Децифровизация: два канала по-малко от май, СЕМ и bTV в лют спор

| от |

По-малко от година след старта на цифровизацията у нас, в момента се наблюдава процес на децифровизация шегуват се с горчива нотка експерти в бранша.

thumbnail-69857_0001

Преди старта на цифровизацията bTV Media Group получи цифрови лицензи за 5 свои програми : политематичният канал bTV, спортната РИНГ БГ, дамският канал bTV Lady, бившата PRO.BG, ребрандирана като bTV Action и нестартиралият все още проект Novella. Последните две така и не бяха качени на мултиплексите, а в началото на месеца от bTV Media Group поискаха от СЕМ да бъдат свалени и каналите РИНГ БГ и bTV Lady.

Решението за сваляне на двата канала от мултиплекса бе пълна изненада за Съвета за електронни медии, КРС (Комисия за регулиране на съобщенията) и за оператора на мултиплекса „НУРТС Диджитал“. На среща в СЕМ изпълнителният директор на bTV Павел Станчев е посочил, че решението е взето от Надзорния и Управителния съвет на bTV Мedia Group и нейните собственици и отразява стратегическите намерения на компанията. Новото ръководство очевидно е преценило, че няма нужда от два нишови канала с ефирно покритие. Като подобен пример в световната практика Станчев е дал разпространението на каналите от групата на „Дискавъри“.

maria-stoyanova

„Трудно ми е да приема такова развитие. От една страна, разбирам аргументите на bTV Media Group. От друга страна, за мен е важна и цялостната картина – какво се случва от медийна и обществена гледна точка“, коментира пред Offnews членът на СЕМ Мария Стоянова. По думите ѝ, заради пропуски на законодателя още от зората на процеса на цифровизация, е възможно у нас да се получи прецедент. „Навсякъде в Европа цифровизацията е огромен успех, а тук виждаме отказ от цифров лиценз“, посочи Стоянова.

bTV Media Group, ще атакува мълчаливия отказ на Съвета за електронни медии (СЕМ) за прекратяване на лицензите на bTV Lady и Ring.bg за цифрово излъчване пред Върховния административен съд на България.

„СЕМ няма никакво законово основание да отказва произнасяне по искането на bTV Media Group. Това потвърди самият председател на СЕМ по време на последното заседание на органа по цифрова телевизия“, се казва в прессъобщение на медийната група.

Според медийната група от СЕМ предприемат опити за създаване на внушения, че, възползвайки се от даденото по закон право на отказ от лицензи, компанията застрашава обществения интерес и процес по цифровизация. Тези опити са „необосновани и противоречат на законовите и пазарните принципи“.

Според групата съществува безспорно доказателство за обществения ангажимент на bTV Media Group и той е запазването на цифровото излъчване на основния канал bTV. Програмата му е съобразена с всички потребности за висока информираност и развлекателност, допълват от там.

„Изкуствено създаденото противопоставяне на обществен срещу бизнес интерес противоречи на принципите на пазарната икономика. Това, което обществото очаква от регулаторните органи, е да гарантират правото на свободен избор“, се казва още в становището на медийната група.

btv_12972

Тази реакция на медийната група е породена от решението на СЕМ от четвъртък да прекрати лицензите на телевизиите едва след следващото заседание на Управителния комитет – Орган по цифровата телевизия, което ще се състои в средата на май. Освен това вчера СЕМ отправи призив към всички участници и институции в процеса по цифровизацията за „спешни, активни и ангажирани действия за осигуряване на нейната ефективна реализация“. Повод за това според органа са и заявленията на bTV Media Group за предсрочно прекратяване на два цифрови индивидуални лиценза.

В публикуваната позиция на СЕМ се казва:

Съветът за електронни медии (СЕМ) изразява своята загриженост за бъдещето на цифровизацията в България и призовава всички участници и институции в процеса за спешни, активни и ангажирани действия за осигуряване на нейната ефективна реализация. Повод за това са и заявленията на БТВ МЕДИА ГРУП ЕАД за предсрочно прекратяване на две цифрови индивидуални лицензии. Като следва принципите за публичност и прозрачност при осъществяване на дейността си, Съветът като израз на своята загриженост за бъдещето на цифровизацията в България призовава всички участници в процеса за неотложни действия за преодоляване на натрупалите се проблеми. 

