Кой е новият френски премиер?

| от |

Загубата на местните избори принуди френският президент да направи промени в правителството. Премиерът Жан-Марк Еро бе заменен от вътрешния министър Манюел Валс. Но кой всъщност е той извън официалната му биография, разпространена заедно с новината.

valls_assemblee

Манюел Валс всъщност е Манюел Карло Валс Галфети. Роден е преди 51 години в клиниката La Ferroviaria в квартал Хорта, Барселона. Като бебе е плакал много, разказват свидетели.

Баща му – каталунецът Ксавие Валс е художник, а Манюел на практика израства в ателието на баща си сред картините.

valls001

Манюел винаги е говорил на Вие на баща си. Майка му дава обяснението.

„Такива бяха традициите сред каталунската буржоазия. Синът говореше на Вие на баща си. Ксавие правеше същото със своя.“

И ако испанските корени на новия френски премиер са широко известни, неговата швейцарска връзка, чрез фамилията на неговата майка е почти непозната за широката публика. Неговата майка Луиза Галфети идва от Тесин, в италоговорящата част на Швейцария.

От 1997 до 2001 е пресаташе на Жоспен. „Гледаше от високо на работата си, смяташе, че е роден за висок държавен пост“ спомнят си негови колеги от този период. „Държеше се хладно, понякога дори грубо с журналистите“.

jospin_valls

Кристиан Гравел, днес медиен съветник на президента Оланд си спомня: „Неговите отношения с пресата са причината за издигането му. За разлика от много други не смята пресата за враг, но в същото време умее да пази дистанция от журналистите. Той рядко се доверява на някого, наясно е със силата на медиите. Отношенията му с тях са свободни и базирани на взаимно уважение.“

„Брилянтен и нахакан“ така го описва един от бившите главни редактори в своята биография.

Като тийнейджър успява да измъкне сестра си от ръцете на дрогата. Сестра му Джована разказва за списание VSD: „Взе ми ръцете в своите, погледна ме в очите и просто каза „Направи нещо!“. И аз спрях хероина.“

Филип Моро, шеф на голяма PR агенция смята, че това е началото на „президентско разказване на семейни истории“. Според него образът на брат, държащ сестра си за ръка в тежка ситуация е страхотен медиен и PR удар.

Като министър продължава и дори надгражда политиката на предшествениците си Клод Геан и Никола Саркози. И ако гафовете следват един след друг, от Диодоне през Леонарда до подслушването на Саркози, а битовата престъпност бележи значителен ръст, то рейтингът на полицай номер едно на Републиката не само не страда, а дори расте.

valls_lunettes

„По темата за имиграцията дори Марин Льо Пен стои леко в ляво“ гневят се някои социалисти. Едно обаче е сигурно : пълната му лоялност към президента Оланд.

Вратовръзките, очилата, специалният крем за коса… Да, Валс обръща внимание на външния си вид. „Човек може да бъде сериозен и суетен едновременно“ казва той пред Rue89 през 2011.

Тайната връзка с Израел. Още когато бе номиниран за вътрешен министър, видео с негово изказване пред еврейската общност в Страсбург през 2011 се завъртя в мрежата. И ако днес го обвиняват в сионизъм, то през 2004, Валс е един от инициаторите на декларацията на социалистите осъждаща правителството на Шарон. Според някои именно Валс е автор на израза „строг поглед“. Поглед, явно поомекнал оттогава.

valls_juifs

Сегашната му съпруга, виолонистката Ан Гравоан, е втората му жена. И със сигурност няма да играе второстепенна роля в страни от светлините на прожекторите. „Пропуснах церемонията по встъпването в длъжност, бях заета“ казва тя. „Пуританите недоволстват? Да го духат“ казва тя. Преди време се определи като по-гламур от Бриджит Еро, съпругата на бившия вече премиер, която описа като „учителка по немски в някое предградие на Нант“.

valls_femme_0

Миналият декември икономическото списание Капитал заключи, че жителите на Иври още плащат за периода, в който Валс беше кмет.

evry_1

Подкрепя гей браковете и осиновяването на деца от гей двойки.

И ако една от големите му битки като вътрешен министър бе с футболните ултраси, то Валс е фен на ПСЖ от 1982. Често посещава мачовете на клуба, а в официалните ложи понякога се засича с Никола Саркози.

valls_sarkozy

Освен ПСЖ, като истински каталунец Валс е фен на Барселона. Друг интересен факт: чичо му е автор на химна на отбора.

На бюрото си има портрет на Клемансо. Като депутат често го цитира в изказванията си.

