“Криза без аналог в най-новата история“

| от |

Ебола е на път да обезкърви Западна Африка, а светът продължава да бездейства. Поне довчера беше така. От днес вече се знае, че някой все пак е готов да окаже по-мащабна помощ – Съединените щати. А останалият свят? Обзор на Дойче веле.

Драмите на африканците стигат бавно до Европа. Показва го всяка хуманитарна криза, тръгваща от Черния континент – било то природна стихия, глад, СПИН или пък бежанци, давещи се във водите на Средиземно море. Европа е свикнала да отвръща поглед и да реагира чак тогава, когато политическите действия вече са станали абсолютно наложителни.

Безпрецедентна катастрофа

Кризата с вируса ебола е поредният пример за това колебливо поведение. От седмици насам „Лекари без граници“ и други хуманитарни организации бият тревога и критикуват международната общност заради бездействието ѝ в тази свръхкритична ситуация. Стотици заразени хора са оставени на произвола на съдбата, защото няма кой да им окаже медицинска помощ; центровете за прием на болни затварят врати; лекари и медицински сестри умират или се оттеглят на сигурно място; трупове лежат по улиците; правителства се преместват за по-сигурно в чужбина; цели национални икономики замират; слабите социални системи на засегнатите държави направо се разпадат. А броят на жертвите – междувременно 2 500 души, очевидно все още не е достатъчно висок, за да извади останалия свят от летаргията.

Световната здравна организация говори за „криза без аналог в най-новата история“, а Валери Еймъс от ООН, отговорничка за хуманитарната помощ, предупреждава за опасността от разпад на засегнатите от бедствието западноафрикански държави. В отчаяни официални писма президентката на Либерия Елън Джонсън-Сърлийф моли за помощ правителствата на големите държави – от Австралия до Русия. В писмото ѝ до германската канцлерка Ангела Меркел е написано: „Без Вашата помощ ще изгубим тази битка“.

И наистина, ебола е на път да обезкърви Западна Африка. Засегнатите страни имат нужда от спешна помощ – въздушни мостове, полеви болници, повече медицински персонал и центрове за прием на болни. По изчисления на ООН бедстващите страни се нуждаят спешно от поне 800 милиона евро. Обещаните дотук помощи обаче не покриват и една трета от тези нужди.

Най-сетне!

На този фон беше крайно време нещо да се случи. САЩ го осъзнаха и предприеха конкретни стъпки: Вашингтон ще изпрати в Либерия 3 хиляди американски войници и огромно количество болнични легла, палатки и медицинско оборудване. Подобни операции са изпитано средство: отличната транспортна логистика и добре функциониращите командни структури на военните със сигурност ще ускорят борбата срещу епидемията.

Бедствието в Африка сближава дори заклети врагове: Куба предоставя 165 лекари, Китай изпраща 59 здравни експерти, а Малайзия доставя 21 милиона гумени ръкавици. Драмата на африканците попада най-сетне в центъра на вниманието. И е крайно време, като се има предвид, че според изчисленията на ООН до края на годината броят на заразените може да достигне 20 хиляди души. А всеки един заразен е обречен на смърт, тъй като лекарство срещу този вирус все още няма.

Хуманитарната организация „Лекари без граници“, която се финансира само от дарения, с право недоумява, че повечето болнични легла в бедстващите региони са били осигурени именно от нея. Доброволците от тази организация полагат свръхчовешки усилия, за да облекчат страданията на болните. Но те не са в състояние да помогнат на всички – заразените, които не получават никаква медицинска помощ, стават все повече.

 
 

CHR Хороскоп: какво ни очаква около Новолунието?

| от Селена Астро |

Понеделник и вторник Луната ще преминава през знака Дева. Много е вероятно през периода да сме доста критични и изискващи, както към себе си, така и към другите. Ще търсим съвършенството навсякъде около нас и не е изключено поради тази причина да се вкараме в ненужни конфликти или пък да се преработваме и изморяваме прекомерно.

Дните са добри за обръщане внимание на здравето, ходене по лекари или процедури, променяне на диетата или визията ни, но не са подходящи за подаване на документи, занимания с бюрокрация или изясняване на гледни точки.

Най-успешен ще бъде този период за земните знаци Телец, Дева и Козирог, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Възможно е те да имат важни срещи и да получат дълго чакани предложения. При всички случаи ще успеят да изпъкнат със свои заслуги и умения, пред хора, които са важни за тях.

