„Мостът“: Телевизията в перфектна форма

| от |

Когато някой ме помоли да му препоръчам истински добър сериал, почти никога не се колебая какво да му кажа – „Мостът“ (Bron/Broen).

Датско/шведската продукция, която започва през 2011 година, няма чак толкова почитатели у нас, колкото очакваш от нещо толкова добро. Оказва се, хората предпочитат американската версия, която започва две години по-късно от оригинала. Може би това се дължи на участието на Даян Крюгер? Нямам идея. Лично аз избирам оригинала.

Не винаги е така обаче. „The Killing“ е една от продукциите, чиито датски оригинал така и не успях да изгледам и директно се прехвърлих на американската версия – и досега я препоръчвам като много по-добрата.

Но да се върнем на „Мостът“.

Дания и Швеция са свързани с огромен мост. Една нощ на него е открит труп на жена. Едната й половина е в Дания, другата – в Швеция. Двамата детективи от двете държави – примиреният от живота многодетен баща и женкар Мартин, и обвързаната с работата си и със синдром на Аспергер – Сага, се заемат със случая, който претърпява толкова много обрати и изненади, че Ник Пизолато трябва да го изгледа няколко пъти, преди да седне да пише трети сезон на „Истински детектив“.

Финалът естествено, се оказва нещо съвсем различно от всичко, което може да предполагате.

Датско/шведската продукци веднага обявява, че ще има втори сезон. Но за какво, по дяволите, ще се разказва той? Дали те могат да надскочат сезон 1? Естествено, че могат. Учудващо за мен в един момент се оказа, че много хора не знаят, че „Мостът“ има втори сезон със същите персонажи, но различна сюжетна линия. Те смятат, че след разкриването на случая от сезон 1 всичко е приключило.

Но не е. Във втори сезон Сага и Мартин, отново заедно, рамо до рамо – тя луда, а той единственият човек, който може да я изтърпи – се заемат със случай на местен тероризъм, в който група откачалки тровят и заразяват хора със странна и най-важното, смъртоносна болест.

Обратите отново са налични, дори на места на много по-високо ниво, тъй като и самият случай е такъв. Чак до наистина шокиращия финал, след който е ясно, че е неизбежно сезон 3 да се случи, а случи ли се той ще е различен. И това стана.

Лично аз предпочитам сериалите, както обичам мъжете и чая си – топли и винаги наблизо в пълна кондиция, когато ми потрябват. Тоест, предпочитам да знам, че разполагам с един сезон накуп, а не трябва да чакам седмица след седмица. Новият тип телевизия, както Netflix отдавна са разбрали, не зачита търпението като голяма добродетел на зрителя. Той е царят. Той ти казва как иска да гледа. Ти трябва да слушаш. Макар че, европейската програма се опитва да не се съобразява. И все пак, нека да ви кажа, че за разлика от американските сериали, европейските такива, включително и британските, не правят сезони по-дълги от 12-13 епизода. „Мостът“ е само с осем. Които приключват след две седмици и може да си го изгледате с кеф, както смятам да направя аз.

Предупреждавам ви обаче, ако се пристастите като мен – „Мостът“ в своя сезон 3 е драматично различен.

Първото, което забелязваш, започнеш ли да гледаш, е, че любимата ти двойка Сага-Мартин вече не е налична. Малко преди старта Ким Бодниа – актьорът, който играе мъжката роля, обяви, че напуска продукцията. Аз все още се опитвам да разбера защо и трудно го проумявам. Това не прави сериала по-лош обаче.

Напротив. Господата Юрт и Ресунфелт – основни сценаристи и продуценти на сериала, както и автори на книгата „Човекът, който не беше убиец“, отново са в най-добрата си форма. Същото важи и за великанската Софиа Хелин, която играе детектив Сага. Тримата заедно изграждат напрегнат и мрачен свят с истински обрати и нито миг спокойствие за теб, драгия зрител.

И ако сега ме помолите да ви препоръчам сериал, ще го направя пак. Разбира се, че ви кажа да гледате „Мостът“.    

