Единни срещу джихадистите

| от |

Враждуващите сили в арабския регион загърбват разногласията помежду си в името на съвместната борба срещу „Ислямска държава“. И Иран, и Саудитска Арабия одобряват военната намеса на САЩ в Северен Ирак, предава Дойче веле.

Промените на политическия ландшафт в арабския регион изискват създаването на нови съюзи. Само така може да се обясни позицията на Иран, който сега има намерението да подкрепя бойците пешмерга. Изглежда, че Иран одобрява и военната интервенция на САЩ в Северен Ирак, макар това да не е обявено официално. Още по-необичайна е готовността на Саудитска Арабия да сключи съюз със заклетия си враг Иран в борбата срещу „Ислямска държава“ в контекста на известните различия между Рияд и Вашингтон. Но ето, че сега Саудитска Арабия насърчава общите международни усилия в борбата срещу „Ислямска държава“ с дарение от 100 милиона долара.

Невиждан феномен

„Ислямска държава“ всява страх и ужас. Свидетели сме на невиждан досега феномен – държавите в региона загърбват разногласията си, за да се борят срещу тази организация“, казва журналистът Абдел Бари Атван. Той обяснява, че „Ислямска държава“ вербува бойци не само в ислямски, но и в неислямски държави. „Ислямска държава“ е в сърцето на арабския свят, а не в периферията, какъвто бе случаят с Ал Кайда навремето. Екстремистите се снабдяват с оръжия за милиони от банките в регионите, които контролират“, казва Абдел Бари Атван.

Това становище споделя и експертът по въпросите на тероризма Али Алавси, по чиито думи „Ислямска държава“ представлява опасност за целия свят. Алавси не изключва и предприемането на военна интервенция от страна на Иран срещу екстремистите в Ирак и Сирия. „Иран няма да наблюдава мълчаливо как се приближава опасността. Техеран по-скоро ще промени стратегията си, ще престане да поддържа определени партии и ще изпрати войски в двете страни“, казва Али Алавси.

Безполезният план на ООН

Али Алавси не смята, че планът на Съвета за сигурност на ООН, предназначен да отслаби финансово“Ислямска държава“, ще даде ефект. Нещо повече – експертът го определя като „безполезен“. Миналата седмица Съветът за сигурност на ООН наложи санкции на поддръжниците на „Ислямска държава“. В резолюцията става дума за прекратяване на финансовите потоци и вербуването на нови бойци. Съветът за сигурност наложи и забрана за пътуване и запор на сметките на шестима души от Кувейт, Саудитска Арабия и други страни, смятани за кредитори на терористите.

Али Алавси обяснява, че организацията „Ислямска държава“ не представлява нищо повече от обединение на организирани банди. „Ислямска държава“ няма нито банки, в които да депонира парите си, нито недвижими имоти или друга собственост. Затова, според Алавси, резолюцията на Съвета за сигурност на ООН е безполезна и не може да свърши работа. Експертът определя забраната за пътуване и блокирането на банковите сметки на шестимата кредитори на екстремистите като „театър“, тъй като самопровъзгласилият се халиф Абу Бакр ал Багдади и другите лидери на организацията не фигурират в списъка със санкциите.

Светът се обединява срещу екстремизма

„Санкциите сигурно изглеждат слаби, но това е само началото. Санциите имат висока морална стойност и показват, че светът обединява усилията си в борбата срещу екстремизма и криминализира всяка подкрепа за терористичната групировка“, казва журналистът Абдел Али Атван. Това е от голямо значение, защото през последните седмици „Ислямска държава“ завзе много важни петролни находища в Ирак и би могла с приходите от петрола да купува нови оръжия. Според Атван, приоритетите на САЩ в региона са се променили в последните шест месеца – в момента те залагат най-вече на борбата срещу „Ислямска държава“ и оставят на заден план свалянето на режима на Асад в Сирия.

