Какво ще се случи, ако Русия затвори въздушното си пространство за западни авиокомпании?

| от |

Рик Ноук, в. „Вашингтон пост“

След като новите санкции на Европейския съюз надвиснаха над Русия, тя обяви, че обмисля да блокира международните полети през своето въздушно пространство. Руският премиер Дмитрий Медведев визираше всички западни авиокомпании, но реално подобни ограничения ще засегнат преди всичко европейските авиокомпании, които предлагат преки полети до Азия.

Необходимостта да се „заобикаля нашето въздушно пространство може да доведе до фалит на много авиокомпании, които и без това балансират на границата на оцеляването“, заяви Медведев пред руския бизнес вестник „Ведомости“.

Но вероятно ли е това да се случи, предвид онова, което знаем за значението на руското въздушно пространство?

Забраната за преминаване на западни авиокомпании може наистина да представлява сериозен проблем за тях, предвид факта, че Русия е най-голямата по площ страна в света и се намира между Източна Азия и Европа. Подобни санкции обаче може да имат и отражение върху самата Русия. Ето три важни аспекта, които трябва да имаме предвид:

Руското въздушно пространство често се използва от европейски авиокомпании

Медведев не поясни дали под „западни авиокомпании“ се визират и тези на западни съюзници като Южна Корея. Ако приемем, че потенциалните санкции са доста ограничени и засягат само европейските авиокомпании, можем да определим кои полети ще бъдат засегнати. Анализ на всички полети над европейското и конкретно над руското въздушно пространство, сравнен с всички самолети на 60-те най-големи европейски авиокомпании в 2 часа следобед днес, показва, че броят на самолетите изглежда лесно управляем, поне на пръв поглед.

Данните, осигурени от сайта Флайтрадар24 за УърлдВюз за 1 септември обаче показват, че европейските и американските авиокомпании всъщност са оператори на повечето чужди полети над Русия. Авиокомпаниите, за които би било най-вероятно да бъдат засегнати от санкции, са „Луфтханза“, „Кей Ел Ем“, „Ер Франс“, „Бритиш еъруейз“, „Финеър“, „Юнайтед еърлайнс“, чешките авиолинии, „Делта еърлайнс“, Скандинавските авиолинии (SAS), „Изиджет“ и „Уизеър“. Така че можем да сме напълно сигурни, че европейските и американски авиокомпании наистина ще бъдат засегнати – но до каква степен?

Европейците имат алтернатива

Да се върнем към изказването на Медведев, предричащо банкрута на някои западни авиокомпании, ако Русия им забрани да използват въздушното й пространство. Най-важните авиокомпании, които се виждат в списъка горе, са предимно големи компании с операции по цял свят, които в момента изглеждат стабилни.Нещо повече, това не е първият случай, при който Русия заплашва някои от тези авиокомпании да им откаже правото да летят над нейна територия. През 2007 г. тя забрани на товарните самолети на „Луфтханза“ да преминават през въздушното й пространство в очевиден опит да принуди компанията да премести регионалния си въздушен център в Сибир. Вместо това Луфтханза отклони полетите си през Казахстан, но накрая се отказа и премести в Сибир регионалния си транзитен център.

„Отклоняването на полетите над Северния полюс или южните алтернативи са нещо, в което европейците имат опит. Не много отдавна Русия принуди всички самолети, летящи над страната, да кацат в Москва. Много чужди авиокомпании реагираха, избирайки с 20 на сто по-дълги маршрути на север или на юг, които избягват руското въздушно пространство“, обяснява Хансочен Ехмер, професор по мениджмънт на авиацията, специализиращ в конкуренцията между международните авиокомпании.

Русия ще се самонакаже

Ако Русия забрани полетите на западните авиокомпании, тя ще се изправи и пред преки икономически последствия. В момента Русия получава такси, сравними с данъци, налагани на чуждите авиокомпании, желаещи да летят през въздушното пространство на страната. Макар че тези средства са значителни за авиокомпаниите, все пак е по-евтино да ги плащат, отколкото да отклонят полетите си, така че да заобикалят руското въздушно пространство. Ако обаче европейските авиокомпании бъдат принудени да променят маршрутите си, Русия ще загуби тези приходи. С други думи, ако Русия наложи санкции на западните авиокомпании, тя всъщност ще наложи санкции и на самата себе си. /БТА/

 
 

Технически срив отмени всички полети на British Airways от Лондон

| от chronicle.bg |

Всички полети на British Airways от летищата Хийтроу и Гетуик в Лондон са отменени заради мащабен срив в IT-системата на авиокомпанията. Техническият срив предизвика и проблеми с управлението на полетите на BA по цял свят, казва говорител на превозвача.

Independent съобщава, че заради извънредното струпване на хора при терминалите , предизвикано от проблема с British Airways, се препоръчва избягването на летищата в Лондон.

Reuters съобщава за сериозни закъснения на полетите на British Airways и от други летища във Великобритания.

„Все още сме на пистата в Лийдс. Бритиш Еъруейс смятат, че Хийтроу е толкова препълнен, че не можем да излетим. Няма начин да успеем да хванем полета за Лас Вегас довечера“, пише Дейвид Рейн в Twitter.

„Забавиха полета ни, но никой не знае колко дълго ще стоим. Не ни разрешават да купуваме храна и напитки! Благодаря, British Airways“.

