Мичио Каку: 10 неща, които да очакваме в бъдеще

| от |

image.phpД-р Мичио Каку, физик теоретик от Общинския колеж в Ню Йорк. Статията му е публикувана във вестник „Ню Йорк Таймс“.

Как ще изглежда бъдещето? След разговори с повече от 300 от най-добрите учени в света, съставих списък от 10 неща, които да очакваме в бъдеще:

1. Компютрите ще изчезнат.

Според закона на Мур, компютърната мощност се удвоява на всеки 18 месеца. Това означава, че до 10-12 години чиповете ще струват едно пени, колкото и парче хартия. Компютрите, познати ни днес, ще изчезнат, ще бъдат никъде и навсякъде, вездесъщи, но скрити, също като електричеството и течащата вода. Клаудът ще ни следва тихо и кротко, носейки нашите желания по всяко време, навсякъде.

2. Разширената реалност ще бъде всекидневие.

Сцените от „Матрицата“ няма да бъдат само във филмите. Ако интернет бъде достъпен чрез контактни лещи, биографии ще се появяват до лицата на хората, с които се разминаваме, ще виждаме субтитри, ако говорят на чужд език. Тези лещи ще направят революция в живота и работата на актьори, политици, хирурзи, туристи, войници и астронавти с помощта на карти, сценарии, речи, преводи, биографии и схеми само с едно мигване на окото.

3. Мозъчната система ще засили интернет.

В идните десетилетия, ще можем да контролираме компютрите с ум, а не с мишка. Ще бъдат инвестирани милиони долари в картографирането на невронните пътища в мозъка, следващият голям проект на науката. Това би могло да облекчи страданията на хората с психични заболявания и да позволи на тези с парализа да управляват компютри, видео игри, домакински уреди, инвалидни колички и механични ръце и крака със силата на мисълта.

Ще можем да упражняваме телепатия (контакт между мозъци) и телекинеза (контрол чрез ума), за да качваме спомени, да създаваме мозъчни мрежи (изпратени по интернет спомени и емоции), да записваме мисли.

4. Капитализмът ще бъде усъвършенстван.

Ние сме по пътя към „перфектния капитализъм“, когато законите за търсенето и предлагането станат точни, всеки ще знае всичко за даден продукт, услуга или клиент. Ще знаем точно къде търсенето и предлагането се срещат, което ще направи пазарите много по-ефективни.

5. Роботите ще бъдат нещо обичайно.

Изкуственият интелект бавно навлиза в ежедневието. „Робо-лекар“ или „робо-адвокат“, анимирани лекари или адвокати, скоро ще дават професионални съвети.

Ще има коли без шофьор, управлявани чрез GPS и радар. „Пътни инциденти“ и „задръствания“ ще станат архаизми.

6. Остарелите части на тялото ще бъдат заменяни.

Засегнатите от болест или остарели части на тялото ще бъдат заменяни също като автомобилни части. Учените ще създават органи от нашите собствени клетки. Изразът „отхвърляне на орган“ ще бъде отживелица.

7. Родителите ще проектират потомството си.

Родителите ще могат да създадат дете като избират между различни генетични характеристики. Много увредени или нефункционални гени ще бъдат излекувани.

8. Кибер-медицината ще удължава живота.

Процесът на остаряване ще бъде забавен. ДНК чипове, поставени в банята, ще откриват признаци на рак години преди образуването на тумор.

9. Диктаторите ще бъдат загубеняци.

Интернет кара хората да мислят, че не трябва да живеят като роби. Диктаторите, които се страхуват от интернет, ще се превърнат в едни загубеняци.

10. Интелектуалният капитализъм ще замени стоковия капитализъм.

Историческата промяна от стоков, където се разменят основно стоки, към интелектуален капитализъм е в ход. Икономиката на нациите, базирана на смесица от стоков и интелектуален капитализъм, ще се развие и тези нации ще забогатеят.

 
 

Красивите учени са по-некомпетентни

| от chronicle.bg, по БТА |

Учени от университета на Кембридж откриха, че симпатичните учени по-лесно печелят благоразположението на аудиторията, но ги считат за по-неспособни в сравнение с не толкова привлекателните им колеги, съобщи сайтът „Лайф“.

