Калфин: Не мисля, че еднозначно хората ще избягат от фондовете

| от |

В момента целият бюджет на НОИ е около 9,6 млрд. 53% от тези средства идват от държавния бюджет, другите са собствени приходи – това не е добра схема. Това означава, че пенсионната система става все по-зависима от времето, когато нямаше отделен пенсионен фонд и пенсиите се плащаха от бюджета. Това гарантира на хората вече ниски пенсии действително. Това заяви в интервю за БНР вицепремиерът и социален министър Ивайло Калфин. Частните пенсионни фондове трябва да докажат на хората, че тяхното съществуване ще увеличи доходите им, което в момента съвсем не е сигурно, подчерта той и добави, че ще си запази средствата в частния пенсионен фонд.

Те са едни схеми, по които получават средства. Държавата задължава работодателите да им прехвърлят средства, след това те трябва да поемат някаква отговорност. Вярно е, има капиталов пазар, има рискове и т.н., но не може да имаш постъпления от доходите на хората по закон и след това да кажеш „Колкото излезе, толкова ще ви дам“. 

Въпросът, че трябва да се разгледа начинът, по който капиталовите схеми се създават, управляват и след това участват в изплащането на пенсиите на хората, е важен. Това, което бяха основните ми забележки и на колегети ми от АБВ, бяха начинът, по който това се прави – изключително бързо. Мисля, че има достатъчно аргументи, които да бъдат дадени и хората да бъдат спокойни, че нито някой краде парите, нито някой национализира парите им, нито някой им гарантира по-ниски пенсии по този начин. 

Трябва да се отговори на доста въпроси. Това е един от дефектите на бързо приемано законодателство. Първото е начинът на избор. Уверенията на министъра на финансите са, че този избор ще бъде активен. Трябва изрично всеки да заяви желанието си. Второ – не, че не е ясно, има начин да се случи това, но не мисля, че е добро решение – да има движение и в двете посоки. В капиталовата сметка човек има собствени пари, натрупани по сметка. В момента, който той реши да ги пренесе в НОИ, тези пари се похарчват. НОИ не е създаден да управлява средствата и не е създаден да води лични партиди. Ако човек след това пак реши да излезе от НОИ и да се върне в частния фонд, за което чувам обещания, то въпросът е с каква сума ще излезе и какво ще се случи. Очевидно това нещо трябва да се опише. Така или иначе изборът в момента, включително за тези, които започват сега работа, или тези, които имат капиталови сметки за допълнителна пенсия, е къде да бъдат осигурявани. Този избор ще отвори една друга тема – по какъв начин се управляват досега средствата им, колко са натрупани, на какво биха могли да разчитат хората. Има такива, които излизат в пенсия и въпреки това, първа и втора категория, нямат достъп до натрупаните си средства в универсалния пенсионен фонд, което не е нормално. Доста теми ще се отворят, коментира социалният министър. Той припомни, че в момента, в който започне човек да получава пенсия от капиталовата схема, се намалява с 25% пенсията от солидарната схема. Според него по този начин не се дава гаранция на хората, че те с тази капиталова схема ще получат по-висока пенсия.

Това, което трябва да се реши на политическо равнище, е на основата на експертните анализи каква комбинация от различните мерки се взима. Ние можем да го отложим и още много дълго време това нещо, но просто няма да проработи. Тази промяна се наложи, аз настоях другото да не го отлагаме, добави Ивайло Калфин.

Според министъра начинът, по който се е приела промяната, е предизвикал криза в управлението и коалицията. Той декларира, че всеки е готов да отиде на избори.

Става дума за кардинална промяна в пенсионната система, която до вчера беше счупена, а от 1-ви януари става разнебитена, изказа мнение финансистът Любомир Христов. 

Тя гарантира на всички свои пациенти бедност на старост. Второ – това, което Народното събрание прие като текстове, които не са напълно ясни, не решава нито един проблем – нито на хората, нито на НОИ, нито на публичните финанси, а напротив – създава нови. Трето – универсалните пенсионни фондове също не са решението на проблема, защото те се управляват непрофесионално, мърляшки и резултатът е минус 3% реална доходност средно за 2002-2013-а година. Минус 3% означава, че парите на хората се топят. 

Свободата за избор е важен аргумент, подчерта Христов, но добави: Психологията е показала, че има обстоятелства, при които разходите по избора са по-големи от ползите, които може да получите от свободата на избора. Тези обстоятелства възникват тогава, когато човек няма необходимите знания и експертиза да направи избора, когато човек иска сигурност, а има риск в едната или другата опция, която ще избере, и когато става дума за неопределеното несигурно бъдеще. И трите елемента фигурират в избора за пенсионна система. 

Проблемът не е само в пенсионните фондове. Проблемът започва от Кодекса за социално осигуряване, минава през Комисията за финансов надзор и чак накрая са пенсионните фондове. Ето го проблемът за избора – къде го няма изборът. Имате задължение да внасяте 5% от осигурителния си доход в универсален, но нямате никакъв избор за това как да се управляват вашите средства. Това е в закона – Кодекса за социално осигуряване. 

