Лоши новини за феновете на „здравословното“ хранене

| от chronicle.bg |

Австралийският филмов продуцент и режисьор Деймън Гамо проведе интересен експеримент, използвайки като инструмент собственото си тяло. В продължение на 60 дни, той яде само това, което американците считат за „здравословна храна“. В края на този период, той развива метаболитен синдром – чуден коктейл от затлъстяване, нарушаване на хомеостазата на мазнините, захарите и белтъчините в организма, който значително увеличава риска от диабет и сърдечно-съдови заболявания.

Един месец, девет килограма и редица разбъркани хормони по-късно, Гамо създава документалната лента „Захарният филм“. Там режисьорът показва какво се случва с американското общество през последните няколко десетилетия – 70% от американците са с наднормено тегло или затлъстяване, което официално ги прави най-дебелата нация на планетата.

Иновативната нишка в изследването, което провежда Гамо, е ограничаването на диетата му само и единствено до т.нар. здравословни храни. За да забърза процеса, режисьорът е консумирал два пъти повече захар от средностатистическия американец: 44 гр. на ден.

Забележително, Гамо никога не е докосвал истинска джънк храна. През 60-те дни на експеримента, той е консумирал единствено псевдо-здравословни продукти като нискомаслени кисели млека, бутилирани плодови сокове, смутита и „одобреният от Айнщайн“, подпомагащ мозъка хрупкащ снакс.

Резултатът е гореспоменатият метаболитен синдром, наричан още метС, който се характеризира с пет основни симптома: затлъстяване в областта на талията (т.нар. захарно коремче или ябълковидно затлъстяване), високо кръвно налягане, висок холестерол, високи триглициериди (иначе казано мазнини, плуващи с кръвния поток) и ниски нива на липопротеини в кръвта.

По какъв начин продължителният прием на допълнително добавена захар допринася за отключването на метаболитен синдром? С времето, наднорменото количество захар натоварва и уврежда жизнено важни органи, включително черния дроб. Високи дози от глюкоза и фруктоза претоварват черния дроб, който не може да смогне да ги разгражда. Непреработената, излишна фруктоза се трансформира в мазнини, част от които се складират в самия черен дроб, докато останалите тръгват по кръвния поток и се закачат трайно за средната част на тялото.

МетС, провокиран от лоши хранителни навици, е един най-притеснителните фактори, имащи отношение към високата заболеваемост сред възрастни и деца. Един от четири американски тийнейджъра имат диабет или преддиабет (състояния на повишена кръвна захар, която обаче не достига нивата, необходими за поставяне на диагноза ‘диабет’ и може да бъде ценен предупредителен сигнал).

Добавената захар и метаболитният синдром са в основата и на едно съвсем ново заболяване, която засяга 31% от възрастните американци и 13% от децата: неалкохолното затлъстяване на черния дроб. Това състояние е свързано с инсулиновата резистентност, която от своя страна отново се причинява до голяма степен от вредните ефекти на фруктозата върху черния дроб. Според специалистите до 2025г., това състояние ще бъде водещата диагноза при пациенти, които се нуждаят от трансплантация на черен дроб в Щатите.

Това е отрезвяващата реалност, но онова, с което действително трябва да се борим, за да предотвратим вредите, нанесени от начина на хранене, е самото общество. Трябва да спрем да мислим за теглото и здравето си като за личен избор. Трябва да започнем да говорим за това как това, с което се храним, ни разболява.

Всички бихме искали да вярваме, че имаме свободен избор какво да ядем. Бихме искали да вярваме, че чрез осъзнато пазаруване на храна, броене на калории, избягване на джънк и работа във фитнеса, можем да контролираме теглото си и да предотвратим заболяванията, причинени от наднормените му показатели. Но ако един напълно здрав австралиец може да се накара сам да се разболее в рамките на 60 дни, ядейки това, което смятаме за здравословно и безопасно, може би трябва да преосмислим това си виждане и да погледнем в друга посока.

Може да видите трейлъра на филма на Деймиън Гамо под статията.

Източник: The daily beast

Снимка: Getty images

 
 
2 коментара
  • Tsvetomir Varbanov

    ъмм, ако се изгледа трейлъра, всъщност излиза, че човека е СПРЯЛ да яде захари поне от преди три години!
    И сега се решава на стъпка да провери какво става, ако обърне режима и се натръшка със захари и захароподобни съединения, фруктози и т.н.
    Всъщност човека прави филм за вредното влияние и прекаляването с тези съединения, а вие го представяте, че едва ли не само от здравословните храни е почти хванал диабет :)
    На това му казвам да наричаш бялото черно и да манипулираш до неузнаваемост послания…
    Къде са ви редакторите?

  • Ненчо Еремиев

    САЩ, тлъста и тъпа нация.

Юпитер не е това, което изглеждаше досега

| от chronicle.bg |

Космическата сонда на НАСА „Джуно“, която се движи в орбита около Юпитер от месец юли, откри чудовищни урагани, бушуващи на полюсите на тази планета, съобщава БТА.

Американското космическо ведомство публикува в сп. „Сайънс“ двете първи изследвания, получени благодарение на неговия космически апарат с маса 3,6 тона. Елиптичната орбита на „Джуно“ позволи на учените да извършат наблюдения от съвършено нов вид.

Сондата успя да прелети над полюсите на Юпитер и да се приближи на по-малко от 5 хиляди километра от най-високата облачна обвивка на атмосферата на тази планета.

