Изборите в Източна Украйна са нелегитимни

| от |

„Незаконните и нелегитимни” избори в Източна Украйна може да са попарили всички шансове за политическо и дипломатическо решение на украинската криза, предупреди ръководителят на европейската дипломация Федерика Могерини, като в същото време постави под въпрос дали европейските санкции срещу Русия ще принудят Владимир Путин да промени политиката си.

В първото си интервю като приемник на британката Катрин Аштън, Федерика Могерини, бивш италиански министър, каза пред The Guardian, че изборите на бунтовниците, подкрепяни от Москва и осъждани от международната общност, представляват огромно препятствие пред шансовете за постигане на споразумение между Русия и Украйна за бъдещото устройство на страната.

В първия си работен ден като върховен представител на ЕС за външната политика и сигурността и заместник-председател на ЕК Могерини изрази съмнение относно ефективността на икономическите и финансови санкции срещу Русия върху поведението на руския президент. „Ефектът на санкциите върху руската икономика е ясен за всички, първо за руснаците и руското ръководство, както и за обкръжението на руското ръководство, кръга който е близък до Кремъл”, каза тя. „Истинският въпрос е дали това ще е инструментът, който ще доведе до съществена промяна в руския политически подход към кризата. Въпросът все още е отворен и отговорът е единствено в ръцете на руските власти”.

Коментарът на Могерини пред The Guardian и още пет европейски вестника ще затвърди подозренията, че отношението й към Путин е твърде меко в съответствие с италианската външна политика, която е относително проруска през последните години.

Тя обаче осъди изборите в източните украински региони Луганск и Донецк като незаконни и нелегитимни и приветства пълната ангажираност на украинския лидер Петро Порошенко към минското споразумение, подписано по-рано през годината с Русия, което запазва териториалната цялостност на Украйна, докато в същото време увеличава автономните права на регионите и допуска провеждането на местни избори в източната част на страната.

Въпреки че споразумението не се реализира точно, европейските страни вярват, че то е единственият шанс да се избегне влошаване на конфликта в Украйна. Могерини изрази опасения, че сега този прозорец се затваря.

„Какво ще се случи, ако минският протокол е запратен в коша”, пита тя. „Все още смятам, че има достатъчно политическа воля, със сигурност има такава в Украйна, и ние сме готови да изпитаме ангажираността на Москва към протокола от Минск.“

Ако обявим този процес за мъртъв, какво ще ни остане като възможност от политическа гледна точка? Очевидно, гласуването не е окуражителен знак. Ако този процес се провали и се стигне дотам, че обявим края на минския процес, то ще бъде много трудно, ако не и невъзможно да го рестартираме”, каза италианският социалдемократ, протеже на премиера Матео Ренци. Тя пое ръководството на европейската дипломация в напрегнат момент, когато Путин се отказа от статуквото, преобладаващо след революциите и разпада на Съветския съюз през 1989 г., и по време, когато средиземноморската граница на ЕС отнема живота на хиляди имигранти, бягащи от Африка и Близкия изток.

Могерини замества на поста Катрин Аштън, която не успя да си спечели много приятели в Брюксел и се фокусира върху иранския ядрен въпрос и Балканите, без да бъде въвлечена в украинската криза, където Берлин и Ангела Меркел доминират в дипломацията.

„Ще се заема активно с Украйна”, обеща Могерини, като потвърди, че влиянието на Берлин в политическите съвети на ЕС сега е по-голямо от това на Великобритания и Франция.

„През последните месеци като министър станах свидетел на централната роля на външната политика на Германия. Смятам, че това е нещо положително”, каза тя и добави: „Това не означава, че всички останали 27 чуждестранни външни политики са по-малко важни, но със сигурност страна със история като на Германия може да изиграе важна роля. Приветствам факта, че Германия показва готовност да включи силата си в европейската външна политика”.

Могерини бе относително неизвестна допреди осем месеца, когато Ренци я направи външен министър. Въпреки дългото й академично и политическо минало, нейният опит в упражняването на власт и влияние е ограничен. Подобни критики бяха отправяни и към Аштън.

И двете назначения подхраниха подозренията, че големите дипломатически машини на Европа не са склонни да бъдат поставяни под сянката на фигура от международна величина. Длъжността става дори по-трудна от това, че когато ножът опре до кокала, няма обща или единна европейска външна политика, а просто съвкупност от различни, често несъвместими национални политики.

The Guardian/Фокус

 
 

Новите сериали през 2017/ 2018 година

| от chronicle.bg |

Ето ги! Идват!

Ако и вие сте на път да си хвърлите компютъра през прозореца и да си отидете на село – недейте! Първо трябва да чуете какво ни очаква през следващия телевизионен сезон 2017/ 2018 година.

Периодът на пилотните епизоди беше тежък, но свърши. Сериалите в галерията ни го преминаха успешно. Сега единственото, което се иска от тях, е да продължават постепенно напред и нагоре, да наберат фен база – и са златни!

Със сигурност ще се влюбите поне в няколко.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

Кери Мълиган: нежното лице на Холивуд

| от chronicle.bg |

Кери Мълиган може да изглежда като сладко и невинно момиченце, но е играла на една снимачна площадка с Райън Гослинг, Леонардо ди Каприо и Майкъл Фасбендър. Освен това, е един от ярките таланти на Холивуд и участва във филми, които трябва да присъстват във видеотеката ви (имаме предвид тази в ума ви, явно е, че никой вече не събира касетки“.

Мълиган дебютира в света на филмовото изкуство заедно с Розамунд Пайк и Кийра Найтли в „Гордост и предразсъдъци“ през 2005 година.

Впоследствие тя ще участва в още един филм заедно с Найтли – излязлата през 2010 драма „Никога не ме оставяй“, която й носи отличие за главна женска роля от фестивала в Палм Спрингс и от церемонията на Британските независими награди. По това време престижните награди вече не са новост за Кери, която през 2009 спечели сърцата на зрителите и критиците с ролята на Джени Мелър – гимназиална ученичка, която е на път да получи първите си истински житейски уроци.

Нежната англичанка има рожден ден днес и в галерията може да видите 10 нейни роли, които просто не стават за изпускане.

 
 

Bulgaria Air подарява самолетни билети и вход за фестивала Lollapalooza в Париж

| от chronicle.bg |

По повод стартирането на обновения си и по-функционален уебсайт, Bulgaria Air реши да изненада пътниците с интересна игра.

#Билети, фестивал и един приятел късметлия ще спечели два двуспосочни самолетни билета до Париж и вход за известния фестивал Lollapalooza, който тази година ще се проведе на 22 и 23 юли във френската столица.

Механизмът за участие е много лесен – в различните страници и подстраници на уебсайта www.air.bg са скрити имена на музикални изпълнители. Участниците трябва да ги открият и да посочат тяхна песен като коментар под публикация за играта във Fаcebook. Всеки ден имената на музикантите ще бъдат различни. Във Facebook страницата на авиокомпанията са описани подробно условията и стъпките за участие.

Жокер към участващите е, че най-много изпълнители ще бъдат скрити в новите секции на уебсайта. Обновеният интерфейс на интернет страницата вече предлага възможност пасажерите да проверят и следят полета си онлайн с услугата „Полетно разписание“.

Играта #Билети, фестивал и един приятел започва на 22 май – понеделник, и ще продължи до 11 юни. Победителят ще бъдат изтеглен на 12 юни и ще бъде обявен на Facebook страницата на авиокомпанията.