Индия влезе в космическата история с първата си мисия до Марс

| от |

Индийската нискобюджетна мисия до Марс успешно застана на орбита около Червената планета и изпълни „почти невъзможната“ по думите на министър-председателя Нарендра Мори цел това да бъде постигнато от първи опит, съобщиха световните информационни агенции.

Марсианската орбитираща мисия, наричана също „Мангалиан“, струва около 74 милиона щатски долара, или три четвърти от бюджета на филма „Гравитация“. „Днес се пише историята. Осмелихме се да се устремим към неизвестното и постигнахме почти невъзможното “ – заяви индийският премиер Нарендра Моди сред бурните ръкопляскания в командния център на Индийската организация за космически изследвания (ИСРО) в Бангалор, когато беше съобщено, че апаратът успешно е застанал на орбита. Той добави, че иска да разшири 50-годишната космическа програма на Индия.

EM-BB853_indmar_G_20140924142718

С марсианската си сонда Индия влезе в елитния клуб на космическите агенции с успешни мисии до Червената планета – след американската, руската и европейската. Другите обаче първоначално са се проваляли няколко пъти. Индия е първата азиатска държава, достигнала до Марс. Опитът на Китай да напусне земна орбита беше неуспешен през 2011 г. Япония също се провали през 1999 г.

„Поздравяваме ИСРО с пристигането до Марс“ – написа НАСА в Туитър.

По-малко от 50 процента от 51 международни мисии до Марс са успешни и никоя друга агенция не може да се похвали с постижение от първи опит. Индия извървя дълъг път, откакто изстреля първата си изследователска ракета през 1963 г. от рибарско село в щата Керала. За малко повече от пет десетилетия индийските учени бавно, но непоколебимо, достигнаха космически капацитет въпреки ограничения бюджет и ембаргото за високотехнологичен трансфер след ядрените опити на страната през 1974 г.

След като изстреля първия си спътник през 1975 г., Индийската организация за космически изследвания разработи по-съвършени сателити и съвременна серия от ракети. Индийски ракети досега за изстреляли 40 чужди спътници, което показва амбицията на страната да стане основен играч на многомилиардния световен пазар за търговски космически полети. Тя изгради и една от най-големите системи в света от комуникационни спътници и за дистанционно следене, като започна през 1983 г. През 2008 г. Индия започна нова фаза в космическите изследвания с лунната мисия „Чандраян-1″. Космическият апарат откри вода и лед на спътника ни и това увеличи авторитета на страната след утвърдените космически сили като САЩ и Европейския съюз.

През 2012 г. Индия стигна до 100-тната си космическа мисия, като изведе на орбита френски и японски спътници. ИСРО отбеляза още един успех през януари тази година, когато
изстреля първата си ракета с криогенно гориво след продължили две десетилетия усилия да овладее технологията. Индия планира втора мисия до Луната през 2016-2017 г. със
спускаем космически апарат и роувър за изследване на повърхността. Космическата програма на Индия непрекъснато предизвиква критики, че страната, в която живеят една трета от бедните в света, не може да си позволи космически изследвания. Индийските учени изтъкват в отговор, че технологиите, създадени за космическите програми, имат практически приложения в области като дистанционно изследване, контролиране на наводненията, предупреждение за циклони, ракетни технологии и материалознание.

Страната има солидна система за техническо и научно образование, която изгражда милиони софтуерни програмисти, инженери, лекари. Най-важното, индийските авангардни космически технологии са разработени с малък бюджет, а космическите мисии на страната са сред най-евтините в света. Космическият апарат на НАСА „Мейвън“, който застана на орбита преди два дни, струва почти десет пъти повече от индийския – 671 милиона долара.

Индийският космическият апарат „Мангалиан“ беше изстрелян на 5 ноември 2013 година с основна цел да бъдат тествани космическите възможности на страната за междупланетни мисии и за бъдеща пилотирана марсианска програма. Космическият апарат ще събере също научна информация за атмосферата и повърхността
на планетата. С Марсианската орбитираща мисия Индийската организация за космически изследвания за пръв път стига до Червената планета. Тя ще търси метан в атмосферата от орбита. Този газ на Земята е пряко свързан с живота, но може да бъде произвеждан и небиологично. За пръв път метан бе открит в марсианската атмосфера преди десетилетие. Неотдавнашните проучвания на марсохода „Кюриосити“ на НАСА обаче разкриха само остатъчни следи от газа. Това озадачи учените, тъй като метанът трябва да издържа до 200 години на Марс.

