Класика ALFA SPIDER, MAZDA MX-5 и MGB – Добре дошли в клуба

| от |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от утре, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg

Класика ALFA SPIDER, MAZDA MX-5 и MGB – Добре дошли в клуба

Малък, лек, открит за ветровете, MX-5 въплъщава идеала за роудстър – достатъчно основание да поканим японския двуместен модел на излет с два утвърдени от много по-рано образеца в този жанр.

Според някои този модел трябва да потърпи още няколко години, докато заеме полагащото му се място в света на автомобилната класика наравно със своите исторически образци. Въпреки това смятаме, че Mazda MX-5 изисква напълно сериозно отношение – и то още днес. Същевременно трябва да признаем и заслугите на нейните конструктори. Защото да разработваш през 80-те години автомобил, чиято порода в това десетилетие се смята за почти изчезваща, е свидетелство за голяма смелост.

От друга страна, малкият двуместен модел, който след десетгодишен развоен период е представен през 1989 г. в САЩ под названието Miata и година по-късно се появява в Европа като MX-5, не е трябвало да се опасява от сериозна конкуренция. Многобройният отбор на английските роудстъри отдавна е в трета глуха. Единствено Alfa Romeo и Fiat все още предлагат малки открити двуместни автомобили, наречени Spider, но по същество те произхождат още от 60-те години. Онези, които разполагат с много пари, могат да си позволят Mercedes SL (R 107), но и той отдавна не е в първа младост. А внушителната му осанка е толкова далеч от основната идея за спартански роудстър, колкото Британското кралство от Индийския субконтинент.

Очевидно времената са узрели за един модерен, евтин и при това надежден роудстър и хората от Mazda действат съвсем правилно. Или казано по друг начин – при MX-5 те изоставят всичко онова, което затруднява ненужно шофирането на автомобила. Например голямото тегло. Към това се прибавя класическа форма на спортен автомобил, само две места и издръжлива техника от масовите серийни модели. В САЩ интересът към роудстъра избухва като бомба.

Същото се повтаря и на германския пазар. Годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена. Ще минат години, докато конкурентите осъзнаят какъв доходоносен бизнес са проспали. От първото поколение с вътрешнофирмено означение NA до 1998 г. са продадени 431 506 броя. Възраждането на класическите роудстъри е несъмнена заслуга на японците.

Но дали първият MX-5 – независимо от търговския си успех – действително притежава качества на достоен представител на семейството на роудстърите? За да изясним този въпрос, поканихме три автомобила на излет из планината Швабска Юра. Естествено, поне един от тях трябваше да е британец. MGB, модел от 1974 г., е пример за класическия пуристки роудстър, чиято техника в голямата си част произхожда още от 50-те години. До него е черната Alfa Spider 2000 Fastback от 1975 г. като един вид шикозен италиански отговор на грубоватата британска мода при роудстърите.

MG е мачо героят в тройката

Първи километри за загряване на моторите. Докато Mazda и Alfa, чиито агрегати са с по два разпределителни вала, бързо рапортуват за бойна готовност, ниско разположеният чугунен силов агрегат на MG се нуждае от няколко минути, за да премине най-после към равномерна работа. Шумният четирицилиндров мотор с долно разположен разпределителен вал има репутацията на непретенциозна машина, която обаче не бива да бъде подценявана. Уверена мощ на 95 конски сили и почти неизчерпаема планина от въртящ момент, която започва малко над оборотите за празен ход. В сравнение с машините на Alfa и Mazda английският агрегат е несъмнен мачо – момчето от острова звучи по-грубо, по-гъгнещо и по-натрапчиво.

По такъв начин моторът се съчетава отлично с визуалното впечатление от автомобила. На модела В сякаш не му пука особено нито за аеродинамика, нито за други съображения на модерната епоха. С лишена от излишни украшения форма, този момък предпочита да изправи предизвикателно радиаторната си решетка срещу въздушния поток, което в съчетание с кръглите светлини и двата рога на бронята придава на лицето му малко ядосано изражение.

