Македонците гласуват

| от |

В неделя македонските граждани избират нов президент и нов парламент. Какви са посланията и шансовете на кандидатите и партиите? Предлагаме ви мнението на Зоран Йордановски, ръководител на Македонската редакция на ДВ.

10151379_10202781782279356_8666162610364458029_n

Ще променят ли тези избори политическия ландшафт на страната? Според Зоран Йордановски, това би било равносилно на чудо. Преднината на първия тур от 120 хил. гласа за настоящия президент и кандидат на управляващата национално-консервативна партия ВМРО-ДПМНЕ Георге Иванов показва, че той ще запази поста си. Неговият опонент – кандидатът на социалдемократите Стево Пендаровски е дал всичко от себе си, за да привлече онези избиратели, които са недоволни от политиката на сегашното правителство. Но шансовете му за успех си остават незначителни, смята Йордановски.

Истинският въпрос на тези избори, отбелязва той, е не кой ще бъде победителят, а дали ВМРО-ДПМНЕ ще постигне желаното от нея мнозинство от 62-63-ма депутати. Интересно ще е да се види дали последните обвинения в корупция срещу министър-председателя и лидер на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груевски ще повлияят на изборния резултат. Социалдемократите са подели кампанията си срещу него нарочно в края на предизборната борба. Под въпрос е обаче дали тя ще им помогне. Засега изглежда, че доверието на привържениците на Груевски и управляващата партия не е подкопано.

Кой как печели точки?

„За да печели точки сред избирателите, в предизборната кампания Груевски се позоваваше на успехите на неговото 8-годишно управление – намаляването на безработицата от 39 на 28 процента, разкриването на 120 хиляди нови работни места; той говори за 590 млн. евро субсидии за селското стопанство и за преки чужди инвестиции на стойност 2 млрд. евро. Освен това премиерът обещава, че през следващия управленски мандат ще бъдат реализирани общо 2 046 нови проекта. Груевски се ползва и с подкрепата на медиите, повечето от които са поставени под правителствен контрол или влияние“, изтъква ръководителят на Македонската редакция на ДВ.

Опозицията пък се опитва да печели гласове, като отбелязва, че македонските граждани са обеднели: средната месечна работна заплата е 350 евро, а държавата си остава най-големият работодател. Тревожна е и високата безработица сред младите хора. В същото време за оспорвания проект „Скопие 2014” – с неговите монументални сгради и безброй паметници и статуи – са похарчени стотици милиони евро. Социалдемократите твърдят, че предлагат „нова концепция, нови идеи и решения за Македония”, без обаче да сочат в какво конкретно се изразяват те.

10252145_10202781775159178_992266446187258283_n

Опоненти или врагове?

„Политически Македония е разединена: политическите лагери са непримирими. Това важи както за македонските избиратели и партии, така и за етническите албанци и техните партии. Всички те се възприемат не като политически опоненти, а като врагове. Дори само това говори за състоянието на демокрацията в Македония“, изтъква Йордановски.

Що се отнася до настроенията сред албанското малцинство и неговото участие в изборите, осезаемо е известно напрежение. „Двете най-големи партии – Демократичният съюз за интеграция, досегашен партньор в управляващата коалиция, и опозиционната Демократична партия на албанците се нападат взаимно“, посочва Йордановски. „Първите искат да се докажат като най-голямата албанска партия и така да повишат цената си като партньор на ВМРО-ДПМНЕ. А вторите се надяват на добър изборен резултат, с което да се превърнат в интересна алтернатива за ВМРО. Тоест, при всички положения албанците ще гласуват на парламентарните избори, но по всяка вероятност няма да се включат в президентските. Впрочем – превърнало се е в традиция една от партиите от албанския блок винаги да е представена в управляващата коалиция – даже и когато една от македонските партии е спечелила абсолютно мнозинство.“

„Двойни стандарти“

Ако външната политика изобщо играе някаква роля в предизборната борба, то е само по отношение на спора с Гърция за името, отбелязва Йордановски. „В общи линии всички политически сили в Македония са единни в стремежа си към членство на страната в ЕС и НАТО. Както е известно, Гърция блокира евроатлантическата интеграция на Македония и настоява за смяна на името. Това е безпрецедентен случай в межуднародната политика, по който съдът в Хага вече се произнесе в полза на македонската позиция. От 5 години ЕК препоръчва в докладите си започването на присъединителни преговори с Македония, но напредък няма“.