 
 
1 Коментар
  • Ани

    За мен е категорично най-добрия сериал, който някога съм гледала! Перфектна актьорска игра, многопластови образи, изключителен сценарий, не на последно място – реалистична градска среда, липсват многото излишни и бутафорни специални ефекти, актьорите не са подбирани с конкурс за „Мис“ и „Мистър“. Скандинавците наистина сътвориха нещо изключително добро.
    Първият сезон на „Истински детективи“ също беше разкошен, още не съм гледала вторият, но отзивите не са много ласкави.

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.

 
 

Най-обещаващите сериали на 2017-а

| от chronicle.bg |

Докато филмовата индустрия все повече залага на блокбастъри, талантливи актьори и режисьори обръщат все по-голямо внимание на телевизията. В повечето случаи –зрителите печелят.

По информация на FX оригиналните сериали през 2017 година ще станат 500, а година по-рано те са били 455. Затова е невъзможно повечето от нас да следят всичко, което излиза по телевизията.

Затова ви предлагаме кратък списък с епизодите, които задължително да гледаме през новата година. Повечето от тях са нови, но включваме и няколко заглавия, които очакваме с нетърпение.

 
 

12 роли на Джим Кери, които трябва да сте гледали

| от chronicle.bg |

Има филми и актьори, които трябва да присъстват в мозъчната ви видеотека. Да, да, „трябва“ звучи императивно, но наистина…как може да знаете какво е любов, ако не сте гледали Мерил Стрийп и Робърт Редфорд в „Извън Африка“ и какво може да знаете за актьорската игра, ако не сте гледали Де Ниро в „Шофьор на такси“?

Джим Кери е от онези актьори, които не се отличават с някаква бясна хубост, но имат по-важното: талант и специфични лица. Той е комик от доста ранна възраст, а кариерата му тръгва, когато напуска гимназия и започва да работи в комедийни клубове, за да подкрепи финансово семейството си.

Кери работи от време на време в телевизията и получава малки филмови роли, които в крайна сметка водят до сприятеляването му с Деймиън Уейънс. Оказва се, че братът на Уейънс – Кийнън Айвъри Уейънс – подготвял комедийно шоу за Fox. Шоуто се наричало In Living Color, а Кери получава работа в него. Единственият бял в шоуто, необичайният характер на Кери привлича вниманието на американците. В пресата е наричан „бялото момче от In Living Color“.

Успехът на Кери в In Living Color му спечелва главната роля в комедията „Ейс Вентура: зоодетектив“  (1994), чиято премиера е едва няколко месеца преди края на шоуто In Living Color. Филмът не се приема добре от критиците, но изненадващо става хит. През следващата година Кери играе в  „Маската“  и „От глупав по-глупав“ , като от втория филм печели $7 милиона.

След тези два филма вече е ясно: Кери е филмова звезда. През следващата година играе ролята на Гатанката в  „Батман завинаги“ , а после отново е в ролята на Ейс Вентура в „Ейс Вентура: Повикът на дивото“ .

Тези два филма му носят още два чека за няколко милиона долара. Предизвиква фурор когато се разкрива, че за следващия си филм („Кабелджията“) е получил $20 млн — рекордна сума за комедиен актьор. Вниманието, което се обръща на заплатата му, както и отрицателните отзиви и мрачния характер на героя в сравнение с предишните изпълнения на Кери, водят до провала на филма.

Въпреки постоянните успехи в комедията, Джим Кери поема предизвикателството и участва в „Шоуто на Труман“ (1998). Ролята му в този филм му донася Златен глобус за най-добра мъжка роля в драматичен филм.

Тъй като днес Кери празнува своя 55-ти рожден ден (абсурдно, но факт), ви предлагаме да разгледате галерията с 12-те ни любими негови роли.

 
 

Samsung Galaxy S8 за селфи маниаци

| от chronicle.bg |

Вероятно знаете, особено ако сте селфи маниаци, че Samsung A серия има подобрена предна камера, а сега слуховете твърдят, че Samsung планира да продължи да подобрява селфи камерата в някои свои модели.

Следващата голяма премиера, която предстои на компанията, е на флагмана Galaxy S8 и се говори, че предната камера ще има по-добър автофокус и модул за разпознаване на зениците.

Samsung ще аутсорсне дейността по подобряване на предната камера, възлагайки изработката й на външна компания, чието име все още не е известно.