Германия и пътната такса за чужденци

| от |

Германските магистрали са известни по цял свят: по тях няма ограничение на скоростта, нито пътни такси. Поне засега. Бъдещият германски кабинет обаче смята да въведе такси за чужденци. Съседите на Германия се ядосват, пише Дойче веле.

AUTOBAHN_2598732b

Пътната такса за чужденци още не е въведена, но вече доведе до политически спорове – Австрия и Холандия заплашват да се обърнат към Европейския съд, ако Германия въведе пътни такси за чужденците. Намеренията на бъдещото правителство са да направи магистралите платени и да използва приходите за ремонт и поддръжка на транспортната мрежа. Предложението за това бе направено от Християнсоциалния съюз. След дълги дискусии по темата християндемократите и Социалдемократическата партия в крайна сметка включиха въвеждането на пътни такси за чужденци в коалиционния договр.

Постигнатият вътрешнополитически компромис обаче е на път да породи сериозен външнополитически спор.“Това би било нарушение на действащото европейско право и Австрия ще се бори срещу него“, заяви възмутено австрийската министърка на транспорта Дорис Бурес. Холандската ѝ колежка Мелани Шулц ван Хеген на свой ред каза, че германските планове за въвеждане на пътни такси за чужденците изобщо не я радват.

Австрия впрочем вече реагира на германските намерения – от 1 декември наложи такса на 6-километровата гранична магистрала, която до момента бе изключена от винетната система и германските любители на зимните спортове я ползваха безплатно по пътя си към австрийските алпийски курорти. От началото на месеца обаче германските шофьори трябва да имат винетка, ако не искат да им бъде наложена глоба.

utopia-csu-52

Европейските правила диктуват друго

Досега германските магистрали бяха безплатни за леките автомобили, което определено е лукс в сравнение с условията в съседните европейски страни – Франция, Австрия и Швейцария отдавна са наложили такси за ползването на пътните им мрежи. Сега и Германия се готви да ги последва – въпреки немалкото критики, отправяни към идеята. „Германия е транзитна страна в центъра на Европа, има интензивен международен трафик. Налагайки пътната такса искаме да възстановим справедливостта“, казва министърът на транспорта Петер Рамзауер, който не се тревожи особено от заплахите на Холандия и Австрия.

Експертът по европейско право Фолкер Бьоме-Неслер обаче е категоричен: „С планираната пътна такса само за чужденци германците биха нарушили европейското право“. Това би означавало неравностойно третиране, което е изрично забранено от член 18 на Договора за функционирането на ЕС, тъй като въвеждането на пътна такса само за чужденци е чиста проба дискриминация. Предложението на лидера на ХСС Хорст Зеехофер да бъде въведена пътна такса и за германците, която да бъде компенсирана с намаляване на пътния данък, също би било в нарушение на действащото европейско право. „И намаляването на пътния данък би било прикрита дискриминация и би противоречало на европейското право“, казва Фолкер Бьоме-Неслер.

Процедурата иска време

Германия не за първи път се опитва да въведе пътни такси само за чужденци – замисълът бе сходен и по отношение на товарните автомобили, за които таксите бяха въведени през 2005 и засегнаха всички без изключение. Намерението на Германия бе да облекчи собствените си спедиторски фирми като ги компенсира с намаляване на данъците, но трикът не мина – Европейският съд отхвърли модела като противоречащ на европейското право. Сега историята може де се повтори и с леките автомобили.

„Или пътни такси за всички, или за никого“ – решението на Европейския съд най-вероятно ще изглежда така, предполага Ралф Реше от Германския съюз на автомобилистите ADAC. Експертът по европейско право Бьоме-Неслер от своя страна смята, че бъдещото правителство иска да печели време. „Подобни юридически процедури обичайно траят една-две години, т.е. достатъчно дълго, че темата да бъде забравена от германците и от техните съседи“, казва той.

Оттам нататък вариантите са два – или пътната такса да остане само като бележка под черта в коалиционния договор, или действително да влезе в сила. С което обаче въпросът с финансирането на транспортните артерии пак няма да бъде решен. Германският съюз на автомобилистите ADAC е изчислил, че страната има нужда от 7,5 милиарда евро годишно за поддръжка на транспортната инфраструктура. А таксата от шестте процента чуждестранни шофьори, които преминават през Германия, би донесла на хазната само 260 милиона.

 
 

Швеция е в Airbnb. Цялата.

| от chronicle.bg |

В Швеция съществува конституционно право наречено „allemansrätten“. С две думи то представлява правото на свободно движение в страната. Всеки може да се разхожда, да кара колело или да опъне палатка почти навсякъде. Единственото изключение са частните жилища и обработваемата земя.

