Храмовете на “Ислямска държава“

| от |

Те грабят и разсипват всичко, което смятат за немюсюлманско, а старините в Сирия и Ирак са голям източник на приходи за терористите от „Ислямска държава“. В Германия пък просперира пазарът на крадени културни ценности.

Терористите от „Ислямска държава“ пълнят интернет със сцени на извършваните от тях варварства над хора, но мълчат за едно друго свое посегателство – краденето и унищожаването на безкрайно ценни археологически паметници в Ирак, от което те извличат големи печалби. Кощунства от този характер се извършват в окупираните от „Ислямска държава“ области, в които са и голяма част от паметниците на месопотамската и асирийската култури. Очевидно търговията с антики се е превърнала в източник на финансиране за „Ислямска държава“. Британският вестник „Гардиън“ излиза с такива предположения още през юни т.г., особено в контекста на обстоятелството, че на окупираната от терористите територия има към 2 400 района на разкопки, пише Дойче веле.

Терористите от „Ислямска държава“ пълнят интернет със сцени на извършваните от тях варварства над хора, но мълчат за едно друго свое посегателство – краденето и унищожаването на безкрайно ценни археологически паметници в Ирак, от което те извличат големи печалби. Кощунства от този характер се извършват в окупираните от „Ислямска държава“ области, в които са и голяма част от паметниците на месопотамската и асирийската култури. Очевидно търговията с антики се е превърнала в източник на финансиране за „Ислямска държава“. Британският вестник „Гардиън“ излиза с такива предположения още през юни т.г., особено в контекста на обстоятелството, че на окупираната от терористите територия има към 2 400 района на разкопки.

Мащабите на разрушенията са огромни

В Националния музей в Багдад, който е затворен за посетители по съображения за сигурност, постоянно пристигат сведения за окрадени и разсипани от ислямистите светини. Ставащото е истинска национална катастрофа: вторият по големина музей в страната в Мосул е полупразен, гробовете на пророците Йона и Сет са ограбени и разрушени. По информация на иракското правителство, вече се оформя определен модел, по който действат вандалите – това, което може да се транспортира, се изнася, останалото се разрушава. Религиозните фанатици унищожават всичко, което не съответства на техния мироглед – акт, който ЮНЕСКО нарича „културно прочистване“. Нещастието се уголемява допълнително от това, че иманярите, които разграбват гробниците, са оставени да вършат своето вандалско дело на спокойствие, стига да плащат на ислямистите съответен данък – до 50 процента от печалбата. Някои от отвлечените по този начин ценности – антични ръкописи и един ценен Коран от библиотеката в Мосул вече се били появили на черния пазар в Турция.

Търговия за милиарди

Това, че терористите се финансират чрез продажбата на антики, не е нищо ново – по подобен начин постъпват и от Ал Кайда. В момента обаче заплахата за културното наследство на Близкия изток е толкова голяма, че германската Федерална криминална служба говори за „катастрофално положение“. Античните съкровища в Сирия и Ирак се не по-малко ценни от нефтените находища, от които „Ислямска държава“ се финансираше до момента. Както казва иракският генерал Касим Ата – антиките са се превърнали в още един източник за финансиране на терористите. „Те си купуват оръжия с печалбата.“

Нелегалната търговия с произведения на изкуството има дълга традиция. Според ФБР тази търговия носи по около седем милиарда долара годишна печалба, заемайки трето по важност място сред дейностите на организираните престъпни групировки – след търговията с наркотици и оръжие. Но кои са купувачите на подобни крадени ценности? Следите обичайно водят към горните слоеве на обществото и доста често – към Германия. „След Лондон, Мюнхен е един от центровете за търговия с откраднати предмети на изкуството“, казва холандският експерт Михаел ван Рейн. В каталозите на аукционните къщи могат да се намерят стотици обекти от Сирия и Ирак, като почти никога истинският им произход не е обозначен – обикновено пише само „от региона на Близкия Изток“.

Защо се продават в Германия?