В македонската политика и общество се долавят все по-отчетливо критики срещу „двойните стандарти” на международната общност и „злоупотребата” с членството в ЕС, т.е. използването му за изнудване на страните-кандидатки за членство. И България не прави изключение. Гърция, България и ЕС изискват от Македония да поддържа добросъседски отношения. Блокадите обаче не са проява на добросъседство, категоричен е Зоран Йордановски.

A специалният пратеник на Chronicle.bg Десислава Николова провери как изглежда Скопие в дните преди вота.

 

 
 

Почина Андрония Попова – Рони

| от chronicle.bg |

Вчера сутринта, след тежко боледуване, почина певицата Андрония Попова – Рони.

Тя беше вокал на „Насекомикс“ и „Help Me Jones“, а след това беше и част от българското суинг трио „Sentimental Swingers“. Участва и в създаването на „World Melancholy“ на „Блуба лу“, а песните й озвучават нови български филми като „Източни пиеси“ на Камен Калев и „Каръци“ на Ивайло Христов.

Рони беше майка на две деца, певица, инструменталист, преподавател и приятел. Работи като композитор и изпълнител в много български и международни, театрални постановки, кино и телевизионни филми и най-вече музикални албуми за пораснали и деца.
Тя беше и преподавател е в НМУ „Любомир Пипков“ в специалност поп и джаз. През годините участва в създаването на няколко групи, от които
най-основна и знакова за нея е „Насекомикс“, с която записва два студийни албума с авторски музика и текст, признати от критиката и публика в целия свят!

Надяваме се българската публика да почувства любовта, смелостта и свободата, която им инжектира.

Да почива в мир!

 

Мотото на Рони беше „Има два начина да изживееш живота си. Единият е, като мислиш, че не съществуват чудеса. Другият е, като мислиш, че всяко нещо е чудо.“ (Айнщайн)

 

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Кой е Макдоналд в името McDonald’s?

| от chronicle.bg |

McDonald’s е, без второ мнение, най-успешната верига ресторанти за бързо хранене в историята на света. Името му се свързва с това на Рей Крок – предприемачът, който инвестира в ресоранта. Но защо се казва точно McDonald’s – кръстен ли е на някого и ако да , на кого? Каква е историята на веригата?

 

През 50-те години работата на Крок била да продава машини за млечни шейкове. Един от клиентите му е ресотрант в Калифорния, уравляван от братята Ричард и Маурис Макдоналд. Родом от Ню Хемпшир, те се местят в Калифорния през 20-те години и си намират работа като носачи на филмови декори.

Двамата братя влизат в ресторантьорския бизнес през 30-те годни на 20 век благодарение на баща им, Патрик Макдоналд, който отваря “The Airdome” – щанд за хотдози и хамбургери.

През 1940 Ричард и Маурис разрастват бизнеса като отварят „McDonald’s“ – барбекю драйв-ин ресторант. Това ги учи на няколко важни урока – че хамбургерите са една от най-доходоностните храни и че служителите, които занасят храната от кухнята до колата, са ненужни (по онова време те са около 20). Братята имат и няколко идеи как да забързат цялото приготвяне на храната от сурово месо до готов хамбургер в ръцете на клиента.

Те затварят ресторанта за 3 месеца и го отварят пак с ново поразчистено меню, нови възможно най-ниски цени от 15 цента за хамбургер (днешни 1,30 долара) и изключително бързо изпълнение на поръчките.

До 1954 година братята Макдоналд вече имат 9 ресторанта и 21 продадени франчайза като до голяма степен давали на франчайз самия метод на приготвяне, а не името на бранда си.

На 52-годишна възраст Рей Крок влиза в картинката.

Той служи в армията заедно с Уолт Дисни, по-късно е джаз музикант, радио DJ, продава хартиени чаши, работи в ресторант и накрая е търговец на машини за млечни шейкове. Брандъд Prince Castle, чийто машини продава, е доста по-скъп от конкуренцията Hamilton Beach, което ги прави и все по-трудни за продаване. Това кара Крок да потърси ново начинание.

Той познава ресторантьорския бизнес и може да различи добре функциониращ ресторант от лош. Някъде по това време братята Макдоналд се разделят с франчайз агента си Бил Тансей заради влошеното му здраве. Рей заема неговото място и задвижва плановете си – а те се оказват много по-мащабни от тези на Макдоналдови. На 15 април 1955 година той отваря първият си ресторант, а само за 5 години те ще се разраснат до 100.

 

Но как в крайна сметка Рей превзема бизнеса?

