Най-гигантският заговор

| от |

Светът е обзет от масова параноя, а това създава благодатна почва за избуяването на все повече и все по-абсурдни теории на заговора. Именно те обаче са най-гигантският заговор срещу човечеството, предава Дойче веле. Ето защо:

Преди две седмици Ви предложихме няколко мнения на германски публицисти за теориите на заговора, които печелят все повече почитатели, последователи и привърженици – особено в интернет. Мнозина автори (не само в Германия) бият тревога, защото тези опростенчески обяснения на комплексните процеси в политиката, икономиката и обществения живот отслабват демокрацията и подронват основите на свободния свят. И наистина, теоретиците на конспирацията непрекъснато призовават своите последователи: „Не вярвайте на политиците и на медиите! Не гласувайте! Ако изборите променяха нещо, политиците отдавна да са ги забранили“. Тоест, те обявяват демокрацията за безполезна – независимо от факта, че именно тя е единственият инструмент, с който т.нар. „обикновен човек“ може да контролира политиката.

Факт е, че конспиративните теории са особено популярни в ислямския свят, където демокрацията и свободата не са много на почит. Тъжното е обаче, че все повече хора и в така наречения Западен свят вярват в подобни врели-некипели. А още по-тъжното е, че част от тези хора са уж сред най-просветените и образованите, доколкото се подвизават в интернет. Но нека видим къде точно грешат теоретиците на заговора. Саркастичният коментар на Йохен Битнер в седмичника „Ди Цайт” много точно напипва слабите места на техните конструкции:

„Майката“ на всички модерни теории на заговора

„Не Ал Кайда, а ЦРУ е замислило и организирало атентатите на 11 септември 2001 година. В Пентагона се заби не пътнически самолет, отвлечен от терористи, а бойна ракета, изстреляна от армията на САЩ. Защо ли? Ясно е като бял ден: администрацията на президента Буш се нуждаеше от нещо като подпалването на Райхстага, от чудовищен повод, за да изпрати войски в Близкия изток и да създаде в онзи регион такъв ред, който е изгоден за САЩ. Всичките тези нелепици ги пише черно на бяло в различни книги, които се продават в огромни тиражи. А още по-лошо е, че десетки милиони хора, особено в ислямския свят, им вярват. Последователите на конспиративните теории отговарят на всяка критика с поне две нови теории, така че всъщност човек не би трябвало да подхранва манията им, като спори с тях за 11 септември – „майката” на всички модерни теории на заговора. Въпреки това този разговор трябва да се състои, защото въпросната теория отдавна изгуби девствената си безобидност и даде грозен принос към ледниковия период, който се възцари между западните и ислямските страни”, смята авторът.

Битнер оставя настрана всевъзможните уж професионални брътвежи за отломки, за следи от експлозив и за авионика. Той иронично репликира легионите така наречени „експерти”, които са насъбрали куп уж неопровержими доказателства, че „близнаците” със сигурност са били взривени отвътре и че няма пилот на света, който може да забие Боинга под такъв ъгъл в Пентагона. Както е известно, насреща им се изправят други легиони специалисти, които твърдят обратното. Но това е второстепенно, смята авторът, защото първостепенният въпрос всъщност гласи: има ли наистина някаква логика в такъв предполагаем заговор?

„Ако е вярна тезата, че всичко това е дело на ЦРУ, веднага трябва да се запитаме: защо тогава големите елементи от пъзела изобщо не пасват помежду си? Нима на ЦРУ му беше наистина необходимо да инсценира отвличането на цели четири пътнически самолета? Един щеше да стигне, рухването на „близнаците” беше достатъчно силен шок. Ако цялата тази работа е дело на ЦРУ, нима нямаше още при планирането да се досетят, че така само разширяват кръга на замесените и неимоверно увеличават опасността да бъдат разкрити. Е, ЦРУ са толкова печени, че може би нарочно са вкарали и грешки в плана, за да звучи по-автентично – ще кажат привържениците на конспиративната теория. Как да им възрази човек?” – иронично коментира Йохен Битнер и задава ключовия въпрос: „Защо обаче американската военна машина, отправила се на пълни обороти към близкоизточния петрол, реши да направи едно неочаквано отклонение към Афганистан? Известно е, че през последните 13 години американците изхарчиха 500 милиарда долара за своето военно присъствие в Афганистан и за помощите за развитието на тази страна. А срещу това не получиха дори капка петрол. Що за бизнес-план? И още: ако наистина ЦРУ стоеше зад атентатите на 11 септември, нима нямаше да бъде много по-логично още от самото начало да хвърли вината върху едного, който наистина плуваше в петрол: Саддам Хюсеин? Е, станала грешка в планирането, случва се навсякъде при големите бюрокрации…