За изследването експертите проведоха социологическо проучване сред обикновените хора. Те бяха попитани за отношението им към Брайън Кокс, водещ физик и към експерта по анатомия Елис Робъртс, чиито добър външен вид им помогна да постигнат успехи като учени в публичното пространство. Независимо от това се оказа, че зрителите не ги възприемат като висококвалифицирани специалисти.

Ръководителят на изследването психологът Уил Скайларк каза, че искал да изясни как външността на учените влияе на възприемането им от публиката.

„Знаем, че добрият външен вид помага на политиците, затова решихме да разберем дали това важи и за учените“, добави той.

В първия етап на експеримента на доброволците бяха показани снимки на над 300 британски и американски учени. Хората трябваше да оценят интелекта и нивото им на привлекателност. След това анкетираните трябваше да оценят доколко би им било интересно да разберат какво правят учените, а също и дали смятат, че тези хора се занимават с точни или важни изследвания.

Когато опитът стигна до оценяването на интелектуалните способности на учените, красотата не беше в тяхна полза. Тези, които анкетираните определиха като по-привлекателни и по-общителни, бяха посочени като неспособни за висококачествени изследвания.

Изследователите стигнаха до извода, че външният вид оказва огромно влияние при избора и оценката на информация. Това, че по-красивите учени са подценявани, може да се превърне в предизвикателство, предвид големия брой цифрови средства за масова информация.

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.

 
 

5 знака, че сте по-интелигентни от средното

| от chronicle.bg |

Знаете какво казват за глупавите хора: че да си тъп е като да си мъртъв: само другите страдат. Ако сте от онези, които страдат, прочете тези 6 признака, които вероятно значат, че сте по-умни от повечето хора. Ако е така, ви съчувстваме искрено.

Психични разстройства

Според нови проучвания психичните разстройства може да бъдат цената, която някои хора плащат за високата си интелигентност.  Психолозите са открили, че по-високото IQ в детска възраст корелира пряко с шанса за отключване на биполярно афективно разстройство в юношеските години. Новото проучване налива масло в дискусията за връзката между интелигентността, креативността и психичното здраве.

Тревожност

Хората с по-висок интелект са по-склонни да развият тревожност в някакъв момент от живота си. Най-вероятно тревожността се е развила заедно с интелигентността – като защитен механизъм в древните времена.

Нови идеи

Интелигентните хора обикновено са по-склонни да раждат нови идеи. В исторически план това включва например отхвърляне на суеверията и намиране на нови начини на организиране на обществото. Според едно изследване тази хипотеза се потвърждава от това, че по-интелигентните личности по-често са атеисти и либерални в политически план. Същото проучване показва, че млади хора, които описват себе си като „много консервативни“ имат средно IQ около 95, докато онези, които се определят като „либерални“ са с IQ 106.

Самотници

Колкото повече хората с интелект над средния общуват с други хора, толкова по-малко задоволени се чувстват те от живота. Проучване по темата възприема идеята, че социаизирането обичайно прави хората по-щастливи. Но не и за много умните: при тях то носи по-скоро отчаяние, чувство за отцепеност и може да доведе и до депресивни настроения.

Късно ставане

Стоенето в будност до късно и късното отлепване от леглото не са симптоми на обикновен мързел, а на висок интелект. Психолози изследват навиците, които се отнасят до режима сън-бодърстване на 20,745 подрастващи американци и установяват, че в работен ден от седмицата „тъпите“ си лягат към 11,41ч. и стават към 7,20.

Обратно на тях, онези с по-високо IQ си лягат средно в 12,29ч. и стават в 7,52ч. През уикенда различиките са дори още по-очевидни.

 
 

Facebook вече ще предлага видео съдържание

| от chronicle.bg |

Потвърди се, че Facebook е сключила сделки с Vox Media, Buzzfeed, ATTN и The Dodo (Group Nine Media) за излъчване на оригинални предавания.

Материалите ще включват кратки видеа до 10 минути, а също и по-дълги клипове над 20 минути. Разбира се, те ще бъдат прекъсване от рекламни паузи.

В началото видеата ще са достъпни единствено на сайта на Facebook и мобилните приложения, а след това ще стават достъпни и в други сайтове.

Съобщава се, че Facebook ще задържа 45 процента дял от рекламите в кратките клипове.

Източник: The Verge