Музикалните фибри на 2015

| от |

Няколко исторически обрата белязаха историята на списание Billboard през отминалата 2015 година. Но и номинациите за „Грами“ успяха да поднесат своите музикални изненади за отиващата си година. За разкош Rolling Stones и New York Times най-накрая научиха кой е The Weeknd, Барак Обама стана фен на Кендрик Ламар, а Адел ни разтрепери с едно „Здравей“.

Каква музикална 2015-а само…

Въпреки категоричните постижения на музикалните артисти би било субективно да ги подредим в една и съща класация. Вместо това можем да обсъдим най-добрите албуми на 2015 и да се запознаем с няколко интересни факти покрай тях. Един от тях е, че новата вълна на световната музикална сцена буквално залива и поглъща доскучалите тенденции като измества някои от безспорните поп имена в дъното на престижните класации за сметка на по-иновативните изпълнители.

Къде е „Anti“ , Риана?

Няма да пропуснем да отбележим, че Риана доста ни разочарова. Албумът й „Anti“ бе сред най-очакваните за 2015 година, особено след като през 2014 от нея получихме едва няколко постни сингъла. Стратегически ход ли бе това от страна на барбадоската красавица или след 7 албума тя просто иска да си почине годинка-две, уви, не можем да кажем. Но подчертаваме, че конкуренцията в световния музикален бранш става все по-ожесточена и в нея все по-сериозни позиции заемат R`n`B и Jazz изпълнителите, които са в основата на „тъмния стил“ нa алтернативния ритъм енд блус.

И така завесата пада. Може да не запомните имената на всички албуми, но със сигурност номер „25“ е нещо незабравимо – албумът на прекрасната Адел, който счупи всички рекорди и завлaдя различните поколения.

Но има и какво друго да се чуе – хип-хоп като коктейл „Моллотов“ от Кендрик Ламар, режещото като бръснач RnB представяне на Д`Анджело и не на последно място – завладяващият света джаз на Камаши Вашингтон – метафорично и тримата изпълнители заключват лирическите си изявления в черно-бели опаковки.

Хронологично 2015 започна ударно на 20-ти януари, когато великата Bjork се завърна с „Vulnicura“. След 4-годишната пауза исландската изпълнителка избърза да пусне албума си преди предвидената дата, когато трябваше да бъде представена и биографичната й книга. „Vulnicura“ e музикалната история за връзката и раздялата на исландката с Матю Бърни и възстановяването й след разбитото сърце.

Месец февруари е месецът на Дрейк. Нa 12-ти той пусна албума си „If you`re Reading This It`s Too Late“. Само за половин година рапърът продаде над милион копия и стана платинен, а изпълнителят бе първата хейтърска номинация за Грами – парче, с което Дрейк атакува колегата си Мийк Мил, който също издаде албум през 2015 година.

Следва март по Кендрик Ламар – на 15-ти той представи новия си албум „To Pimp a Butterfly“. – цели 11 за най-престижната награда в музикалния бизнес „Грами“. А песента му „How much a dollar cost“ бе обявена за любима от президента Барак Обама пред списание „People“. Логично, предвид факта, че Кендрик Ламар наред с Дрейк е сред съвременните хип-хоп изпълнители с най-голям речников запас.

Разбира се, до Ламар се нарежда канадецът Абел Тесфайе с псевдонима „The Weeknd“ – познат като сладура със странната прическа, който пее за много тежки партита, манекенки и любов на субстанции. Той прегърна 7 номинации за „Грами“, а списание Billboard регистрира пробива на Абел като исторически – с три негови песни в топ 3 на класацията. И феноменалния напредък се случи само 2 седмици след като албумът излезе на пазара на 28-ми август.

Флорънс и май някак си вървят ръка за ръка – на 29-ти Florance and the Machine издадоха третия си албум „How Big, How Blue, How Beautiful“. Това бе и ударно и незабравимо завръщане за феновете им, които почакаха близо 4 години за новия продукт на инди рок бандата.

