със социалните системи в европейските страни“, заявя еврокомисарят Ласло Андор при представянето на директивата.

За голяма част от вътрешноеврепейските мигранти, т.е. за тези, които работят, ситуацията е пределно ясна. „Мигрантите, които работят в някоя друга страна-членка, имат право на същите социални помощи, както и трудещите се местни хора. Те плащат същите данъци и вноски за социално осигуряване“, казва Ласло Андор. Всъщност статистиките и изследванията на ЕК показват, че в повечето случаи европейските мигранти внасят в социалните системи дори повече, отколкото получават от тях.

Дебатът ще заглъхне

Еврокомисарят по социалните въпроси подчертава, че правилата за европейските мигранти не са нови. Всички 28 страни-членки, в това число Германия и Великобритания, още веднъж потвърдиха тези правила през ноември 2013 година. Т.нар. директива за свободно придвижване е в сила от над десет години в ЕС.

„Не виждам опасност за този консенсус. Дебатът за евентуалната злоупотреба със социалните системи и предложенията за изостряне на мерките срещу мигрантите отново ще отшумят. Постоянно изникват подобни предложения, но след известно време отшумяват от само себе си“, казва Ласло Андор. Той смята, че дебатът ще приключи, когато британците се убедят, че след отпадането на ограниченията няма наплив на българи и румънци и че трудовите мигранти внасят повече пари в социалните системи на страната-домакин, отколкото получават.

Председателят на сдружението на германските социални съдии Ханс-Петер Юнг пък заявява, че не бива да се поставят под общ знаменател всички българи и румънци. „Много от мигрантите от тези страни са висококвалифицирани и не се явяват пред съдилищата по социалните въпроси, защото бръзо намират работа и осигуряват прехраната си“, казва той в интервю за „Дойчландфунк“.

 
 

Kia, Renault, Dacia и Nissan показват най-новото от гамата си в София

| от chronicle.bg |

Kia, Nissan и Dacia залагат на най-новите си модели на Автомобилен салон София 2017. Посетителите изложението в столицата ще могат да видят модели, които през тази есен записаха своите световни премиери.

Един от тях е KIA Stinger – най-мощният автомобил в историята на корейския бранд. Това е автентичен грандтурер, спортен седан за вълнуващи пътувания на дълги разстояния.

В София KIA Stinger е показан в своята топ-версия с 3,3 литров twin-turbo V6 бензинов двигател с мощност от 370 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди, 8-степенна автоматична трансмисия и 4×4 задвижване.

KIA Stinger1

Само месец след Международния Автосалон във Франкфурт своя дебют у нас прави и KIA Stonic. Дизайнът на компактния кросоувър на Stonic моментално разкрива произхода на модела – асоциираната с КИА радиаторна решетка тип „тигров нос” е подчертана от хромирана обкантваща рамка, a „Targa“ стилът, който Stonic предлага, дава възможност на клиентите да избират между 20 двуцветни комбинации, загатнати още в прототипа на модела – Provo.

KIA Stonic

В Nissan на свой ред залагат на най-популярния електрически модел в света. Новият Leaf е първият автомобил на компанията в Европа, който ще въведе първи части от най-модерната технология за подпомагане на водача.

Eлектромобилът е оборудван с последните иновативни решения като e-Pedal, позволяващ да шофирате и натискате педала на спирачките по един напълно нов и безпроблемен начин. Пробегът на хечбека е 378 км, като това се дължи на по-мощния задвижващ агрегат – 110 кВт и 320 Нм въртящ момент.

Nissan LEAF

На софийския автосалон своя дебют направи и Dacia Duster.

Новият Duster е първият модел на Dacia, който предлага автоматична климатична система. С пет вентилационни отвора (три по средата и по един във всеки край на арматурното табло) студеният или топъл въздух се обдухва по оптимален начин в купето. Климатичната система е модернизирана за употреба в по-топли климатични условия.

Dacia Duster 2

Новият Duster е достъпен и с безключов достъп – технология, която се използва и тества от няколко години в цялата група Renault. Тази ергономична система отваря автоматично всички врати, когато водачът се доближи до автомобила, и предлага дистанционно заключване (допълнено със звуково потвърждение) при отдалечаване автомобила. Не се налага водачът да изважда ключа от джоба си, за да стартира двигателя, тъй като това става чрез старт/стоп бутон.