Съветът в рамките на своите правомощия, считано от 2009 г. до сега, активно участва в реализиране на прехода от наземно аналогово към цифрово радиоразпръскване на телевизионни сигнали. Той е изпълнил всички свои правомощия за гарантиране старта на цифровизацията. Регулаторът е провел и предвидените от закона процедури за издаване на цифрови лицензии, като вследствие на тези производства 22 доставчици могат да създават и предоставят за разпространение от мултиплекс оператор 31 програми. Предвиденият от законодателя по-лек режим за издаване на цифрови лицензии допринесе за бързо финализиране на процедурите с цел осигуряване на цифровизацията в съдържателно отношение, така че да бъде защитен интересът на аудиторията за достъп на разнообразно програмно съдържание. Същевременно обаче при 18 позиции за цифрово разпространение, налични в момента в мултиплексите, са усвоени само 11. Този факт говори за сериозни трудности, които в крайна сметка са в ущърб на зрителя.

СЕМ намира, че процесът на цифровизация и неговият модел се нуждаят от спешна промяна на базата на задълбочен анализ. В тази връзка, както и предвид големия обществен интерес, СЕМ ще изпълни правомощията си, свързани с прекратяване на цифровите лицензии на БТВ МЕДИА ГРУП ЕАД, без повече отлагания, непосредствено след провеждането на заседанието на Управителния комитет (УК) – Орган по цифровата телевизия на 15 май 2014 г., на което ще се представят и обсъдят предложения за успешното продължаване на процеса по цифрово разпространение на телевизионно съдържание.

Какво следва?

Представител на мултиплекс оператора „НУРТС България“ поиска държавата да изкупи бизнеса им, който е стратегически и няма как да не се развива. Това стана на заседание на органа по цифровизацията по-рано този месец. От представители на телевизиите се чу и друг вариант – таксите, които те плащат на мултиплексите, да бъдат субсидирани от държавата, например с европейски средства. Предстои членовете на органа (телевизии, КРС, СЕМ, мултиплекси, министерство на транспорта и др.) да внесат още предложения за това как виждат бъдещето на цифровата телевизия у нас.

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!

 
 

Времето, когато Джони Деп беше добър актьор

| от |

Звездата на Джони Деп изгрява по онзи ярък и непретенциозен начин през 1987 година, когато е избран за главната роля в сериала 21 Jump Street. Деп е млад, нахакан, секси и безобразно талантлив.

Това си личи още в първите няколко серии на cheesy крими комедията, в която млад пилацай влиза под прикритие в гимназия, за да следи за трафика на наркотици и оръжие.

Два сезона по-късно Деп е мега звезда. Секссимвол, желана партия за всяка котарана в Холивуд. И по-важното за него – желан актьор от големите режисьори и продукции. Някъде там той и Тим Бъртън се откриват един друг. Джони прави няколко филма с Бъртън и не спира да работи с режисьора и до днес.

След като напуска шоуто с гръм и трясък, Деп влиза в най-добрата си филмова серия, която продължава години и години наред. С напредването на кариерата му той се превръща и в лошо момче. Избухлив нрав, наркотици, пиене и позьорско лошо поведение обягрят всяка негова поява извън големия екран.

За един кратък период младият Джони Деп се превръща в клише на холивудски хубавелник с дребен диапазон от интереси, но добър нюх за кино.

С времето едното се променя, а другото запазва ракурса си все нагоре. Джони Деп все пак порасва и започва да се държи като нормален човек, но запазва нуждата си да подбира добри роли. Независимо дали участва в блокбастъри, или приетото за по-стойностно кино, Деп стои характерно, приятно и плътно на екран. Вродената му ексцентричност му придава специфичен чар, който се превръща в негова запазена марка.

Някъде между третата част на франчайза „Карибски пирати“ и появата му в „Туристът“ нещата за Джони Деп започват да се променят по един по-скоро неприятен начин. Феновете дълго отказват да повярват, че Деп започва да се превръща в карикатура на самия себе си. Те са в пълно отрицание до появата на „Мордекай“, който закопава Деп дълбоко и го поставя в категорията на „онези-които-преди-правеха-добри-филми“.

Паралелно с това, повтаряйки модела от своята младост, Деп отново се лашка в крайности и неизбежно попада в клишето на кризата на средната възраст. Той зарязва жена си, заради по-младата и безспорно не особено талантлива Амбър Хърд.

