Град Берик се притеснява от шотландския референдум

| от |

Катрин Хадън от Франс прес
Берик ъпон Туид, най-северният град на Англия, очаква безпомощно и с известно безпокойство референдума за независимост на Шотландия на 18 септември, защото границата на Шотландия с Англия е само на четири километра от града.

„Да си носим паспорта всеки ден, надявайки се, че в него има достатъчно страници, за да може да побере всички печати – така се шегуваме от доста време. Но какво ще стане, ако тази шега се превърне в реалност?“, казва Изабел Хънтър, кметицата от партията Либерални демократи на този очарователен крайбрежен град с 13 000 жители, разположен в Североизточна Англия.

Изабел Хънтър, която ръководи малка транспортна фирма, подкрепя идеята Шотландия да остане в Обединеното кралство. Тя посреща с облекчение допитванията до общественото мнение, които месец преди присъдата на референдума, дават преднина от над 10 пункта на лагера на противниците на независимостта.

Но Хънтър не крие лекото си безпокойство и чувството си за безпомощност, защото на референдума имат право да гласуват само шотландските граждани, в това число онези, идващи от друга държава от ЕС или от Общността на нациите.

„Принудени сме само да чакаме какво ще решат шотландците“, казва с въздишка Изабел Хънтър.

Безпокойството на кметицата, което по думите й споделят от повечето от съгражданите й, се дължи може би и на бурната история на града, който е бил в центъра на конфликт между англичаните и шотландците през Средновековието.

Берик ъпон Туид е сменил общо 13 пъти управниците си, преди да стане окончателно английски град през 1482 г. Стените, заобикалящи града, носят все още следите от тези сражения. Оттогава градът, разположен на повече от 500 километра от Лондон и само на 90 километра от Единбург, съхранява и развива хибридната си идентичност.

В него се говори с шотландски акцент, примесен с говор от Северна Англия. Местният футболен клуб „Берик Рейнджърс“ играе в трета шотландска футболна дивизия, а не в Англия.

В действителност местните жители се чувстват преди всичко граждани на Берик, подчертава Фил Джонсън, главен редактор на два местни вестника „Берик адвъртайзър“, който отразява събитията от английската страна на границата, и „Берик нюз“, който отразява съдията от шотландската страна на границата.

„Има толкова хора в града, които имат семейства или работят от другата страна на границата“, добавя той. „И така от няколко поколения“.

„Ето защо те не могат да възприемат идеята за граница помежду им“, казва Изабел Хънтър. Когато излезете от Англия, северно от града забелязва табела: „Добре дошли в Шотландия“. Но няма никакъв официален контрол, който да ограничава движението ви.

„Посетих няколко града от другата страна и не открих нищо различно“, казва Лора Джерда, 27-годишна продавачка.

Кевин Страчан, на 23 години, живее в Чърнсайд, от шотландската страна на границата. Той също ходи всеки ден в Англия, където работи в магазин за спортни стоки.

„Много съм зависим от Англия. Там където, живея няма работа. Не мисля, че независимостта е добра идея“, допълва той. БТА

 
 

11 актьори, които бяха на крачка от Game of Thrones

| от chronicle.bg |

Денерис по-наивна и добродушна?

Менс Райдър по-млад с 20 години?

Лудият Крал на екрана?

За малко да се случи всичко това!

Game of Thrones най-вероятно нямаше да е това, което е, ако всичко това се беше случило. Което изобщо не е било далеч.

Знаехте ли например, че оригиналният пилотен сезон на сериала така и не бива излъчван, след като получава тонове критики.

Малкото късметлии, които имат шанса да гледат пилота, дори не разбират, че Джейми и Церсей са брат и сестра, което си е сериозен пропуск.

Затова продуцентите Дан Вайс и Дейвид Бениоф се захващат за работа, режат „не месо” и преработват почти 90% от пилотния епизод, за да може сериала да тръгне в руслото, в което го познаваме днес.

Освен това, някои от избраните актьори биват заменени, а може би няма да повярвате, че Емилия Кларк дори не е била първи избор за Кралицата на драконите…

Невероятно, нали?!

В галерията горе сме събрали 11 актьори, които бяха на крачна от това да участват в Game of Thrones, но в последният момент ролята им взета от друг.

 
 

В Чили започна строителството на най-големия телескоп в света

| от chronicle.bg по БТА |

Чилийският президент Мишел Бачелет направи първата копка за строителството на най-големия оптичен телескоп в света в пустинята Атакама.

Европейският изключително голям телескоп EELT (European Extremely Large Telescope), ще бъде построен от Европейската южна обсерватория с бюджет от около 1 милиард евро по разчети от 2012 г. Главното му огледало ще е с диаметър 39 м. Той трябва да започне работа през 2024 г.

Заради постоянно чистото небе и сухия студен въздух пустинята Атакама предоставя оптимални условия за наземни астрономически наблюдения.

С телескопа EELT астрономите ще търсят екзопланети,като той ще може да открива още по-малки, да снима по-големите и евентуално да показва характеристиките на атмосферата им – ключово изискване, за да бъде установена възможност за наличие на живот там.

„Този огромен скок в капацитета е голям като експериментирания от Галилей, когато е гледал нощното небе със своя малък телескоп“ – каза генералният директор на Европейската южна обсерватория Тим де Зеув.

В Европейската южна обсерватория участват 16 държави, сред които Франция, Германия, Италия и Великобритания, заедно с държавата домакин Чили.

 
 

Видео показва новия Samsung Galaxy J7

| от chronicle.bg |

Серията Galaxy J на Samsung – това са J5 (2017) и J7 (2017) вече премина през няколко сертификации в национални регулатори, като наскоро това стана и в Южна Корея.

През това време в YouTube е качено ново руско видео, което дава доста информация за все още необявения официално Galaxy J7 (2017).

Новият модел изглежда различен от настоящата J серия: това, което се вижда на видеото са стандартен 3.5-милиметров аудио жак и microUSB порт, физически бутон с вграден сензор за оптечатъци. Дисплеят трябва да е 5.5-инчов Super AMOLED в 1080р, а чипсетът е Exynos 7870. Очакват се и голяма 3600 mAh батерия и 3GB RAM памет, допълвани от задна 13MP, f/1.9 камера.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден? А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.