Юни бе ударен и за джаз феновете с появата на кавър албума на американския джаз изпълнител Робърт Гласпър, който спечели награда за интерпретацията на „Jesus Children of America“ на Стиви Уондър. Робърт гласпър е спряган за един от най-бруталните съвременни пианисти, прочут с иновативните си акустични презентации на пиано в Capital Records Hall.

Септември принадлежи на лятното момиче Лана дел Рей, която на 18 септември издаде четвъртия си студиен албум „Honeymoon“. Хитът „High by The Beach“ влетя директно на 14 позиция още с дебютната си поява.

Прекрасен октомври и за бившата на Джъстин Бийбър (който също се появи с нов албум през 2015) – Селена Гомез, която посрещна есента с албума си „Revival“. 1:0 за Селена пред Джъстин, който не достигна подобни висоти. Водещият сингъл на Селена Гомез „Good for You“ събра само положителни коментари от критиците, а името на девойката се нареди в топ 100 на Billboard за най-горещи изпълнители. Това е и първият албум на Селена Гомез, който й осигурява 2 позиции в топ 10 на Billboard.

На 2 октомври изненадващо се появи и 11-ят студиен албум на Джанет Джаксън, който е първият за новосъздадения й лейбъл. След фаталната 2009 година, когато Джанет изгуби брат си Майкъл Джаксън и се раздели след дългогодишна връзка с половинката си Джермейн Дюпри, Джанет е „несломима“, каквото е заглавието и на албума й. Тя влезе директно на една от челните позиции в класацията на Billboard.

17 ноември е паметен за Ерика Баду,

която се завърна на музикалната сцена с ново модерно звучене. Албумът й „Cant Use My Phone“ идва след 5-годишна пауза и я нарежда на 14-то място в топ 200 на Billboard и на второ място в класацията за R`n`B албум в САЩ. Веднага след излизането му той спечели симпатиите на музикалните критици и се намести на 2-ро място в класацията на Billboard още с дебюта си. След това завладя първото място в Австралия, Гърция и Ирландия. Водещ сингъл е „High by the Beach“, чието видео излезе на 10 август. Междувременно Лана прегърна и наградите на MTV Europe за втори път след 2012 година, когато стана най-добра изпълнителка на годината.

Три дни по-късно Адел се появи на пазара след дълга пауза с албума „25“. Там просто няма какво повече да се каже, след като певицата постави рекорди по слушания и продажби.

И, разбира се, прекрасен завършек на годината с Coldplay. На 4 декември британската рок банда представи седмия си студиен алубм „A Head Full of Dreams“. Повечето фенове очакваха албума заради колаборациите с Beyonce, Ноел Галахър от Oasis, Тоve Lо и Мери Кейтън.

2015 завършва и с коледната компилация на Кайли Миноуг.

И за да не бъдем твърде комерсиални, нека отбележим и някои от музикалните попадения в сферата на джаза за отминаващата 2015 – това са албумите на Мария Шнайдър и бандата й – Тhe Thompson Fields, кoйто е с номинация за „Грами“. Както и посветения на Франк Синатра албум на Боб Дилън – „Shadows in the Night“, след 3 години затишие.

Бихме могли да обобщим, че музикалната 2015 година бе доста щедра и да си спомним думите на Фридрих Ницше:

„Без музика светът би бил грешка“.

 
 

Елизабет Мос – актрисата с безброй лица

| от chronicle.bg |

Елизабет Мос е името на този сезон, а 2017-а определено е нейната година. Актрисата участва във филма „Площадът“, който беше отличен със „Златна палма“ на 70-ия годишен кинофестивал в Кан. Той осмива нетолерантността на хората на изкуството и буржоата в Европа към мигрантите, бежанците и бездомниците.

Мос е и в главната роля в хитовия сериал „Историята на прислужницата“ (Handmaid’s Tale) по романа на Маргарет Атууд. Предстои да я гледаме в един и същ сериал с Никол Кидман съвсем скоро.

