Музикалните фибри на 2015

| от |

Няколко исторически обрата белязаха историята на списание Billboard през отминалата 2015 година. Но и номинациите за „Грами“ успяха да поднесат своите музикални изненади за отиващата си година. За разкош Rolling Stones и New York Times най-накрая научиха кой е The Weeknd, Барак Обама стана фен на Кендрик Ламар, а Адел ни разтрепери с едно „Здравей“.

Каква музикална 2015-а само…

Въпреки категоричните постижения на музикалните артисти би било субективно да ги подредим в една и съща класация. Вместо това можем да обсъдим най-добрите албуми на 2015 и да се запознаем с няколко интересни факти покрай тях. Един от тях е, че новата вълна на световната музикална сцена буквално залива и поглъща доскучалите тенденции като измества някои от безспорните поп имена в дъното на престижните класации за сметка на по-иновативните изпълнители.

Къде е „Anti“ , Риана?

Няма да пропуснем да отбележим, че Риана доста ни разочарова. Албумът й „Anti“ бе сред най-очакваните за 2015 година, особено след като през 2014 от нея получихме едва няколко постни сингъла. Стратегически ход ли бе това от страна на барбадоската красавица или след 7 албума тя просто иска да си почине годинка-две, уви, не можем да кажем. Но подчертаваме, че конкуренцията в световния музикален бранш става все по-ожесточена и в нея все по-сериозни позиции заемат R`n`B и Jazz изпълнителите, които са в основата на „тъмния стил“ нa алтернативния ритъм енд блус.

И така завесата пада. Може да не запомните имената на всички албуми, но със сигурност номер „25“ е нещо незабравимо – албумът на прекрасната Адел, който счупи всички рекорди и завлaдя различните поколения.

Но има и какво друго да се чуе – хип-хоп като коктейл „Моллотов“ от Кендрик Ламар, режещото като бръснач RnB представяне на Д`Анджело и не на последно място – завладяващият света джаз на Камаши Вашингтон – метафорично и тримата изпълнители заключват лирическите си изявления в черно-бели опаковки.

Хронологично 2015 започна ударно на 20-ти януари, когато великата Bjork се завърна с „Vulnicura“. След 4-годишната пауза исландската изпълнителка избърза да пусне албума си преди предвидената дата, когато трябваше да бъде представена и биографичната й книга. „Vulnicura“ e музикалната история за връзката и раздялата на исландката с Матю Бърни и възстановяването й след разбитото сърце.

Месец февруари е месецът на Дрейк. Нa 12-ти той пусна албума си „If you`re Reading This It`s Too Late“. Само за половин година рапърът продаде над милион копия и стана платинен, а изпълнителят бе първата хейтърска номинация за Грами – парче, с което Дрейк атакува колегата си Мийк Мил, който също издаде албум през 2015 година.

Следва март по Кендрик Ламар – на 15-ти той представи новия си албум „To Pimp a Butterfly“. – цели 11 за най-престижната награда в музикалния бизнес „Грами“. А песента му „How much a dollar cost“ бе обявена за любима от президента Барак Обама пред списание „People“. Логично, предвид факта, че Кендрик Ламар наред с Дрейк е сред съвременните хип-хоп изпълнители с най-голям речников запас.

Разбира се, до Ламар се нарежда канадецът Абел Тесфайе с псевдонима „The Weeknd“ – познат като сладура със странната прическа, който пее за много тежки партита, манекенки и любов на субстанции. Той прегърна 7 номинации за „Грами“, а списание Billboard регистрира пробива на Абел като исторически – с три негови песни в топ 3 на класацията. И феноменалния напредък се случи само 2 седмици след като албумът излезе на пазара на 28-ми август.

Флорънс и май някак си вървят ръка за ръка – на 29-ти Florance and the Machine издадоха третия си албум „How Big, How Blue, How Beautiful“. Това бе и ударно и незабравимо завръщане за феновете им, които почакаха близо 4 години за новия продукт на инди рок бандата.

