Една опасна игра

| от |

От 2012 насам китайски самолетоносач кръстосва Източнокитайско море, до 2015 пък Япония ще се сдобие с хеликоптероносач, а съвсем скоро Виетнам ще може да се хвали с шест нови подводници. В свой анализ Дойче веле се опитва да отговори на въпроса : Защо Източна Азия се въоръжава?

055260-japan-china-disputed-islands-senkaku

В първия ден от 2014-та във виетнамското пристанище Камран акостира първата от общо шест нови подводници руско производство. Пристигането на „Ханой“, както е наречена подводницата, беше отбелязано подобаващо от медиите. „Създаването на подводен флот ще повиши значително отбранителните възможности на Виетнам“, твърди австралийският експерт от университета Нови Южен Уелс Карлайл Тейър. „Виетнамската армия ще може вече да оперира по въздух, суша, вода и под вода“, казва още той.

Ще мине обаче известно време докато подводниците бъдат в състояние да извършват бойни операции, твърди Тейър. „Виетнам няма стратегическо планиране, техническо ноу-хау и обучен военен персонал“, казва експертът. Според него Виетнам ще има нужда от руска техническа помощ в продължение на минимум десет години.

Обща тенденция

С покупката на шестте руски подводници Виетнам се присъединява към други четири страни в региона, които имат подводен флот – Китай, Малайзия, Индонезия и Сингапур. В експертиза на германската фондация „Кьорбер“ от ноември 2013 година пък се казва, че целият азиатско-тихоокеански регион се въоръжава и модернизира въоръжените си сили. От септември 2012 година първият китайски самолетоносач кръстосва Източнокитайско море, а Япония обяви, че до 2015 година ще построи хеликоптероносач.

Експертите виждат причините за това в икономическия подем на страните от региона. „От една страна в тези държави нараства интересът към нови източници на суровини, а от друга те имат възможност за увеличаване на военните си разходи“, е записано в документа на фондация „Кьорбер“. От години насам страните от Източнокитайско и Южнокитайско море спорят за отделни острови или островни групи, които те смятат за стратегически важни заради залежите от суровини или риболова.

Вътрешнополитически сметки?

Герхард Вил от фондацията „Наука и политика“ в Берлин гледа скептично на въоръжаването и модернизирането на ВМС на страните от Източна Азия. „От военно-стратегическа гледна точка те не могат да постигнат военно равновесие“, казва той. „Китай разполага с над 60 подводници. Виетнам, Малайзия, Сингапур и Индонезия не могат да представляват някаква военна противотежест със своите две до шест подводници. Явно с това се преследват други цели“, смята експертът:

„Покупката на руски подводници от Виетнам може да се разглежда като вътрешнополитическа демонстрация на сила“, казва Вил. За това свидетелства и преекспонирането на темата от виетнамските медии. От години насам виетнамската комунистическа партия страда от криза на легитимност, а сделката с подводниците би трябвало да покаже, че партията защитава интересите на страната.

Какви са рисковете?

От стратегията на усилено въоръжаване произтичат и рискове. „Това е опасно, защото в тази част на света липсват рамкови условия и обща архитектура на сигурността“, казва Герхард Вил.

През декември 2013 година едва не се стигна до военен сблъсък между китайския самолетоносач „Ляонин“ и американски военен кораб в Източнокитайско море. Според Вил има нужда от подписването на споразумение между страните от региона, каквото обаче засега не се очертва. Дори държавите от Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН) нямат обвързващ регламент за своите членове, въпреки че организацията се стреми към сътрудничество в областта на политиката по сигурността. Страните от Източна Азия са отдалечени на светлинни години и от Международния кодекс за сигурност на корабите и пристанищните съоръжения (International Ship and Port Facility Code), регламентиращ плавателните права.

 

 
 

WhatsApp става водещ източник на новини

| от chronicle.bg |

WhatsApp бързо се превърна в място, където хората могат безопасно да споделят и да получaт последните новини.

Според проучване, проведено от Ройтерс институт за изследване на журналистика, все повече и повече хора започват да разчитат на услугата за съобщения, а не на Facebook (компанията майка) за новини. Разбира се, 47 процента от анкетираните (71 805 души) от 36 страни все още предпочитат Facebook, за да научават какво се случва по света. Но процентът на хората, които използват Facebook за новини, е намалял наполовина в тези 36 страни в сравнение с миналата година.

Над половината от WhatsApp потребителите в Малайзия и 46 процента от бразилците заявяват, че използват WhatsApp за новини. Услугата изглежда е особено популярна в Чили, Сингапур, Хонконг, Испания и Турция.

Някои оператори в тези страни предлагат WhatsApp комплекти безплатно за достъп до различни услуги, включително абонаменти за новини, което не е за пренебрегване. В изследването се съобщава, че криптирането от край до край също е фактор, който кара хората да предпочетат WhatsApp.

