Европейски милиарди за Украйна

| от |

ЕС иска да подпомогне Украйна с милиарди евро. Все още обаче не е ясно какъв ще е точният размер на сумата. САЩ, МВФ, а вероятно и Русия също ще се включат в отпускането на помощи, пише Дойче веле.

ashton

Катрин Аштън, върховният представител на ЕС по въпросите на външната политика, замина на поредното си посещение в украинската столица. Целта на визитата ѝ в Киев е провеждането на разговори с новото държавно ръководство за отпускане на финансови помощи от Брюксел. Един от говорителите на ЕК заяви, че Аштън предлага международен помощен пакет за „краткосрочно, средносрочно и дългосрочно подпомагане на украинската икономика“. Все още обаче е неясно за каква сума точно става въпрос.

Временно изпълняващият длъжността финансов министър на Украйна Юри Колобов предложи свикването на международна донорска конференция за Украйна. Според него финансовите нужди на страната му възлизат на около 25 милиарда евро. От Еврокомисията обаче досега не са потвърдили, че такава конференция ще бъде организирана.

По време на протестите в Киев, Брюксел постоянно подчертаваше, че договореното споразумение за асоцииране и свободна търговия е готово за подпис. И сега ЕК потвърди, че само от Украйна зависи кога и дали споразумението ще бъде подписано.

Европейски пари ще има, но за кого?

Председателката на фракцията на Зелените в Европарламента Ребека Хармс подчерта в интервю за Дойче Веле, че сега ЕС и САЩ трябва спешно да изработят помощен пакет за Украйна. Тя бе на посещение в Киев, където се срещна и разговаря с освободената от затвора Юлия Тимошенко. Преди отпътуването си за Брюксел, Ребека Хармс изтъкна, че ЕС трябва да помогне на новото украинско ръководство и при провеждането на реформи в съдебната реформа. „Не бива да се стига до политическо правосъдие и отмъщение срещу старите властници“, каза тя.

Миналата година преговорите на Украйна с МВФ за отпускането на финансова помощ се провалиха, защото двете страни не можаха да постигнат единодушие по условията. „Това не бива да се повтаря“, каза Хармс. Тя изтъкна също така, че е крайно време да бъде сложен край на изтичането на капитали от Украйна и прането на пари. „Ако това се случи, Западът ще трябва да вложи значително по-малко средства за подпомагането на страната“, каза тя.

Шефката на МВФ Кристин Лагард от своя страна заяви преди броени дни, че реформите в Украйна трябва поне да бъдат подети, преди на страната да се дават обещания за финансова помощ. А външният министър на Германия Франк-Валтер Щайнмайер обяви, че в четвъртък (27.02.) във Вашингтон лично ще проведе разговори с МВФ относно евентуални заеми за Украйна.

В същото време пълномощникът на федералното правителство за Източна Европа Гернот Ерлер настоява за включването на Русия в общата акция за подпомагане на Украйна. „Предлагам в разговорите да бъде включена и Русия, защото тя също има интерес Украйна да се стабилизира“, каза Ерлер пред германската телевизия АРД и добави: „Основният ни проблем досега е, че не е ясно с кого точно да преговаряме за условията за отпускане на помощи. Все още в Украйна няма дееспособно преходно правителство. А все пак никой не иска да дава пари без нищо в замяна.“

Според рейтинговите агенции Украйна е на ръба на неплатежоспособността. Страната е застрашена от държавен фалит.

Все още са възможни и санкции

След политическите катаклизми в Киев, Русия спря изплащането на втория транш от помощните си заеми за Украйна. Руският президент Владимир Путин бе обещал на стария режим на Янукович помощи в размер на 18 милиарда долара. В замяна на това Янукович прекрати споразумението за асоцииране и свободна търговия с ЕС. Русия обяви и 30-процентна отстъпка от първоначално договорената цена на природния газ за Украйна.

Същевременно заплахата на ЕС за санкции срещу политици, отговорни за насилието в Украйна, не е отшумяла. ЕК потвърди, че все още работи по списък с имена на хора, чиито банкови сметки ще бъдат замразени и на които може да им бъде забранено да влизат на територията на ЕС. „Налагането на тези санкции зависи от развитията в Украйна“, каза говорителят на ЕК Оливие Бейли. Председателката на фракцията на Зелените в Европарламента Ребека Хармс също потвърди, че все още съществува опцията за налагане на санкции. „Трябва да изясним къде са потънали парите, които са присвоили елитите благодарение на президента Янукович. И ЕС трябва да стори всичко възможно, тези пари да бъдат върнати на страната“, заяви Ребека Хармс в разговор с Дойче Веле.

 

 

 
 

Kia, Renault, Dacia и Nissan показват най-новото от гамата си в София

| от chronicle.bg |

Kia, Nissan и Dacia залагат на най-новите си модели на Автомобилен салон София 2017. Посетителите изложението в столицата ще могат да видят модели, които през тази есен записаха своите световни премиери.

Един от тях е KIA Stinger – най-мощният автомобил в историята на корейския бранд. Това е автентичен грандтурер, спортен седан за вълнуващи пътувания на дълги разстояния.