Водят се дискусии от години, но те са на парче. Никога няма да се постигне съгласие, ако първо не се постигне съгласие за това какво искаме от тази пенсионна система. Ако един иска гаранции, а друг иска доходност – няма как да се съгласим за мерките, коментира още експертът.

За случая с КТБ, Христов каза: Големият скандал е заблудата, че имаме конструкция на държава и институции, които вършат работа. Това показва КТБ. Общото между пенсионната тема и банковата система е, че не сме уредена държава, че не можеш да разчиташ нито за това, че имаш собственост и че не можеш да носиш отговорност. След като от теб не зависи, ти не можеш да носиш отговорност.

Финансистът предлага: Всички, които са били членове на УС на БНБ от момента, в който на КТБ балансовото число и активите са били 2 млрд. до 19-и юни миналата година, да бъде любезен да върне всички заплати, които е получил във Фонда за гарантиране на депозитите, да му бъде продадено цялото имущество и парите да отидат във Фонда, които пак няма да стигнат. Но някой някога трябва да започне да носи някаква отговорност, за да се разбере, че така повече не може. 

 
 

Палеонтолози откриха останки от морско чудовище на брега на Волга

| от chronicle.bg, БТА |

Международна група учени откри останки от плиозавър на брега на р. Волга край Уляновск.
Огромното чудовище Luskhan itilensis (главния дух) е живяло преди 130 милиона години. Само черепът му е бил дълъг 1,5 м.

Плиозаврите с къси шии са разновидност на плезиозаврите. Те в действителност не са били динозаври, но са живели заедно с тях и са били топ хищници. Имали са необичайно тяло с четири големи плавника, твърд торс, а дължината на шията им е варирала.

Новооткритото чудовище е било с тънка и дълга муцуна, която изненада специалистите. Тя е характерна за речните хищници. Според специалистите това означава, че плиозаврите са имали по-широка екологическа ниша.

Чудовището от Волга не е най-големият известен плиозавър. През 2009 г. в Дорсет беше открита фосилизирана двуметрова глава на Pliosaurus kevani.

 
 

Запознайте се с Иза – полякинята, която опитоми дива лисица

| от chronicle.bg |

Лисиците са диви животни и доста враждебни към хората. Но не и за Иза Лисон.

Тя е полякина, живее в Краков, все още е само на 20, а освен с фотография, се учи неврофизика и невро биология.

„Не е лесно да снимаш лисица. Подобно е на това да снимаш куче, но трябва да си много по-бърз, защото лисиците нямат навик да стоят неподвижни“, споделя Иза за опита си с лисицата Фрея.

Иза започва да се занимава с фотография преди осем години, или както сама се изразява: „Почти през половината от късия ми живот.“

Освен Фрея, която няма никакъв проблем да се сгуши в Иза и да бъде обект на фотосесия, 20-годишната полякиня снима всякакви животни, но предимно кучета.

„Обожавам кучета. Уикендите си прекарвам в село в Южна Полша, заедно с един очарователен голдън ретривър – Луна“, разказва за себе си Иза.

Както си личи, снимките са „пипани“, но главно във фона, докато „моделът“ остава истински.

„Снимам главно по залез слънце, заради по-меката светлина. Обичам цветни места, като полета с цветя или със златни листа през есента.

„Не съм кой знае какъв специалист в обработването на снимките, използвам само няколко опции на Photoshop. Но най-трудно ми е при избирането на снимка, която да обработя. Най-важното за мен е да заснема „модела“ по нетрадиционен начин“, казва още Иза.

В галерията горе може да видите част от прекрасните й снимки.

 
 

Ан Бронте – „тайнствената непозната“

| от Дилян Ценов |

По ирония на съдбата такава е дръзката английска писателка, Ан Бронте – като заглавието на едноименния й роман – „Тайнствената непозната“. Дълги години тя остава сравнително непозната за читателите, въпреки гения си. 

За биографията на сестрите Бронте се знае малко. Те са трите от шест деца на бедния английски пастор Патрик Бронте и Мария Брануел. Първите две дъщери на семейството умират на ранна възраст от туберкулоза. Шарлот е най-голямата от трите сестри писателки, следвана от Емили и най-малка е Ан. Семейството има и един син, Патрик Брануел.
Ан Бронте е родена на на 17 януари 1820 г. в графство Йоркшир. Когато е на година и половина майка й умира и грижата за четирите деца, поема леля им, Елизабет. Бащата се грижи те да получат домашно образование. Трите сестри рядко излизат извън границите на имението, а Ан става любимка на леля си Елизабет. Четирите деца на семейство Бронте вземат уроци по музика, литература и изкуство. Оттам тръгва интересът им към създаването на истории. Момичетата обичат да прекарват часове в градината, създавайки свои измислени светове, в който вплитат собствени сюжети и герои. Историите в са фантастични, нереални и приказни.