Съвсем различна е физиономията на пилота, който управлява MG. Той се радва като дете пред маса с подаръци, че благодарение на ниската линия на хълбоците и малкото челно стъкло може да седи обвяван от насрещния вятър. На него му е все едно, че при внезапен проливен дъжд ще се измокри до кости, защото гюрукът се опъва за същото време, за което и палатка за десетима бойскаути. Или че на времето никой не си е помислил за смисъла и целта на неща като отопление или вентилация. Като фен на роудстърите той, разбира се, може да понесе много.

В замяна на това човекът зад волана гледа към едно чудно хубаво, покрито с набразден лак арматурно табло, докато въпреки листовите ресори на задния мост автомобилът му преодолява завоите с твърда непоколебимост, като че ли е някак закрепен за асфалта. Дясната му ръка почива върху ултракъс скоростен лост – и той знае, че с него е господар на една от най-добрите предавателни кутии, които са били монтирани някога в някой автомобил. Искате да превключвате с още по-къс и стегнат ход? Това става отново възможно след години, при MX-5, но за него ще говорим по-късно.

 

Силната страна на Alfa? Разбира се, нейният чар

За разлика от MG, със закръглената си предна част и обтекаемите плексигласови капаци Alfa Spider ви посреща с усмивка и завладява сърцето ви по-скоро с южняшки чар, отколкото с директна атака. Представеното през 1970 г. второ поколение на Spider, наречено в Италия Coda tronca (къса опашка), се харесвало на мнозина повече от предшественика със закръглена задница. В роудстъра на Alfa Romeo се чувствате осезаемо пò на завет, отколкото в MG, погледът ви попада върху единствените по рода си контролни уреди, наподобяващи кофички за сладолед, и върху трите красиви допълнителни циферблата на централната конзола – а и гюрукът при необходимост би могъл да бъде затворен, докато трае една фаза на светофара. Твърдата грубост на английския роудстър изглежда сравнително чужда за Spider, но това би могло да се дължи донякъде и на разликата във възрастта на двете конструкции.

С 2000-кубиковия си мотор под предния капак тази Alfa притежава вероятно най-вдъхновяващия според преобладаващото мнение задвижващ агрегат, който е бил на разположение през целия период на производство на четирите поколения Spider между 1966 и 1993 г. Данните за мощността му варират според източника и страната, в Германия по DIN тя е била 132 к.с., а от 1975 г. само 125 к.с.

Още първите колебливи подавания на газ предизвикат дрезгавия рев на агрегата с два горни разпределителни вала. Този приятел не само звучи увличащо, но има и здрава хватка. При това от празен ход чак до около 5000 об./мин. Характеристиката на мощността на двулитровия мотор подхожда отлично на целия автомобил – с възможностите за динамично шофиране, но без необходимост от често превключване. И това е добре, защото пътищата на лоста от една до друга предавка могат да ви се сторят безкрайни, при това не само от гледна точка на някой пилот на MGB. В плетеницата от завои на Швабската Юра обаче английският роудстър остава твърдо залепен до задницата на Spider въпреки доста по-малката си мощност. Единствено при спускане Alfa успява да се възползва от едно малко предимство: четири вместо само две дискови спирачки.

 

Усещане за роудстър в MX-5

Ако се стигне до истинско състезание, MX-5 спокойно би могъл да изпревари останалите с цели обиколки. И това, въпреки че 1,6-литровият му мотор със само 90 к.с. е най-слабият в тройката. Все пак с теглото си от 955 кг този автомобил е и най-лекият от тримата участници и освен това разполага с кормилна уредба, която е малко нервна, но в замяна на това работи ултрадиректно. С нея малкият двуместен модел може да бъде доведен винаги точно там, където водачът му иска да бъде, преди да навлезе в следващия завой. Така при шофирането MX-5 буквално залепва за пътя.

