Краят на една ера

| от |

Само преди два дни най-дълго излъчваният и гледан комерсиален американски криминален сериал сложи окончателна точка в своята киноистория. „От местопрестъплението: Лас Вегас“ – първото шоу от гигантския франчайз продуциран от Джери Брукхаймър, завърши триумфално своите петнадесет сезона, като направи малък 16-ти такъв, в който включи голям епизод с част от основните персонажи.

„От местопрестъплението: Лас Вегас“ стартира своето излъчване преди петнадесет години през 2000-а като част от новия тип телевизия, която имитира кино и е точно толкова скъпа. „От местопрестъплението“ е огромен и амбициозен проект на Джери Брукхаймър, чиято цел е да направи нов поджанр в криминалния жанр. Благодарение на него, криминалните сериали възвръщат своя култов статут дори и сред най-скептичните фенове, и след себе си довежда още три сериала от същия франчайз и много други подобни свои клонинги, включително и в европейската телевизия. И най-важното, умниците, учените, дори и малко задръстените стават готини. Защото „От местопрестъплението“ има за цел да покаже техния свят. Светът на умниците, на онези, които обичат точните науки и в действителност са внимавали в час.

Когато идеята за сериала хрумва на създателя си Антъни Е. Зуикър, той решава да го базира на двама реални учени и криминалисти – Даниел Холстеин и Йоланда МакКлари. Той използва живота им, случаите им и опита им, за да изгради първите два от най-култовите персонажи на франчайза – Гил Грисъм и Катрин Уилоус. Уилям Питърсън и Мардж Хенгелбърг ще останат известни именно с ролите на двамата криминалисти. Преди това актьорите играят в най-различни роли, но нито една не успява да ги сложи в А-листата на звездите. Впоследствие Уилям Питърсън напуска сериала, но връзката му с „От местопрестъплението“ остава, тъй като актьорът си прави продуцентска компания и влиза в продуцентското звено на шоуто. Мардж пък остава до самия финал и може би образа на бившата стриптийзьорка станала криминалист Катрин Уилоус е най-запомнящият се в нейната кариера, макар преди това да играе в „Ерин Брокович“, а сега да има основна роля в новия сезон на „Under the Dome“.

След Питърсън ролите на главен криминалист заемат Лорънс Фишбърн и Тед Дансън, който остава до самия финал. Част от останалия актьорски състав също се промени значително, тъй като след като шоуто стана абсолютно култово и се появиха, първо „От местопрестъплението: Маями“, а после и „От местопрестъплението: Ню Йорк“, актьорите от оригинала решиха, че заплащането им също трябва да се промени. Това не се случи и много от тях си тръгнаха, като първа беше актрисата Джорджа Фокс, която играе Сара Сайдъл. Малко след нея си тръгва и Гари Дурдан, който играе Лорик Браун – бивш комарджия, който дори се съгласява неговият персонаж да бъде тотално заличен от сериал, без право на връщане, като бъде убит. Това е и единственият персонаж от основния каст, който има фатален изход от шоуто. Това се случва през 2008 година със старта на девети сезон.

Може би „От местопрестъплението: Лас Вегас“ е един от малкото сериали, чийто актьорски състав се промени коренно в последните години, но това не повлия на публиката и рейтингите му. Първият сериал от гигантската поредица е позициониран именно в Лас Вегас, защото това е втората най-голяма и успешна криминална лаборатория в Америка.

Шоуто пък има шест номинации за „Златен глобус“ и още толкова награди „Еми“.