„Терминал 5 на Хийтроу в пълния си блясък с огромна опашка. Все пак няма мрънкащи хора, но се движим бавно“.

 
 

#Bookclub: Ана Ана и нейните приятели

| от |

Ана Ана е малко момиче с рошава коса, което никога не спира на едно място. Тя има приятели, с които заедно учат важни уроци за живота, докато правят бели и щуротии. Това са плюшените й играчки  Зигзаг, Космато топче, Пингпонг, Лиско, Китчо и Гризу. Ана Ана винаги е готова за ново приключение.

Тя е малката сестричка на Пико Бог – червенокосо момче от комиксите на Алекси Дормал и Доминик Рок. Сама по себе си тя е толкова очарователна, че създателите на историята за по-големия й брат решават да посветят поредица само на нея.

Комиксите неслучайно изглеждат толкова искрени и забавни. Те са своеобразна семейна история, създадена от майка и син. Домоник Рок е сценарист. Тя е родена в Мароко през 1948 година. В Брюксел се раждат двамата й синове, които споделят нейната страст към рисуваните книги. След като по-големия от тях – Алекси Дормал, завършва филмово изкуство, той посвещава времето си на рисуване и писане. Героите, които създава, са толкова живи и истински, че Доминик измисля цял свят около тях. Така се появяват и Пико Бог, и Ана Ана.

ана ана сладки сънища

Комиксите са ръчно рисувани, а историите са забавни дори и за възрастните.

На български две от книжките за Ана Ана излизат благодарение на издателство „Пурко“

„Сладки сънища!“ разказва за един труден опит за заспиване, в който играчките дават на Ана Ана важен урок. „Шоколадовата експлозия“ разказва за един гладен пингвин и цяла група помощници, готови да му направят торта, за да си хапне. Резултатът… е, не е точно тортата, от която Пингпонг има нужда.

На теория, книгите са подходящи за деца между 3 и 7-годишна възраст. На практика, може да излъжете, че ги купувате за племенниците си например, за да ги четете с удоволствие. Повече за историите с Ана Ана – тук.

 
 

Колко калории има в чаша вино?

| от chronicle.bg |

Чували ли сте за винената диета? Това е много популярен абсурд, при който, твърди се, отслабвате, докато пиете вино. Уловката е, че покрай виното нямате право да пиете или ядете кой знае какво друго. Така в крайна сметка сте гладни и пияни, а заради махмурлука на следващия ден едва ли ще ви се яде. И така цяла седмица. Разбира се, едва ли точно така стоят нещата, но поне отстрани изглеждат така.

Оказва се обаче, че употребата на алкохол в умерени количества има страхотни позитиви. Една чаша вино може да подобри паметта, да намали шансовете от инфаркт, червеното вино е добро за храносмилането, пише PopSugar.

Все пак е добре да знаете колко калории съдържа всяка чаша вино, която планирате да приемете.

150 мл розе се равняват на 126 калории средно. При червеното вино – 125 калории, бялото – 121 калории, пенливото вино – 113 калории, а десертното – 72 калории.

 
 

„Междузвездни войни“ навърши 40 години

| от chronicle.bg, по БТА |

През 1977 г. никой не бе чувал за лазерен меч или за медни бикини и не се обръщаше към непознати с думите „Нека Силата е с нас“, предаде Франс прес.

Нещата обаче бяха на път да се променят. Предстоеше да се появи по екраните третият филм на младия 33-годишен режисьор Джордж Лукас – за борбата между доброто и злото.

40 години по-късно „Междузвездни войни“ е най-рентабилната филмова сага на всички времена, а поклонници на джедайската религия има в много страни. „Не ми достигат епитети, за да опиша влиянието на „Междузвездни войни“ – заяви експертът Шон Робинс от специализирания сайт BoxOffice.com. – Четири десетилетия, свързани с рекорди, с нов вид развлечения посредством филмите от поредицата, с видеоигрите, книгите, играчките и всички артикули, вдъхновени от сагата. Това говори много.“

Първият филм от поредицата, излязъл по екраните на 25 май 1977 г., е с бюджет 11 милиона долара. Прожектиран е в само 32 киносалона и донася 1,6 милиона долара приходи през първия уикенд след появата си по екраните.

Актьорският му състав включва малко известни по онова време актьори – Марк Хамил /Люк Скайуокър/, Кари Фишър /принцеса Лея/ и Харисън Форд /Хан Соло/. Вестта за интересния филм обаче се предава между фенове „от уста на ухо“ и не след дълго се извиват големи опашки за билети пред киносалоните. В края на краищата първият филм от поредицата събра 221,3 милиона долара приходи, които дори се удвоиха след новата му редакция, извършена от „Туентиът сенчъри фокс“.

„Предпремиерата му е в емблематичния Китайски театър в Лос Анджелис, където филмът е прожектиран пред пълна зала 5 пъти дневно повече от година“, припомни кинокритикът Леви Тинкър. Той отбеляза, че тълпите фенове буквално протрили мокета в залата.

Двата следващи филма от поредицата – „Империята отвръща на удара“ и „Завръщането на джедаите“, събраха по над 200 милиона долара приходи.

Следващите три филма, излезли по екраните между 1999 г. и 2005 г., обаче не бяха толкова успешни. Действието в тях се развива преди случващото се във филмите от поредицата, появили се по екраните през 1977 г., 1980 г. и 1983 г.