Моделът стартира на цени от 21 990 лв. Технически той е запазил гамата двигатели от своя предшественик, като ще продължи да се предлага с 1,6-литров бензинов атмосферен мотор със 115 к.с., като и с 1,2-литров с турбо, развиващ 125 к.с. Дизелите си остават два – с обем 1,5 литра, които предлагат 90 и 110 к.с. При версиите с предно предаване се залага на полунезависимо окачване, а при тези със система 4х4 има независима електромагнитна муфа отзад.

На щанда на Renault голямата атракция е новият Megane RS. Хот-хечът е получил 1,8-литров турбо мотор, зает от възродения Alpine A110, завиващи задни колела и трансмисия с два съединителя. Megane RS запазва предното предаване, а моторът на хотхеча е с мощност 280 к.с. и има максимален въртящ момент 390 Нм.

Renault Megane RS

Колата ще може да се поръчва и с 6-степенна механична трансмисия, а не само с 6-степенна EDC кутия. Моделът получава и система за избиране на различни режими за управление на електрониката Multi-Sense – вариантите са Comfort, Normal, Sport, Race и Perso, при който водачът избира индивидуални за него настройки. На борда присъства и мултимедийната система R-Link 2, която осигурява високо ниво на свързаност с външни устройства, както и функцията R.S. Monitor. Тук е наличен и режим Expert, който дава възможност за включване и камера към системата – отлично решение за всеки трак дей.

 
 

5 звезди, които мразят да се снимат с фенове

| от chronicle.bg |

Познат сценарий за всички, които сме се опитвали да се набутаме при любимите си селебритита: ръцете ни френетично се завират в джобовете, търсейки мобилните ни телефони с надеждата да ги снимаме. И естествено, да постнем снимката в социалните мрежи след това.

Да, ама има звезди, които изобщо нямат  желание да изпълняват желанията на геновете си. Джъстин Бийбър не е единственият, който мрази да си прави селфита с девойки пред припадък.

Вижте в галерията пет звезди от Холивуд, които не биха искали да се снимат с вас.

 

 
 

„Да убиеш присмехулник“ и други лоши заглавия от книгите

| от chronicle.bg |

След като американците изключиха „Да убиеш присмехулник“ от програмата в училищата заради повтарящата се дума „негър“, всички си отдъхнахме, че нещата тръгват в правилна посока.

Но това е само началото на политическата коректност, която трябва да погълне творческата продукция.

Ето няколко предложения за преименуване заглавията на други книжни класики, които, като се замислим, не звучат угодно на цялото население на Земята:

 „Борба за територия и мир“

„Война“ е лоша дума. Това е нещо, от което трябва да се страхуваме и като всяко нещо, от което се страхуваме, да не го назоваваме. Както правят героите от „Хари Потър“ с Волдемор. Та нека бъде „борба за територия“.

„Умствено изостанал в тежка степен“

„Идиот“ е обидна дума. А нейният еквивалент в учебниците по психиатрия е „умствено изостанал в тежка степен“. Та хайде да не се обиждаме. И Достоевски ще се съгласи, че „идиот“ не звучи добре в рамките на съвремието.

„Десет малки афроамериканчета

Какво е това „негърчета“? Срам за българските преводачи.

„Трима души в една лодка (като броим и кучето)“

Ей! И животните имат права!

„Възрастният мъж и морето“

„Старец“ звучи грозно. Каква е тази дискриминация на възрастните?

„Материално подсигурен и нуждаещ се от финансова помощ“

„Богат, беден“ всява класови различия и конфликт между слоевете

„Прекратяване на жизнените функции край Нил“

Думата „смърт“ не е хубава.

„Мемоарите на една репресирана жена“

Гейшите все пак не са виновни, че са проститутки, животът ги е принудил.

От българските класики също има какво да се желае, що се отнася до коректност.

„Под игото“, например, следва да се прекръсти на „Под османското присъствие“. „Маминото детенце“ може да обиди 30-годишните, които живеят с техните и е по-добре да се преименува на „Момчето, което обичаше майка си“, а за „Крадецът на праскови“ да не говорим. Да не искате някой да реши, че е хубаво да се краде?