Както саркастично посочва служителката на Федералната криминална служба Силвели Карфелд „за вноса на едно кокоше яйце трябва да се попълни по-подробна митническа декларация, отколкото за най-ценните антични вещи. Това обяснява, защо Германия е сред основните западноевропейски центрове за търговия с крадени антики. За да върнат отвлечените от тяхната страна ценности, сирийското или иракското правителство би трябвало да докажат, че те наистина са изнесени оттам, а при крадените предмети това е почти възможно. Затова и приетият през 2007 Закон за връщането на културни ценности не е довел до някакъв реален ефект. От германското правителство признават, че всичко това е усложнило допълнително двустранните отношения с Турция, Сирия и Ирак.

Фактът, че нелегалният трафик на културно-исторически ценности финансира и терористите от „Ислямска държава“, накара Министерството на външните работи да заяви, че „този важен източник за финансиране на тероризма трябва да бъде пресушен“. Проектозаконът, създаден за тази цел, трябва да влезе в сила през 2016. В бъдеще всеки собственик на ценности и всяка аукционна къща ще трябва да доказват, че предметите от техните колекции са придобити законно, и че разполагат със съответните удостоверения за произход. При това положение каталозите на аукционните къщи в Германия значително ще се свият по обем, а на „Ислямска държава“ ще ѝ стане по-трудно да печели пари от германския пазар.

 
 

Даниъл Дей-Луис приключва актьорската си кариера

| от chronicle.bg, по БТА |

Трикратният носител на награда „Оскар“ Даниъл Дей-Луис приключва актьорската си кариера, съобщиха световните информационни агенции, позовавайки се на говорителката му.

Решението е лично и обяснения за него Даниъл Дей-Луис няма да дава, каза говорителката Лесли Дарт. „Той е изключително благодарен на всички с които е работил, и на публиката“, допълни тя.

Последният филм с Даниъл Дей Луис – „Phantom Thread“ ще излезе по екраните през декември.

Даниъл Дей-Луис спечели третия си „Оскар“ за най-добър актьор през 2013 г. за ролята на президента Линкълн. Така той стана първият, печелил три пъти тази награда. Предишните му две са за „Левият ми крак“ (1989) и „Ще се лее кръв“ (2007).

Даниъл Дей-Луис, който е на 60 години, е известен с това, че подбира внимателно ролите си и прави дълги паузи между ангажиментите си. Много водещи кинокритици го определят като един от най-добрите съвременни актьори. През 2013 г. сп. „Тайм“ го включи в списъка на най-влиятелните хора.

 
 

Съдят Disney заради „Inside out“

| от chronicle.bg |

„Inside out“, история за петте основни чувства в главата на едно младо момиче, е един от най-големите успехи на Pixar. Филмът е спечелил над 857 милиона долара и любовта на критиците.

В момента обаче срещу Disney, който притежава Pixar, е заведено съдебно дело.

Денис Даниелс е експерт по детско развитие, съосновател на National Grief Institue. Тя твърди, че от Disney са базирали „Inside out“ на детската му телевизионна програма „The Moodsters“. Част от концепцията за нея била книга, където емоциите били закодирани със символи в определен цвят – червено за гняв, синьо за тъга и жълто за щастие. По-късно по тази концепция бил направен пилотен епизод, който Даниелс предложила на Дисни няколко пъти между 2005 и 2009 година, но от студиото й отказали.

Това не е единствения случай, в който Didney са обвинявани в крадене на идея за някой от големите си филми… в последните 6 месеца. През март Гари Голдман, създателят на „Total Recall“, съди студиото за това, че базират „Zootopia“ на негови идеи без да го компенсират за това. Отговорът беше, че „в обвинението е пълно с неверни твърдения“, но към момента няма отговор по делото-тема на този текст.

Интересно е защо Денис съди чак 2 години след пускането на филма.

 

 
 

Време за чай: най-добрите филми и сериали за британската аристокрация

| от Дилян Ценов |

Английското висше общество винаги е живяло по свои правила и винаги е било интересно обикновените хора. Още от появата си, английската аристокрацията е на почит и в предишни епохи бъдещето на страната е зависело изцяло от високопоставените лордове и дами.