522165408
Getty Images

Като деца Ан и Емили са неразделни. Оприличават ги на близначки. Но Емили е изпратена в пансион, където поради буйния си нрав не успява да се задържи за дълго и скоро се връща вкъщи, а Ан заема нейното място в пансиона. Противоположно на сестра си, Ан е старателна, амбициозна, копнее да получи добро образование, за да бъде независима – нещо, което по-късно ще се появи като тема в творчеството й. 

След приключване на образованието си Ан работи като гувернантка в заможно семейство. Но след като брат й, който също работи в имението, е уличен в интимна връзка със стопанката, двамата напускат.
Първата книга на сестрите Бронте се появява през 1845. През лятото сестрите са безработни и се връщат в имението на баща си. Там Шарлот открива поезията на Емили. Трите решават да обединят творчеството си в обща книга и плащат за публикуването й. По това време не се гледа с добро око жената да се занимава с писане. Нейната роля е тази на майка и съпруга, всичко друго е отклонение от нормите. Затова трите сестри пишат под псевдоними – Кърър (Шарлот), Елис(Емили) и Актън(Ан) Бел. От книгата са продадени само две копия за една година.
Това не отказва жените и скоро те изпращат три романа на различни издателства. Те излизат през 1946 г. Този на Ан се казва „Агнес Грей“, публикуван е заедно с единствения роман на Емили, „Брулени хълмове“. Година по-късно Шарлот публикува бестселъра „Джейн Еър“.
Първият роман на Ан е най-слабо посрещнат и остава по-скоро в сянката на двата гениални романа на сестрите й. Вторият й роман обаче става събитие, което преобръща представите за съвременна литература.

„Тайнствената непозната“ (The Tenant of Wildfell Hall) е публикуван в края на юни 1848 и веднага предизвиква фурор. За шест седмици тиражът се изчерпва. Тематиката е нестандартна и нова за консервативната Англия.

Популярният роман на Бронте разказва историята на жена, която се нанася в малко селце в Англия със своето дете, и отказва да влезе в обществото. Мистериозността й става повод за слухове и подмятания по неин адрес. Гилбърт Маркъм отказва да повярва и се запознава с „тайнствената непозната“ Хелън Греъм. Първата и третата част са написана под формата на писма, които главният герой пише до свой близък, а втората е разказана от името на Хелън Греъм. Романът е смятан за първия феминистки роман. За първи път ролята на жената е разгледана в друг контекст – тя е видяна като независима, способна сама да вземе живота си в свои ръце. Отказът да остане под крилото на мъжа е нещо немислимо за времето.
Скоро след публикуването му семейството е сполетяно от редица трагедии. През септември същата година умира братът на сестрите Бронте, Патрик (на 31 години). Два месеца по-късно Емили умира от туберкулоза. Това е шок за по-малката й сестра. Здравето й се влошава и в началото на следващата година (1849) се разболява от туберкулоза.

598455647
Getty Images

Ан Бронте умира на днешната дата (28 май) 1849 г. В Йоркшир, Англия на 29 години. След смъртта й Шарлот отказва да даде „Тайнствената непозната“ за преиздаване под претекст, че е твърде революционна и не разглежда изчерпателно и вярно темата за женската роля. Дали мотив за това е обективната преценка на един добър писател, какъвто е Шарлот, или обикновена сестринска завист можем само да предполагаме.

Факт е обаче, че това е най-предизвикателната и революционна творба писана от известното писателско трио и днес вече заема подобаващо място в историята на литературата, а авторката му получава признанието, което заслужава.

 
 

Bulgaria Air подарява самолетни билети и вход за фестивала Lollapalooza в Париж

| от chronicle.bg |

По повод стартирането на обновения си и по-функционален уебсайт, Bulgaria Air реши да изненада пътниците с интересна игра.

#Билети, фестивал и един приятел късметлия ще спечели два двуспосочни самолетни билета до Париж и вход за известния фестивал Lollapalooza, който тази година ще се проведе на 22 и 23 юли във френската столица.

Механизмът за участие е много лесен – в различните страници и подстраници на уебсайта www.air.bg са скрити имена на музикални изпълнители. Участниците трябва да ги открият и да посочат тяхна песен като коментар под публикация за играта във Fаcebook. Всеки ден имената на музикантите ще бъдат различни. Във Facebook страницата на авиокомпанията са описани подробно условията и стъпките за участие.

Жокер към участващите е, че най-много изпълнители ще бъдат скрити в новите секции на уебсайта. Обновеният интерфейс на интернет страницата вече предлага възможност пасажерите да проверят и следят полета си онлайн с услугата „Полетно разписание“.

Играта #Билети, фестивал и един приятел започва на 22 май – понеделник, и ще продължи до 11 юни. Победителят ще бъдат изтеглен на 12 юни и ще бъде обявен на Facebook страницата на авиокомпанията.