Международни облигационери предупредиха България относно разходите при фалит на КТБ

| от |

Международните кредитори на Корпоративна търговска банка предупредиха във вторник българските власти, че ако те допуснат банката да фалира, това ще излезе на държавата по-скъпо, отколкото ако финансовата институция бъде спасена с оглед рискове за години на съдебни дела, предаде БНР.

В писмо до българското правителството, цитирано от агенция Ройтерс, международна група облигационери в КТБ призоваха властите да преразгледат спасителната оферта, която беше предложена от консорциум през миналата седмица и която в последствие беше отхвърлена от парламента и беше критикувана от страна на Българската централна банка.

Писмото също така обвинява Централната банка, която през юни поема контрола над КТБ и на практика спря дейността й, за действия, които са били или небрежност или умишлено измамни относно степента на проблемите в банката.

Евентуалното закриване на КТБ предизвика най-тежката финансова криза в държава от Източна Европа от 90-те години насам и повече от четири месеца след като банката затвори врати съдбата на четвъртия по големина кредитор в България се намира в състояние на неопределеност.

Писмото от вторник подчертава за опасността от заразен ефект, ако БНБ отнеме лиценза на КТБ, като решението на Централната банка се очаква в рамките на следващите няколко дни.

Просто казано, цената при фалит на КТБ ще надхвърли далеч и най-високите допускания по отношение на размера на държавната помощ, необходима за спасяване на банката и на нейните вложители, се казва в писмото на международните инвеститори, притежаващи облигации (дългови книжа) на търговската банка.

В писмото се твърди, че отнемането на лиценза на КТБ ще принуди стотици бизнеси да затворят, ще доведе до загуба на работни места и може да хвърли страната в рецесия. Това решение ще преследва Република България за години напред, се твърди в писмото на международните кредитори на КТБ.

През юли агенция Ройтерс съобщи, че група облигационери, включително от САЩ и европейските хедж фондове и финансови институции, са образували комитет на кредиторите и са наели юридическо представителство в България, в случай че КТБ бъде обявена в несъстоятелност. Корпоративна търговска банка не успя да осъществи окончателно разплащане по деноминираните в долари нейни облигации с падеж през август, чийто първоначален размер беше за 150 млн. долара.

Ключовата жалба на облигационерите е за „противоречиви“ изявления на Централната банка относно здравето на КТБ. Одитът, поръчан от БНБ, показа в края на октомври, че банката ще трябва да отпише почти две трети от активите си, като едва 13 процента от отпуснати от нея кредити са били подходящо обезпечени.

Тези отчети, твърдят облигационерите, противоречат с по-ранните уверенията на Централната банка както пред обществеността, така и пред инвеститорите.

Предполагаемите проблеми в КТБ не са се случили за една нощ, като е трябвало няколко години, за да бъдат осъществени, се казва в писмото, цитирано от Ройтерс, в което имената на отделните облигационери са били почернени.

Човек може също така да направи лесно заключение, че БНБ умишлено си е затваряла очите и умишлено е пренебрегвала своите задължения. БНБ не е впечатлила с нищо при изпълнение на основната си функция: да работи за осигуряване на стабилността и сигурността на българската банкова система, посочват международните облигационери на КТБ.

Тези, както и други претенции, ще послужат за основа на дела на вложители и кредитори за години напред, се предупреждава в писмото, изпратено до българските власти.

 
 

Polestar представи първия си модел – Polestar 1

| от chronicle.bg |

Пърформанс марката на Volvo Car Group – Polestar, представи първия си модел – Polestar 1, и подчерта бъдещите си планове да се наложи на пазара като самостоятелен бранд електрифицирани автомобили. Polestar потвърди информацията за първите три модела, които ще се произвеждат в нов център в Китай и ще наложат нови стандарти в индустрията на пърформанс автомобилите.

Първият самостоятелен модел на Polestar – Polestar 1 с внушителните 600 к.с., ще бъде пуснат в производство в средата на 2019 г. Това става възможно благодарение на Volvo Car Group, които подкрепят бранда да ускори процесите на проектиране и производство на продуктите си.

