Големи планове за разработване на туризма в Сърбия

| от |
Този месец екип от ентусиазирани любители на рафтинга гребаха повече от 500 км от Баня Лука – най-големия град в Република Сръбска в Босна и Херцеговина, до столицата на Сърбия Белград, за да рекламират речния туризъм, рафтинга и екологията.

Дузина сини рафтинг-лодки от клуб „Каньон“ бяха приветствани от клубовете „Ред Стар“ и „Лиман“ на мястото, където се сливат реките Сава и Дунав в Белград.

Джордже Джурджевич от рафтинг клуб „Каньон“, заедно с много други босненски сърби, често пътува до Сърбия за културни и спортни събития и за посещения при роднини. Сърбия регистрира  най-висок брой чуждестранни посещения от граждани на Босна и Херцеговина, а броят им расте година след година, пише БТА.

Приближаването към Бранков мост в сръбската метрополия в  слънчева есенна утрин представлява внушителна гледка. „Това е първият опит за организиране на маратонска еко-регата и аз съм доволен, че всичко мина добре, тъй като планираме да я разширим следващата година, започвайки от Словения, през Хърватия и през целия път до Белград“, казва Александър Пастир, председател на Федерацията по кану, каяк и рафтинг на Босна и Херцеговина и на рафтинг клуб „Каньон“.
Официалната статистика показва, че Сърбия, заедно с другите бивши югославски републики, регистрира най-много чуждестранни туристи от съседните бивши републики на югославската федерация. Някогашният сръбско-хърватски език сега се е развил в четири различно наричани езици, но като оставим настрана политиката, всички те се разбират добре едни други и това допринася за по-бързото съживяване на регионалната търговия и туризма.
Създаването на нови клубове по водни спортове в по-малките градове по реките Сава и Дунав, увеличаването на вниманието към опазването на околната среда и извличането на максимална полза от речния туризъм са част от по-голям план за рекламиране на Сърбия като атрактивна туристическа дестинация.

„Речният туризъм добавя друго измерение на т. нар. MICE туризъм в Белград, правейки го още по-вълнуващо място за посещение“, казва Деян Веселинов, директор на Белградската туристическа организация. (MICE туризъм (Meetings, Incentives, Conventions and Exhibitions)
С рекорден брой посетители и увеличение на нощувките на чужденци с 14 процента спрямо миналата година, Белград и други сръбски градове, като Нови Сад и Ниш, са топ приоритет на министерството на икономиката за по-нататъшно развитие като дестинации за кратки градски ваканции.

„MICE като туристически продукт има силен растеж в сръбските градове през последните пет години, отвеждайки Сърбия от 73-о място на 42-ро в света чрез увеличаване на броя на конференциите от 11 на 55″, казва Гордана Пламенац, управляващ директор на Националната туристическа организация на Сърбия.

Градовете също така приемат все повече посетители за фестивали, като Exit в Нови Сад и Nisville Jazz Festival в Ниш, както и туристи, които идват в Белград не само за фестивали, но и минават през града на път за други фестивали. Най-големият от тях е Гуча (Guca) – най-големият фестивал за духова музика в света, който се организира в селския район Драгачево.

С три изцяло плавателни реки Дунав, Сава и Тиса и много планински реки, потенциалът на речния туризъм е огромен, но в действителност неизползван. За някои реки обаче, този потенциал може никога да не бъде реализиран.

„Голямата заплаха за екстремните спортове и за природните паркове по реките на Сърбия и техните екосистеми са плановете за изграждане на повече язовири за нови водноелектрически централи по река Лим“, казва Борис Пуряков, президент на мореплавателния клуб „Лиман“ и на Федерацията по рафтинг на Сърбия. Докато мнозина биха казали, че най-големият потенциал на Сърбия е в спа и планинския туризъм, екстремните спортове дават допълнителна стойност към активната почивка.
Язовирите са само един от проблемите, пред които е изправен туристическият сектор. Строителството на вили в природни резервати без разрешителни е стар и широкоразпространен проблем, наследен от комунистическата епоха, когато партийното ръководство и високопоставени чиновници започнаха да си строят вили където поискат без да пазят природата. Това е особено забележимо в планинските и спа курортите.
„Нашата страна има над 1000 студени и топли минерални извора с 35 термални курорта и четири климатични минерални бани„, казва Владан Вескович, секретар на Асоциацията на

сръбските минерални бани. Най-посещавана е Върнячка баня. Посещенията от местни туристи в спа курортите съставляват 41 процента от всички туристически нощувки в Сърбия.

