НАТО успешно „осребрява“ ситуацията около Украйна

| от |

NATO_logo

Иван Преображенски от Росбалт

Рязкото активизиране на Русия даде шанс за нов живот на Северноатлантическия съюз. Макар да демонстрира в случая с Крим, че не е готова за конфликти с реален противник, НАТО се опитва да увери всички, че днес е безалтернативен гарант на сигурността и в Европа, и в Средна Азия. Все по-трудно убеждава обаче дори собствените си членки. 

За разпускане или поне сериозни реформи в алианса се заговори практически веднага след разпадането на Съветския съюз. Но вместо да изчезне, НАТО, напротив,  взе дейно да се разширява в източна посока. 

Последваха инвазиите в Афганистан, Ирак и Либия. Заради тях евроатлантическото партньорство започна да се пропуква. Франция и Германия изобщо не желаеха да воюват със Саддам Хюсеин. Спря и разширяването на алианса – забуксуваха процесите в Украйна, Грузия, Молдова. Западноевропейските партньори на САЩ категорично им отказваха членство. И пак се чуха приказки, че Северноатлантическият съюз, вече отживял, трябва да поеме или към бунището на историята, или към вътрешни реформи. Времената за екстензивно развитие са минало и НАТО не отговаря, дето е думата, на новите предизвикателства.

Военният блок бе твърде слабо приспособен например за борба с тероризма. А след публикуваните данни, че САЩ следят всичките си съюзници, опитите на пакта да стане водеща сила в гарантирането на кибернетична сигурност едва ли не в планетарен мащаб будеха най-малкото смях. Стигна се до критична точка.

Присъединяването на Крим от Русия обаче може да спаси алианса. Поне така разчита, и то силно, главната му квартира в Брюксел. Защото, формално погледнато, НАТО се сдобива вече с реален, а не измислен „потенциален противник“. 

Естествено през кримската криза алиансът се прояви като най-малко дееспособната международна институция, освен може би Съвета за сигурност на ООН. Навярно защото взема всички съществени решения с консенсус. Това обаче съвсем не оправдава най-големия в света военен съюз, едвам успял дори да формулира позиция във връзка с териториалния конфликт между две големи европейски страни. Като оставим настрана, че пактът демонстрира пълна неспособност да повлияе на събитията в Украйна или да я защити от Русия, както предлагаха някои политици в Централна Европа.

Натовците обаче се възползват от паническите настроения сред част от централноевропейските политици и без да предоставят реални гаранции за защита, дейно се стремят да разширят своята зона на влияние. Говорим най-вече за предложението на алианса от 7 май да разположи войски в държави от Централна Европа.

Трудно бихме опровергали при това положение посланика на Русия в НАТО Александър Грушко, усъмнил се тези дни дали пактът е способен и готов да брани своите членки. „Чудно защо в НАТО убедено се говори, че само алиансът може да гарантира сигурността на членките си. Макар за всички да е ясно, че сигурността не зависи от НАТО, а от нормалните отношения със съседните страни, развитието на сътрудничество и взаимодействие, от много други невоенни фактори“, заяви руският представител в Северноатлантическия съюз.

Ще припомним, че по-рано алиансът сам странеше от подобни стъпки – до голяма степен за да пести средства, а и да не си разваля пак отношенията с Русия, без да има защо. Сега обаче НАТО, напротив, предлага на членките си в Централна Европа военна помощ. Доста натрапчиво при това.

Толкова натрапчиво, че далеч не всички я приемат. Докато Полша сама официално моли не само за натовски маневри на своя територия, но и за изграждане на бази, Чехия например гледа да се измъкне. Експерти от НАТО бяха обяснили вече на Прага, че войските й едва ли могат да отблъснат агресия отвън; министърът на отбраната Мартин Стропницки обаче заяви пред Ройтерс: „Да повишим някак нивото на присъствие на алианса у нас – да. Но става ли дума за истински подразделения, съм настроен скептично“. Както заявява шефът на чешкото военно ведомство (също и киноактьор), неговото поколение помни как в страната са били базирани близо 80 000 съветски войници, тъй че никакво пряко чуждестранно военно присъствие не буди у него оптимизъм.

Изявлението му впрочем не е гаранция Чехия да не „клекне“ пред НАТО, защото местната опозиция, а и премиерът, осъдиха сравнението на войските от алианса с войските на Варшавския договор и на практика накараха Стропницки да се оправдава.

Успоредно с Европа НАТО разширява и своята зона на отговорност в Средна Азия. В Ташкент официално и тържествено се открива днес офис на Северноатлантическия съюз. И макар това решение на узбекистанските власти формално да не е взето днес, макар да се дължи на опасения от дестабилизация в региона след изтеглянето на западните войски от Афганистан, мнозина със сигурност ще го свържат със събитията в Украйна.