В интериора си, типично за роудстър, MX-5 се ограничава до най-необходимото: скоростомер, оборотомер, и три малки кръгли уреда, както и три лостчета вдясно плюс два регулатора за вентилацията и отоплението. Покривът се затваря, разбира се, на ръка, но само за 20 секунди и на това отгоре има репутация, че е абсолютно непромокаем при дъжд. Водачът седи малко над пътя и вероятно се радва най-много на факта, че предавателната кутия на MX-5 е с още по-къс ход при превключване, отколкото трансмисията на MGB.

Както изглежда, няма начин да не признаем MX-5 за сполучливо продължение на първоначалната идея за роудстър и да не го поздравим с добре дошъл в кръга на класическите модели. Той напълно го е заслужава.

 

Текст: Михаел Шрьодер ‘Снимки: Артуро Ривас

 

 

 

Можте да шофирате MX-5 със същата наслада като MGB (ниско тегло, отлична ходова част, вятър в косите), без да се отказвате от комфорта и пригодността за всекидневието на Alfa Romeo (бързо вдигащ се гюрук, добра вентилация и отопление). Следователно конструкторите на Mazda са съумели да интерпретират по нов начин всички достойнства на класическия роудстър и да създадат автомобил, който несъмнено има нужните качества, за да се превърна в класически модел.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ ALFA ROMEO SPIDER 2000 FASTBACK

 Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с дуплекс верига, два висящи клапана на цилиндър, работен обем 1962 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 84 x 88,5 мм, мощност 125 к.с. при 5300 об./мин, макс. въртящ момент 178 Нм при 4400 об./мин, степен на сгъстяване 9,0 : 1, два двукамерни карбуратора Weber, масло в двигателя 5,7 л

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред независимо окачване с напречни носачи, винтови пружини и стабилизатор, отзад твърд мост, надлъжни носачи, т-образна щанга, винтови пружини; отпред и отзад телескопични амортисьори. Кормилна уредба с червячно-ролков или сачмено-винтов механизъм, дискови спирачки отпред и отзад, джанти 5½ J14, гуми 165 HR 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 4120 x 1630 x 1290 мм, междуосие 2250 мм, тегло 1040 кг.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 193,5 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 9,8 сек, разход 10,8 л бензин 95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1966 до 1993 г., Duetto до 1970 г., ок. 15 000 екз.; Fastback до 1983 г., ок. 31 000 екз.; Aerodinamica до 1989 г., ок. 37 000 екз.; Серия 4 ок. 21 000 екз.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ MAZDA MX-5 1.6/1.8, модел NA

Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, блок от сив чугун, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с ангренажен ремък, четири клапана на цилиндър, задействани посредством хидравлични повдигачи, работен обем 1597/1839 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 78 x 83,6/83 x 85 мм, мощност 90/115/130 к.с. при 6000/6500 об./мин, макс. въртящ момент 130/135/155 Нм при 4000/5500/4500 об./мин, степен на сгъстяване 9/9,4/9,1 : 1, електронно впръскване на бензин, катализатор.

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред и отзад независимо окачване с по два напречни триъгълни носача на колело, винтови пружини, телескопични амортисьори и стабилизатори, дискови спирачки на четирите колела. Кормилна уредба със зъбна рейка и сервоусилвател, алуминиеви джанти 5½ J 14, гуми 185/60 R 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 3975 x 1675 x 1230 мм, междуосие 2265 мм, тегло 955 кг, резервоар 45 л.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 175/195/197 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,5/8,8/8,5 сек, разход 8/9 л бензин 91/95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1989 до 1998 г., Mazda MX-5 модел NA, общо 433 963 екз.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ MGB

 Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от сив чугун, колянов вал до 1964 г. с три, после с пет основни лагера, един долно разположен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, два клапана на цилиндър, задействани посредством повдигачи, повдигателни пръти и кобилици, работен обем 1798 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 80,3 x 88,9 мм, мощност 95 к.с. при 5400 об./мин, макс. въртящ момент 144 Нм при 3000 об./мин, степен на сгъстяване 8,8 : 1, два карбуратора с полувертикален поток SU HS 4, масло в двигателя 3,4/4,8 л.

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, четиристепенна предавателна кутия, по желание с повишаваща предавка (overdrive).