Сряда и четвъртък Луната ще преминава през знака Везни, като в четвъртък в 22.00. часа вечерта настъпва Новолуние в същия знак. Тогава градусите на Слънцето съвпадат с тези на Луната.

През периода около Новолунието е възможно да сме много едностранчиви и склонни към излишни драми. Поради тази причина е важно да не стартираме важни неща, да не правим скъпи покупки, да не водим сериозни разговори, да не се подлагаме на прегледи и операции.

Най-напрегнат се очаква да е периода около Новолунието за кардиналните знаци Везни, Овен, Рак и Козирог, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях е възможно да изникнат непредвидени ситуации, които да им попречат на първоначалните планове. Добре е да не падат духом и да се стараят да са адаптивни и целеустремени. Така най-лесно ще преодоляват препятствията и ще имат напредък с намисленото.

От петък до неделя включително Луната ще преминава през знака Скорпион. Поради тази причина през тези три дни ще сме доста песимистични, черногледи и подозрителни. Ще сме склонни да изкривяваме нормални житейски ситуации, да си доизмисляме истории и да търсим скрити подбуди в действията и думите на околните.

Добре е да използваме периода за банково дело, работа с чужди финанси, изхвърляне на стоки, дрехи и мебели и замяната им с нови.

За сметка на това тези дни не са подходящи за операции, правене на зъби и взимане на важни решения.

Най-напрегнати от това разположение ще бъдат неподвижните знаци Скорпион, Водолей, Лъв и Телец, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях има риск доста бързо да палят и да се изнервят от най-незначителните неща, което може да ги вкара в излишни разправии и да развали отношенията им с иначе важни за тях хора.

На тях им се препоръчва да използват периода за почивка, разчистване на дома, творчески дейности, спа или разкрасителни процедури.

 
 

Оскар Уайлд: творецът, който продължава да ни се присмива

| от |

Да харесваш Оскар Уайлд в днешно време е направо задължително. Почти толкова, колкото и да признаваш приноса на Вазов към българската литература, въпреки, че си чел само „Под игото“ до десета глава в шести клас. Някак е почти невероятно да прочетеш на някого афоризмите на английския класик и да не чуеш: „Ох, толкова ми е любим!“

Да, ако знаете какво означава De Profundis, познавате Лейди Бракнъл, името Базил не го свързвате първо с босилек, ако щастливият принц ви кара да се възмутите от населението, на вас Оскар Уайлд може и да ви е любим. Всичко по-малко от това ви поставя точно в графата хора, на чието осмиване най-великият английски писател посвещава творчеството си.

„ – Английското висше общество се състои само от баби и елегантни горделивци.
   -Напълно сте права, мъжете наистина са баби, а жените елегантни горделивци.“

Не, това не е поредният афоризъм, който ще намерите в сборниците. Това са реплики от една от великите английски пиеси, „Идеалният мъж“.

Защо толкова се превъзнасяме по Оскар Уайлд? Като изключим приятните „мисли“, които от време на време споделяме, има много повече неща от това. Той е творецът, който живее и твори в разгара на викторианска Англия. Времето на фалша. На висшето общество, което живее на гърба на народа, създава образци на подражание, които самото то потъпква, когато затвори вратите на дома си, но на публично място отстоява повече от пламенно.

Оскар Уайлд е човекът, който се присмива над времето, в което живее. И го прави повече от майсторски. Пиесите му са писани за хората, които ги гледат. Публиката ги гледа и се залива от смях. Дали е разбирала, че тя самата е прототип на случващото се на сцената? Може и да е, но да я е било срам да си признае. А може и да е гледала на себе си като толкова „морална“ , че да не е разбирала дори, че самата тя е в основата.

Да можеш да се присмееш по такъв деликатен начин над абсурда на цяла една епоха. Това е геният на Оскар Уайлд. Да можеш да откриеш любовта и красивото, когато си част от един свят, който е заслепен от химери. Да разбереш, че балансът е повече от необходим. Че след разгулният живот е нормално да дойдат дни на страдание. Но не просто да признаеш това на теория, а да го осъществиш на практика. Да се обърнеш към онзи, когото си обичал, но който те е предал и да продължиш да го обичаш. Това е повече от великодушие. В личен план това е гений.

