Германия е разделена по въпроса за общата минимална заплата

| от |

Продавачът на плодове и зеленчуци Томас Задер казва, че предложеното национално минимално заплащане в Германия ще навреди на дребния му бизнес, даващ работа на четирима души.

1 Трябва да покривам освен това разходи като електричество и поддръжка, оплаква се 43-годишният Задер, подреждайки чушки и ябълки на щанда си на открито на главната улица на малкия град
Франкфурт на Одер, близо до границата с Полша.

Мнението му е широко споделяно от икономисти, бизнес асоциации и консерваторите на канцлерката Ангела Меркел, споредкоито минималната заплата ще доведе   загуба на работни места и
ще натовари малките компании с допълнителни разходи.

Социалдемократи от опозицията обаче поставиха като условие да се присъединят към коалиционното правителство на АнгелаМеркел въвеждането на минимално заплащане в нациоален план от
8,50 евро на час (11,50 долара) и канцлерката показа готовност да отстъпи пред исканията им.
„Единното минимално заплащане сериозно ще навреди на конкурентоспособнстта на нашата икономика“, посочи Марио Охофен, президент на германската Асоциация на малките и средни
предприятия.
1
„Разходите за труд в Германия вече са почти една трета по-големи от средното равнище за ЕС“, допълни той. Тези опасения вече бяха изразени от германския независим съвет а икономическите съветници (т. нар. мъдреци – бел. ред.), които посочиха в доклад, че планът ще навреди на растежа.
Според Германската социалдемократическа партия (ГСДП) планътще намали разликата в заплатите между Западна и Източна Германия, където на работниците по принцип им се плаща по-малко.
Те твърдят също, че мярката ще намали зависимостта от социалните помощи.

Около 17% от германците печелят под 8,50 евро на час, но делът им нараства до 27% в бившия комунистически Изток, сочи проучване, оповестено през септември от Германския институт за
икономически изследвания (DIW). Егон Брандщетер, който притежава магазин за дрехи по поръчка
в Берлин и плаща на работниците над обещаната минимална сума, отбелязва, че е трудно да се конкурираш с другите, които плащат на служителите си по-малко. Той посочи, че една минимална
заплата ще изравни позициите. „Понякога, ако могат да платят по-малко, те плащат по-малко“, допълва Брандщетер, чийто ярко осветен магазин се намира на оживена улица в някогашния
Източен Берлин.

Кай-Уве Мюлер от Германския институт за икономически изследвания (DIW) отбелязва, че малките компании от сектора н услугите с по-малко от четирима служители ще отчетат повишаване на разходите с 20% и ще трябва да намалят персонала или работните часове. „Минималната заплата може всъщност да окаже негативно влияние с това, че особено нископроизводителните служители могат да загубят работата си“, предупреждава той. „Така че дори ефектът върху общата заетост да е умерен или пренебрежимо малък, минималната заплата може да навреди на конкурентоспособността на нискоквалифицираните служители натрудовия пазар,“ допълва специалистът.

3
Федералната агенция по заетостта посочи в проучване, че източната и западната част имат нужда от различно минималното заплащане, което да отразява техните икономики. Тя предложи 7,50 евро на час в Източна Германия и 8,19 евро в Западна Германия. Безработицата в Западна Германия е около 5,8% спрямо 9,5% в Източна Германия. Според социалдемократите планът ще се отрази положително на икономиката, като повиши покупателната способност на нископлатените работници.

„Източна Германия не е хомогенен икономически район, като там има региони с по-висока икономическа производителност, точно както има структурни различия в Западна Германия“, отбеляза говорител на партията. „Минималното заплащане подкрепя доходите на печелещитепо-малко и съответно на местната икономика“, допълни той.

Професор Клаудия Вайнкопф от университета Дуисбург-Есен заяви, че правителството може да намали 11-те милиарда евро, които харчи всяка година, за да помага на работещите бедни. „Ако има по-висока минимална заплата, няма да се налага да се харчи толкова“, допълни тя.