После обаче, две години по-късно, американските тайни служби най-накрая се сетиха къде всъщност е петролът – и да вземат по такъв отчайващ начин да се провалят с тъй и ненамерените оръжия за масово поразяване на Саддам… Същото това ЦРУ, което води цял свят за носа, инсценира отвличане на самолети, взривява „близнаците“ и измисля Осама бин Ладен – тъкмо това ЦРУ не е успяло да зарови няколко гранати с отровен газ в иракската пустиня? Може би в главната квартира на ЦРУ в Ленгли просто са решили, че от подобна операция няма смисъл – та нали Джордж Буш младши беше твърдо решен да нахлуе, независимо дали има повод или не. Добре, но когато американците най-после постигнаха заветната си мечта и взеха властта в Ирак, как стана тъй, че оставиха иракчаните сами да продават петрола си, вместо да им го конфискуват? Явно някой пак здраво е омазал работата. Толкова здраво, че сега американците са принудени да замърсяват собствените си подпочвени води с фракинг, за да удовлетворят енергийния си глад. И не щеш ли се оказва, че са на път да станат най-големия производител на петрол и газ в цял свят! Или и това е някакъв нов заговор?”.

„Тъмни сили владеят света“

В края на статията си Йохен Битнер предупреждава, колкото и да се смеем на заговорническите теории, те си остават опасни като отрова, защото предлагат разбираеми, но дълбоко неверни обяснения на случващото се в света. Според него хората, които не си правят труда да се задълбочават в политическите процеси, търсят истината на неправилното място и виждат навред само отвратителни мотиви, лъжи и враждебност. И сеят навсякъде около себе си недоверие.

Хората се чувстват несигурни – ето причината за настъпилата „ера на недоверието”, пише друг автор в „Ди Цайт“. Томас Асхойер също е много разтревожен от факта, че конспиративните теории се множат с всеки изминал ден: „Масовата параноя нашепва, че обществата се намират във властта на мрачни сили, които ни контролират изцяло. На първо място сред тези тъмни сили са тайните служби, подир тях идват какви ли не други картели на властта: мощни капиталистически секти („Билдерберг!”), трансатлантически сдружения на милионерите („Давос!”) и най-най-важното – тайната коалиция на елитите, на медиите и политиката, която смазва всяко отклоняващо се мнение.

Този мироглед е налудничав – макар и не съвсем. Глобализиращите се общества действително вече не се поддават толкова лесно на демократичен контрол, националните парламенти са отслабени, а центровете на властта сякаш са едновременно навсякъде и никъде. Влиянието на националните правителства спада, а в общественото съзнание се затвърждава впечатлението, че най-важните решения вече се взимат единствено от големите играчи на тъмно. После националните парламенти просто за алиби ги одобряват.”

С други думи: демокрацията в досегашния си вид наистина е застрашена. А конспиративните теории, които на пръв поглед целят да отворят очите на обикновения човек за машинациите на властта, всъщност ерозират демокрацията и така отнемат на този „обикновен човек” най-важния му инструмент да контролира властниците. Получава се неочакван парадокс: тъкмо конспиративните теории се оказват най-гигантският заговор срещу човечеството.

 
 

Примата на Болшой театър и Ла Скала Светлана Захарова гостува в България

| от chronicle.bg, БТА |

Примабалерината на Болшой театър, Мариинския театър и Миланската Скала Светлана Захарова се представя с коронната си роля – на Жизел, при първото си гостуване в България. Примата и Денис Родкин ще танцуват в спектакъла на Софийската опера и балет „Жизел“ от Адам тази вечер от 20.00 ч. в зала 1 на НДК. Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев ще дирижира оркестъра на първия ни оперен театър, съобщават организаторите от „Жокер медиа“.

Много се радвам, че при първото си идване в София ще покажа „Жизел“, един от най-любимите си балети. Той е сложен, с драматична история. Танцувала съм го по цял свят, в различни редакции, каза примата пред репортери. Тя припомни, че това е и една от първите й големи роли – още на 17 години, когато много неща не е знаела и не е разбирала. А с годините натрупаният жизнен опит обогатява изпълнението й, добавя нови нюанси и още по-ярки емоции в образа.