Сходно развитие се наблюдава и в самата Сирия. Враждуващите партии „Ислямски фронт“, Свободната армия и армията на муджахедините се обединяват временно, за да се борят срещу общия враг – „Ислямска държава“. Същевременно и Иран, Саудитска Арабия и Западът се съюзяват срещу екстремистите. „Скоро може да видим как ирански и иракски войници воюват рамо до рамо в обща мисия под американско-британско командване. Първите признаци за подобна съвместна военна операция в Ирак вече са налице“, казва Абдел Бари Атван

 
 

Даян Крюгер: пътят към наградата в Кан

| от chronicle.bg |

След като на кинофестивала в Кан снощи Даян Крюгер получи наградата за най-добра актриса във филма „Изневиделица“, погледите се насочиха към нея. Киноманите, разбира се, знаят коя е Даян Крюгер, но ние сме длъжни да припомним:

Даян се ражда на 15 юли 1976 в семейството на банков чиновник и компютърен специалист. Има по-малък брат – Щефан. От малка успешно се занимава с балет и даже е приета в елитното балетно училище Royal Ballet School. Контузия обаче рано прекратява балетната и кариера. Когато е на 13 години, родителите й се развеждат и тя е отгледана от майка си. Оттогава досега не поддържа връзка с баща си, чиито проблеми с алкохола са причина за развода.

След травма загубва възможността да се занимава професионално с балет и се мести в Париж, където работи като фотомодел. Паралелно започва и да се снима в епизодични роли във френски филми.

MV5BMTQ1MDM1NDQyM15BMl5BanBnXkFtZTgwMTg1MDc3MTE@._V1_SY1000_CR0,0,674,1000_AL_

Дебюта си на голям екран прави през 2002 г., когато се снима с Денис Хопър и Кристоф Ламбер в „The Piano Player“. Големият пробив обаче идва през 2004 г. с участието в хита Троя, където играе Хубавата Елена. Същата година се снима в друг голям филм – Съкровището, където си партнира в главната роля с Никълъс Кейдж. През 2007 г. участва в продължението на филма и е водеща на церемонията по откриването и закриването на кинофестивала в Кан.

През 2009г. се снима във филма на Куентин Тарантино „Гадни копилета“ , за което е номинирана за Най-добра поддържаща женска роля за Screen Actors Guild Award.

В галерията може да видите ролите й, които със сигурност си струва да гледате.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

Палеонтолози откриха останки от морско чудовище на брега на Волга

| от chronicle.bg, БТА |

Международна група учени откри останки от плиозавър на брега на р. Волга край Уляновск.
Огромното чудовище Luskhan itilensis (главния дух) е живяло преди 130 милиона години. Само черепът му е бил дълъг 1,5 м.

Плиозаврите с къси шии са разновидност на плезиозаврите. Те в действителност не са били динозаври, но са живели заедно с тях и са били топ хищници. Имали са необичайно тяло с четири големи плавника, твърд торс, а дължината на шията им е варирала.

Новооткритото чудовище е било с тънка и дълга муцуна, която изненада специалистите. Тя е характерна за речните хищници. Според специалистите това означава, че плиозаврите са имали по-широка екологическа ниша.

Чудовището от Волга не е най-големият известен плиозавър. През 2009 г. в Дорсет беше открита фосилизирана двуметрова глава на Pliosaurus kevani.

 
 

Netflix поръча първия си турски сериал

| от chronicle.bg |

Забравете времената, когато турските сериали бяха забавление в национален ефир, предназначено за бабите и хората без работа. Netflix поръча първия си оригинален турски сериал, като така платформата ще набере популярност на още един много перспективен телевизионен пазар.

Сценарият на новия сериал е вдъхновен от историята и легендите на Османската империя. Главният герой ще бъде „млад мъж, който открива, че притежава свръхспособности, като събира група приятели, с които да спаси Истанбул от заплахата на зли сили“.

Продуцент на шоуто, което все още няма заглавие, е турската филмова компания О3 Medya. Новият сериал ще бъде написан и продуциран в Турция, като Netflix се надява да разшири базата си от потребители в страната, в която има много висок интерес към местните продукции.

Към момента Netflix разпространява през платформата си историческата драма „Великолепният век“, двата сезона на „Езел“ и „Чучулигата“.