Там бяха регистрирани гигантски урагани с диаметър 1 400 километра. Магнитното поле в тези региони се оказа 10 пъти по-силно от земното.

Оказва се, че Юпитер е планета, обградена от огромно магнитно поле, което създава радиация, която би унищожила планетата, ако тя не беше предпазена от огромен пласт титан. Полюсите на планетата са местата с най-висока радиация.

До края на мисията на сондата „Джуно“ през февруари 2018 г. ще бъдат направени още полети около планетата, които ще разкрият много повече информация за произхода, атмосферата и магнитните полета на планетата.

 
 

Кери Мълиган: нежното лице на Холивуд

| от chronicle.bg |

Кери Мълиган може да изглежда като сладко и невинно момиченце, но е играла на една снимачна площадка с Райън Гослинг, Леонардо ди Каприо и Майкъл Фасбендър. Освен това, е един от ярките таланти на Холивуд и участва във филми, които трябва да присъстват във видеотеката ви (имаме предвид тази в ума ви, явно е, че никой вече не събира касетки“.

Мълиган дебютира в света на филмовото изкуство заедно с Розамунд Пайк и Кийра Найтли в „Гордост и предразсъдъци“ през 2005 година.

Впоследствие тя ще участва в още един филм заедно с Найтли – излязлата през 2010 драма „Никога не ме оставяй“, която й носи отличие за главна женска роля от фестивала в Палм Спрингс и от церемонията на Британските независими награди. По това време престижните награди вече не са новост за Кери, която през 2009 спечели сърцата на зрителите и критиците с ролята на Джени Мелър – гимназиална ученичка, която е на път да получи първите си истински житейски уроци.

Нежната англичанка има рожден ден днес и в галерията може да видите 10 нейни роли, които просто не стават за изпускане.

 
 

Най-добрите наши и чуждестранни студентски филми показват в НАТФИЗ

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-добрите студентски филми от наши и чуждестранни университети показват в НАТФИЗ. Панорамата „CILECT Prize – 2017″ – от игрални, документални и анимационни филми, е от днес до 2 юни в кинозалата на НАТФИЗ, съобщават от академията.

The CILECT Prize е първата по рода си награда, присъдена на студентски филми от висшите училища, обединени в организацията CILECT. Всяко училище има право да изпрати по един филм в трите категории – игрално, документално и анимационно кино. Всички избрани студентски филми стават част от компилацията The CILECT Prize.

The CILECT Prize е основана през 2005 г. по предложение на ректора на НАТФИЗ проф. Станислав Семерджиев, тогава заместник-председател на конференции и фестивали. Церемонията по представянето на наградата е в рамките на годишните конференции на CILECT. Първата церемония е в Мадрид на 21 ноември 2006 г.

В 12-ото издание – „CILECT Prize-2017″ – са 115 игрални, 94 документални и 54 анимационни филма. НАТФИЗ се състезава с анимацията „Terror – Error“ на Александър Начев, документалния филм „Пеем и това е“ на Сюзън Кутайфан и игралния „Добри“ на Орлин Милчев.

 
 

Рубен Остлунд със Златна палма в Кан за филма „Площадът“

| от chronicle.bg |

Наградата „Златна палма“ на 70-ия годишен кинофестивал в Кан беше присъдена на режисьора Рубен Остлунд за сатиричния филм „Площадът“. Той осмива нетолерантността на хората на изкуството и буржоата в Европа към мигрантите, бежанците и бездомниците. Във филма участва Елизабет Мос в ролята на Ан. За нея това е много важна година – в момента по телевизията тече сериалът с нейно участие The Handmaid’s Tale, като предстои да я гледаме и в Top of the Lake.

Даян Крюгер получи наградата за най-добра актриса в „Изневиделица“ на кинофестивала в Кан, а Хоакин Финикс – за най-добър актьор в „Никога не си бил действително тук“.

София Копола бе отличена за най-добър режисьор за филма „Измамените“.

Френският филм „120 удара в минута“ беше удостоен с Голямата награда на журито. Филмът на режисьора Робан Кампио е драма за диагнозата СПИН.

Специалната награда на 70-ия кинофестивал в Кан отиде при Никол Кидман.

Наградата „Златната камера“ за най-добър първи филм получи френската режисьорка Леонор Серай.

Филмът „Млада жена“ на 31-годишната Серай е комедия за 30-годишна жена, която се връща от чужбина в Париж и търси ново начало в живота си.

„В нашето трудно време героинята със съвсем човешки черти запазва въображението и чувството си за хумор“, каза Серай, получавайки наградата. Тя добави, че е събрала много жени в екипа на филма си и че е била бременна при снимането му.

Руският режисьор Андрей Звягинцев получи наградата на журито на кинофестивала в Кан за филма „Без любов“.

Изненадващо, тази година наградата за най-добър сценарий си поделиха два филма – The Killing of a Sacred Deer (от Йоргос Лантимос и Ефтимис Филипу) и You Were Never Really Here (Лин Рамзи)

„Златна палма“ за най-добър късометражен филм беше присъдена на A Gentle Night от китайския режисьор Чиу Янг.

В тазгодишната селекция участваха деветнадесет филма. Журито е в състав Педро Алмодовар, Уил Смит, Джесика Частейн, Фан Бинбин, Анес Жауи, Парк Чан-Уук, Марън Ейд, Паоло Сорентино и Гейбриъл Яред.

Вижте в галерията снимки от последната вечер на фестивала.