Денис Родкин я „спечелил“ преди три години със своята отдаденост на балета – за две седмици научил всички партии в „Кармен-сюита“, в която двамата си партнират за първи път в Мариинския театър.

Времето не е много, но понеже често танцуваме, ми се струва, че отдавна сме заедно, казва Захарова.

Никога не съм имал трудности в работата си със Светлана – разбира се, вълнувах се много преди първата ни репетиция, от срещата с такава звезда. Тя ме научи на много неща – вече съм съвсем различен човек. Трябва да съм не само сигурен партньор, а и в соловите си вариации да съм на нейното ниво, коментира Родкин.

Светлана Захарова ще е в ролите на две свои знаменити предшественички – Наталия Макарова и Алла Осипенко, в нов спектакъл в Болшой театър, посветен на Рудолф Нуреев. Премиерните представления са на 9 и 10 декември.

Двете прими са писали писмо на Нуреев. Докато актьор чете текста на писмото, техните портрети се появяват на видео, а аз изпълнявам шестминутно соло, с музикален съпровод – своеобразен монолог. Това е много красив, откровен момент в спектакъла, който е доста необичаен и за Болшой театър, а мисля, и за целия свят, отбелязва Захарова.

Тя мечтае шестгодишната й дъщеря, първокласничка, да поеме по нейния път.

Българската публика ще види през май нейната авторска хореография „Аморе“ с участието и на Денис Родкин, в която Захарова изпълнява три съвсем различни образа. Спектакълът е създаден преди година и половина, с премиера в Италия. Има интерес от много страни. Сега артистите се връщат от гастрол в Токио, където е посрещнат много добре. По думите на Светлана Захарова, „Аморе“ е в най-добрите традиции на съвременната хореография.

 
 

8 тайни на успеха: Колко е важен етикетът с Валентин Игнатов

| от chronicle.bg |

Никой не е скочил високо, докато е искал да направи просто една малка крачка.

„Направи нещо голямо“ е и мотото на новия бизнес телефон на Samsung – Galaxy Note 8.  Достатъчно голям, за да не е малък и достатъчно компактен, за да не е прекалено голям – този път от Samsung са право в целта с размера. И не само с размера. 

Помолихме няколко човека с богат бизнес опит да ни разкажат за тяхното правене на нещо голямо, за съвета, който са получили в подходящ момент. Както и да дефинират „успеха“ според собствените си принципи – и дори да ни го напишат на ръка с S Pen стилуса на Note8.

 

Успехът е понятие, в което може да се набутат всевъзможни измерители и смисли: пари, слава, семейно щастие, популярност, власт, поредица от малки постижения или един голям пробив…какво ли не. Но истински успешният човек се познава бързо и безпогрешно, когато разговаряш с него на живо.

Обикновено той е спокоен, уверен, без хистеричната необходимост непрекъснато да говори за успехите си, с добър подход към хората. Той е събеседник, общуването с който носи усещане за смисленост и спечелено време.

Валентин Игнатов е точно такъв успял човек: той не излъчва претенциозност, не налага мнение и говори така, че събеседниците му го слушат не защото трябва да го слушат, а защото им е интересно. Нещо, с което, нека бъдем честни, малко хора могат да се похвалят.

DSC_2373

Валентин започва своята кариера от Pepsi, където работи като търговски директор. Пътят му минава през Devin, където е един от собствениците, и в момента се намира в една област, която е по-привлекателна от водата и безалкохолните: бирата.

В момента той произвежда Karsten – висококачествена бира, която се произвежда в завода на Tuborg-Carlsberg в Букурещ. Валентин разбира не само от бири. Говорим си с него за маркетинг, за разликата между стока и продукт, за италианците-палячовци и италианците-бизнесмени, за немските му корени и за България – държавата, в която има място за хората, които искат да успеят.

DSC_2346

Какво пият българите? Обичат ли бира?

Българите много обичат да пият бира. Тя е една от най-древните питиета, измислена е още от древните египтяни, които са ферментирали пшеница и са пили бира. За разлика от годините на социализма, бирата която сега се произвежда в България е много качествена и по нищо не отстъпва на западните бири.