Решението финалът на шоуто да дойде петнайсет години след неговия старт е някак логичен. Първи беше спрян „От местопрестъплението: Маями“, за който се говореше, че е загубил голяма част от зрителите си накрая, макар сюжетите му да не бяха мръднали и на йота – те бяха точно толкова динамични и интересни, колкото и в началото. Това не важи за „От местопрестъплението: Ню Йорк“, които бяха успели да притърпат актьор от ранга на Гари Синийз, който все пак е носител на „Златен глобус“ и е номиниран за „Оскар“, чийто рейтинги и сюжет спадаха драматично в последните сезони. „От местопрестъплението: Лас Вегас“ обаче започна много преди тях и свърши много след тях. Логичният му финал дойде нарочно, предизвикан от екипа, макар злите езици да твърдят, че голямо влияние са оказали и падналите рейтинги. И въпреки това, година преди финала фрайчазът извади и своя четвърти вариант „От местопрестъплението: Кибер атаки“. Последното по никакъв начин не може да се мери с по-големите си братя, макар продуцентите да успяват да наемат Патриша Аркет в главната роля. За беда или не, Аркет снима сериала преди наградения сезон през 2014-а, но шоуто започва своето излъчване малко след като тя е взела първия си „Оскар“. Това е добре дошло за продуцентите, но не и за критиците и феновете, които обвиняват сериала в блудкавост и слаби истории, които не могат да покажат и 1% от таланта на Аркет и причината тя да стане „най-добрата актриса в главна роля“ за 2014 година.  И въпреки това, „Кибер атаки“ показа прилични рейтинги, взеха Тед Дансън в екипа си, който каза „чао“ на Лас Вегас и получи втори сезон. Дългата, почти любовна връзка на Брукхаймър с телевизия CBS едва ли може да бъде разбита от няколко недоволни човека и критика.

Финалът на „От местопрестъплението: Лас Вегас“ беше обявен още преди година по време на старта на сезон 15 – последният сезон, както гръмко обясняваха всички. Месеци по-късно, на Comic-Con екипът обяви, че вече работи по финална и той ще бъде голям отделен филм. При това отделен в собствен сезон. Грисъм, Катрин и Сара се завръщат в ролите си, макар да не можахме да видим Ник Стоукс – Джордж Ийтс решава да напусне шоуто на 17 епизод на последния 15-ти сезон – макар Ник да е известен персонаж и основен участник в два от най-напрегнатите криминални епизоди в историята на „От местопрестъплението“, режисирани от самия Тарантино. (Да, „От местопрестъплението“ е толкова култов сериал, че той се съгласява да работи с тях, макар и за два епизода).

Това е един от малкото случаи, в които режисьорът има досег с телевизията (първите два са един епизод на „Jimmy Kimmel Live и един епизод на „Спешно отделение“) и те са изключителни. Сезонът е 5-ти, а епизодите са 24 и 25. Впоследстие, през миналата година Тарантино работи със сценаристите на сериала „От здрач до зори“ базиран на филма от 1996-а, на който Тарантино е ко-сценарист.

Финалът на „От местопрестъплението“ е точно това, което очаквате да е – един голям, почти двучасов епизод и една голяма мистерия. Предупреждавам, ако не сте фенове на точно този сериал от франчайза и не сте гледали почти всичко, има шанс да не разберете част от историята, тъй като тя е пряко свързана с останали случки от сериала.

„От местопрестъплението“ е важна част от телевизията и модерния й облик. Той е една ера в криминалния жанр, която приключва славно. Едни от най-зловещите телевизионни злодеи са се появи именно в него – като минималистичния убиец, Лейди Хедър и Скуигъл.

И да, знам, че българската публика някак има повече пристрастия към Хорейшио и да, той е култов персонаж, но най-добрият криминалист винаги ще си остане Гил Грисъм.

 

Снимки: CBS

 
 

Фейсбук, благодаря ти за тормоза

| от Анка Забраванка |

Някога Facebook беше чудесно място, на което приятелите ти качват снимки от купони и пътувания, поуквате се от време на време, вместо да си „клипвате“ на телефона в знак „мисля си за теб“, а на стената на близък човек от компанията нямаше проблем да напишете: „Пепо ма, аре да ходим до барчето“, защото освен вас и Пепа най-вероятно нямаше да го видят кой знае колко хора, които да се тагнат, чекнат и снимат в барчето. За да те покани някой на събитие, включваше те в група със съобщения, вместо да прави „ивент“. Месинджър беше функция на социалната мрежа, а не отделно приложение. Някога Фейсбук беше златно място.