Днес, разбира се, тяхната роля е значително по-слаба и функцията им е предимно представителна. Въпреки това обаче живота им си остава интересна територия, на която киноиндустрията знае как да стъпва. Сценаристите създават богати сюжети, в които централно място заема тази висша обществена прослойка, която живее в големи и пищни имения, основните й занимания са да ходи на лов и да пие чай, а животът й е изтъкан от противоречия. И въпреки всичките й лоши страни, винаги е приятно да надникнеш „в кухнята“, доколкото киното и телевизията позволяват това.

В последните години интересът към този своеобразен телевизионен поджанр нарасна и се появиха няколко сериала, които поставиха рекорди по гледаемост, бюджет и приходи. Още повече, че в настоящата ситуация на Брекзит, темата е все по-интересна. Погледът към миналото на Великобритания може да даде много отговори за решенията й днес. Част от обясненията се съдържат в живота на аристокрацията.

В галерията по-горе можете да видите част от най-добрите филми и сериали, които дават интересен и достоверен поглед над английското висше общество.

 
 

За офроуд хората със стил

| от Chronicle.bg |

Има една особена порода хора, които намират гледката на разровена, кална поляна за по-вълнуваща от тази на огледално швейцарско езеро с лебеди и макове. Когато излизат с колата си извън града, те тайно поглеждат към изоставените ниви и разораните черни пътища с копнеж. Калта по джантите е тяхна запазена марка, а спортните,ниски автомобили им се струват неразбираеми и скучни.

Както може би вече сте се досетили, става дума за офроуд хората със стил. Те никога няма да си купят Lamborghini, защото няма как да стигнат с него до най-високото от Рилските езера. В същото време, не искат да шофират УАЗ-ка, защото проходимостта може и да е най-важното, но вече не е задължително тя да е придружена от бъбречна криза и комоцио.

Ако питате тази група привърженици на луксозния, автентичен офроуд, с коя автомобилна марка се идентифицират, огромен процент от тях, ще кажат „Land Rover“.

Това не е случайно и тук не става дума за силни думи и изграждане на бранд имидж. Land Rover никога не са произвеждали паркетници и моделите им не са предвидени за шофьори, които искат да карат SUV, просто защото обичат да гледат отвисоко и да паркират по час и половина в софийските улици.

Още с първата си поява, Range Rover намери своето място в екстремно растящия сегмент на SUV моделите, а сега новият Range Rover Sport още веднъж показва „как го правят“ от Land Rover.

DSC_9131

Новата офроуд машина е съвършеният символ на повишената проходимост, но тъй като в днешно време това не е достатъчно, към него са добавени спортно усещане зад волана, комфорт и безопасност.

При обновяването на модела, създателите на Range Rover Sport спазват формулата, заложена още при лансирането на първото поколение – тук става въпрос за по-спортна и по-достъпна алтернатива на пълноразмерния Range Rover. С появата на Sport марката получи сериозен съперник на Porsche Cayenne и BMW X5, а Range Rover беше позициониран още по-високо в сегмента на луксозните SUV модели.

За кого обаче е този модел, дори ако оставим финансовите възможности на купувача настрана?

Range Rover Sport привлича тези, които ценят лукса, качествените материали, високото ниво на изпълнение на автомобила, спокойната атмосфера на борда и, естествено, мощните 6-цилиндрови двигатели. В ежедневието това означава сигурно и динамично шофиране, висока степен на защита и модерни технологии на борда, отличен обзор от мястото на водача и не на последно място – автомобил, който рефлектира с блясък върху имиджа. Range Rover не е просто скъпа автомобилна марка, тъй като предлага автомобили с традиции, съчетани със смели решения.