„Животът е прекалено важен, за да говорим сериозно за него.“

Един фарс. Това виждаме, когато четем Оскар Уайлд. И този фарс, макар и малко преувеличен, отразява до голяма степен историческата истина на противоречия, на фалшиви норми. Това поражда смеха. Сериозността, с която е поднесено и възприето всичко, са онова, което прави Уайлд комикът на всички времена. А на другия полюс е детската невинност и наивност. Нежността, деликатността, която лъха от всяка буква в „Щастливия принц“. Всичко отразява реалността на едно друго ниво, в което е необходим дълбок прочит. Този дълбок прочит открива пред читателя неподозирани философски дебри, които са по-интересни и от милион афоризми на едно място.

Колкото и да е странно, Оскар Уайлд продължава да осмива обществото. Дори днешното, 117 години след смъртта си и 163 години след рождението си. Всеки фалш, всяка неподплатена превземка попада под острото му перо. Всяко превъзнасяне по нещо, което не е осъзнато. Всяко осъждане. Всичко нечисто.

Днес се навършват 163 години от рождението на английския писател, поет, драматург и журналист. Днес е роден единственият денди, който има право да е такъв. Няма лошо да си денди, лошо е когато го правиш самоцелно и няма нищо на заден план. Нека не помним Уайлд с хомосексуалните му връзки, смешните цитати и други лекомислени неща, които хващат окото и гъделичкат самочувствието. Той е цяла вселена. Той е цветна градина, която цъфти в безброй нюанси. В нея има и красиво и грозно. В нея има и един градинар, който се грижи за своите цветя, за да може другите да видят красотата. Това е геният. Това е Оскар Уайлд.

„Светът е сцена, но постановката е твърде слаба.“

 
 

8 тайни на успеха: Колко е важен етикетът с Валентин Игнатов

| от chronicle.bg |

Никой не е скочил високо, докато е искал да направи просто една малка крачка.

„Направи нещо голямо“ е и мотото на новия бизнес телефон на Samsung – Galaxy Note 8.  Достатъчно голям, за да не е малък и достатъчно компактен, за да не е прекалено голям – този път от Samsung са право в целта с размера. И не само с размера. 

Помолихме няколко човека с богат бизнес опит да ни разкажат за тяхното правене на нещо голямо, за съвета, който са получили в подходящ момент. Както и да дефинират „успеха“ според собствените си принципи – и дори да ни го напишат на ръка с S Pen стилуса на Note8.

 

Успехът е понятие, в което може да се набутат всевъзможни измерители и смисли: пари, слава, семейно щастие, популярност, власт, поредица от малки постижения или един голям пробив…какво ли не. Но истински успешният човек се познава бързо и безпогрешно, когато разговаряш с него на живо.

Обикновено той е спокоен, уверен, без хистеричната необходимост непрекъснато да говори за успехите си, с добър подход към хората. Той е събеседник, общуването с който носи усещане за смисленост и спечелено време.

Валентин Игнатов е точно такъв успял човек: той не излъчва претенциозност, не налага мнение и говори така, че събеседниците му го слушат не защото трябва да го слушат, а защото им е интересно. Нещо, с което, нека бъдем честни, малко хора могат да се похвалят.

DSC_2373

Валентин започва своята кариера от Pepsi, където работи като търговски директор. Пътят му минава през Devin, където е един от собствениците, и в момента се намира в една област, която е по-привлекателна от водата и безалкохолните: бирата.

В момента той произвежда Karsten – висококачествена бира, която се произвежда в завода на Tuborg-Carlsberg в Букурещ. Валентин разбира не само от бири. Говорим си с него за маркетинг, за разликата между стока и продукт, за италианците-палячовци и италианците-бизнесмени, за немските му корени и за България – държавата, в която има място за хората, които искат да успеят.

DSC_2346

Какво пият българите? Обичат ли бира?

Българите много обичат да пият бира. Тя е една от най-древните питиета, измислена е още от древните египтяни, които са ферментирали пшеница и са пили бира. За разлика от годините на социализма, бирата която сега се произвежда в България е много качествена и по нищо не отстъпва на западните бири.

Тогава имаше един виц, за българи, които изпратили в чужбина бира за проверка. Върнали им я с бележка, че „Вашият кон няма проблеми с бъбреците“.