Днес обаче човек трудно може да се ориентира в десетте хиляди емотикони, с които да дефинираш себе си, да изразиш настроение и да се възмутиш с гиф в коментарите едновременно. Всичко се движи и мърда, а на стената ти се опитват да се вмъкнат десетки непознати, които да ти кажат нещо в коментарите, спамейки същевременно месинджъра ти.

Ето няколко от най-дразнещите функции на „новия“ Фейсбук. Марк, благодарим ти за тормоза.

Всички видеа тръгват автоматично

Няма значение дали пухкаво бяло зайче подскача по смешен начин, коте мърка и се върти, или зарин е залял цяло село и хора се гърчат в агония. Фейсбук ти позволява да видиш всичко, дори и да не искаш. Автоматичните видеа превръщат преживяването в социалната мрежа с една идея по-неприятно, отколкото би могло да бъде.

Еди-кой си хареса еди-какво си

Вместо в нюзфийда ти да излиза нормална информация за това какво правят приятелите ти, къде са и колко бебешки снимки са качили, е пълно с реклами на страници, които някой някъде е харесал и Фейсбук очаква от теб също да харесаш. Така в продължение на седмица може всеки ден да ти излиза по сто пъти едно и също рекламно съдържание, което не искаш да виждаш. Ако го скриеш и любезно помолиш Фейсбук да го махне, то той ти предлага…друго!

Потърси „приятели“

Ти не искаш да търсиш приятели. Имаш всички приятели на света, дори с около 500 отгоре. Не искаш всякакви странни хора, които един-два пъти си срещал на улицата да надникват в личния ти живот през социалната мрежа. Вместо това обаче Фейсбук настоява да добавиш тия 30 000 непознати, които всеки ден ти изникват в каренца по средата на нюзфийда. Така, докато кротко скролираш през телефона си, след инцидентен клик с тлъстия си палец, може да се окажеш сприятелил се с някой сингъл чичо от Карнобат, със съмнителна профилна снимка и информация за колите, които харесва. И когото не познаваш, никога не си виждал, защото никога не си стъпвал в Карнобат, никога не си искал да познаваш, но за сметка на това Фейсбук иска да ви сближи.

Добави личния си лекар

Социалната мрежа се е изпедепцала дотолкова, че да ти предлага за приятели дори хора, с които…хм… не би искал да делиш едно социалномрежово пространство. Като личния лекар. Или гинеколожката. Уви, Фейсбук явно знае всичко и обича да ти го напомня, предлагайки тези приятели.

Вижте как тя изчисти нацвъканото от чайка с един прост трик!

Всички възможни спам статии, които майка ти лайква, защото мисли, че са истина. Фейсбук ни кара да вярваме в невъзможното, да вярваме, че черното е бяло и бялото е черно. И че може да стане пак бяло, ако го търкаме с оцет и сода.

Фейсбук live

Дори не става дума за трагичните случаи на убийства и самоубийства, излъчени на живо, благодарение на Фейсбук. Самата идея, че в реално време ще излъчваш за всичките си посветени приятели от училище как ядеш пържола или пиян като смок се клатиш в дискотека, звучи абсурдно. Това май не е точно комуникацията, от която имаме нужда, нали?

Автоматичното отваряне на съобщения + seen

Това, че живеем в технологичен век, не означава, че трябва да отговаряме на всичко, на всички, веднага. Всеки път, когато отвориш Фейсбук и видиш 3 прозореца, в които някой те е питал нещо и очаква спешен отговор, а самото отваряне на страницата вече е дало seen на поне един от тях, те превръща в злобар, който „се прави“, вместо в човек, който има живот и извън виртуалното и точно в момента няма как да ти отговори на жизнено важните въпроси за температурата навън и какво ще яде за обяд.

 
 

Какво ни очаква на A to Jazz

| от chronicle.bg |

Остават по-малко от две седмици до срещата ни с А to JazZ 2017 в Южен парк II.