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред независимо окачване с два напречни носача на колело, винтови пружини и стабилизатор, отзад твърд мост с листови ресори, лостови амортисьори на четирите колела, отпред дискови, отзад барабанни спирачки. Кормилна уредба със зъбна рейка, джанти 4½ J 14, гуми 5,60 x 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 3890 x 1520 x 1250 мм, междуосие 2310 мм, тегло 961 кг, резервоар 55 л.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 172 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 12,6 сек, разход 10 л бензин 95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1962 до 1980 г., общо 512 243 екз., от тях 387 675 Roadster.

Когато MX-5 се появява в Германия, годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена.

 

 

В актуалния ноемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

kor 11.indd
Opel Corsa: първи километри с най-новото попълнение в продуктовата гама на марката от Рюселсхайм, на което се възлагат огромни надежди за просперитета на марката.
Базовият вариант на новия Mustang се задвижва от четирицилиндрова турбомашина. Дали подобно нещо ще доставя удоволствие?
Jeep Cherokee срещу Nissan X-Trail: Четвъртото издание на Cherokee във вариант с дизелов мотор със 140 к.с. се изправя в дуел срещу X-Trail с неговите 130 к.с.
Сравнение на десет модела зимни гуми с размер 205/55 R 16 – кой е най-добрият избор?
Зад волана на новото издание на VW Passat.
Bugatti Veyron Super Sport, Ferrari LaFerrari и Porsche 918 Spyder: ще успеят ли новите попълнения на автомобилния елит в лицето на хибридните LaFerrari и 918 Spyder да предявят основателни претенции към трона на Veyron?
BMW Серия 2 Active Tourer срещу VW Sportsvan: първият ван в историята на BMW в сравнение срещу своя конкурент от Волфсбург
Тест на Audi A3 Sportback e-tron
Първи впечатления от обновеното BMW X3.

Автомобилите в броя
Audi A3 Sportback e-tron
BMW 218d Active Tourer
BMW M235i Performance
BMW X3 xDrive 30d
Ford Mustang
Jeep Cherokee 2.0 Multijet 4×2
Maserati Quattroporte S Q4
Nissan X-Trail 1.6 dCi 4×4
Opel Corsa
Opel Adam Rocks
VW Passat
VW Sportsvan 2.0 TDI

 
 

5 знака, че сте по-интелигентни от средното

| от chronicle.bg |

Знаете какво казват за глупавите хора: че да си тъп е като да си мъртъв: само другите страдат. Ако сте от онези, които страдат, прочете тези 6 признака, които вероятно значат, че сте по-умни от повечето хора. Ако е така, ви съчувстваме искрено.

Психични разстройства

Според нови проучвания психичните разстройства може да бъдат цената, която някои хора плащат за високата си интелигентност.  Психолозите са открили, че по-високото IQ в детска възраст корелира пряко с шанса за отключване на биполярно афективно разстройство в юношеските години. Новото проучване налива масло в дискусията за връзката между интелигентността, креативността и психичното здраве.

Тревожност

Хората с по-висок интелект са по-склонни да развият тревожност в някакъв момент от живота си. Най-вероятно тревожността се е развила заедно с интелигентността – като защитен механизъм в древните времена.

Нови идеи

Интелигентните хора обикновено са по-склонни да раждат нови идеи. В исторически план това включва например отхвърляне на суеверията и намиране на нови начини на организиране на обществото. Според едно изследване тази хипотеза се потвърждава от това, че по-интелигентните личности по-често са атеисти и либерални в политически план. Същото проучване показва, че млади хора, които описват себе си като „много консервативни“ имат средно IQ около 95, докато онези, които се определят като „либерални“ са с IQ 106.

Самотници

Колкото повече хората с интелект над средния общуват с други хора, толкова по-малко задоволени се чувстват те от живота. Проучване по темата възприема идеята, че социаизирането обичайно прави хората по-щастливи. Но не и за много умните: при тях то носи по-скоро отчаяние, чувство за отцепеност и може да доведе и до депресивни настроения.