 „Сегашният брой посетители може да нарасне 20-30 пъти, ако имахме инвестиции за реновиране и разширяване“, казва директорът Добрица Пуренович. Въпреки големия потенциал за спа туризъм, министерството на икономиката, което отговаря за развитието на туристическия сектор в Сърбия, не смята този вид туризъм за ключов продукт за привличане на чуждестранни туристи, като трите водещи туристически продукта са кратките градски ваканции, MICE и туризъм по река Дунав.

Какъвто и да е потенциалът на спа туризма, ски туризмът и други спортни дейности в планината са безспорна перспектива за  растеж. Почти половината от сръбската територия е покрита с планини, привличайки посетители през цялата година. Копаоник е най-големият планински курорт и вероятно най-развитата туристическа дестинация, като броят на нощувките на чуждестранни туристи е нараснал с 36 процента спрямо 2012 г. и е на път да расте в бъдеще.

„Правителството инвестира над 87 милиона евро в ски инфраструктура от 2006 г., с което преобрази Копаоник през последните шест години, като има планове за изграждане на още два ски лифта следващата година“, казва Деян Йевнаич, директор на „Ски курорти в Сърбия“.

Ново допълнение към ски курортите в Сърбия е Стара планина – дестинация, която е все още непозната на чуждестранните туристи. Това е най-високата планина в Сърбия, намираща се в южния ъгъл на страната, граничещ с България.

Инфраструктурата в южната част на Сърбия е много слабо развита в сравнение с останалата част на страната, така че развитието на комунални услуги в Стара планина, като водоснабдяване и електроподаване, както и на пътната мрежа, са не само добре дошли, но и предварително условие за развитието на курорта и за привличане на нови инвеститори. Изграждането на паневропейски коридор номер 10, финансиран от Световната банка, ще направи южната част на Стара планина много достъпна.
Новата авиокомпанияAir Serbia, която замени сръбския авиопревозвач „ЯТ Еъруейз“, планира да удвои полетите през следващите шест месеца и да въведе нови дестинации.
Така че перспективите за сръбския туризъм изглеждат бляскави, но потенциална трудност представлява състоянието на държавните финанси. В съответствие с неотдавна обявената от правителството програма за икономии и нови насоки на цялостната икономическа политика, Саша Радулович, новият икономически министър, ще наложи съществени съкращения на субсидии и правителствени инвестиции в туристическия сектор. „Накратко, частната инициатива ще развива туризма в Сърбия вместо правителството“, добави говорителят на министерството на икономиката Александър Стеванович.

 
 

Красивите учени са по-некомпетентни

| от chronicle.bg, по БТА |

Учени от университета на Кембридж откриха, че симпатичните учени по-лесно печелят благоразположението на аудиторията, но ги считат за по-неспособни в сравнение с не толкова привлекателните им колеги, съобщи сайтът „Лайф“.

За изследването експертите проведоха социологическо проучване сред обикновените хора. Те бяха попитани за отношението им към Брайън Кокс, водещ физик и към експерта по анатомия Елис Робъртс, чиито добър външен вид им помогна да постигнат успехи като учени в публичното пространство. Независимо от това се оказа, че зрителите не ги възприемат като висококвалифицирани специалисти.

Ръководителят на изследването психологът Уил Скайларк каза, че искал да изясни как външността на учените влияе на възприемането им от публиката.

„Знаем, че добрият външен вид помага на политиците, затова решихме да разберем дали това важи и за учените“, добави той.