Освен музикалната програма, събитието ще предложи разнообразие от активности, като пъстрия арт-базар, специалния A to JazZ & Rush щанд с официален мърчандайз, детска образователна програма A to JazZ KIDS и вълнуващите джем сешъни, които традиоционно се провеждат всяка вечер след фестивалната програма.

Няма как да объркате арт-базара на А to JazZ, защото той се отличава с най-пъстрите и креативни творчески идеи, дело на български творци и концептуални марки. И тази година базара ще събере разнообразие от изложители, предлагащи на всеки възможността да отнесе със себе си цветно късче преживяване.

Най-верните фенове на фестивала пък могат да намерят специалния A to JazZ & Rush щанд, на който ще се предлага официалният мърчъндайз на фестивала, изработен от италианския дизайнер Марио Гуалиели, познат на аудиторията като Brus.

Следвайки една от основните мисии на А to JazZ, a именно възпитание на децата и младежите в една по-добра музикална и емоционална среда, на 8-ми и 9-ти юли във фестивалния Южен парк II ще се проведе oбразователната програма A to JazZ KIDS. Най-малките любители на музиката ще имат възможността да опознаят основите на това изкуство, като ритъм и мелодия, облечени в забавни детски игри, приказки и истории.

Програмата ще включва интерактивния концерт „Приказки за джаза”, в който ще бъде представена историята на джаза, най-популярните инструменти в него, тяхната технология на звукоизвличане, както и много интересни и популярни джаз пиеси. Заедно с това, ще бъде представен и уъркшопът “Латино джаз“, който ще запознае децата с появата на едно от най-популярните течения в джаза, съпроводено с много танци и игри.

Разбира се, няма как да подминем и традиционните джем сешъни, които са неизменна част от А to JazZ. Тази година Havana Club Jam Sessions ще се проведат след края на всеки фестивален ден от 23:00 часа на открито в бар Caché, който се намира в непосредствена близост до фестивалния парк. Водещите на музикалните вечери ще са българските джаз звезди Михаил Йосифов, Вили Стоянов и Димитър Льолев, като към тях ще се присъединят Стоян Янкулов – Стунджи, Васил Спасов, Наско Попов, Митко Шанов, Борислав Петров и Милен Кокошаров. Всички те ще се впуснат в една вълнуваща музикална импровизация, в която смело ще предизвикват в джазово надсвирване хедлайнерите на A to JazZ.

 
 

Самостоятелният филм за Хан Соло остана без режисьори

| от chronicle.bg, по БТА |

Фил Лорд и Кристофър Милър няма да режисират самостоятелния филм за Хан Соло от „Междузвездни войни“ поради творчески различия с „Лукасфилм“, съобщи президентът на компанията Катлин Кенеди, цитирана от Асошиейтед прес. Тя добави, че скоро ще бъде избран нов режисьор.

Фил Лорд и Кристофър Милър работиха по продукцията с актьора Олдън Ерънрайх в главна роля от месеци. Други звезди, които ще участват във филма, са Доналд Глоувър, Уди Харелсън, Фийби Уолър-Бридж, Емилия Кларк и Танди Нютън.

„За съжаление възгледите ни не съвпадаха с тези на партньорите ни по проекта. Обикновено не сме фенове на израза „творчески различия“, но веднъж поне това клише е вярно. Гордеем се с невероятната работа на световно ниво, която свършиха нашият екипа и актьорите“, гласи официалният коментар на двамата режисьори.

Филмът за Хан Соло, който все още няма име, ще излезе през май 2018 г.

 
 

Писма от Алберт Айнщайн отиват на търг

| от chronicle.bg, по БТА |

Алберт Айнщайн може да е бил гений в областта на физиката, но е имал далеч по-малки способности в областта на човешките взаимоотношения и съжалявал за двата си брака, предаде Франс прес. Това разкрива писмо, адресирано от него до семейството на приятел. Писмото ще бъде предложено за продажба на търг на „Кристис“ през юли.