От общо 28 страни от ЕС 21 са въвели минимална заплата. Във Франция минималното заплащане е 9,43 евро на час, а в Люксембург е най-високо – 11,10 евро. Проучване на DIW установи, че 75% от германците подкрепят минималното заплащане. „8,50 вече не е толкова много“, казва Фредрика Шуберт, която реди наденички зад тезгяха в месарски магазин в Източен Берлин. „Хората се нуждаят от екзистенц-минимум, не само за себе си, но и за семействата си“, допълва тя.

 
 

Технически срив отмени всички полети на British Airways от Лондон

| от chronicle.bg |

Всички полети на British Airways от летищата Хийтроу и Гетуик в Лондон са отменени заради мащабен срив в IT-системата на авиокомпанията. Техническият срив предизвика и проблеми с управлението на полетите на BA по цял свят, казва говорител на превозвача.

Independent съобщава, че заради извънредното струпване на хора при терминалите , предизвикано от проблема с British Airways, се препоръчва избягването на летищата в Лондон.

Reuters съобщава за сериозни закъснения на полетите на British Airways и от други летища във Великобритания.

„Все още сме на пистата в Лийдс. Бритиш Еъруейс смятат, че Хийтроу е толкова препълнен, че не можем да излетим. Няма начин да успеем да хванем полета за Лас Вегас довечера“, пише Дейвид Рейн в Twitter.

„Забавиха полета ни, но никой не знае колко дълго ще стоим. Не ни разрешават да купуваме храна и напитки! Благодаря, British Airways“.

„Терминал 5 на Хийтроу в пълния си блясък с огромна опашка. Все пак няма мрънкащи хора, но се движим бавно“.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

AlphaGo победи най-добрия играч на Го и спира да се състезава

| от chronicle.bg |

Преди няколко дни AlphaGO, изкуственият интелект на DeepMind, за първи път победи Ке Жи, най-добрия играч на древната китайска бордова игра Го.

Сега хората от екипа на AlphaGO започват да работят по други проекти.

През изминалата година Хасабис и екипът му значително подобриха изкуствения интелект. Това доведе и до безапелационната победа на AlphaGo във Вужен, Китай – три успеха срещу Ке Жи за изкуствения интелект. Когато DeepMind представи AlphaGo, сериозните Го играчи попитаха дали е достатъчно умен, за да предизвикат най-добрите от тях. Когато той победи южнокорееца Лий Седол, мнозина се оплакваха, че изкуственият интелект по някакъв начин имитира интуицията, която се изисква, за да се играе тази изключително сложна игра. Но тъй като екипът на DeepMind продължи да подобрява тази изненадващо мощна система, топ играчите на Го не можеха да развият достатъчно уникален и понякога превъзхождащ стил на игра.

AlphaGo може би ще бъде използвана в областа на роботиката и автомобилите, обявиха от DeepMind, подразделението за изкуствен интелект на Google. Важното е, че изкуственият интелект надви най-добрите в сфера, за която се твърдеше, че е невъзможно. Или поне не би трябвало да е възможно днес. AlphaGo повече няма да се състезава, а ние ще следим с огромен интерес към следващия проект на екипа зад него.

 
 

Палеонтолози откриха останки от морско чудовище на брега на Волга

| от chronicle.bg, БТА |

Международна група учени откри останки от плиозавър на брега на р. Волга край Уляновск.
Огромното чудовище Luskhan itilensis (главния дух) е живяло преди 130 милиона години. Само черепът му е бил дълъг 1,5 м.

Плиозаврите с къси шии са разновидност на плезиозаврите. Те в действителност не са били динозаври, но са живели заедно с тях и са били топ хищници. Имали са необичайно тяло с четири големи плавника, твърд торс, а дължината на шията им е варирала.

Новооткритото чудовище е било с тънка и дълга муцуна, която изненада специалистите. Тя е характерна за речните хищници. Според специалистите това означава, че плиозаврите са имали по-широка екологическа ниша.

Чудовището от Волга не е най-големият известен плиозавър. През 2009 г. в Дорсет беше открита фосилизирана двуметрова глава на Pliosaurus kevani.