Доходи в сиво

| от |

България е сред страните със значителна сива икономика. В Германия нейният дял е минимален, но дали това ще остане така? Парадоксът е, че самото правителство в Берлин може да се погрижи за увеличаването на сивия сектор, пише Дойче веле.

0,,16842300_401,00

Плочкаджията работи срещу пари в брой, домашната помощничка не е регистрирана в данъчните служби… Подобни неща явно ще се случват все по-рядко в Германия. Тази година оборотът в сферата на сивата икономика ще достигне най-ниското си ниво от повече от 20 години насам. Според прогнозата на Института за приложни икономически проучвания в Тюбинген и университета в Линц, през тази година сивата икономика ще съставлява 12,2 процента от БВП на страната. В сравнение с другите страни от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ Германия се нарежда някъде по средата на класацията.

Особено малък е делът на сивата икономика в САЩ. През тази година експертите го изчисляват на 6,2 процента от БВП. Причина за това е почти нерегулираният трудов пазар в Америка и общото ниско ниво на данъците в страната, казва Фридрих Шнайдер, един от авторите на изследването. Затова в САЩ обикновено няма голям стимул да се работи на черно. Подобно нещо си заслужава единствено за имигрантите или за помощници в селскостопанския сектор.

Сива икономика и манталитет

Затова пък Гърция продължава да държи челно място в класацията по разпространение на сивата икономика сред повече от 20 държави от ОИСР. И то при положение, че през последните години трудовите доходи, заобикалящи държавата, намаляха значително. Франция и Австрия са по-особен случай. Експертите отбелязват, че в двете страни сивата икономика расте заедно с увеличаващата се безработица.

„Когато едно народно стопанство е сковано от криза, първоначално сивата икономика играе ролята на буфер, даваща възможност на хората да работят, без да разчитат на социални помощи“, казва Доминик Енсте. Той е професор по икономическа етика в университета в Кьолн и обръща внимание на отношението на гражданите към тяхната държава. По този начин се обяснява и високият данъчен морал в скандинавските държави, защото хората там се чувстват част от общността.

„В Италия или Гърция пък хората гледат на държавата като на враг, от когото трябва да бъдат укрити колкото се може повече данъци“, казва Енсте. Той оценява данъчния морал на германците като не особено висок. Показателно е, че в последно време постоянно стават известни случаи на известни личности, които са укривали данъци като например футболния функционер Ули Хьонес или феминстката Алис Шварцер. Енсте смята, че това е лош сигнал за цялото общество: „Нали хората ще си кажат: След като Ули Хьонес и Алис Шварцер укриват данъци, значи и аз имам право“.

Лоши перспективи за Германия?

Изследователите от Института за приложни икономически проучвания смятат, че при новото федерално правителство може да се стигне до увеличаване на сивата икономика. Плановете за въвеждане на минимално трудово възнаграждение от 8,50 евро на час, както и възможността за предсрочно пенсиониране на 63 години ще оскъпят легалния труд и ще насърчат работата на черно, твърдят авторите на студията.

Особено неблагоприятен ефект има така наречената студена прогресия, която води до това, че повишението на доходите се „изяжда“ от по-високата инфлация. В резултат на това гружданите на практика са принудени да плащат и по-високи данъци. Така се стига дотам, че от повишението на заплатата няма никакъв реален ефект.

Учените предполагат, че от сивата икономика държавата и социалносигурителните дружества в Германия губят годишно между 50 и 60 милиона евро. Новите планове на правителството, според тях, вероятно ще увеличават загубите с по 8 милиарда годишно.

 
 

Shazam се включи в борбата с Алцхаймер

| от chronicle.bg |

Ако сте в Англия и сте ползвали Shazam през последните няколко дни, може да ви е направо впечатление, че приложението за разпознаване на песни се държи като болен от деменция.

Shazam се затрудняваше в опитите си да разпознае песента, която тече, все едно не може да си спомни.

Нормално бе да си помислим, че приложението страда от някакъв бъг, но се оказва, че то всъщност е част от проекта The Shazam Forgot, който цели повишаване информираността за болестта на Алцхаймер.

Когато приложението в крайна сметка успява да идентифицира песента, то показва и реклама на организацията с нестопанска цел Alzheimer’s Research UK. В резултат на тази кампания, повече от 5000 души са посетили страницата на организацията.

 
 

„Под игото“ излиза на шльокавица – za vseki tvoy priiatel, koyto pi6e taka

| от chronicle.bg |

Издателство „Жанет 45″ отпечатва романа на Иван Вазов „Под игото“ на шльокавица по случай 24 май. Дори и да си мислите, че това е шега, оказва се – не. 500 бройки от абсурдното издание могат да бъдат закупени от книжарниците.