Със сигурност обаче всички си я спомняме като Пеги от „Момчетата от Медисън авеню“ – роля, която изпълняваше от 2007 до 2015 година. Елизабет Мос обаче доказа, че е много повече от персонажа си и именно след финала на сериала тя започна да разкрива пълния си потенциал, хващайки се с цяла поредица интересни проекти.

Елизабет Сингълтън Мос е родена през 1982 година в Лос Анджелис в семейството на музиканти. Отгледана е в традицията на сциентологията – „учение“, според което всеки минал живот има неестествени преживявания, полепнали по телата ни като кърлежи и това е причината индивидът да е в конфликт с обществото и да не може да се приспособи към живота. За да се промени това, миналите преживявания, наречени енграми, трябва да бъдат открити и премахнати.

Първоначално си мечтае да стане професионална танцьорка, а в ранното си тийнейджърство заминава за Ню Йорк, за да учи балет. Учи танци и в следващите години, въпреки че започва да получава и роли като актриса. За да успее да балансира между образованието и кариерата си, започва да учи у дома и завършва гимназия през 1999 година, когато е само на 16.

Преди да е навършила 35 години, тя вече се е появявала в 76 продукции – филми и сериали, продуцирала е филм и сериал, появявала се е и на сцената.

Въпреки че има малки роли във филми и сериали още преди да навърши 16, големият й пробив идва с ролята на Зоуи Барлет в сериала „Западното крило“, в който играе дъщеря на персонажа на Мартин Шийн. Тя е Зоуи до 2006 година и се превръща в образ, неразделен от четвъртия сезон на шоуто с достоверната си игра.

Участва заедно с Уинона Райдър и Анджелина Джоли във филма „Луди години“ (1999). Въпреки че след това се снима в редица други филми, лудото приключение за нея започва с появата на сериала „Момчетата от Медисън авеню“. В периода получава пет номинации за Еми. Говорейки за кастинга, с който е избрана, Мос разказва: „Явих се на прослужване (за ролята). По това време имаше сценарии за два пилотни епизода, за които всички говореха по това време, че са наистина добри, и „Момчетата от Медисън авеню“ беше единият от тях“. Докато се снима в сериала Мос, прави и дебюта си на Бродуей в пиесата от Дейвид Мамет „Speed-the-Plow“. През 2012 година получава ролята на Галатея Дънкъл във филма по култовия роман на Джак Керуак „По пътя“.

Мос играе и ролята на детектив Робин Грифин в сериала от 2013 година „Top of the Lake”, в който през 2017-а ще я видим да си партнира с Никол Кидман. Най-забележителното е, че Елизабет Мос е различна във абсолютно всяка от ролите си – актьорската й игра се променя радикално спрямо ролята, тя се слива с персонажа си и всички, които са я гледали в ролята на Пеги, няма да повярат, че същата актриса играе и ролята на Офред в „Историята на прислужницата“ и със сигурност ще видят напълно различно лице в ролята на Робин Грифин.

По повод успешната 2017 г. за Елизабет Мос, предлагаме ви да видите някои от най-знаковите й роли + бонус (нейна снимка от 2003 година).

 
 

1.0-литровият EcoBoost на Ford отново е световен двигател на годината

| от chronicle.bg |

1.0 EcoBoost на Ford бе избран за Световен двигател на 2017 година в категорията „Най-добър двигател до 1.0 литър“ за шести пореден път, което означава, че малкият и мощен 3-цилиндров бензинов агрегат остава ненадминат в категорията си от представянето му през 2012 г.

Журито похвали комбинацията от динамика, икономичност и технологии. 1.0-литровият EcoBoost вече притежава общо 10 награди за Световен двигател на годината, включително три пъти за цялостен победител и веднъж за най-добър нов двигател.