В София KIA Stinger е показан в своята топ-версия с 3,3 литров twin-turbo V6 бензинов двигател с мощност от 370 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди, 8-степенна автоматична трансмисия и 4×4 задвижване.

KIA Stinger1

Само месец след Международния Автосалон във Франкфурт своя дебют у нас прави и KIA Stonic. Дизайнът на компактния кросоувър на Stonic моментално разкрива произхода на модела – асоциираната с КИА радиаторна решетка тип „тигров нос” е подчертана от хромирана обкантваща рамка, a „Targa“ стилът, който Stonic предлага, дава възможност на клиентите да избират между 20 двуцветни комбинации, загатнати още в прототипа на модела – Provo.

KIA Stonic

В Nissan на свой ред залагат на най-популярния електрически модел в света. Новият Leaf е първият автомобил на компанията в Европа, който ще въведе първи части от най-модерната технология за подпомагане на водача.

Eлектромобилът е оборудван с последните иновативни решения като e-Pedal, позволяващ да шофирате и натискате педала на спирачките по един напълно нов и безпроблемен начин. Пробегът на хечбека е 378 км, като това се дължи на по-мощния задвижващ агрегат – 110 кВт и 320 Нм въртящ момент.

Nissan LEAF

На софийския автосалон своя дебют направи и Dacia Duster.

Новият Duster е първият модел на Dacia, който предлага автоматична климатична система. С пет вентилационни отвора (три по средата и по един във всеки край на арматурното табло) студеният или топъл въздух се обдухва по оптимален начин в купето. Климатичната система е модернизирана за употреба в по-топли климатични условия.

Dacia Duster 2

Новият Duster е достъпен и с безключов достъп – технология, която се използва и тества от няколко години в цялата група Renault. Тази ергономична система отваря автоматично всички врати, когато водачът се доближи до автомобила, и предлага дистанционно заключване (допълнено със звуково потвърждение) при отдалечаване автомобила. Не се налага водачът да изважда ключа от джоба си, за да стартира двигателя, тъй като това става чрез старт/стоп бутон.

Моделът стартира на цени от 21 990 лв. Технически той е запазил гамата двигатели от своя предшественик, като ще продължи да се предлага с 1,6-литров бензинов атмосферен мотор със 115 к.с., като и с 1,2-литров с турбо, развиващ 125 к.с. Дизелите си остават два – с обем 1,5 литра, които предлагат 90 и 110 к.с. При версиите с предно предаване се залага на полунезависимо окачване, а при тези със система 4х4 има независима електромагнитна муфа отзад.

На щанда на Renault голямата атракция е новият Megane RS. Хот-хечът е получил 1,8-литров турбо мотор, зает от възродения Alpine A110, завиващи задни колела и трансмисия с два съединителя. Megane RS запазва предното предаване, а моторът на хотхеча е с мощност 280 к.с. и има максимален въртящ момент 390 Нм.

Renault Megane RS

Колата ще може да се поръчва и с 6-степенна механична трансмисия, а не само с 6-степенна EDC кутия. Моделът получава и система за избиране на различни режими за управление на електрониката Multi-Sense – вариантите са Comfort, Normal, Sport, Race и Perso, при който водачът избира индивидуални за него настройки. На борда присъства и мултимедийната система R-Link 2, която осигурява високо ниво на свързаност с външни устройства, както и функцията R.S. Monitor. Тук е наличен и режим Expert, който дава възможност за включване и камера към системата – отлично решение за всеки трак дей.

 
 

Най-гиздавите SUV автомобили на Автосалон София

| от chronicle.bg |

SUV автомобилите отдавна излязоха от калните пътища и влязоха по тесните, софийските улички. В началото това ни дразнеше, но впоследствие чарът на вдигнатите, едри коли ни спечели.

На автосалон София SUV колите доминират категорично. В галерията може да видите най-атрактивните от тях.

 
 

Примата на Болшой театър и Ла Скала Светлана Захарова гостува в България

| от chronicle.bg, БТА |

Примабалерината на Болшой театър, Мариинския театър и Миланската Скала Светлана Захарова се представя с коронната си роля – на Жизел, при първото си гостуване в България. Примата и Денис Родкин ще танцуват в спектакъла на Софийската опера и балет „Жизел“ от Адам тази вечер от 20.00 ч. в зала 1 на НДК. Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев ще дирижира оркестъра на първия ни оперен театър, съобщават организаторите от „Жокер медиа“.

Много се радвам, че при първото си идване в София ще покажа „Жизел“, един от най-любимите си балети. Той е сложен, с драматична история. Танцувала съм го по цял свят, в различни редакции, каза примата пред репортери. Тя припомни, че това е и една от първите й големи роли – още на 17 години, когато много неща не е знаела и не е разбирала. А с годините натрупаният жизнен опит обогатява изпълнението й, добавя нови нюанси и още по-ярки емоции в образа.

