Доживотен затвор за парче пица

| от |

Откраднали са парче пица, кутия с детски храни или чифт чорапи – за подобни прегрешения хиляди американци, предимно чернокожи, получават доживотни присъди. Правозащитниците настояват за спешни промени, предава Дойче веле.

„Пратен е в затвора като че ли е извършил най-страшно престъпление“ – от 13 години насам Джудит Майнър негодува срещу съдбата на сина си Рики, който е осъден на доживотен затвор без перспектива за помилване. Прегрешението му – притежавал един грам амфетамин на стойност няколко долара. „Присъдата му не е справедлива, но са ми вързани ръцете да му помогна, защото на практика нямам възможност да я определям“, казал съдията от процеса срещу Рики.

RGBPrisons

Неговият случай не е някакво изключение за Щатите: мнозина дребни крадци, отмъкнали по някое парче пица от ресторант или чифт чорапи от някой магазин се оказват в затвора с доживотна присъда. Подобна съдба споделят близо 3 300 души, които нямат шанс предсрочно да излязат от затвора, макар че провинението им е по-скоро незначително.

„За кражби на стойност от 10 долара, хора отиват за цял живот зад решетките“, казва Дженифър Търнър от правозащитната организация Аmerican Civil Liberties Union (ACLU). Търнър и други активисти от организацията бият тревога по повод тази ситуация. „Тя е резултат от закони, въведени и допълнително затягани през последните 40 години в хода на борбата срещу престъпността и разпространението на наркотиците“, казва правистката.

„Три прегрешения – и те няма!“

Тези закони предвиждат почти драконовски мерки дори за дребни провинения. В някои американски щати – като Луизиана или Флорида – действа закон, според който наличието на три предварителни присъди автоматично води до доживотен затвор, включително и когато първата от тези присъди е била за нещо крайно дребно, случило се преди повече от 30 години, когато осъденият е бил малолетен.

Дженифър Търнър дава пример със съдбата на един мъж, който на 16 години бил осъден за кражба. По-късно получил доживотна присъда, защото откраднал пушката на своя пастрок. Това, че вторият му баща заплашвал да убие с нея майката на младежа, не било прието като смекчаващо вината обстоятелство.

„Съдиите често нямат възможност да влияят над определянето на присъдата“, казва Търнър. Вместо това законът ги принуждава „да заключват осъдените зад решетките и завинаги да изхвърлят ключа“. Правозащитничката е разговаряла с множество юристи, които не крият, че не са съгласни с произнесени от самите тях присъди – „нито като прависти, нито като граждани, а още по-малко като данъкоплатци.“

Близо 1,8 млрд. долара годишно поглъща тази оспорвана съдебна практика. „Мисля, че избирателите, подкрепили тези закони и мнозина от политиците, които са ги създали, не са били съвсем наясно какво означават те – например това, че за кражбата на едно яке, хората отиват в затвора до края на живота си“, казва Търнър. Бърл Кейн, един от надзирателите в държавния затвор „Ангола“ в Луизиана допълва: „Това е крайност – жестока и абсурдна“.

Дяволски кръг от бедност, престъпност и присъди

Жертви на тази жестока практика са предимно чернокожите. В 65% от случаите става дума за американски граждани от африкански произход. В южните щати като Луизиана – техният дял стига дори до 91 на сто, сочи изследване на американска правозащитна организация. „Едва 5% от световното население живее в САЩ, но американските граждани са 20% от всички затворници в света“, казва Търнър. Нищо чудно, че американските затвори се пукат по шевовете – те се пренаселени с около 40 на сто.

USA/

Правосъдният министър Ерик Холдър, който наскоро обяви провеждането на съдебна реформа, заяви, че „дяволският кръг от бедност, престъпност и присъди държи в плен прекалено много американци и дестабилизира прекалено много общини“. Предвидената реформа си поставя за цел да намали наказанията на хора, осъдени за дребни престъпления.