„Мангалиан“ има пет инструмента. Данните от тях ще покажат каква е марсианската метеорологична система и какво се е случило с водата , която някога е съществувала на Марс в
голямо количество. Никой от инструментите обаче няма да изпрати достатъчно данни за окончателен отговор на тези въпроси. Те обаче ще послужат за по-доброто разбиране на процесите на планетообразуване, на условията, които дават възможност за живот и къде във Вселената той може да съществува. Някои от данните ще допълнят получените от американския апарат „Мейвън“, който застана на орбита около Марс преди два дни. „Мангалиан“ ще остане край Марс поне шест месеца на елиптична орбита, която в най близката си точка ще е на разстояние 365 км, а в най-далечната – на 80 000 км.

с БТА

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Вижте как мина премиерата на Huawei Mate 10

| от chronicle.bg |

16:24 ч. – Mate 10 Pro ще се продава за 799 евро за 128-гигабайтовата версия, като продажбите ще започнат през ноември. Стандартният Mate 10 ще е със 100 евро по-евтин. България не присъства в първата вълна на проджаби, но най-вероятно скоро след това телефоните ще пристигнат и тук.

Премиум моделът Mate 10 Porsche Design ще струва 1395 евро (256 GB и 6 GB RAM), като ще с продава само на избрани пазари.

16:12 ч. EMUI поддържа вграден режим за декстоп, който позволява да движите прозорците на различни приложения. Екранът на телефона може да се превърне в допълнителен тъчпад, като клавиатурата може да се появи във всеки момент, когато ви потрябва.

С USB-C към HDMI кабел, телефонът може да се върже към външен монитор, като работи като десктоп-устройство.

Телефонът може да се използва и като независимо устройство, докато е в режим декстоп, така че да можете да копирате текст от него и да го използвате в приложение на втория екран.

618x346

16:03 ч. Телефонът поддържа високо качество аудио сигнал с 384Kb/s и 32бита. Mate 10 Pro няма 3.5 mm жак за слушалки, само Mate 10.

Любопитно е, че телефонът може да разпознае гласът ви, докато водите разговори по него и да изчисти звука, така че да се акцентира на него.

618x346

15:56 ч. Благодарение на бързото изчисляване на процесим свързани с машинно обучение, камерата успява бързо да разпознае какъв обект стои пред нея и да се настрои така, че да оптимизира снимката за него.

15:48 ч. Очаквано телефоните пристигат с двойна камера. Камерите повтарят технологията на старите телефони на Huawei – един цветен сензор и един монохромен, този път двете са с отделен процесор за изображението и с f/1.6 бленда. Според презентацията, когато изображенията биват наложени едно върху друго се равнява на 1.1 бленда – тоест на теория камерата трябва да се представи доста добре при слаба осветеност.

Процесорът с изкуствен интелект позволява „хибриден зуум“ до 2х. Стабилизацията обаче е само на цветния сензор.

15:45 ч. Телефонът няма безжично зареждане, но Mate 10 поддържа Supercharge – технология, която дава възможност за 4 пъти по-бързо презареждане на батерията в сравнение с безжичното. Системата за зареждане е първата, сертифицирана за качество от TUV.

15:40 ч. Компанията демонстрира по-добър GPS от конкурентите си. Huawei твърдят, че чипът им се справя много по-добре в тунели, огромни кръстовища или натоварени места. Дори сигналът да се загуби, телефонът бързо успява да намери новия.

15:37 ч. Huawei Mate 10 идва с Kirin 970 – процесорът на Huawei оптимизиран за изчисляване на невронни схеми и процеси, свързани с изкуствен интелект. Невронният чип на Kirin 970 e 25 пъти по-бърз от CPU, но е 50 пъти по-ефективен от гледна точка на използваната мощност.

Демонстрацията показва колко време отнема разпознаването на обекти в 100 снимки – при Mate 10 този процес отнема 5 секунди, което е по-бързо от конкуренцията на Apple и Samsung.

Процесорът прави телефона до 60% по-реактивен. Технологията позволява запазване на нивото на производителност в течение на времето – дори след 18 месеца използване, телефонът остава по-добър от конкуренцията.

15:25 ч. Представят и Mate X Porsche Design

Mate 10 Porsche Desighn e с ръчно изработен екстериор, напомнящ на керамично покритие, но създадено от стъкло. Устройството ще дойде със специален интерфейс, разработен от дизайнерите на Порше, като ще се предлага с най-високата вградена памет от 256 GB. Телефонът ще има две устройства за бързо зареждане, два кожени калъфа и слушалки.
618x346

5:23 ч. – Mate 10 Pro ще идва в четири цвята – титаниево сиво, мока кафяво, нощно синьо, розово злато. Mate 10 идва в розово злато, златно шампанско, черно и мока кафяво.

620x231
15:20 ч. – Ричард Ю използва примери с iPhone X и Samsung, за да изтъкне лекотата, с която се отключва Mate 10 – само едно вместо три движения (както е при лицево разпознаване на Apple), докосване в предната част на корпуса, вместо да цапате лещата на камерата, докато нацелите къде се намира четецът за пръстови отпечатъци.

