Христо Щерионов: Годината се очертава като успешна за летище София

| от |

През изминалия юли Летище София е обслужило общо 362 800 пътници в двата летищни терминала, с което е постигнато увеличение от 9% на годишна база. Авиокомпаниите, опериращи от Терминал 2, са били предпочетени от 68 на сто от пътувалите по международни и вътрешни линии. Останалите 32 на сто от общия летищен пътникопоток са преминали през Терминал 1.

Международните редовни линии остават с най-голям дял по брой обслужени пътници – 338 543 (93%) и в разгара на лятото отбелязват сериозен ръст от 11% в сравнение с юли 2013 г.

Общият брой на пътувалите по вътрешни маршрути е 21 480, което е с 12% по-малко от предходната година. Ръст от 2% е регистриран в лятната чартърна програма, където броят на организираните туристи е 2 247.

Самолетодвижения
Общо 3 901 са излетелите и кацнали самолети на столичното летище през юли 2014 г., което означава 4,3% ръст в сравнение с миналата година. Увеличението при международните редовни полети е 10 на сто, повлияно от по-големия брой полети на чуждестранните авиокомпании, опериращи до София. Сред тях с най-голям принос са Wizz Air, LOT, Lufthansa.

Карго
През изминалия месец на Летище София са обработени общо 1 440 т карго и пощенски пратки, спрямо 1 518 т за същия месец на 2013 г. (-5,1%).

 

Изпълнителният  директор Христо Щерионов в интервю за в. Строител:

Г-н Щерионов, каква е 2014 г. за летище София?

Годината се очертава като успешна по отношение на самолетния и пътническия трафик. През първите шест месеца бяха обслужени повече полети (ръст от 4,3%) и повече пътници (ръст от 9,4%), преобладаващо по международни редовни линии. Увеличи се броят на авиокомпаниите, които летят до София по обявено разписание, бяха открити и нови директни маршрути. По най-популярните дестинации бяха добавени допълнителни ежеседмични честоти. Това е знак за потенциала на българския авиационен пазар.

Търговското дружество „Летище София“ ЕАД, което е лицензираният оператор на водещия в страната аеропорт, създава привлекателна бизнес среда, предоставяйки гъвкави инфраструктурни и технологични решения съобразно различията на продукта, предлаган от авиокомпаниите. Размерът на летищните такси както за превозвачите, така и за пътниците остава един от най-ниските в Европа и региона, като с последното решение – в сила от 1 юли 2014 г., този размер ще бъде замразен до края на 2015 г. Това създава условия на сигурност за настоящите и потенциалните бъдещи партньори.

Мога да кажа, че не липсва и интерес към летището от страна на нови авиокомпании, но все още конкретните маршрути са в процес на договаряне. Усилията ни са насочени към това да имаме конкурентна маркетинг програма, включваща стимулиращи отстъпки върху летищните такси, съвместни промоционални инициативи с авиокомпаниите и други.

Очаквате ли да има откриване на нови линии?

Работим усилено по създаване на възможности за пътуване от и до българската столица, като си партнираме в проучването на пазара и договарянето на нови въздушни връзки както с авиокомпаниите, така и с други летища. Към настоящия момент всички проекти са в работна фаза, но сме уверени, че усилията ни ще се увенчаят с успех и скоро ще можем да обявим и други директни линии както в рамките на Европа, така и до други континенти.

В какви дейности е насочена работата ви през тази година?

И през тази година продължаваме да следваме приоритетите в дейността на дружеството, като основен сред тях е постигането на постоянна безопасна експлоатация на съоръженията и висока степен на сигурност при обслужването на пътниците и полетите.
Паралелно водим сериозна инвестиционна политика за развитие на летището в различни направления – подобряване на инфраструктурата, повишаване качеството на обслужване, привличане на нови партньори, подкрепяне на национални каузи, като например в момента тази за кандидатурата на София за европейска столица на културата.

Като говорим за качеството на обслужване, ще ви дам един съвсем пресен пример – летище София е с традиции в обслужването на пътници в неравностойно положение, но доскоро нямаше специално обособена зона, в която те да изчакват полетите си. От юли вече има две такива зони – в обществения салон „Заминаване” на Терминал 2 и след преминаване на гранична проверка. Това осигури допълнително удобство и подобри още повече обслужването на хората със специални нужди. За нас е удовлетворяващо, че работата на звеното за „Индивидуални пътнически асистенти” получава голямо признание от самите пътници, които смятат, че тя е на по-високо ниво от редица други европейски летища.

Кои са проблемите, с които най-често се сблъсквате?

Лоши метеорологични условия – един от проблемите на всяко летище е работата в такава ситуация. Можем да се похвалим, че миналата година повишихме категорията на летище София за инструментално кацане на III В. Това дава възможност на екипажите в затруднена метеорологична обстановка да кацат без проблем и при ниска видимост до 75 м. Така значително намаля броят на самолетите, които се насочваха към запасни летища, а на пътниците и авиокомпаниите се спести неудобството да кацат на аеропорти, които не са крайната им дестинация.

Аварийните ситуации и по-точно превантивните действия за предотвратяването им са приоритет в нашата работа. Екипът ни е добре подготвен за реагиране при кризи, но важ­ното е такива да не се случват и да се действа в нормален режим на работа. През април проведохме мащабно учение по аварийно-спасителна дейност с участието и на външни организации, за да проверим каква е готовността за оптимален контрол на обстановката в случай на кризи. Крайната оценка на компетентните власти бе, че е демонстрирана много добра подготовка на екипите за овладяване на критични ситуации.

Имате ли планове за инфраструктурно развитие на летището?