 

 
 

Рецепта за експериментална торта с безглутеново брашно и кафява захар

| от Росица Гърджелийска |

Когато Роси ходи на гости, Роси носи торти. Ето един пореден експеримент, който се случи в 2 сутринта. И разбира се, кучо одобри рецептата с много мляскане и протести, защото не получи парче…

Нужни съставки:

Нужни продукти:
За блата:
100 гр масло
230 гр крема сирене
6 жълтъка
13 белтъка
60 гр безглутеново брашно
60 гр царевично нишесте
160 гр кафява или кокосова захар
ванилия
кокосово брашно за поръсване

за крема:
500 гр маскарпоне
500 гр кисело мляко
150 гр кафява захар
ванилия
какао на прах
1 ч. ч. силно подсладено кафе

Начин на приготвяне:

  • Загрейте фурната на 160 градуса
  • Разтопете маслото и крема сиренето в малка тенджерка на слаб огън и бъркайте до получаване на хомогенна смес.
  • Разбийте жълтъците в голяма купа и бавно започнете да добавяте кремата с маслото. Не спирайте да разбивате.
  • Добавете брашното и нишестето и разбивайте за още около 2 минути.
  • Измийте и подсушете бъркалките и в голяма тенджера разбийте белтъците до получаване на меки връхчета.
  • Започнете бавно да добавяте захарта към белтъците и разбивайте няколко минути до получаване на твърди и лъскави връхчета.
  • На няколко етапа добавете белтъците към останалата смес и бавно разбъркайте до получаване на гладка смес.
  • Добавете ванилията и разбъркайте добре.
  • Покрийте с хартия за печене дъното и стените на дълбока тавичка.
  • Изсипете сместа и разклатете добре, за да елиминирате по-големите балони.
  • Сложете тавата в друга дълбока тава, пълна със студена вода.
  • Пече се на 160 градуса за 25 минути, след което температурата се намалява до 130 градуса и се пече още 55 минути.
  • Вади се от фурната. Не използвайте чиния, за да обърнете кекса, а ръката си. Бързо обелете хартията от кекса и оставете да изстине върху решетка.
  • Разрежете на 2 или на 4 блата като използвате дълъг конец. Аз разрязах кекса на 4 блата и направих две отделни торти.
  • В голяма купа пригответе крема като разбиете киселото мляко със захарта. След това добавете маскарпонето и продължете да разбивате, докато всичко се смеси добре и стане леко и пухкаво. Не прекалявайте, защото може да се пресече. Добавете ванилията и разбъркайте внимателно.
  • Сиропирайте един блат с кафе, поръсете с какао и нанесете обилно от крема. Сложете отгоре още един блат и повторете.
  • Това цялото нещо се превръща в един мек разкош от аромати и прелестни цветове.

рецепта, торта

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

British Airways планира днес да възобнови обслужването на полетите

| от chronicle.bg |

Британският авиопревозвач British Airways се готви днес да обслужва „почти нормално“ полетите си на летище „Гетуик“ и „повечето“ полети от „Хийтроу“ след тежкия компютърен срив, който предизвика хаос в трафика през уикенда.

Ще има някои нарушения в разписанието ни за неделя, тъй като самолетите и екипажите ни по света не са на място, съобщи компанията в ранните часове на днешния ден в Twitter, извинявайки се сериозните нарушения вчера. British Airways призовава пътниците да не се отправят към летищата, освен ако полетът им не е потвърден.

 
 

Технически срив отмени всички полети на British Airways от Лондон

| от chronicle.bg |

Всички полети на British Airways от летищата Хийтроу и Гетуик в Лондон са отменени заради мащабен срив в IT-системата на авиокомпанията. Техническият срив предизвика и проблеми с управлението на полетите на BA по цял свят, казва говорител на превозвача.

Independent съобщава, че заради извънредното струпване на хора при терминалите , предизвикано от проблема с British Airways, се препоръчва избягването на летищата в Лондон.

Reuters съобщава за сериозни закъснения на полетите на British Airways и от други летища във Великобритания.

„Все още сме на пистата в Лийдс. Бритиш Еъруейс смятат, че Хийтроу е толкова препълнен, че не можем да излетим. Няма начин да успеем да хванем полета за Лас Вегас довечера“, пише Дейвид Рейн в Twitter.

„Забавиха полета ни, но никой не знае колко дълго ще стоим. Не ни разрешават да купуваме храна и напитки! Благодаря, British Airways“.

„Терминал 5 на Хийтроу в пълния си блясък с огромна опашка. Все пак няма мрънкащи хора, но се движим бавно“.