Юни бе ударен и за джаз феновете с появата на кавър албума на американския джаз изпълнител Робърт Гласпър, който спечели награда за интерпретацията на „Jesus Children of America“ на Стиви Уондър. Робърт гласпър е спряган за един от най-бруталните съвременни пианисти, прочут с иновативните си акустични презентации на пиано в Capital Records Hall.

Септември принадлежи на лятното момиче Лана дел Рей, която на 18 септември издаде четвъртия си студиен албум „Honeymoon“. Хитът „High by The Beach“ влетя директно на 14 позиция още с дебютната си поява.

Прекрасен октомври и за бившата на Джъстин Бийбър (който също се появи с нов албум през 2015) – Селена Гомез, която посрещна есента с албума си „Revival“. 1:0 за Селена пред Джъстин, който не достигна подобни висоти. Водещият сингъл на Селена Гомез „Good for You“ събра само положителни коментари от критиците, а името на девойката се нареди в топ 100 на Billboard за най-горещи изпълнители. Това е и първият албум на Селена Гомез, който й осигурява 2 позиции в топ 10 на Billboard.

На 2 октомври изненадващо се появи и 11-ят студиен албум на Джанет Джаксън, който е първият за новосъздадения й лейбъл. След фаталната 2009 година, когато Джанет изгуби брат си Майкъл Джаксън и се раздели след дългогодишна връзка с половинката си Джермейн Дюпри, Джанет е „несломима“, каквото е заглавието и на албума й. Тя влезе директно на една от челните позиции в класацията на Billboard.

17 ноември е паметен за Ерика Баду,

която се завърна на музикалната сцена с ново модерно звучене. Албумът й „Cant Use My Phone“ идва след 5-годишна пауза и я нарежда на 14-то място в топ 200 на Billboard и на второ място в класацията за R`n`B албум в САЩ. Веднага след излизането му той спечели симпатиите на музикалните критици и се намести на 2-ро място в класацията на Billboard още с дебюта си. След това завладя първото място в Австралия, Гърция и Ирландия. Водещ сингъл е „High by the Beach“, чието видео излезе на 10 август. Междувременно Лана прегърна и наградите на MTV Europe за втори път след 2012 година, когато стана най-добра изпълнителка на годината.

Три дни по-късно Адел се появи на пазара след дълга пауза с албума „25“. Там просто няма какво повече да се каже, след като певицата постави рекорди по слушания и продажби.

И, разбира се, прекрасен завършек на годината с Coldplay. На 4 декември британската рок банда представи седмия си студиен алубм „A Head Full of Dreams“. Повечето фенове очакваха албума заради колаборациите с Beyonce, Ноел Галахър от Oasis, Тоve Lо и Мери Кейтън.

2015 завършва и с коледната компилация на Кайли Миноуг.

И за да не бъдем твърде комерсиални, нека отбележим и някои от музикалните попадения в сферата на джаза за отминаващата 2015 – това са албумите на Мария Шнайдър и бандата й – Тhe Thompson Fields, кoйто е с номинация за „Грами“. Както и посветения на Франк Синатра албум на Боб Дилън – „Shadows in the Night“, след 3 години затишие.

Бихме могли да обобщим, че музикалната 2015 година бе доста щедра и да си спомним думите на Фридрих Ницше:

„Без музика светът би бил грешка“.

 
 

Тейлър Суифт и Зейн Малик с общо парче за „50 нюанса по-тъмно“

| от chronicle.bg |

Изпълнителите Тейлър Суифт и Зейн Малик изненадаха феновете си с ново парче към саундтрака на „50 нюанса по-тъмно“. Песента появи към полунощ в САЩ (т.е. тази сутрин българско време).

Песента е първата от саундтрака на предстоящия филм по втората книга на Е.Л. Джеймс.

Суифт съобщи за песента в Twitter с мистериозният туит „Z | T | 50“. Той беше споделен близо 15 000 пъти само за час.

Само час след пускането си в iTunes, „I don’t wanna live forever“ стигна номер 1 в класацията на iTunes за САЩ. За момента парчето е достъпно само в iTunes срещу 1.29 долара. Не е ясно кога ще може да бъде слушано на други места по света. Може да чуете откъс от него, публикувано в профила на Тейлър Суифт.