 
 

Мързелът на мъжете

| от |

Мъжете това, мъжете онова, знам. Но мъжете наистина сме мързеливи дотолкова, че когато видиш някой всеотдайно работлив, си мислиш, че му има нещо. И най-вероятно действително му има нещо. Или получава неадекватно голяма доза самочувствие от това, че върши познато до болка действие много добре, или бяга от някакви кофти събития в живота си, или няма никакви други събития в живота си. Има, разбира се, и мъже, които намират приключение в работата си. Но сега ще говорим за мързеливото болшинство. Нека подчертаем, че мързелът не е  безотговорност, но за това – после.

Колеги ми разказаха за два поредни идентични случая в автомивка. Закарват колата си там в 3 следобед. Мъжът им казва, че, уви, приключва в 6 и няма време. „Можеш ли да останеш малко?“ – запитват, но „Не мога, много съм уморен“. На следващия ден – същото. От една страна човекът работи до 6 и да го попиташ дали не може да работи повече е все едно да питаш таксиметровия шофьор дали не може да кара над ограничението. Има си причини да откаже. От друга страна обаче – аре стига глупости! Таксиметровият шофьор може да кара над ограничението преспокойно! Автомивката също може да остане малко повече.

Мързелът е модерната чума, но си има причина за нея. Просто ни става скучно много бързо.

Дори да работиш с разнообразие, в един момент започваш да очакваш определено ниво на разнообразие. Така ти става скучно и губиш мотивация. Това се отнася до поне 80% от мързеливите мъже.

Мотивация.

Мързеливите не са безотговорни. Безотговорните хора са малко и те бързо са отблъснати от обществото, защото всички мразим да се грижим за несериозни пикльовци. Болшинството мързеливи мъже просто нямат мотивация. Нека пак вкараме двете страни: от една страна, човекът работи на автомивка и чисти коли. Този мъж чисти коли, всеки ден, по няколко и всичките са еднакви. Колко е интересно да чистиш коли. От друга страна обаче не е спечелил длъжността си от Супершоу Невада. Не е като да е изтъркал едно талонче „Златните пирамиди“ и бум – печелите миене на коли. Знае с какво се е захванал, което автоматично значи, че се се съгласил да го прави – тогава да заминава да го прави. Сори. Същото е и с някои полицаи (малко, но ги има). „Ама ние работим в опасни ситуации“. Човече, да… Ти си полицай, това правят полицаите. Радвай се, че има опасни ситуации, иначе ще трябва да разтърваваш пияни холандци по дискотеките.

Разбирам, че мотивацията е ниска, прекалено ниска. Но разваляш хорото, ако не го играеш.

Разсейване.

Мързелът е заешка дупка като в приказката за Алиса. Ако вършиш нещо познато за пореден път и не си набрал достатъчно инерция, за да го изкараш докрай, посредством волята си – YouTube е на два клика. (Разбира се, другите социалки са още по-близо, но моят фаворит е YouTube.) Разсейването е като да губиш на сварка – загубите се увеличават с геометрична прогресия. Ако загубиш 50% от стотинките си, с остатъка трябва да изкара 100% печалба, само за да излезеш на чисто. Мисълта ми е, че се изисква много по-малко воля, за да се дотътриш да си свършиш задълженията, за които си се съгласил, отколкото за да се изкараш от красивите, уютни прегръдки на бездънния YouTube.

 

 

*В текста се правят безпардонни обобщения, които, разбира се, имат своите изключения.

 
 

За късмет: Баба хвърли монета в двигателя на самолет

| от chronicle.bg, по БТА |

Суеверна пътничка забави с няколко часа полет от Шанхай, като хвърли монета в самолетния двигател за късмет, съобщи АФП.

Пътничката, която е на 80 години, е задържана от полицията на международното летище Пудун в Шанхай. Заради нея са евакуирани около 150 пътници от самолета за Кантон. Тя хвърлила осем монети към единия двигател на самолета на компанията Чайна садърн еърлайнс. Една от тях влязла дълбоко в него.

Пътник, който станал свидетел на сцената, предупредил властите.

Възрастната жена обяснила, че хвърлила монетите, като си пожелала сигурен полет. Тя пътувала заедно със съпруга си, дъщеря си и зет си.

 
 

Мадрид поиска на заем от Париж името „Град на любовта“

| от chronicle.bg, По БТА |

Мадрид, където хората с различна сексуална ориентация празнуват цяла седмица с Уърлдпрайд, поиска от Париж на заем името „Град на любовта“ и го получи, съобщи АФП. Кметът на Париж Ан Идалго отговори утвърдително на искането на мадридчани.

Жители на Мадрид се обърнаха с това искане към Града на светлината във видео, разпространено от кметството в социалните мрежи, с подкрепата на кмета Мануела Кармена. „Ти винаги си бил град на влюбените . . . Искам да те помоля да ни дадеш на заем името си и да стана Мадрид, столица на любовта“ – казват различни хора във видеото.

„Няма значение кого обичаш, Мадрид те обича, искаш ли да ни дадеш на заем това красиво име, което ти принадлежи – столица на любовта?“ – пита накрая Мануела Кармена.

„Скъпа Мануела Кармена, скъпи приятели на Мадрид, Париж Ви обича и споделя с вас името град на любовта“ – написа Ан Идалго в Туитър.

Испанската столица от петък е изпъстрена със знамена с цветовете на дъгата за 8-дневния празник на гей гордостта. Той ще приключи в събота с голям парад.