Денис Родкин я „спечелил“ преди три години със своята отдаденост на балета – за две седмици научил всички партии в „Кармен-сюита“, в която двамата си партнират за първи път в Мариинския театър.

Времето не е много, но понеже често танцуваме, ми се струва, че отдавна сме заедно, казва Захарова.

Никога не съм имал трудности в работата си със Светлана – разбира се, вълнувах се много преди първата ни репетиция, от срещата с такава звезда. Тя ме научи на много неща – вече съм съвсем различен човек. Трябва да съм не само сигурен партньор, а и в соловите си вариации да съм на нейното ниво, коментира Родкин.

Светлана Захарова ще е в ролите на две свои знаменити предшественички – Наталия Макарова и Алла Осипенко, в нов спектакъл в Болшой театър, посветен на Рудолф Нуреев. Премиерните представления са на 9 и 10 декември.

Двете прими са писали писмо на Нуреев. Докато актьор чете текста на писмото, техните портрети се появяват на видео, а аз изпълнявам шестминутно соло, с музикален съпровод – своеобразен монолог. Това е много красив, откровен момент в спектакъла, който е доста необичаен и за Болшой театър, а мисля, и за целия свят, отбелязва Захарова.

Тя мечтае шестгодишната й дъщеря, първокласничка, да поеме по нейния път.

Българската публика ще види през май нейната авторска хореография „Аморе“ с участието и на Денис Родкин, в която Захарова изпълнява три съвсем различни образа. Спектакълът е създаден преди година и половина, с премиера в Италия. Има интерес от много страни. Сега артистите се връщат от гастрол в Токио, където е посрещнат много добре. По думите на Светлана Захарова, „Аморе“ е в най-добрите традиции на съвременната хореография.

 
 

Кой е Макдоналд в името McDonald’s?

| от chronicle.bg |

McDonald’s е, без второ мнение, най-успешната верига ресторанти за бързо хранене в историята на света. Името му се свързва с това на Рей Крок – предприемачът, който инвестира в ресоранта. Но защо се казва точно McDonald’s – кръстен ли е на някого и ако да , на кого? Каква е историята на веригата?

 

През 50-те години работата на Крок била да продава машини за млечни шейкове. Един от клиентите му е ресотрант в Калифорния, уравляван от братята Ричард и Маурис Макдоналд. Родом от Ню Хемпшир, те се местят в Калифорния през 20-те години и си намират работа като носачи на филмови декори.

Двамата братя влизат в ресторантьорския бизнес през 30-те годни на 20 век благодарение на баща им, Патрик Макдоналд, който отваря “The Airdome” – щанд за хотдози и хамбургери.

През 1940 Ричард и Маурис разрастват бизнеса като отварят „McDonald’s“ – барбекю драйв-ин ресторант. Това ги учи на няколко важни урока – че хамбургерите са една от най-доходоностните храни и че служителите, които занасят храната от кухнята до колата, са ненужни (по онова време те са около 20). Братята имат и няколко идеи как да забързат цялото приготвяне на храната от сурово месо до готов хамбургер в ръцете на клиента.

Те затварят ресторанта за 3 месеца и го отварят пак с ново поразчистено меню, нови възможно най-ниски цени от 15 цента за хамбургер (днешни 1,30 долара) и изключително бързо изпълнение на поръчките.

До 1954 година братята Макдоналд вече имат 9 ресторанта и 21 продадени франчайза като до голяма степен давали на франчайз самия метод на приготвяне, а не името на бранда си.

На 52-годишна възраст Рей Крок влиза в картинката.

Той служи в армията заедно с Уолт Дисни, по-късно е джаз музикант, радио DJ, продава хартиени чаши, работи в ресторант и накрая е търговец на машини за млечни шейкове. Брандъд Prince Castle, чийто машини продава, е доста по-скъп от конкуренцията Hamilton Beach, което ги прави и все по-трудни за продаване. Това кара Крок да потърси ново начинание.

Той познава ресторантьорския бизнес и може да различи добре функциониращ ресторант от лош. Някъде по това време братята Макдоналд се разделят с франчайз агента си Бил Тансей заради влошеното му здраве. Рей заема неговото място и задвижва плановете си – а те се оказват много по-мащабни от тези на Макдоналдови. На 15 април 1955 година той отваря първият си ресторант, а само за 5 години те ще се разраснат до 100.

 

Но как в крайна сметка Рей превзема бизнеса?

През 1961 година Ричард и Маурис са доволни от бизнеса си и нямат интерес да го развиват, за разлика от Крок. Той събира инвеститори и купува ресторанта за 2,7 милиона долара (около 21 милиона днешни долари). Двете страни също така се разбират Рей да изплаща на Ричард и Маурис част от печалбата, но не вписват това в договора по молба на Рей – за да не изглежда зле пред инвеститорите. След сделката, понеже няма нищо написано черно на бяло, Крок не дава на братята нито стотинка от печалбата.

 

50 години по-късно: 35 000 различни ресторанта в 118 държави, 1,7 милиона служители, които обслужват около 68 милиона клиенти всеки ден. Годишните печалби на веригата Макдоналдс са над 5 милиарда долара.