„Онова, за което най-много му се възхищавах, е начинът, по който успя да живее спокойно толкова дълго време с една и съща съпруга, докато аз на два пъти се провалих“, е написал ученият на 21 март 1955 г. след смъртта на колегата си и приятел Микеле Бесо.

„Той отново с малко ме изпревари, напускайки този странен свят. Това не е важно. За хората като нас, които вярват във възможностите на физиката, разликата между минало, настояще и бъдеще е просто илюзия“, завършва писмото.

Бесо подкрепял Айнщайн в трудните му семейни контакти с първата му съпруга Милева. Айнщайн се разделя с нея през 1914 г., преди да се ожени за братовчедката й Елза.

56-те писма, които ще бъдат изложени на търг в Лондон, обхващат над 50-годишен период и са посветени на Теорията на относителността, идването на нацистите на власт, както и на интимни въпроси.

Двамата мъже се сприятелили, докато били студенти в Цюрих в края на 90-те години на 19-и век.
Търгът ще се състои от 6 до 13 юли.

 

Искаме да ви покажем едно от писмата, които Алберт Айнщайн праща до дъщеря си Лизерл Айнщайн:

 

Когато предложих теорията на относителността, много малко хора ме разбраха, и това, което ще разкрия сега, за да предадеш на човечеството, ще се сблъска също с неразбиране и предубеждение в света.
Моля те да пазиш писмата ми толкова дълго, колкото е необходимо, години, десетилетия, докато обществото напредне достатъчно, за да приеме това, което ще обясня по-долу.
Има изключително мощна сила, за която досега науката не е намерила официално обяснение. Това е сила, която включва и управлява всички останали и е дори зад всяко явление, проявяващо се във Вселената. Тази сила все още не е идентифицирана от нас.
Тази универсална сила е ЛЮБОВТА.
Когато учените търсеха единна теория на Вселената те забравиха за най-мощната невидима сила.
Любовта е светлина, която просветлява тези, които я дават и я получават.
Любовта е гравитацията, защото тя кара някои хора се чувстват привлечени от други.
Любовта е сила, защото тя умножава най-доброто, което имаме и позволява на човечеството да не се самоунищожи в своя сляп егоизъм. Любовта се разгръща и разбулва.
За любовта ние живеем и умираме.
Любовта е Бог и Бог е любов.
Тази сила обяснява всичко и дава смисъл на живота. Това е променлива, която сме игнорирарали прекалено дълго, може би защото се страхуваме от любовта, защото това е единствената енергия във Вселената, която човек не се е научил да управлява.
За да дам изражение на любовта, направих проста замяна в моето най-известно уравнение.
Ако вместо E=mc2, приемем, че енергията за изцеляването на света може да се получи чрез любов, умножена по скоростта на светлината на квадрат, стигаме до заключението, че любовта е най-мощната сила, която съществува, защото тя няма граници.
След провала на човечеството в използването и контрола над останалите сили на Вселената, които са се обърнали срещу нас, е наложително спешно да се подкрепим с един друг вид енергия…
Ако искаме нашия вид да оцелее, ако търсим смисъла в живота, ако искаме да спасим света и всяко съзнаващо същество, което го обитава, любовта е точният и единствен отговор.
Може би още не сме готови да направим бомба на любовта, достатъчно мощна, за да унищожи изцяло омразата, егоизма и алчността, които опустошават планетата.
Въпреки това, всеки човек носи в себе си малък, но мощен генератор на любовта, чиято енергия очаква да бъде освободена.
Когато се научим да даваме и да получаваме тази универсална енергия, скъпа Лизерл, ние ще потвърдим, че любовта побеждава всичко, че е в състояние да се издигне над всичко, защото любовта е квинтесенцията на живота.
Дълбоко съжалявам, че не съм в състояние да изразя това, което е в сърцето ми, което тихо бие за теб през целия ми живот. Може би е твърде късно да се извиня, но тъй като времето е относително, ми е нужно да ти кажа, че те обичам и благодарение на теб достигнах до върховния отговор!
Твой баща Алберт Айнщайн.