„Петдесет нюанса по-тъмно“ ще се появи на екран в началото на следвата година.

 
 

Детският хор на БНР с концерт в Европарламента

| от chronicle.bg, по bnr.bg |

С концерта на Детския радиохор в Европейския парламент в Брюксел започна десетдневното коледно турне в Белгия. Събитието е силно начало на културния обмен преди българското председателство на Европейския съюз през 2018 година.

Секретарят на Федерацията на европейските хорове и член на Световния хоров съвет, Жан-Пиер ван Авермат, поздрави изпълнителите и гостите.

Световноизвестните певци от Детския радиохор на БНР откриха програмата си с Химна на обединена Европа – „Ода на радостта“ от Л. Бетовен. В концерта им прозвучаха църковнославянски песнопения, фолклорни и коледарски песни и емблематични произведения от българската хорова класика като „Хубава си, Татковино“ на Ем. Манолов, „Родино мила“ на Б. Тричков и чудесната обработка на Н. Кауфман на „Хубава си, моя горо“.

По време на турнето малките певци ще гастролират в 9 града, ще се срещнат с българската общност в Белгия и ще изнесат концерт заедно с децата от Българското училище в Брюксел.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

„Смелата Ваяна“ продължава да е най-гледаният филм у нас

| от |

Анимацията „Смелата Ваяна“ е най-гледаният филм у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Приключението на дъщерята на вожда Туи в търсене на неоткритото в океана е гледано от вече 36 712 зрители и има 334 466 лева за десетте дни на екраните.

На втора позиция е първата премиера от миналата седмица – петият по ред „Подземен свят: Кървави войни“. Новите приключения на вампира Селин в търсенето на примирие с върколаците са гледани от 10 238 зрители и имат 107 433 лева приходи за първите три дни у нас.

Трети по ред сред най-гледаните филми е втората премиера от миналия петък – екшънът на Робърт Земекис с Брад Пит и Марион Котияр „Съюзени“. Шпионската афера, започнала през 1942 година в Казабланка и продължила в Лондон с изпитанията на размирното време, е гледана от вече 14 117 зрители и има 129 660 лева приходи от билетите им.

Четвърта позиция е за филма по книгата на Дж. К. Роулинг отпреди 15 години – „Фантастични животни и къде да ги намерим“. Приключението на героя на Еди Редмейн в общността на вещици и магьосници в Ню Йорк през 20-те години на миналия век е гледано от вече 61 105 зрители и има 634 898 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Пето място е за анимацията „Тролчета“. Историята за пътя към щастието и за готовността да стигнеш много далеч, за да го постигнеш, е гледана от 102 55 зрители и има 890 163 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.
Шеста позиция е за третата премиера от миналия уикенд – комедията на Уди Алън „Cafe Society“. Случващото се през 30-те години на миналия век в Холивуд и Ню Йорк с Боби Дорфман е гледано от 2 879 зрители и има 28 044 лева приходи от тях за първите три дни на екран у нас.

Седма позиция е за комиксовия екшън „Доктор Стрейндж“. Филмът за неврохирурга д-р Стрейндж, който след автомобилна катастрофа става свръхмагьосник, е гледан вече от 91 869 зрители и има 968 004 лева приходи за месец на екраните у нас.

Осма позиция е за премиерната от миналия петък биографична драма „Флорънс“. Разказът за богатата нюйоркска светска дама Флорънс Дженкинс, която има желание да бъде оперна звезда, въпреки фалшивото си пеене, е гледан от 2 023 зрители и има 28 044 лева приходи за първите три дни на екраните у нас.

На девета позиция сред най-гледаните филми е „Първи контакт“, създаден по разказа на Тед Чианг от 1998 година. Срещата на д-р Луиз Банкс с извънземните екипи, за да се разбере дали идват с мир или са заплаха, е с 26 969 зрители и има 224 241 лева приходи за месец на екраните у нас.

Десета позиция е за петата премиера от миналия уикенд – филмът на Мел Гибсън „Възражение по съвест“. Нетипичната военна история на редник Дос, превърнал се в легенда сред другарите си, е гледана от 1 456 зрители и има 12 824 лева за трите дни на екраните у нас.