Polestar 1 е GT купе с 2 врати, 2+2 места и комбинирано задвижване от електрически двигател и двигател с вътрешно горене, със 150 км електрически пробег – това е най-дългият пробег в изцяло електрически режим, в сравнение с всеки друг хибрид на пазара в момента. С мощност от 600 к.с. и 1000 Нм въртящ момент, Polestar 1 се позиционира стабилно в сегмента на пърформанс автомобилите. Платформата на Polestar 1 е създадена на основата на Volvo Scalable Platform Architecture (SPA), но 50% от нея е нова и специално разработена от инженерите на Polestar.

Exterior_rear_high

Polestar 1 е първият модел, създаден по изцяло нова, водеща в класа технология на шасито Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi), разработена на основата на въглеродни влакна, които подобряват усукването с 45% и намаляват теглото и центъра на тежестта на автомобила. Освен това, Polestar 1 използва двойна електрическа задна ос за въртящия момент, която осигурява прецизно ускорение на всяко колело, максимално сцепление на пътя и запазване на скоростта при завиване.

Exterior_location_high

Polestar 1 ще се произвежда в специално изградения за целта, модерен и високо технологичен център в Чънду, Китай. Очаква се строежът на производствения център да бъде завършен в средата на 2018 г. Автомобилите на Polestar ще се поръчват изцяло онлайн и ще се предлагат на базата на 2 и 3-годишна абонаментна програма. Абонаментът All-inclusive ще включва нулев депозит и възможности за ползване и на други модели от гамата на Volvo и Polestar, чрез заплащане на фиксирана месечна такса.

Interior_dashboard_high

Всички бъдещи автомобили на Polestar ще бъдат с изцяло електрическо задвижване. През 2019 г. ще стартира производството на първия изцяло електрически модел на Volvo Car Group – Polestar 2. Средноразмерният електрически автомобил ще се присъедини към конкурентите на Tesla Model 3. Първата фаза от формирането на новото портфолио на Polestar ще бъде завършена от появата на по-големия електрически SUV Polestar 3, който ще придаде нов модерен израз на електрическото представяне и динамиката на шофиране.

 

 
 

7 града, които трябва да посетите през есента

| от chronicle.bg |

Есента е най-красивият сезон за пътуване. Шарените листа, умиращото слънце, светлината...всичко в есента е толкова красиво, че чак боли.

Поради някаква причина тя не е най-популярния сезон туристически, което я прави още по-подходяща за пътуване.

В галерията сме подготвили 7 града по наш избор, които е добре да посетите през октомври и ноември. Единият е български…и никога няма да познаете кой е.

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Двубоят Пулев-Джошуа окончателно пропадна

| от chronicle.bg |

Двубоят между Кубрат Пулев и Антъни Джошуа няма да се състои, обяви промотърът на световният шампион Еди Хърн. Българският боксьор е получил частично разкъсване на гръден мускул и няма да успее да се възстанови за 28 октомври.

Вместо него на ринга на стадион „Милениум“ в Кардиф ще се качи Карлос Такам. Камерунецът с френски паспорт е на 36 години и има 35 победи и три загуби в професионалния бокс. Той е №3 в ранглистата на Международната боксова федерация (IBF), за чийто пояс Пулев беше първи претендент.

„В късния следобед получих обаждане от Кале Зауерланд, който ме информира, че Пулев е контузил рамото си може би е аут от двубоя. По-късно това беше потвърдено от неговия доктор. Според правилата на IBF претендентското място отива при следващия по ранглиста, който е Такам“, заяви Хърн.

Освен пояса на IBF Джошуа ще защитава титлите на Международната боксова организация (IBO) и Световната боксова асоциация (WBA).

Олимпийският шампион от Лондон 2012 преследва 20-ата си победа в 20 мача на професионалния ринг. Всеки един от двубоите му е завършил с нокаут.

„Това е трудна ситуация за Антъни, защото той се подготвяше целенасочено за стила и височината на Пулев. Сега ще трябва да се изправи срещу боксьор с коренно различен стил. Досега това не се е случвало в кариерата му, но той е готов за всякакви предизвикателства“, каза още Хърн.