Не е на ти с директната комуникация с публиката. Не обича предизборните кампании и срещите с избирателите. „Истински темерут“ така го описват от кметския му екип в Иври.

През 2001 на среща с избиратели един от тях му задава въпрос с думите „Ако станете кмет, дали…“. Валс рязко го прекъсва. „Не, не ако. Когато стана кмет.“

Преди дни Валс се ядоса на пожарникар, който отказа да му стисне ръката. Не беше рязък като Саркози с неговото „Разкарай се, беден глупак“, но ядосано говори за „йерархия, която трябва да бъде уважавана“.

Миналият февруари отговори с „Да го духаш“ на опозиционния депутат Пиер Льолюш.

ac_manuel_valls_hd06

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Най-обещаващите сериали на 2017-а

| от chronicle.bg |

Докато филмовата индустрия все повече залага на блокбастъри, талантливи актьори и режисьори обръщат все по-голямо внимание на телевизията. В повечето случаи –зрителите печелят.

По информация на FX оригиналните сериали през 2017 година ще станат 500, а година по-рано те са били 455. Затова е невъзможно повечето от нас да следят всичко, което излиза по телевизията.

Затова ви предлагаме кратък списък с епизодите, които задължително да гледаме през новата година. Повечето от тях са нови, но включваме и няколко заглавия, които очакваме с нетърпение.

 
 

Една ябълка на ден…

| от |

Едно време на софийските психоаналитични семинари идваха големи имена от лаканианската школа във Франция. Неистово умни хора изнасяха лекции от трибуната, докато една шепа жадни за знания студенти и формиращи се аналитици стояха и ги слушаха. На всеки семинар обаче неизбежно се случваше нещо интересно. Горе-долу по средата пристигаше една жена с раница и по пет торби във всяка ръка, сядаше най-отзад и започваше да шушка с пликовете, вадейки от тях пластмасови бутилки с жълта течност, различни по големина чаши и кило ябълки, които започваше да реже с джобно ножче и да похапва с шумно дъвчене.

Оттогава ябълките винаги са ми били червена лампичка за опасност, а откакто журналистката Илиана Беновска превърна ябълката в символ на българската журналистика, положението не се подобри.

По време на последната пресконференция на Росен Плевнелиев като президент на България, тя опита да приложи любимия си журналистически прийом – да замери политика с ябълка. Вместо всичко да мине с ахване и шеги, както при изпращането на френския посланик Ксавие дьо Кабан или при победната пресконференция на Румен Радев, този път НСО се намеси веднага. Беновска бе изведена от залата за пресконференции под съпровода на развеселените погледи на другите журналисти и мрачната физиономия на президента Плевнелиев.

Не е фатално, че си имаме персонаж, който смесва цирк и журналистика, вдигайки посещенията в родните онлайн медии и рейтинга на телевизионни емисии. Всеки има изконното право да се направи за посмешище. Но никой няма право да сгромолясва и без това не особено високото ниво на българската журналистика, превръщайки сериозни събития в нелепа смесица между лош театър и епизод на „Съдби на кръстопът“.

Довечера малцина ще са разбрали какво е казал Плевнелиев по време не прощалната си реч, но всички ще са разбрали, че Беновска отново е вилняла и много хора ще кажат, че това е „истинската“ журналистика – да задаваш „неудобни“ въпроси, да наричаш нещата „с истинските им имена“ и да караш политиците „да се чувстват неудобно“.

В социалните мрежи вече се заговори за цензура, а някои дори поставиха въпрос дали е трябвало от НСО да извеждат Беновска.

Да, естествено, че е трябвало. И именно това щеше да се случи във всяка държава, която наричате нормална.

В задаването на смислени, неудобни въпроси има достойнство и смисъл. Но в опитите за унижаване на президентската институция и клоунизирането на едно събитие от сериозно политическо естество няма нищо достойно.

Беновска се държеше като Мел Гибсън в „Смело сърце“, когато героят му крещи „СВОБОДА“, докато го бесят, и така угаждаше на нарцистичната си потребност да вижда в себе си лицето на българската журналистика. Лошото е, че има опасност някой погрешка да привиди в нея „истински журналист“, „отдаден професионалист“ или „смел човек“.

Секс закачките, които си разменяше Беновска с ген. Радев и Слави Трифонов през ноември, бяха смешни. Помните – отново ябълки, полюции, кой е мъж и кой не е.  Само че една шега, повторена повече от веднъж, спира да бъде смешна и става в най-добрия случай досадна.

Една от мерите за успешна кариера е да знаеш кога да се оттеглиш. Беновска, време е. Политическата сцена и без това си има достатъчно клоунади.

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.