 
 

Оскар Уайлд: творецът, който продължава да ни се присмива

| от |

Да харесваш Оскар Уайлд в днешно време е направо задължително. Почти толкова, колкото и да признаваш приноса на Вазов към българската литература, въпреки, че си чел само „Под игото“ до десета глава в шести клас. Някак е почти невероятно да прочетеш на някого афоризмите на английския класик и да не чуеш: „Ох, толкова ми е любим!“

Да, ако знаете какво означава De Profundis, познавате Лейди Бракнъл, името Базил не го свързвате първо с босилек, ако щастливият принц ви кара да се възмутите от населението, на вас Оскар Уайлд може и да ви е любим. Всичко по-малко от това ви поставя точно в графата хора, на чието осмиване най-великият английски писател посвещава творчеството си.

„ – Английското висше общество се състои само от баби и елегантни горделивци.
   -Напълно сте права, мъжете наистина са баби, а жените елегантни горделивци.“

Не, това не е поредният афоризъм, който ще намерите в сборниците. Това са реплики от една от великите английски пиеси, „Идеалният мъж“.

Защо толкова се превъзнасяме по Оскар Уайлд? Като изключим приятните „мисли“, които от време на време споделяме, има много повече неща от това. Той е творецът, който живее и твори в разгара на викторианска Англия. Времето на фалша. На висшето общество, което живее на гърба на народа, създава образци на подражание, които самото то потъпква, когато затвори вратите на дома си, но на публично място отстоява повече от пламенно.

Оскар Уайлд е човекът, който се присмива над времето, в което живее. И го прави повече от майсторски. Пиесите му са писани за хората, които ги гледат. Публиката ги гледа и се залива от смях. Дали е разбирала, че тя самата е прототип на случващото се на сцената? Може и да е, но да я е било срам да си признае. А може и да е гледала на себе си като толкова „морална“ , че да не е разбирала дори, че самата тя е в основата.

Да можеш да се присмееш по такъв деликатен начин над абсурда на цяла една епоха. Това е геният на Оскар Уайлд. Да можеш да откриеш любовта и красивото, когато си част от един свят, който е заслепен от химери. Да разбереш, че балансът е повече от необходим. Че след разгулният живот е нормално да дойдат дни на страдание. Но не просто да признаеш това на теория, а да го осъществиш на практика. Да се обърнеш към онзи, когото си обичал, но който те е предал и да продължиш да го обичаш. Това е повече от великодушие. В личен план това е гений.

„Животът е прекалено важен, за да говорим сериозно за него.“

Един фарс. Това виждаме, когато четем Оскар Уайлд. И този фарс, макар и малко преувеличен, отразява до голяма степен историческата истина на противоречия, на фалшиви норми. Това поражда смеха. Сериозността, с която е поднесено и възприето всичко, са онова, което прави Уайлд комикът на всички времена. А на другия полюс е детската невинност и наивност. Нежността, деликатността, която лъха от всяка буква в „Щастливия принц“. Всичко отразява реалността на едно друго ниво, в което е необходим дълбок прочит. Този дълбок прочит открива пред читателя неподозирани философски дебри, които са по-интересни и от милион афоризми на едно място.

Колкото и да е странно, Оскар Уайлд продължава да осмива обществото. Дори днешното, 117 години след смъртта си и 163 години след рождението си. Всеки фалш, всяка неподплатена превземка попада под острото му перо. Всяко превъзнасяне по нещо, което не е осъзнато. Всяко осъждане. Всичко нечисто.

Днес се навършват 163 години от рождението на английския писател, поет, драматург и журналист. Днес е роден единственият денди, който има право да е такъв. Няма лошо да си денди, лошо е когато го правиш самоцелно и няма нищо на заден план. Нека не помним Уайлд с хомосексуалните му връзки, смешните цитати и други лекомислени неща, които хващат окото и гъделичкат самочувствието. Той е цяла вселена. Той е цветна градина, която цъфти в безброй нюанси. В нея има и красиво и грозно. В нея има и един градинар, който се грижи за своите цветя, за да може другите да видят красотата. Това е геният. Това е Оскар Уайлд.

„Светът е сцена, но постановката е твърде слаба.“