От гледна точка на повишаване капацитета на летището като инфраструктура е одобрен проект за разширяване на антиобледенителна площадка „Изток”. Това ще доведе до по-голяма пропускателна способност през зимния сезон – ще намалеят предпоставките за закъснения заради извършване на антиобледеняване.

Друг проект, който също е одобрен, е за изграждане на нова скоростна пътека за рулиране, която ще увеличи капацитета на летището и на него ще могат да кацат повече самолети. Ще се съкрати и престоят на полосата, което ще оптимизира времето за рулиране на излитащите въздухоплавателни средства.

Какъв е трафикът на двата терминала?

Трафикът и на двата терминала отбелязва стабилна тенденция на нарас­тване, като през настоящата година по-ускорено ще се запълва Терминал 1, който разполага и с повече свободен капацитет. През първото полугодие на 2014 г. през него са минали около 575 хил. пасажери, а през Терминал 2 – над 1263 хил. – съответно 31% и 69% от общия пътникопоток.

 
 

Ангелът от Манчестър – жената, оказала помощ на 50 деца от Манчестър

| от chronicle.bg |

След ужасяващата експлозия в Манчестър Арена в края на концерт на Ариана Гранде по улиците се изливат десетки паникьосани деца. Една жена, която чува взрива от близката гара Виктория, веднага се втурва да помогне. Тя събира колкото деца може на едно място, за да е по-лесно за родителите им да ги приберат.

48-годишната Пола Робинсън успява да събере около себе си 50-ина от децата, които са били на концерта, и да ги заведе в близкия хотел Холидей Ин. Там дава на децата топли напитки и се старае да ги успокои.  Тя публикува серия от постове във Facebook, с които да насочи близките на децата към мястото, включително – публикувайки телефонния си номер, за да могат да й се обадят за повече информация.

След експлозията, при която 22 деца загинаха, а над 50 бяха ранени, много родители са се опитвали да се свържат с децата си на концерта. Именно на част от тях Пола Робинсън успява да помогне. Заради нейната самоотверженост, медиите започват да я наричат „Ангелът от Манчестър“. Самата тя казва, че не е направила нищо героично.

Казва, че е публикувала информацията и телефона си във Facebook, защото всички проверяват социалната мрежа и това е бил за нея начинът да бъде от помощ. Тя самата е майка и баба и страда за живота за убитите деца.

Заради случилото се Ариана Гранде отложи останалата част от европейското си турне, казвайки в Twitter, че е съсипана.

Отговорност за терористичната атака пое „Ислямска държава“.

 
 

Другите роли на актрисите от Game of Thrones

| от chronicle.bg |

Има редица причини, поради които харесваме Game of Thrones – фантастичен свят, политически интриги, военни сблъсъци, кръв… Но нека си признаем – красивите жени са сред водещите ни мотиви.

Те изглеждат величествено в света на Вестерос, но със сигурност ще се изненадате да ги видите и в други роли, които са играли на малкия и големия екран.

Предлагаме ви някои от най-секси кадрите с тяхно участие, които ще ви накарат да изгледате филмите, за които става дума.

 
 

Коя е групата, която виждаме в новия „Туин Пийкс“

| от chronicle.bg |

На сцената в бара от “Туин Пийкс” Роудхаус сме свикнали да виждаме русокосата Джули Круз, която с магическия си глас изпълнява песни, създадени от композитора Анджело Бадаламенти.

В новия „Туин Пийкс“ обаче нейното място е заето от друга русокоса жена с не по-малко магнетично излъчване. Тя се казва Рут Раделет и е вокал на американската банда от Орегон Chromatics. На сцената бандата изпълнява парчето Shadow, което се вписва съвършено в атмосферата на сериала.

Групата е създадена през 2001 година. Състои се от Рут – вокали, китара, синтезатор, Адам Милър – китара, вокодер, Нат Уолкър – барабани, синтезатор, Джони Джуъл – продуцент, мултиинструменталист.

Бандата има специфично звучене, в което се преплитат пънк и лоу фай, описвани са като шумни и хаотични. Постепенно вкарват в музиката си синтпоп и постпънк елементи. Техни парчета сте чували и в „Клюкарката“, „Mr Robot“, „Bates Motel“ и във филма „Drive: Живот на скорост“ (2011).

От бандата казват, че видеото към парчето представлява отдаване на почит към филма на Дейвид Линч „Синьо кадифе“ и „легендарната Джули Круз“.

 
 

Страстен танго спектакъл на сцената на Sofia Live Club

| от chronicle.bg |

Един страстен спектакъл очаква любителите на тангото на 31 май в Sofia Live Club.

Музикантите от Tango Cats ще представят на българската публика пиеси от Астор Пиацола, Карлос Гардел и Ричард Галиано.

Орлин Цветанов (цигулка), Зорница Цветанова (пиано) и Младен Тасков (пиано) са в основата на проекта Tango Cats, който заразява с любовта си към тангото. Музикантите ще потопят публиката в света на tango Nuevo с виртуозни изпълнения на пиесите на Астор Пиацола.

Гост звезди на вечерта са Васил Златанов (акордеон), Веселин Веселинов Еко (бас) и Стоян Янкулов Стунджи (барабани). Изпълнението ще бъде съпроводено от танца на Владислав Петров и Лорена Тарантино – той е една от водещите фигури на българското танго, а тя носи магията на юга и за първи път ще танцува на българска сцена.

След концерта DJ Васил Адамов ще забавлява гостите с милонга (танго парти).

Билетите се разпространяват онлайн на EPAY-GO Билети и Събития или на касите на Easypay.