Късно ставане

Стоенето в будност до късно и късното отлепване от леглото не са симптоми на обикновен мързел, а на висок интелект. Психолози изследват навиците, които се отнасят до режима сън-бодърстване на 20,745 подрастващи американци и установяват, че в работен ден от седмицата „тъпите“ си лягат към 11,41ч. и стават към 7,20.

Обратно на тях, онези с по-високо IQ си лягат средно в 12,29ч. и стават в 7,52ч. През уикенда различиките са дори още по-очевидни.

 
 

За писателите в киното

| от Дилян Ценов |

  Коя е основата на всеки филм? Историята.

Сценарият се появява първо, след което бива взет от режисьора, който създава крайния продукт, за да събере зрителите пред екрана. И дори най-красивата продукция би се провалила, ако в нея не е заложена оригинална история и герои – тези две неща придават плътността. Без тях киното би било безсмислено занимание, хвърляне на пари на вятъра.

Именно там се корени ролята на пишещите хора –поети, писатели, сценаристи. Те възпламеняват началната искра, от която, ако условията са благоприятни, тръгва големият пожар. Често обаче става така, че именно хората, които създават историята, стават отправна точка за създаването на нови сценарии. Образът на пишещия човек е благоприятна почва за създаването на добра история.

Киното познава немалко филми, в чиято основа стоят писатели и резултатът в повечето случаи е добър. Винаги може да се роди добър продукт, когато героят е интересен и с богата биография. А писателите, нека не се лъжем, са хора, които имат и двете.

В нашата галерия ви предлагаме подбор на част от най-добрите филми за писатели, поети, сценаристи и изобщо хора, които се занимават с писане.

 
 

Скандинавски криминални сериали, от които ще настръхнете

| от chronicle,bg |

Скандинавците са добри в правенето на телевизия, а криминалните им истории са толкова страшни, че ще накарат всеки косъм по тялото ви да настръхне. Със сигурност познавате много от телевизията, създавана на север, в нейните американски версии.

Най-ярък е примерът със сериала „Мостът“, който тръгва като датско-шведска продукция, но по-късно получава своята британско-френска версия. В американо-мексиканската пък участва Даян Крюгер. Ако изгледате трите версии последователно обаче, ще се уверите, че никоя от тях не е толкова добра, колкото оригиналната скандинавска. София Хелин е толкова убедителна и запомняща се като Сага Норен, че всяка друга актриса в тази роля изглежда като бледо повторение на блестящата й игра.

Това обаче не е единственият скандинавски сериал, придобил световна популярност. Американският „Убийството“, който търси отговор на въпроса „Кой уби Роузи Ларсън“, стана известен в целия свят. Той обаче е само копие на скандинавския „Forbrydelsen“.

В галерията ви предлагаме няколко скандинавски сериала, на които задължително трябва да дадете шанс, ако обичате криминални сериали и добра телевизия. Никой не разказва страшни истории така, както го правят скандинавците.

 
 

Италианската дизайнерка Лаура Биаджоти е в мозъчна смърт

| от chronicle.bg, по БТА |

Лекарите са започнали процедура по оценка на състоянието на мозъка на италианската дизайнерка Лаура Биаджоти с опасението, че тя е изпаднала в мозъчна смърт, предаде ТАСС.

74-годишната модна законодателка е била откарана в една от римските болници, след като получила пристъп. Според лекарите тя е претърпяла сърдечен удар, съпроводен със спиране на сърцето, което е могло да доведе до необратими процеси в главния мозък. В болничното заведение екипът е успял отново да задейства сърцето на Биаджоти, но при все това състоянието на пациентката е крайно тежко.

Дизайнерката се е почувствала зле в своята резиденция в Гуидония край Рим, където тя живее от началото на 80-те години в замък от ХI век. Родената в Рим Биаджоти започва кариерата си в модния бранш в началото на 60-те години. Туя бе първата западна дизайнерка, която представи свои колекции в Пекин /1988 г./ и в Москва /1996 г./.