В първия етап на експеримента на доброволците бяха показани снимки на над 300 британски и американски учени. Хората трябваше да оценят интелекта и нивото им на привлекателност. След това анкетираните трябваше да оценят доколко би им било интересно да разберат какво правят учените, а също и дали смятат, че тези хора се занимават с точни или важни изследвания.

Когато опитът стигна до оценяването на интелектуалните способности на учените, красотата не беше в тяхна полза. Тези, които анкетираните определиха като по-привлекателни и по-общителни, бяха посочени като неспособни за висококачествени изследвания.

Изследователите стигнаха до извода, че външният вид оказва огромно влияние при избора и оценката на информация. Това, че по-красивите учени са подценявани, може да се превърне в предизвикателство, предвид големия брой цифрови средства за масова информация.

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.

 
 

5 знака, че сте по-интелигентни от средното

| от chronicle.bg |

Знаете какво казват за глупавите хора: че да си тъп е като да си мъртъв: само другите страдат. Ако сте от онези, които страдат, прочете тези 6 признака, които вероятно значат, че сте по-умни от повечето хора. Ако е така, ви съчувстваме искрено.

Психични разстройства

Според нови проучвания психичните разстройства може да бъдат цената, която някои хора плащат за високата си интелигентност.  Психолозите са открили, че по-високото IQ в детска възраст корелира пряко с шанса за отключване на биполярно афективно разстройство в юношеските години. Новото проучване налива масло в дискусията за връзката между интелигентността, креативността и психичното здраве.

Тревожност

Хората с по-висок интелект са по-склонни да развият тревожност в някакъв момент от живота си. Най-вероятно тревожността се е развила заедно с интелигентността – като защитен механизъм в древните времена.

Нови идеи

Интелигентните хора обикновено са по-склонни да раждат нови идеи. В исторически план това включва например отхвърляне на суеверията и намиране на нови начини на организиране на обществото. Според едно изследване тази хипотеза се потвърждава от това, че по-интелигентните личности по-често са атеисти и либерални в политически план. Същото проучване показва, че млади хора, които описват себе си като „много консервативни“ имат средно IQ около 95, докато онези, които се определят като „либерални“ са с IQ 106.

Самотници

Колкото повече хората с интелект над средния общуват с други хора, толкова по-малко задоволени се чувстват те от живота. Проучване по темата възприема идеята, че социаизирането обичайно прави хората по-щастливи. Но не и за много умните: при тях то носи по-скоро отчаяние, чувство за отцепеност и може да доведе и до депресивни настроения.

Късно ставане

Стоенето в будност до късно и късното отлепване от леглото не са симптоми на обикновен мързел, а на висок интелект. Психолози изследват навиците, които се отнасят до режима сън-бодърстване на 20,745 подрастващи американци и установяват, че в работен ден от седмицата „тъпите“ си лягат към 11,41ч. и стават към 7,20.

Обратно на тях, онези с по-високо IQ си лягат средно в 12,29ч. и стават в 7,52ч. През уикенда различиките са дори още по-очевидни.

 
 

Страстен танго спектакъл на сцената на Sofia Live Club

| от chronicle.bg |

Един страстен спектакъл очаква любителите на тангото на 31 май в Sofia Live Club.

Музикантите от Tango Cats ще представят на българската публика пиеси от Астор Пиацола, Карлос Гардел и Ричард Галиано.

Орлин Цветанов (цигулка), Зорница Цветанова (пиано) и Младен Тасков (пиано) са в основата на проекта Tango Cats, който заразява с любовта си към тангото. Музикантите ще потопят публиката в света на tango Nuevo с виртуозни изпълнения на пиесите на Астор Пиацола.

Гост звезди на вечерта са Васил Златанов (акордеон), Веселин Веселинов Еко (бас) и Стоян Янкулов Стунджи (барабани). Изпълнението ще бъде съпроводено от танца на Владислав Петров и Лорена Тарантино – той е една от водещите фигури на българското танго, а тя носи магията на юга и за първи път ще танцува на българска сцена.

След концерта DJ Васил Адамов ще забавлява гостите с милонга (танго парти).

Билетите се разпространяват онлайн на EPAY-GO Билети и Събития или на касите на Easypay.