Сега вече не е така. За производството на добра бира е изключително важно да има добра вода, а у нас водата е много чиста, което е първата предпоставка за направата на хубава бира.

Нещо за твоята бира? Ще ни убедиш ли да я пием?

Произвеждаме Карстен от три години в Румъния при бутилировача на Carlsberg и Tuborg. В същия завод се правят и соковете Granini, които навремето внесох в България. Тази година имаме голям успех, тъй като една от големите търговски вериги у нас, Billa, ми се довери и приеха Карстен да бъде акцент в летния сезон. Бирата се приема много добре, тъй като е малцова бира, няма изкуствени съставки, а процентът на алкохол е в оптималните граници, които са между 4,5 и 5. В случая на нашата бира той е 4,7.  Другият измерител за хубава бира е съставката твърдото вещество, т.нар. плато, чиито съвършени стойности са между 10 и 11. При Карстен то е 10,5. Освен това, бирата е евтина.

Какво отличава евтината бира от скъпата?

Като производство всички бири са евтини, когато говорим за мейнстрийма. Ако решите да произвеждате бира, трябва да знаете, че първоначалната инвестиция е много голяма. Но оттам нататък, това, което вкарваш, за да се прави бирата, е минимално: пшеница, малц, хмел, вода. Разбира се, има бири на друго ниво: белгийски, бенедиктински, които се правят по манастири…там производството неизбежно е по-скъпо. Но разликата в цената при мейнстрийм бирите не е в качеството им, а в маркетинга, дистрибуцията и средствата за продажба.

Цялото интервю с Валентин Игнатов четете в Webcafe.bg.

 
 

Примата на Болшой театър и Ла Скала Светлана Захарова гостува в България

| от chronicle.bg, БТА |

Примабалерината на Болшой театър, Мариинския театър и Миланската Скала Светлана Захарова се представя с коронната си роля – на Жизел, при първото си гостуване в България. Примата и Денис Родкин ще танцуват в спектакъла на Софийската опера и балет „Жизел“ от Адам тази вечер от 20.00 ч. в зала 1 на НДК. Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев ще дирижира оркестъра на първия ни оперен театър, съобщават организаторите от „Жокер медиа“.

Много се радвам, че при първото си идване в София ще покажа „Жизел“, един от най-любимите си балети. Той е сложен, с драматична история. Танцувала съм го по цял свят, в различни редакции, каза примата пред репортери. Тя припомни, че това е и една от първите й големи роли – още на 17 години, когато много неща не е знаела и не е разбирала. А с годините натрупаният жизнен опит обогатява изпълнението й, добавя нови нюанси и още по-ярки емоции в образа.

Денис Родкин я „спечелил“ преди три години със своята отдаденост на балета – за две седмици научил всички партии в „Кармен-сюита“, в която двамата си партнират за първи път в Мариинския театър.

Времето не е много, но понеже често танцуваме, ми се струва, че отдавна сме заедно, казва Захарова.

Никога не съм имал трудности в работата си със Светлана – разбира се, вълнувах се много преди първата ни репетиция, от срещата с такава звезда. Тя ме научи на много неща – вече съм съвсем различен човек. Трябва да съм не само сигурен партньор, а и в соловите си вариации да съм на нейното ниво, коментира Родкин.

Светлана Захарова ще е в ролите на две свои знаменити предшественички – Наталия Макарова и Алла Осипенко, в нов спектакъл в Болшой театър, посветен на Рудолф Нуреев. Премиерните представления са на 9 и 10 декември.

Двете прими са писали писмо на Нуреев. Докато актьор чете текста на писмото, техните портрети се появяват на видео, а аз изпълнявам шестминутно соло, с музикален съпровод – своеобразен монолог. Това е много красив, откровен момент в спектакъла, който е доста необичаен и за Болшой театър, а мисля, и за целия свят, отбелязва Захарова.

Тя мечтае шестгодишната й дъщеря, първокласничка, да поеме по нейния път.

Българската публика ще види през май нейната авторска хореография „Аморе“ с участието и на Денис Родкин, в която Захарова изпълнява три съвсем различни образа. Спектакълът е създаден преди година и половина, с премиера в Италия. Има интерес от много страни. Сега артистите се връщат от гастрол в Токио, където е посрещнат много добре. По думите на Светлана Захарова, „Аморе“ е в най-добрите традиции на съвременната хореография.