Шльокавицата, известна и с други подигравателни дефиниции, сред които методиевица, маймуница, есемесица и кирливица, е нестандартен начин на изписване на българския език със съчетание от латински букви, цифри и препинателни знаци.

Издателство „Жанет 45″ преобразява словото на Вазов в тази нелепа писменост, за да покаже, че употребата й е реална заплаха за нашата грамотност, за езика ни и за българската култура. Романът вече е в продажба с идеята това да бъде първото и последното издание в подобен формат. За всяка закупена книга на шльокавица, която изчезне от книжарниците завинаги, издателите ще дарят други две български книги на училища, читалища и библиотеки в цялата страна.

„Жанет 45″ обръща внимание на опасността, в която шльокавицата от чатовете и социалните мрежи се е превърнала за езика. Затова дава начало на своята инициатива именно на празника на българската писменост 24 май.

Изборът на „Под игото“ не е случаен – през 2009 година в „Голямото четене“ българските читатели избраха романа на Вазов за своя любима книга. Изписването й на шльокавица показва колко много губим, когато тази абсурдна писменост започне да измества кирилицата.

Когато видиш тази книга, изпадаш в потрес, каза пред Webcafe.bg управителят на „Жанет 45″ Манол Пейков за изданието на шльокавица, в което единственият надпис на кирилица е на задната корица. Надписът обяснява инициативата и насочва читателя към сайта www.podigoto.bg.

Зад идеята стои агенция Saatchi&Saatchi. Заедно с издателството много дълго време са обмисляли и структурирали идеята, за да бъде поднесена максимално разбираемо и да постигнат желания ефект.

„Ако изгубим езика си, губим културата си. Така губим и идентичността си“, посочват от издателството.

Повече информация за инициативата и аргументи защо трябва да пишем на кирилица, вместо на шльокавица, могат да бъдат открити на онлайн платформата www.podigoto.bg. Желаещите да получат дарение от книги училища, читалища и библиотеки могат да се свържат с издателството на booksj45@gmail.com.

 
 

„Възвишение“ тръгва по кината от 10 ноември

| от chronicle.bg |

Филмът „Възвишение“ по едноименния роман на Милен Русков тръгва по кината на 10 ноември. Това стана ясно от плакат в страницата на лентата във Facebook.

Историята проследява съдбата на един български националреволюционер от Котел в авантюрите му с четата на Димитър Общи преди и след обира в Арабаконак, който води до провала на Вътрешната революционна организация. Романът представя разказ в първо лице ед.ч. и обединява житейска изповед, вътрешен монолог и потока на съзнанието на главния герой Гичо.

По филма има театрална постановка, режисирана от Иван Добчев, в която играят Бойко Кръстанов, Асен Блатечки, Красимир Василев, Ивайло Христов др.

Във филмовата версия на „Възвишение“ участват Александър Алексиев ( „Откраднат живот“) и кукленият актьор Стоян Дойчев. Те са  в главните роли.

През 2012 г. писателят Милен Русков е отличен с награда „Златен век“ на Министерството на културата и с Национала награда за литература „Христо Г. Данов“.

Вижте и трейлъра към филма:

 
 

Коя е групата, която виждаме в новия „Туин Пийкс“

| от chronicle.bg |

На сцената в бара от “Туин Пийкс” Роудхаус сме свикнали да виждаме русокосата Джули Круз, която с магическия си глас изпълнява песни, създадени от композитора Анджело Бадаламенти.

В новия „Туин Пийкс“ обаче нейното място е заето от друга русокоса жена с не по-малко магнетично излъчване. Тя се казва Рут Раделет и е вокал на американската банда от Орегон Chromatics. На сцената бандата изпълнява парчето Shadow, което се вписва съвършено в атмосферата на сериала.

Групата е създадена през 2001 година. Състои се от Рут – вокали, китара, синтезатор, Адам Милър – китара, вокодер, Нат Уолкър – барабани, синтезатор, Джони Джуъл – продуцент, мултиинструменталист.

Бандата има специфично звучене, в което се преплитат пънк и лоу фай, описвани са като шумни и хаотични. Постепенно вкарват в музиката си синтпоп и постпънк елементи. Техни парчета сте чували и в „Клюкарката“, „Mr Robot“, „Bates Motel“ и във филма „Drive: Живот на скорост“ (2011).

От бандата казват, че видеото към парчето представлява отдаване на почит към филма на Дейвид Линч „Синьо кадифе“ и „легендарната Джули Круз“.