Тъй че след Крим Северноатлантическият съюз доста успешно е „осребрил“ стария лозунг от студената война „Руснаците идат!“. Който е повод не само да се искат повече средства, но и да не се правят никакви реформи в бюрократизираната, не съвсем работоспособна организация. Покрай войната, казват, всичко се забравя. В случая войната е само призрак, но и той върши работа.

Ако се стигне впрочем до истински военен конфликт,  манипулаторите от щаба на НАТО може доста да си изпатят от водената днес политика. Защото НАТО, както си беше най-големият, най-мирният и най-неефикасният военен алианс в цял свят, така си и остава тромава грамада, която едва ли ще е от помощ за членките си при реална заплаха. /БТА/

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.

 
 

Коя е групата, която виждаме в новия „Туин Пийкс“

| от chronicle.bg |

На сцената в бара от “Туин Пийкс” Роудхаус сме свикнали да виждаме русокосата Джули Круз, която с магическия си глас изпълнява песни, създадени от композитора Анджело Бадаламенти.

В новия „Туин Пийкс“ обаче нейното място е заето от друга русокоса жена с не по-малко магнетично излъчване. Тя се казва Рут Раделет и е вокал на американската банда от Орегон Chromatics. На сцената бандата изпълнява парчето Shadow, което се вписва съвършено в атмосферата на сериала.

Групата е създадена през 2001 година. Състои се от Рут – вокали, китара, синтезатор, Адам Милър – китара, вокодер, Нат Уолкър – барабани, синтезатор, Джони Джуъл – продуцент, мултиинструменталист.

Бандата има специфично звучене, в което се преплитат пънк и лоу фай, описвани са като шумни и хаотични. Постепенно вкарват в музиката си синтпоп и постпънк елементи. Техни парчета сте чували и в „Клюкарката“, „Mr Robot“, „Bates Motel“ и във филма „Drive: Живот на скорост“ (2011).

От бандата казват, че видеото към парчето представлява отдаване на почит към филма на Дейвид Линч „Синьо кадифе“ и „легендарната Джули Круз“.

 
 

Ще има ли промени в европейските турнета на звездите?

| от chronicle.bg с БТА |

Заради атентата на концерта на Ариана Гранде в Манчестър групата Blondie и бандата Take That анулираха вчера концертите си съответно в Лондон и Ливърпул, за да изразят съпричастност с жертвите, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Take That анулират и концертите си на 25 и 27 май в Манчестър.

Турнето на Ариана Гранде засега не е анулирано, нито отложено. Гранде и екипът й в момента са фокусирани предимно върху жертвите на атентата, а не върху турнето. Засега не е ясно какво ще стане с концерта в четвъртък в Лондон, пише АП.

Селин Дион обяви, че няма да промени датите на европейското си турне, обхващащо Копенхаген, Стокхолм, Лондон и Париж и включващо концерт на 25 юни в Манчестър Арена.

Фил Колинс няма да отменя концерта си в Ливърпул на 2 юни и петте си концерта в Лондон, започващи на 4 юни.

Iron Maiden също ще пеят, като е планирано, днес в Кардиф и на 27 и 28 май в Лондон.

Guns N’ Roses, които са на турне и ще пеят в Дъблин, Лисабон, Мадрид, Цюрих, Мюнхен, Лондон и Париж, не планират никаква промяна в програмата си, каза техен представител.

 
 

Риана се снима във филм на Netflix

| от chronicle.bg |

Netflix ще снимат филм, режисиран от Ава ДюВерни, с участието на Лупита Нионгo и Риана.

Историята на филма е изключително нестандартна. Идеята идва след като потребител на Twitter публикува снимка на Лупита Нионгo и Риана, които сана модно дефиле. На снимката има следният коментар: „Риана изглежда все едно мами богати бели мъже, а Лупита е компютърно грамотната най-добра приятелка, която помага и й пази гърба.“ Това подтикна потребителите на социалната мрежа към спекулации как този филм би могъл да се развие.

Те също така поискаха режисьор да е Ава ДюВерни, а Иса Рей да напише сценария. И четирите жени по-късно изразиха интерес към подобна продукция.

На Фестивала в Кан Netflix наддава за филма и в крайна сметка печелят наддаването. ДюВерни потвърждава за режисьорската позиция, докато с Рей все още се водят преговори за сценарната. Не е ясно точно колко комедиантката е посветена на сценария в момента, но се твърди, че вече работи по него. Самото студио планира старт на снимките през 2018, когато ДюВерни ще е приключила работата си по „A Wrinkle In Time“.

Това е голям проект за Netflix, които постепенно увеличават портфолиото си. По този повод, а и след като видяхме, че са склонни да взимат идеи от феновете си, искаме да им покажем следващата снимка – на Скалата в ролята на Джони Браво.