За да разкажат на целия свят за това шведите са сътворили уникална рекламна кампания, в която… включват цялата страна в Airbnb.

Това не е първата нестандартна реклама на шведския туризъм. Миналата година Швеция създаде „Шведския номер“, на който отговаряше произволен жител на страната.

Тази година Visit Sweden работи в тандем с Airbnb, където рекламира 9 различни вида туризъм – от трудно достъпните гори във Вармланд през западното крайбрежие до панорамните гледки в близост до Националния парк Скюлескоген.

 
 

Италианската дизайнерка Лаура Биаджоти е в мозъчна смърт

| от chronicle.bg, по БТА |

Лекарите са започнали процедура по оценка на състоянието на мозъка на италианската дизайнерка Лаура Биаджоти с опасението, че тя е изпаднала в мозъчна смърт, предаде ТАСС.

74-годишната модна законодателка е била откарана в една от римските болници, след като получила пристъп. Според лекарите тя е претърпяла сърдечен удар, съпроводен със спиране на сърцето, което е могло да доведе до необратими процеси в главния мозък. В болничното заведение екипът е успял отново да задейства сърцето на Биаджоти, но при все това състоянието на пациентката е крайно тежко.

Дизайнерката се е почувствала зле в своята резиденция в Гуидония край Рим, където тя живее от началото на 80-те години в замък от ХI век. Родената в Рим Биаджоти започва кариерата си в модния бранш в началото на 60-те години. Туя бе първата западна дизайнерка, която представи свои колекции в Пекин /1988 г./ и в Москва /1996 г./.

 
 

#Bookclub: Ана Ана и нейните приятели

| от |

Ана Ана е малко момиче с рошава коса, което никога не спира на едно място. Тя има приятели, с които заедно учат важни уроци за живота, докато правят бели и щуротии. Това са плюшените й играчки  Зигзаг, Космато топче, Пингпонг, Лиско, Китчо и Гризу. Ана Ана винаги е готова за ново приключение.

Тя е малката сестричка на Пико Бог – червенокосо момче от комиксите на Алекси Дормал и Доминик Рок. Сама по себе си тя е толкова очарователна, че създателите на историята за по-големия й брат решават да посветят поредица само на нея.

Комиксите неслучайно изглеждат толкова искрени и забавни. Те са своеобразна семейна история, създадена от майка и син. Домоник Рок е сценарист. Тя е родена в Мароко през 1948 година. В Брюксел се раждат двамата й синове, които споделят нейната страст към рисуваните книги. След като по-големия от тях – Алекси Дормал, завършва филмово изкуство, той посвещава времето си на рисуване и писане. Героите, които създава, са толкова живи и истински, че Доминик измисля цял свят около тях. Така се появяват и Пико Бог, и Ана Ана.

ана ана сладки сънища

Комиксите са ръчно рисувани, а историите са забавни дори и за възрастните.

На български две от книжките за Ана Ана излизат благодарение на издателство „Пурко“

„Сладки сънища!“ разказва за един труден опит за заспиване, в който играчките дават на Ана Ана важен урок. „Шоколадовата експлозия“ разказва за един гладен пингвин и цяла група помощници, готови да му направят торта, за да си хапне. Резултатът… е, не е точно тортата, от която Пингпонг има нужда.

На теория, книгите са подходящи за деца между 3 и 7-годишна възраст. На практика, може да излъжете, че ги купувате за племенниците си например, за да ги четете с удоволствие. Повече за историите с Ана Ана – тук.

 
 

Ще има ли промени в европейските турнета на звездите?

| от chronicle.bg с БТА |

Заради атентата на концерта на Ариана Гранде в Манчестър групата Blondie и бандата Take That анулираха вчера концертите си съответно в Лондон и Ливърпул, за да изразят съпричастност с жертвите, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Take That анулират и концертите си на 25 и 27 май в Манчестър.

Турнето на Ариана Гранде засега не е анулирано, нито отложено. Гранде и екипът й в момента са фокусирани предимно върху жертвите на атентата, а не върху турнето. Засега не е ясно какво ще стане с концерта в четвъртък в Лондон, пише АП.

Селин Дион обяви, че няма да промени датите на европейското си турне, обхващащо Копенхаген, Стокхолм, Лондон и Париж и включващо концерт на 25 юни в Манчестър Арена.

Фил Колинс няма да отменя концерта си в Ливърпул на 2 юни и петте си концерта в Лондон, започващи на 4 юни.

Iron Maiden също ще пеят, като е планирано, днес в Кардиф и на 27 и 28 май в Лондон.

Guns N’ Roses, които са на турне и ще пеят в Дъблин, Лисабон, Мадрид, Цюрих, Мюнхен, Лондон и Париж, не планират никаква промяна в програмата си, каза техен представител.