DSC_9287

Всъщност, в случая на обновения Range Rover Sport, който се появи малко след фейслифта на по-големия Range Rover, става въпрос за няколко интересни акцента, единият от които е исторически – за първи път в историята на марката този модел ще се предлага с 4-цилиндров двигател. Естествено, става въпрос за вече добре познатия 2-литров турбо дизел от семейството Ingenium, който присъства в гамата на Discovery Sport и Range Rover Evoque. За да осигури по-добра динамика на 2-тонния модел, мощността на двигателя е увеличена на 240 конски сили, а максималният въртящ момент е вече 500 Nm. С този мотор, който се явява базов в гамата дизелови двигатели на Range Rover Sport, всъдеходът ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди и има максимална скорост 207 км/ч.

Не си представяйте да ги усетите по някой баир обаче.

Нов двигател има и при бензиновите мотори – 3-литров V6 с компресор и мощност 340 конски сили е най-достъпното предложение в тази гама, а има и още един V6 с 380 конски сили, както и два бензинови V8 с 510 и 550 конски сили. Новият мотор с компресор тип Roots осигурява ускорение на Range Rover Sport за 7,2 секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната му скорост е близка до тази на базовия дизелов модел – 209 км/ч.

Освен новите двигатели, новият Range Rover Sport предлага и повече удобство и по-голяма сигурност за пасажерите. Иначе казано – говорим за кола, която може да ви закара на първа линия на плажа, през девет дюни в десета, но може да возите в нея и децата си, без вестибуларният им апарат да сдаде багажа.

DSC_9201

Дисплеят на инфотейнмънт системата вече е 10-инчов, а системата се е сдобила с нови функции: обособяване на WiFi хотспот, свързване със смартфон и подобрено приложение за телефони, чрез което дистанционно се управляват някои функции на системата. Например, приложението може да запамети някои от редовните ви маршрути, така че да не се налага да ги въвеждате в навигацията. И при новият дисплей е запазено практичното „разделяне на екрана“, така че водачът и пасажерът до него могат да гледат различни неща на него.

Софтуеърът, който управлява работата на системата се казва InControl Touch Pro и вече присъства и в други модели на Jaguar Land Rover, като спечели високи оценки за по-бързите си реакции и по-лесната работа с него. А за любителите на офроуд изпитанията е предвиден All-Terrain Info Center, който осигурява информация за движението на автомобила – както геометрията на колата при преодоляването на различни препятствия, така и къде се намира всяко едно колело в този момент.

Новият Range Rover Sport получава серийно някои много важни за безопасността системи. Става въпрос за предупреждението при напускане на лентата на движение, автоматичната спирачка при критични ситуации и информацията за разстоянието при движение назад и паркиране. Като екстри се добавят системата, която следи за други автомобили в слепите петна за видимостта (Blind Spot Assist), както и новата система Intelligent Speed Limiter, която разчита пътните знаци за ограничение на скоростта и не позволява надхвърлянето на максимално разрешената скорост. Тази система обаче може да бъде деактивирана от водача. Сред другите екстри попадат адаптивният круиз контрол, в чиито безспорни ползи сме се убедили неееднократно, системата за запазване на лентата на движение плюс еволюция на системата за следене на слепите петна, която се намесва с корекция на волана, ако водачът реши да смени лентата, а опасно близо до него има друг автомобил.

DSC_9115
Що се отнася до интериора, конструкторите са заложили на интересна формула : 80% „класическо“ усещане за Range Rover, допълнено с 20% от „по-смелото мислене“, демонстрирано при Evoque. Позицията на водача е по-висока в сравнение с повечето 4х4 модели, а видимостта е много добра във всички посоки.

Най-силно впечатление обаче правят качествените материали в интериора и нивото на изработка. Превключвателят, който управлява работата на климатика, както и скоростният лост, напомнят тези в спортния Jaguar F-Type, а инструментите на арматурното табло и тъчскрийна са отлично четими.

И за да се отговори още по-пълноценно на изискванията на клиентите, топ подразделението на Jaguar Land Rover – Special Vehicle Operations (SVO) е разработило 19 нови цвята, в които може да бъде поръчан Range Rover Sport.