Наличен със 100, 125 и 140 к.с., 1.0-литровият EcoBoost на Ford задвижва един от пет нови автомобила Ford, продадени в Европа, включително две от пет коли Fiesta. Бензиновите EcoBoost двигатели на Ford с обем до 3.5 литра осигуряват мощност и икономичност на автомобилите Ford по целия свят, от компактната нова Fiesta до лекотоварната гама Transit, както и спортните Ford Performance коли – Focus RS и суперавтомобила Ford GT.

Икономичният 3-цилиндров 1.0-литров EcoBoost бе избран за „Най-добър двигател до 1.0 литър“ от жури, съставено от 58 автомобилни журналиста от 31 страни. Представен за първи път във Ford Focus през 2012 г., иновативният двигател продължава да господства в сегмента си, въпреки растящата конкуренция в категорията, популярна сред поребителите и важна за автомобилните производители. Тази година в категорията до 1 литър се състезават 35 двигателя – 9 повече от дебютната за 1.0-литровия EcoBoost година.

1.0-литровият EcoBoost двигател с иновативна технология за деактивиране на един от цилиндрите, от началото на 2018 г. ще осигурява намалени експлоатационни разходи за клиентите с автоматичното изключване на единия от цилиндрите на двигателя, когато пълната мощност не е необходима, като движение по инерция или с постоянна скорост.

Като пример за напредналите технологии, които позволяват на Ford да осигурява избор от задвижване с ефективните си бензинови, дизелови и електрически двигатели, технологията може да изключва и включва единия цилиндър за 14 милисекунди – 20 пъти по-бързо от мигването на око – без компромис с мощността и рефинираността.

 
 

Кой ще получи звезда на холивудската Алея на славата през 2018 г.

| от chronicle.bg, по БТА |

Актрисата и носителка на „Оскар“ Дженифър Лорънс, рапърът Снуп Дог и „Ловецът на крокодили“ Стив Ъруин са сред знаменитостите, които ще бъдат почетени със звезди на прочутата Алея на славата в Холивуд през 2018 г., предадоха световните информационни агенции, позовавайки се на Холивудската търговска камара.

В категорията кино освен Дженифър Лорънс звезди на Алеята на славата ще получат също Джина Лолобриджида, Джак Блек, Кирстен Дънст, Джеф Голдблум, Ф. Гари Грей, Ник Нолти, Зоуи Салдана, анимационната героиня Мини Маус.

Знаменитостите от категорията телевизия, които ще бъдат почетени, са актрисите Джилиън Андерсън и Тараджи Хенсън, актьорът Ерик Маккормак, продуцентът Саймън Кауъл, телевизионният водещ Ру Пол, известен с женските си превъплъщения, сценаристът Райън Мърфи, продуцентката и режисьорка Шонда Раймс.

Представителите на звукозаписната индустрия, избрани да получат звезди на прочутата алея, са рапърите Снуп Дог и Айс Ти, певиците Мери Джей Блайдж и Кари Ъндърууд, британският милиардер Ричард Брансън, композиторката Петула Кларк, композиторът и сценарист Лин-Мануел Миранда, легендата на френския шансон Шарл Азнавур.

Посмъртно със звезди на Алеята на славата в Холивуд ще бъдат почетени австралийският естественик Стив Ъруин и актьорът Бърни Мак.

Идеята за Алея на славата се заражда през 1953 г. Първата звезда е монтирана на тротоара на 15 август 1958 г. С нея е почетен актьорът Престън Фостър. Официалната церемония по откриването на Алеята на славата е на 23 ноември 1960 г. Към настоящия момент звездите на прочутата алея в Холивуд са над 2600.

 
 

Фейсбук, благодаря ти за тормоза

| от Анка Забраванка |

Някога Facebook беше чудесно място, на което приятелите ти качват снимки от купони и пътувания, поуквате се от време на време, вместо да си „клипвате“ на телефона в знак „мисля си за теб“, а на стената на близък човек от компанията нямаше проблем да напишете: „Пепо ма, аре да ходим до барчето“, защото освен вас и Пепа най-вероятно нямаше да го видят кой знае колко хора, които да се тагнат, чекнат и снимат в барчето. За да те покани някой на събитие, включваше те в група със съобщения, вместо да прави „ивент“. Месинджър беше функция на социалната мрежа, а не отделно приложение. Някога Фейсбук беше златно място.

