Германия е разделена по въпроса за общата минимална заплата

| от |

Продавачът на плодове и зеленчуци Томас Задер казва, че предложеното национално минимално заплащане в Германия ще навреди на дребния му бизнес, даващ работа на четирима души.

1 Трябва да покривам освен това разходи като електричество и поддръжка, оплаква се 43-годишният Задер, подреждайки чушки и ябълки на щанда си на открито на главната улица на малкия град
Франкфурт на Одер, близо до границата с Полша.

Мнението му е широко споделяно от икономисти, бизнес асоциации и консерваторите на канцлерката Ангела Меркел, споредкоито минималната заплата ще доведе   загуба на работни места и
ще натовари малките компании с допълнителни разходи.

Социалдемократи от опозицията обаче поставиха като условие да се присъединят към коалиционното правителство на АнгелаМеркел въвеждането на минимално заплащане в нациоален план от
8,50 евро на час (11,50 долара) и канцлерката показа готовност да отстъпи пред исканията им.
„Единното минимално заплащане сериозно ще навреди на конкурентоспособнстта на нашата икономика“, посочи Марио Охофен, президент на германската Асоциация на малките и средни
предприятия.
1
„Разходите за труд в Германия вече са почти една трета по-големи от средното равнище за ЕС“, допълни той. Тези опасения вече бяха изразени от германския независим съвет а икономическите съветници (т. нар. мъдреци – бел. ред.), които посочиха в доклад, че планът ще навреди на растежа.
Според Германската социалдемократическа партия (ГСДП) планътще намали разликата в заплатите между Западна и Източна Германия, където на работниците по принцип им се плаща по-малко.
Те твърдят също, че мярката ще намали зависимостта от социалните помощи.

Около 17% от германците печелят под 8,50 евро на час, но делът им нараства до 27% в бившия комунистически Изток, сочи проучване, оповестено през септември от Германския институт за
икономически изследвания (DIW). Егон Брандщетер, който притежава магазин за дрехи по поръчка
в Берлин и плаща на работниците над обещаната минимална сума, отбелязва, че е трудно да се конкурираш с другите, които плащат на служителите си по-малко. Той посочи, че една минимална
заплата ще изравни позициите. „Понякога, ако могат да платят по-малко, те плащат по-малко“, допълва Брандщетер, чийто ярко осветен магазин се намира на оживена улица в някогашния
Източен Берлин.

Кай-Уве Мюлер от Германския институт за икономически изследвания (DIW) отбелязва, че малките компании от сектора н услугите с по-малко от четирима служители ще отчетат повишаване на разходите с 20% и ще трябва да намалят персонала или работните часове. „Минималната заплата може всъщност да окаже негативно влияние с това, че особено нископроизводителните служители могат да загубят работата си“, предупреждава той. „Така че дори ефектът върху общата заетост да е умерен или пренебрежимо малък, минималната заплата може да навреди на конкурентоспособността на нискоквалифицираните служители натрудовия пазар,“ допълва специалистът.

3
Федералната агенция по заетостта посочи в проучване, че източната и западната част имат нужда от различно минималното заплащане, което да отразява техните икономики. Тя предложи 7,50 евро на час в Източна Германия и 8,19 евро в Западна Германия. Безработицата в Западна Германия е около 5,8% спрямо 9,5% в Източна Германия. Според социалдемократите планът ще се отрази положително на икономиката, като повиши покупателната способност на нископлатените работници.

„Източна Германия не е хомогенен икономически район, като там има региони с по-висока икономическа производителност, точно както има структурни различия в Западна Германия“, отбеляза говорител на партията. „Минималното заплащане подкрепя доходите на печелещитепо-малко и съответно на местната икономика“, допълни той.

Професор Клаудия Вайнкопф от университета Дуисбург-Есен заяви, че правителството може да намали 11-те милиарда евро, които харчи всяка година, за да помага на работещите бедни. „Ако има по-висока минимална заплата, няма да се налага да се харчи толкова“, допълни тя.