620x231

15:17 ч. – Huawei въвежда FullView дисплей, с изтъняване на рамките на екрана до постигане на съотношение екран/тяло от 81,79% при Mate 10 и 81,61% при Mate 10 pro.

15:15 ч. Батериите на двата модела са с 48% повече мощност в сравнение със старите модели. Зарядът на батерията при Mate 10 и Mate 10 pro е 4000 mAh.

15:06 ч. – Виждаме за първи път официално и потвърдено как ще изглеждат новите Mate 10 и Mate 10 pro, които ще бъдат захранвани от чипа Kirin 970.

Mate 10 Pro идва с 6-инчов екран, (разделителна способност 2160 х 1080) OLED HDR дисплей. Екранът ще бъде със съотношение от 18:9.

Mate 10 ще бъде с 5,9 инчов екран и съотношение 16:9, 2560 х 1440 FHD+.

618x346

15:04 ч. – На сцената излиза главният изпълнителен директор Ричард Ю, който разказва за промените, които смартфоните внасят в живота на потребителите през последните 10 години

14:59 Мелодията от Деспасито в изпълнениe на класически инструменти звучи преди началото.

****

 
 

CHR Хороскоп: какво ни очаква около Новолунието?

| от Селена Астро |

Понеделник и вторник Луната ще преминава през знака Дева. Много е вероятно през периода да сме доста критични и изискващи, както към себе си, така и към другите. Ще търсим съвършенството навсякъде около нас и не е изключено поради тази причина да се вкараме в ненужни конфликти или пък да се преработваме и изморяваме прекомерно.

Дните са добри за обръщане внимание на здравето, ходене по лекари или процедури, променяне на диетата или визията ни, но не са подходящи за подаване на документи, занимания с бюрокрация или изясняване на гледни точки.

Най-успешен ще бъде този период за земните знаци Телец, Дева и Козирог, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Възможно е те да имат важни срещи и да получат дълго чакани предложения. При всички случаи ще успеят да изпъкнат със свои заслуги и умения, пред хора, които са важни за тях.

Сряда и четвъртък Луната ще преминава през знака Везни, като в четвъртък в 22.00. часа вечерта настъпва Новолуние в същия знак. Тогава градусите на Слънцето съвпадат с тези на Луната.

През периода около Новолунието е възможно да сме много едностранчиви и склонни към излишни драми. Поради тази причина е важно да не стартираме важни неща, да не правим скъпи покупки, да не водим сериозни разговори, да не се подлагаме на прегледи и операции.

Най-напрегнат се очаква да е периода около Новолунието за кардиналните знаци Везни, Овен, Рак и Козирог, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях е възможно да изникнат непредвидени ситуации, които да им попречат на първоначалните планове. Добре е да не падат духом и да се стараят да са адаптивни и целеустремени. Така най-лесно ще преодоляват препятствията и ще имат напредък с намисленото.

От петък до неделя включително Луната ще преминава през знака Скорпион. Поради тази причина през тези три дни ще сме доста песимистични, черногледи и подозрителни. Ще сме склонни да изкривяваме нормални житейски ситуации, да си доизмисляме истории и да търсим скрити подбуди в действията и думите на околните.

Добре е да използваме периода за банково дело, работа с чужди финанси, изхвърляне на стоки, дрехи и мебели и замяната им с нови.

За сметка на това тези дни не са подходящи за операции, правене на зъби и взимане на важни решения.

Най-напрегнати от това разположение ще бъдат неподвижните знаци Скорпион, Водолей, Лъв и Телец, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях има риск доста бързо да палят и да се изнервят от най-незначителните неща, което може да ги вкара в излишни разправии и да развали отношенията им с иначе важни за тях хора.

На тях им се препоръчва да използват периода за почивка, разчистване на дома, творчески дейности, спа или разкрасителни процедури.

 
 

Wizz Air ще лети и до Атина от март 2018 г.

| от chronicle.bg |

Нискобюджетната авиокомпания Wizz Air обяви нов маршрут от България. От 25 март 2018 г. превозвачът започва да лети всеки ден от София до Атина – столицата на Гърция.

Местата по маршрута са вече в продажба и могат да бъдат резервирани на wizzair.com или чрез мобилното приложение WIZZ на цени от 9.99 в едната посока, което включва безплатен ръчен багаж с максимални размери до 55x40x23 см.

След неотдавнашното добавяне на маршрутите Ница, Лисабон и Малага към софийската си мрежа, Атина вече е четвъртата поред дестинация, с която Wizz Air ще свърже българската столица от март 2018 г. чрез нискотарифни полети. С обявяването на маршрута до Атина авиокомпанията вече предлага 42 дестинации от трите български летища.