Тогава имаше един виц, за българи, които изпратили в чужбина бира за проверка. Върнали им я с бележка, че „Вашият кон няма проблеми с бъбреците“.

Сега вече не е така. За производството на добра бира е изключително важно да има добра вода, а у нас водата е много чиста, което е първата предпоставка за направата на хубава бира.

Нещо за твоята бира? Ще ни убедиш ли да я пием?

Произвеждаме Карстен от три години в Румъния при бутилировача на Carlsberg и Tuborg. В същия завод се правят и соковете Granini, които навремето внесох в България. Тази година имаме голям успех, тъй като една от големите търговски вериги у нас, Billa, ми се довери и приеха Карстен да бъде акцент в летния сезон. Бирата се приема много добре, тъй като е малцова бира, няма изкуствени съставки, а процентът на алкохол е в оптималните граници, които са между 4,5 и 5. В случая на нашата бира той е 4,7.  Другият измерител за хубава бира е съставката твърдото вещество, т.нар. плато, чиито съвършени стойности са между 10 и 11. При Карстен то е 10,5. Освен това, бирата е евтина.

Какво отличава евтината бира от скъпата?

Като производство всички бири са евтини, когато говорим за мейнстрийма. Ако решите да произвеждате бира, трябва да знаете, че първоначалната инвестиция е много голяма. Но оттам нататък, това, което вкарваш, за да се прави бирата, е минимално: пшеница, малц, хмел, вода. Разбира се, има бири на друго ниво: белгийски, бенедиктински, които се правят по манастири…там производството неизбежно е по-скъпо. Но разликата в цената при мейнстрийм бирите не е в качеството им, а в маркетинга, дистрибуцията и средствата за продажба.

Цялото интервю с Валентин Игнатов четете в Webcafe.bg.

 
 

Руши Видинлиев режисира новото видео на Dead Man’s Hat

| от chronicle.bg |

Руши Видинлиев е режисьор на най-новото видео на рокендрол бандата Dead Man’s Hat. Дори и да се крие от обществения живот, Руши продължава да работи по музикални и филмови проекти.

Парчето се казва Little Cars, а най-интересното е, че е заснето с помощта на дрон. Освен че изглежда супер модерен, клипът държи зрителя под напрежение до края. Самите музиканти споделят, че много са се забавлявали на снимките.

Dead Man’s Hat е една различна рокендрол банда, за която българските фенове тепърва ще чуват много. Групата от талантливи музиканти няколко пъти печели сърцата на публиката с концертите си на живо. Това е втората им авторска песен, след парчето After Midnight.

Dead Man’s Hat съчетават рок музика с акустични инструменти, за да представят нещо ново и непознато на българските зрители. Такъв е и новият им сингъл Little Cars. Той е миксиран в Ирландия и носи запазеното инди звучене на Dead Man’s Hat. Групата вече работи и по първия си студиен албум, който се очаква с нетърпение от феновете.

 

 

А за тези, които нямат търпение да чуят парчето на живо, на 19 октомври музикантите от Dead Man’s Hat свирят акустично в клуб “Hambara”.

 

 
 

България и Русия си сътрудничат в областта на културата

| от chronicle.bg |

Професионалният синдикат на българските артисти и руската агенция „Съзвездия на културата“ сключиха договор за сътрудничество в областта на изкуството.

Документът ще даде шанс на родните артисти по-лесно да достигнат до руската публика, ще се финансират копродукции между двете страни в областта на киното и ще се осигури възможност на българските зрители да научат повече за съвременното руско изкуство.

Как този договор обаче ще повлияе на практика на нашите артисти?

Цветан Чобанов е собственик на голямо студио за дублаж у нас. Той вярва, че сключеното споразумение ще се отрази благоприятно върху неговата работа.

„Пряка полза ще има не само за нас, а и за цялата култура, тъй като се чу, че ще се работи в изключително много сфери. Очаквам да видя какви ще бъдат самите резултати.“, заяви Чобанов.

Режисьорът Гаро Ашикян също е доволен от подписването на договора.„Очаквам да се появят в България образци на по-авангардната руска култура.“ След подписването на договора, предстои българските представители да посетят Москва и Санкт Петербург за срещи с ръководството на „Мосфилм“ и Едуард Пичугин-генерален директор на „Ленфилм“. Там те ще обсъждат и договарят трайно сътрудничество на двете страни в областта на кинопроизводството