Днес обаче човек трудно може да се ориентира в десетте хиляди емотикони, с които да дефинираш себе си, да изразиш настроение и да се възмутиш с гиф в коментарите едновременно. Всичко се движи и мърда, а на стената ти се опитват да се вмъкнат десетки непознати, които да ти кажат нещо в коментарите, спамейки същевременно месинджъра ти.

Ето няколко от най-дразнещите функции на „новия“ Фейсбук. Марк, благодарим ти за тормоза.

Всички видеа тръгват автоматично

Няма значение дали пухкаво бяло зайче подскача по смешен начин, коте мърка и се върти, или зарин е залял цяло село и хора се гърчат в агония. Фейсбук ти позволява да видиш всичко, дори и да не искаш. Автоматичните видеа превръщат преживяването в социалната мрежа с една идея по-неприятно, отколкото би могло да бъде.

Еди-кой си хареса еди-какво си

Вместо в нюзфийда ти да излиза нормална информация за това какво правят приятелите ти, къде са и колко бебешки снимки са качили, е пълно с реклами на страници, които някой някъде е харесал и Фейсбук очаква от теб също да харесаш. Така в продължение на седмица може всеки ден да ти излиза по сто пъти едно и също рекламно съдържание, което не искаш да виждаш. Ако го скриеш и любезно помолиш Фейсбук да го махне, то той ти предлага…друго!

Потърси „приятели“

Ти не искаш да търсиш приятели. Имаш всички приятели на света, дори с около 500 отгоре. Не искаш всякакви странни хора, които един-два пъти си срещал на улицата да надникват в личния ти живот през социалната мрежа. Вместо това обаче Фейсбук настоява да добавиш тия 30 000 непознати, които всеки ден ти изникват в каренца по средата на нюзфийда. Така, докато кротко скролираш през телефона си, след инцидентен клик с тлъстия си палец, може да се окажеш сприятелил се с някой сингъл чичо от Карнобат, със съмнителна профилна снимка и информация за колите, които харесва. И когото не познаваш, никога не си виждал, защото никога не си стъпвал в Карнобат, никога не си искал да познаваш, но за сметка на това Фейсбук иска да ви сближи.

Добави личния си лекар

Социалната мрежа се е изпедепцала дотолкова, че да ти предлага за приятели дори хора, с които…хм… не би искал да делиш едно социалномрежово пространство. Като личния лекар. Или гинеколожката. Уви, Фейсбук явно знае всичко и обича да ти го напомня, предлагайки тези приятели.

Вижте как тя изчисти нацвъканото от чайка с един прост трик!

Всички възможни спам статии, които майка ти лайква, защото мисли, че са истина. Фейсбук ни кара да вярваме в невъзможното, да вярваме, че черното е бяло и бялото е черно. И че може да стане пак бяло, ако го търкаме с оцет и сода.

Фейсбук live

Дори не става дума за трагичните случаи на убийства и самоубийства, излъчени на живо, благодарение на Фейсбук. Самата идея, че в реално време ще излъчваш за всичките си посветени приятели от училище как ядеш пържола или пиян като смок се клатиш в дискотека, звучи абсурдно. Това май не е точно комуникацията, от която имаме нужда, нали?

Автоматичното отваряне на съобщения + seen

Това, че живеем в технологичен век, не означава, че трябва да отговаряме на всичко, на всички, веднага. Всеки път, когато отвориш Фейсбук и видиш 3 прозореца, в които някой те е питал нещо и очаква спешен отговор, а самото отваряне на страницата вече е дало seen на поне един от тях, те превръща в злобар, който „се прави“, вместо в човек, който има живот и извън виртуалното и точно в момента няма как да ти отговори на жизнено важните въпроси за температурата навън и какво ще яде за обяд.