През 1961 година Ричард и Маурис са доволни от бизнеса си и нямат интерес да го развиват, за разлика от Крок. Той събира инвеститори и купува ресторанта за 2,7 милиона долара (около 21 милиона днешни долари). Двете страни също така се разбират Рей да изплаща на Ричард и Маурис част от печалбата, но не вписват това в договора по молба на Рей – за да не изглежда зле пред инвеститорите. След сделката, понеже няма нищо написано черно на бяло, Крок не дава на братята нито стотинка от печалбата.

 

50 години по-късно: 35 000 различни ресторанта в 118 държави, 1,7 милиона служители, които обслужват около 68 милиона клиенти всеки ден. Годишните печалби на веригата Макдоналдс са над 5 милиарда долара.

 
 

Kia, Renault, Dacia и Nissan показват най-новото от гамата си в София

| от chronicle.bg |

Kia, Nissan и Dacia залагат на най-новите си модели на Автомобилен салон София 2017. Посетителите изложението в столицата ще могат да видят модели, които през тази есен записаха своите световни премиери.

Един от тях е KIA Stinger – най-мощният автомобил в историята на корейския бранд. Това е автентичен грандтурер, спортен седан за вълнуващи пътувания на дълги разстояния.

В София KIA Stinger е показан в своята топ-версия с 3,3 литров twin-turbo V6 бензинов двигател с мощност от 370 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди, 8-степенна автоматична трансмисия и 4×4 задвижване.

KIA Stinger1

Само месец след Международния Автосалон във Франкфурт своя дебют у нас прави и KIA Stonic. Дизайнът на компактния кросоувър на Stonic моментално разкрива произхода на модела – асоциираната с КИА радиаторна решетка тип „тигров нос” е подчертана от хромирана обкантваща рамка, a „Targa“ стилът, който Stonic предлага, дава възможност на клиентите да избират между 20 двуцветни комбинации, загатнати още в прототипа на модела – Provo.

KIA Stonic

В Nissan на свой ред залагат на най-популярния електрически модел в света. Новият Leaf е първият автомобил на компанията в Европа, който ще въведе първи части от най-модерната технология за подпомагане на водача.

Eлектромобилът е оборудван с последните иновативни решения като e-Pedal, позволяващ да шофирате и натискате педала на спирачките по един напълно нов и безпроблемен начин. Пробегът на хечбека е 378 км, като това се дължи на по-мощния задвижващ агрегат – 110 кВт и 320 Нм въртящ момент.

Nissan LEAF

На софийския автосалон своя дебют направи и Dacia Duster.

Новият Duster е първият модел на Dacia, който предлага автоматична климатична система. С пет вентилационни отвора (три по средата и по един във всеки край на арматурното табло) студеният или топъл въздух се обдухва по оптимален начин в купето. Климатичната система е модернизирана за употреба в по-топли климатични условия.

Dacia Duster 2

Новият Duster е достъпен и с безключов достъп – технология, която се използва и тества от няколко години в цялата група Renault. Тази ергономична система отваря автоматично всички врати, когато водачът се доближи до автомобила, и предлага дистанционно заключване (допълнено със звуково потвърждение) при отдалечаване автомобила. Не се налага водачът да изважда ключа от джоба си, за да стартира двигателя, тъй като това става чрез старт/стоп бутон.

Моделът стартира на цени от 21 990 лв. Технически той е запазил гамата двигатели от своя предшественик, като ще продължи да се предлага с 1,6-литров бензинов атмосферен мотор със 115 к.с., като и с 1,2-литров с турбо, развиващ 125 к.с. Дизелите си остават два – с обем 1,5 литра, които предлагат 90 и 110 к.с. При версиите с предно предаване се залага на полунезависимо окачване, а при тези със система 4х4 има независима електромагнитна муфа отзад.

На щанда на Renault голямата атракция е новият Megane RS. Хот-хечът е получил 1,8-литров турбо мотор, зает от възродения Alpine A110, завиващи задни колела и трансмисия с два съединителя. Megane RS запазва предното предаване, а моторът на хотхеча е с мощност 280 к.с. и има максимален въртящ момент 390 Нм.

Renault Megane RS

Колата ще може да се поръчва и с 6-степенна механична трансмисия, а не само с 6-степенна EDC кутия. Моделът получава и система за избиране на различни режими за управление на електрониката Multi-Sense – вариантите са Comfort, Normal, Sport, Race и Perso, при който водачът избира индивидуални за него настройки. На борда присъства и мултимедийната система R-Link 2, която осигурява високо ниво на свързаност с външни устройства, както и функцията R.S. Monitor. Тук е наличен и режим Expert, който дава възможност за включване и камера към системата – отлично решение за всеки трак дей.