Фатва срещу “Ислямска държава“

| от |

Влиятелни британски мюсюлмани издадоха фатва срещу „Ислямска държава“ – с надеждата да подтикнат симпатизантите на ислямистите към размисъл. Оправдани ли са тези очаквания? И какво захранва успехите на екстремистите? Обзор на Дойче веле.

Британските имами едва ли можеха да формулират по-категорично позицията си. В издадената от тях фатва срещу терористичната групировка „Ислямска държава“ се казва следното: „Организацията „Ислямска държава“ е еретична, екстремистка групировка и религията забранява както подкрепата за нея, така и присъединяването към структурите ѝ. Дълг на всеки британски мюсюлманин е активно да се противопоставя на тази отровна идеология, особено когато става дума за разпространението ѝ във Великобритания“. Религиозният декрет е подписан от влиятелни религиозни водачи на британските мюсюлмани, а издател на фатвата е Усама Хасан, експерт по теологическите въпроси от британския мозъчен тръст „Куилиам“

Тежки обвинения

„Ислямска държава“ избива журналисти, цивилни граждани и имами, които отказват да се присъединят към организацията. Освен това групировката поробва жените и децата на своите противници, пише във фатвата. „Насилието срещу шиитски мюсюлмани, християни и язиди е ужасно престъпление и противоречи на ислямското учение и ислямската толерантност, проповядвани в големите ислямски империи“, пишат авторите на фатвата. Това не е първият религиозен декрет срещу „Ислямска държава“. В края на юли теолози от Саудитска Арабия издадоха фатва срещу терористичната организация, а преди няколко седмици същото сториха и теолози от университета в Кайро.

Кой може да спре ислямистите?

Религиозният декрет на британските имами няма да остане без последствия – въпросът е кой как ще го интерпретира, казва Щефан Розини, експерт по близкоизточните въпроси от хамбургския институт ГИГА. Розини е на мнение, че бойците и привържениците на „Ислямска държава“ няма да се впечатлят особено от фатвата. „Защото от тяхна гледна точка всички мюсюлмани, които не отдават почит на халифа на „Ислямска държава“, са вероотстъпници. В този смисъл имамите, издали фатвата, са за тях хора, които не заслужават вниманието им“, казва Розини, но добавя, че религиозният декрет може да промени мисленето на част от онези мюсюлмани, които подкрепят „Ислямска държава“ предимно в политически план. Съответната теологическа дискусия би могла да подкопае доверието в организацията, казва експертът: „Тази групировка може да бъде победена само от сунитската религиозна общност, от сунитските религиозни водачи. Те трябва да ѝ отнемат религиозната легитимност, като подложат на критична проверка критериите за обявяване на халифат и като опровергаят религиозното оправдание за терора, извършван в Ирак и Сирия“, посочва Розини.

Издателят на фатвата Усама Хасан също смята, че религиозният декрет ще окаже въздействие поне върху онези мюсюлмани, които се ориентират по сунитските авторитети. От друга страна в Ирак и Сирия воюват и хора, които преследват съвършено различни цели. На първо място те искат да наложат властовите си амбиции. „Затова се съюзяват с религиозно мотивирани бойци, които са истински вярващи. Самите те обаче не са. Така религията се обединява с политиката и се превръща в кървава борба за власт“, казва Усама Хасан и допълва, че в този случай религиозните съображения играят второстепенна роля – те просто служат като предтекст за прокарването на съвършено други цели. „Тук става дума за вдъхновена от религията идеология, която можем да окачествим като доведен до крайност политически ислям. А този краен политически ислям оправдава насилието в името на голямата цел: създаването на ислямска държава“, казва Усама Хасан.

„По Божия воля!“

Подобно мнение застъпва и германският експерт Щефан Розини. Според него, „Ислямска държава“ гради своето господство върху една псевдорелигиозна конструкция от времената на ранния ислям. „Организацията „Ислямска държава“ представя провъзгласения от нея халифат като приемник на първите четирима халифи, наричани още Праведните. А първата петъчна проповед на халиф Ибрахим (лидера на „Ислямска държава“) беше изпъстрена с религиозни символи от ранния ислям. Всичко това се прави, за да се симулира религиозна автентичност“, казва Розини.

Тези религиозни емоции се усилват още повече, когато са придружени от военни успехи, защото тези победи на практика служат като потвърждение, че „Ислямска държава“ действа по Божия воля. Ето защо тази организация може да бъде победена само ако се сложи край на военните ѝ успехи, а успоредно с това авторитетни теолози поставят под въпрос религиозната легитимност на халифата, посочва Розини.

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.

 
 

Хелена Бонам Картър: 12 любими нейни роли

| от chronicle.bg |

Хелена Бонам Картър е легенда в киното. Носителка на награда „БАФТА“, „Еми“ и „Сателит“. Номинирана за две награди „Оскар“, три награди „Сатурн“и седем награди „Златен глобус“.

Освен това, тя е командор на Британската империя от 2012 г. заради приноса й към драматургията.

Хелена Бонам Картър е родена на днешната дата в Лондон – в семейство на баща-директор на банка и майка – психотерапевт.

От 1994 до 1999 г. има връзка с Кенет Брана, а от 2001 до 2014 г. е с режисьора Тим Бъртън. Двамата имат две деца – син на име Били (р. 2003) и дъщеря на име Нел (р. 2007).

Хелена прави филмовия си дебют във филм на К. М. Пейтън, „Модел на рози“, преди да се появи в първата си главна роля в „Лейди Джейн“. Следват много роли, които са удоволствие за зрителите.

В галерията сме подбрали нашите любими.

 
 

Другите роли на актрисите от Game of Thrones

| от chronicle.bg |

Има редица причини, поради които харесваме Game of Thrones – фантастичен свят, политически интриги, военни сблъсъци, кръв… Но нека си признаем – красивите жени са сред водещите ни мотиви.

Те изглеждат величествено в света на Вестерос, но със сигурност ще се изненадате да ги видите и в други роли, които са играли на малкия и големия екран.

Предлагаме ви някои от най-секси кадрите с тяхно участие, които ще ви накарат да изгледате филмите, за които става дума.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!