В крайна сметка тя е тази, която довърши малкото останало от актьора.

Двамата се разделят с гръм и трясък, като тя го обвинява в постоянен физически тормоз. Тези обвинения и последвалият скандал, потъпкват и малкото останало достойнство на Деп и го превръщат в тотален нещастник. Хората гледат на мъжа, който едно време играеше екцентрични, любопитни и интересни персонажи с леко съжаление. И донякъде той си го заслужава.

Говори се, че Джони Деп все пак е започнал бавното изгазване навън. Последната му чудесна роля, в която се забелязват проблясъци на завръщане, е тази в „Черна служба“ отпреди две години. Тепърва предстои да го гледаме в „Убийство в Ориент експрес“ на Кенет Брана, продължението на „Фантастичните животни и къде да ги намерим“ и в адаптацията по романа на Хърбърт Уелс „Невидимия“. За по-комерсиално настроените от тази седмица Джони Деп отново е Джак Спароу, роля с която се е сраснал толкова добре, че понякога човек се бърка дали Деп играе Спароу на кино или Спароу е Деп в живота…

В това отношение той е константен и забавно последователен. Джак Спароу никога няма да ви разочарова – от него получавате точно това, което очаквате.

Ние не сме най-големите фенове на добрия стар пират, независимо от пиянското му очарование и грима. За сметка на това предпочитаме Джони Деп в няколко други роли – пет от топ предложенията ни са горе в галерията.

 
 

Рецепта за експериментална торта с безглутеново брашно и кафява захар

| от Росица Гърджелийска |

Когато Роси ходи на гости, Роси носи торти. Ето един пореден експеримент, който се случи в 2 сутринта. И разбира се, кучо одобри рецептата с много мляскане и протести, защото не получи парче…

Нужни съставки:

Нужни продукти:
За блата:
100 гр масло
230 гр крема сирене
6 жълтъка
13 белтъка
60 гр безглутеново брашно
60 гр царевично нишесте
160 гр кафява или кокосова захар
ванилия
кокосово брашно за поръсване

за крема:
500 гр маскарпоне
500 гр кисело мляко
150 гр кафява захар
ванилия
какао на прах
1 ч. ч. силно подсладено кафе

Начин на приготвяне:

  • Загрейте фурната на 160 градуса
  • Разтопете маслото и крема сиренето в малка тенджерка на слаб огън и бъркайте до получаване на хомогенна смес.
  • Разбийте жълтъците в голяма купа и бавно започнете да добавяте кремата с маслото. Не спирайте да разбивате.
  • Добавете брашното и нишестето и разбивайте за още около 2 минути.
  • Измийте и подсушете бъркалките и в голяма тенджера разбийте белтъците до получаване на меки връхчета.
  • Започнете бавно да добавяте захарта към белтъците и разбивайте няколко минути до получаване на твърди и лъскави връхчета.
  • На няколко етапа добавете белтъците към останалата смес и бавно разбъркайте до получаване на гладка смес.
  • Добавете ванилията и разбъркайте добре.
  • Покрийте с хартия за печене дъното и стените на дълбока тавичка.
  • Изсипете сместа и разклатете добре, за да елиминирате по-големите балони.
  • Сложете тавата в друга дълбока тава, пълна със студена вода.
  • Пече се на 160 градуса за 25 минути, след което температурата се намалява до 130 градуса и се пече още 55 минути.
  • Вади се от фурната. Не използвайте чиния, за да обърнете кекса, а ръката си. Бързо обелете хартията от кекса и оставете да изстине върху решетка.
  • Разрежете на 2 или на 4 блата като използвате дълъг конец. Аз разрязах кекса на 4 блата и направих две отделни торти.
  • В голяма купа пригответе крема като разбиете киселото мляко със захарта. След това добавете маскарпонето и продължете да разбивате, докато всичко се смеси добре и стане леко и пухкаво. Не прекалявайте, защото може да се пресече. Добавете ванилията и разбъркайте внимателно.
  • Сиропирайте един блат с кафе, поръсете с какао и нанесете обилно от крема. Сложете отгоре още един блат и повторете.
  • Това цялото нещо се превръща в един мек разкош от аромати и прелестни цветове.

рецепта, торта