От общо 28 страни от ЕС 21 са въвели минимална заплата. Във Франция минималното заплащане е 9,43 евро на час, а в Люксембург е най-високо – 11,10 евро. Проучване на DIW установи, че 75% от германците подкрепят минималното заплащане. „8,50 вече не е толкова много“, казва Фредрика Шуберт, която реди наденички зад тезгяха в месарски магазин в Източен Берлин. „Хората се нуждаят от екзистенц-минимум, не само за себе си, но и за семействата си“, допълва тя.

 
 

Wizz Air ще лети и до Атина от март 2018 г.

| от chronicle.bg |

Нискобюджетната авиокомпания Wizz Air обяви нов маршрут от България. От 25 март 2018 г. превозвачът започва да лети всеки ден от София до Атина – столицата на Гърция.

Местата по маршрута са вече в продажба и могат да бъдат резервирани на wizzair.com или чрез мобилното приложение WIZZ на цени от 9.99 в едната посока, което включва безплатен ръчен багаж с максимални размери до 55x40x23 см.

След неотдавнашното добавяне на маршрутите Ница, Лисабон и Малага към софийската си мрежа, Атина вече е четвъртата поред дестинация, с която Wizz Air ще свърже българската столица от март 2018 г. чрез нискотарифни полети. С обявяването на маршрута до Атина авиокомпанията вече предлага 42 дестинации от трите български летища.

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Руши Видинлиев режисира новото видео на Dead Man’s Hat

| от chronicle.bg |

Руши Видинлиев е режисьор на най-новото видео на рокендрол бандата Dead Man’s Hat. Дори и да се крие от обществения живот, Руши продължава да работи по музикални и филмови проекти.

Парчето се казва Little Cars, а най-интересното е, че е заснето с помощта на дрон. Освен че изглежда супер модерен, клипът държи зрителя под напрежение до края. Самите музиканти споделят, че много са се забавлявали на снимките.

Dead Man’s Hat е една различна рокендрол банда, за която българските фенове тепърва ще чуват много. Групата от талантливи музиканти няколко пъти печели сърцата на публиката с концертите си на живо. Това е втората им авторска песен, след парчето After Midnight.

Dead Man’s Hat съчетават рок музика с акустични инструменти, за да представят нещо ново и непознато на българските зрители. Такъв е и новият им сингъл Little Cars. Той е миксиран в Ирландия и носи запазеното инди звучене на Dead Man’s Hat. Групата вече работи и по първия си студиен албум, който се очаква с нетърпение от феновете.

 

 

А за тези, които нямат търпение да чуят парчето на живо, на 19 октомври музикантите от Dead Man’s Hat свирят акустично в клуб “Hambara”.

 

 
 

Двубоят Пулев-Джошуа окончателно пропадна

| от chronicle.bg |

Двубоят между Кубрат Пулев и Антъни Джошуа няма да се състои, обяви промотърът на световният шампион Еди Хърн. Българският боксьор е получил частично разкъсване на гръден мускул и няма да успее да се възстанови за 28 октомври.

Вместо него на ринга на стадион „Милениум“ в Кардиф ще се качи Карлос Такам. Камерунецът с френски паспорт е на 36 години и има 35 победи и три загуби в професионалния бокс. Той е №3 в ранглистата на Международната боксова федерация (IBF), за чийто пояс Пулев беше първи претендент.

„В късния следобед получих обаждане от Кале Зауерланд, който ме информира, че Пулев е контузил рамото си може би е аут от двубоя. По-късно това беше потвърдено от неговия доктор. Според правилата на IBF претендентското място отива при следващия по ранглиста, който е Такам“, заяви Хърн.

Освен пояса на IBF Джошуа ще защитава титлите на Международната боксова организация (IBO) и Световната боксова асоциация (WBA).

Олимпийският шампион от Лондон 2012 преследва 20-ата си победа в 20 мача на професионалния ринг. Всеки един от двубоите му е завършил с нокаут.

„Това е трудна ситуация за Антъни, защото той се подготвяше целенасочено за стила и височината на Пулев. Сега ще трябва да се изправи срещу боксьор с коренно различен стил. Досега това не се е случвало в кариерата му, но той е готов за всякакви предизвикателства“, каза още Хърн.