На баня при Плевнелиев, Ленин и Димитров

| от |

Разложкото село Баня е един от най-известните балнеоложки центрове в благоевградско, което въпреки новото строителство на СПА-центрове, е запазило своята идентичност, разказва кореспондентът на БГНЕС в региона.

Село Баня се намира в Разложката котловина, оградена от трите планини – Пирин, Рила и Родопи. Отстои на по 5 километра от Банско и Разлог. Селото е характерно с широките си и прави улици, заслугата за което е на Ангел Даракчиев, първият кмет след освобождението от османско робство. Тогавашната, „европейската“, планировка на селището е останала и до днес, благодарение на която къщите разполагат с огромни дворове.

Баня е и селото на контрастите – освен новоизградените СПА-хотели с външни басейни, има и разпадащи се и изоставени къщи, както и функциониращи плевни, в които местните хора съхраняват сеното. В селото има много хубави къщи, градени с мерак, с веранди и порти. Богатството на Баня е минералната вода. Тук тя извира в цял поток, толкова е гореща, че самият извор се разрежда със студена вода, което става в отделни резервоари или т. нар. „бани“.

Макар и в сянката на съседните градове Банско и Разлог, Баня е притегателен за туристите. Най-вече заради спокойствието, тишината, изобилието на минерална вода и далеч по-нормалните цени, главно в малките семейни хотели. Цените на стая за двама в големите СПА-центрове и хотели като са от порядъка на 65-80 лева с включени процедури и безплатно ползване на прилежащия басейн. В малките семейни хотели обаче цената на двойната стая само за спане е около 25 лв. на вечер. Някои от тях също имат малки външни басейни, но най-посещаваният е в общински плаж. Входът е 2 лв., толкова е и шезлонгът. По обяд може да се върнеш в хотела си и да дойдеш пак след обяд без да плащаш повторно.

В Баня има десетки щъркелови гнезда, едно от най-високо разположените е това върху върбата в парка пред общината. Върхът на върбата е прерязан, а огромното щъркелово гнездо се вижда от далеч. Гнездата са навсякъде – върху дървета, стълбове, покриви и комини. Щъркелите са си харесали селото заради лениво течащата през него рекичка, която е огласяна от жабешки хор. И както си крякат, някоя от тях полети в небето, понесена от някой щъркел.

Селото няма ярко изразен център, така както в останалите села. За център се смята площадчето при кръговото кръстовище на изхода на селото в посока Разлог и Белица. Там е и композицията, събрала заедно пролетарските вождове Ленин и Георги Димитров. Зад двамата, които в действителност никога не са се срещали, е разположен мемориалът на „Борците за свобода и добрините на народа през годините 1923 и 1941-1944 г.“. Просто, ясно и логично. Мемориалната плоча на загиналите във войните за освобождението на Отечеството е залепена на фасадата на читалището до кметството. Тук, на малкото площадче е и намиращият се под него парк, който е вторият център на селото.

Тук, в Баня е свил гнездо и „най-диалогичният“ по собствените му думи, но „монологичен“ по действията си, президентът Росен Плевнелиев. Покоите му са в началото на селото, влизайки откъм Банско. Тук държавният глава, прочул се още през първия си мандат като архитект на две служебни правителства, отмаря със семейството си. Вилата му е най-голямата в парцела, ограден от каменен зид. Съседи в него, според местни медии, са братята Иво и Александър Прокопиеви, финансистът Камен Колчев и още двама други.

В селото край Разлог, където е общинският център, през последните две години бе обект на инвестиционна кампания, в която се изляха порой от евросредства. Та в Баня е извършена корекция на реката за предотвратяване на наводнения. Стойността на проекта е близо милион лева. Два пъти повече средства са дадени за възстановените две бани – българската и турската. Край турската, намираща се в съседство с плажа има мини въжен парк, пързалка и воден атракцион, включващ чешма, водно колело и някакъв спираловиден елемент. Край българската, на която има арабски надпис, са извадени две каменни корита и чешма с два чучура. Двете са културно-исторически вариант на античните римски бани. В стойността на проекта влиза една нова улица край турската и площадчето край българската.

Селото, и по-специално комплекс „Римска баня“ придоби популярност през последните три години с провеждащата се Балонна фиеста с международно участие. /БГНЕС

 
 

Рецепта за Агнес хапки

| от Росица Гърджелийска |

Росица работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Роси www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Днес ви предлагаме рецептата й за Агнес хапки.

Нужни продукти:

за блата:

100 гр масло – на стайна температура
100 гр кокосова/кафява захар
50 гр смлени лешници
50 гр смлени бадеми
50 гр оризово брашно
3 белтъка
ванилия

за глазурата:

3 жълтъка
80гр кокосова/кафява захар
ванилия

За тази рецепта може да пробвате кокосовата захар, тъй като тя се разтваря по-бързо от кафявата.

Начин на приготвяне:

Разбивате маслото и захарта, докато получите пухкав, светъл на цвят крем.

Прибавяте към него ядките и брашното и разбърквате. Ще стане много гъсто.

В друг съд, с чисти и подсушени бъркалки на миксер, започвате да разбивате белтъците на сняг.

Бавно прибавете белтъците към тестото и разбъркайте внимателно.

Изсипете в намазнена силиконова форма и печете около 25 мин на 170 градуса.

Оставете да изстине и през това време направете глазурата.

Разбийте жълтъците със захарта и ванилията до получаване на много гъста и лепкава смес.

Изсипете върху блата и печете още около 5-10 мин на 150 градуса.

Оставете да изстине напълно и след това нарежете на малки квадратчета.

рецепти, агнес хапки

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност:

 
 

Новото летище на Берлин няма да заработи и през 2017

| от CHR Aero с БТА |

Дългоочакваното откриване на новото летище на Берлин няма да стане факт и през 2017 г., потвърди ръководителят му Карстен Мюленфелд, цитиран от ДПА.

Въпреки отдавна обявеното откриване все още има затруднения пред пускането в експлоатация на новото международно летище на германската столица. Първоначалните планове бе то да заработи през 2011 г.

Откриването през тази година бе поставено под въпрос по-рано тази седмица, след като възникнаха проблеми с вратите на летището.

Летище „Берлин-Бранденбург“ се строи в Шьонефелд, извън града, на мястото на старото берлинско летище с ограничен капацитет. Новият аеропорт трябва да замени летище „Тегел“, което е близо до центъра на столицата и няма възможност за разширение.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.