Човекът, с когото Обама ще трябва да се съобразява

| от |

Досега Мич Макконъл се опитваше да направи максимално труден живота на президента Обама. Но между новия силен човек в Сената и обитателя на Белия дом има и много общи неща, което хвърля лъч на надежда.

Този мъж избягва светлините на прожекторите. В анкета на Галъп от началото на годината, една четвърт от американците заявяват, че никога досега не са чували името Мич Макконъл. Това е необичайна оценка за един политик, който досега не само беше лидер на републиканците в Сената, а и празнува 30-годишнината от избирането си за сенатор в американския Конгрес. За сравнение: много по-активният му колега Джон Маккейн, също ветеран в Сената, е непозната фигура само за 4 процента от американците, пише Дойче Веле.

Човекът, който преодолява препятствия

Политоложката Лори Роудбек от университета в Кентъки познава лично Мич Макконъл. Основно от дейността на „Макконъл сентър“ – програма за насърчаване на млади политици към университета. „На срещите на клуба той винаги е излъчвал спокойствие и дори срамежливост. Обича да се шегува с поканените гости. Но винаги е бил въздържан“, казва Роудбек.

Мич Макконъл може и да не се радва на особена популярност, но той има лидерски качества. „Човекът, който преодолява препятствия“ – това е едно от подходящите описания за Макконъл, според Лори Роудбек.

Като дете той успява да се пребори с детския паралич, а в колежа ръководи студентския съвет. През 1984 година Макконъл опровергава прогнозите – макар и с малка преднина, той побеждава тогавашния сенатор и влиза в американския Конгрес. Оттогава насам Мич Макконъл не само печели всички избори, но упорито и целенасочено преследва голямата си цел – да стане лидер на мнозинството в Сената.

Ето че сега, цели трийсет години по-късно, той постига това. Макконъл става свидетел на драматичния завой надясно на Републиканската партия. Той устоя и на възхода на ултраконсервативните републиканци, например сенатора от Тексас Тед Круз, които го определят като политически динозавър без нужната доза идеологически радикализъм. Всъщност Тед Круз и останалите активисти от Чаеното парти имат право – Мич Макконъл не е хардлайнер.

Кариера вместо идеология

„Мич Макконъл винаги е бил повече преговарящ, отколкото идеолог. Дори и в ранните години на Обама, когато като лидер на републиканците нерядко му се налагаше да заема конфронтационни позиции, Макконъл съумяваше да се разбере с вицепрезидента Джо Байдън и други правителствени представители“, казва политологът от университета в Кентъки Стивън Фос. Това може да се окаже и шанс за сътрудничество и постигане на компромиси между президента и лидера на мнозинството в Сената, защото и двамата не са идеолози.

Наблюдателите предупреждават да не се подценява новия лидер на републиканското мнозинство. „Той в никакъв случай не е безволев човек, а политическата му кариера показва, че умее прекрасно да балансира между личните си амбиции и политическите приоритети на неговата партия. Той е непреклонен и използва всяка възможност да изкопчи най-доброто за партията си“, казва политологът Джейсън Робъртс от университета в Северна Каролина. Според него, подобно на лидера на демократичното мнозинство Хари Райд, Мич Макконъл ще действа зад кулисите и там ще кове политическия дневен ред на Сената.

„Другото общо между Обама и Макконъл е фактът, че и двамата са в апогея на политическата си кариера, както и това, че и за двамата е важно какво политическо наследство ще оставят накрая на кариерата си. По този повод Стивън Фос казва, че със своите 72 години Мич Макконъл прави „своята почетна обиколка като сенатор“: „Мисля, че той се е фокусирал както върху краткосрочните политически цели, така и върху мястото си в учебниците по история. Това се отнася и до президента Обама, който е в заника на управлението си“, допълва политологът. Тези общи черти откриват шанс за сътрудничество между двамата.

Републиканските „хулигани“

„Сенатор Мич Макконъл се стреми да напусне политическата сцена с положителна равносметка, а евентуална блокадна политика срещу президента Обама няма да му помогне в това отношение“, казва Лори Роудбек. Тоест, въпросът не е в това, дали Мич Макконъл е готов да предложи по-умерен курс, а дали ще се присъедини към опозицията на консервативните републикански сенатори. „Той ще бъде като пълководец в Сената, за да постигне най-важните цели на партията от своя гледна точка. И ако републиканците не се успокоят, той може да изключи непокорните от важните преговори и желани постове“, прогнозира Роудбек.

Някои експерти не споделят това мнение. „Предполагам, че ще се стигне до търкания между него и Тед Круз по въпроса кой е истинският лидер на партията. Мич Макконъл е изправен пред голямото предизвикателство да сплоти републиканците. А това ще бъде много трудна задача“, казва политоложката Дженифър Виктор от университета Джордж Мейсън.

 
 

Кери Мълиган: нежното лице на Холивуд

| от chronicle.bg |

Кери Мълиган може да изглежда като сладко и невинно момиченце, но е играла на една снимачна площадка с Райън Гослинг, Леонардо ди Каприо и Майкъл Фасбендър. Освен това, е един от ярките таланти на Холивуд и участва във филми, които трябва да присъстват във видеотеката ви (имаме предвид тази в ума ви, явно е, че никой вече не събира касетки“.

Мълиган дебютира в света на филмовото изкуство заедно с Розамунд Пайк и Кийра Найтли в „Гордост и предразсъдъци“ през 2005 година.

Впоследствие тя ще участва в още един филм заедно с Найтли – излязлата през 2010 драма „Никога не ме оставяй“, която й носи отличие за главна женска роля от фестивала в Палм Спрингс и от церемонията на Британските независими награди. По това време престижните награди вече не са новост за Кери, която през 2009 спечели сърцата на зрителите и критиците с ролята на Джени Мелър – гимназиална ученичка, която е на път да получи първите си истински житейски уроци.

Нежната англичанка има рожден ден днес и в галерията може да видите 10 нейни роли, които просто не стават за изпускане.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден? А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

Мартин: Разкажи ни за специалността ти – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

Запознайте се с Иза – полякинята, която опитоми дива лисица

| от chronicle.bg |

Лисиците са диви животни и доста враждебни към хората. Но не и за Иза Лисон.

Тя е полякина, живее в Краков, все още е само на 20, а освен с фотография, се учи неврофизика и невро биология.

„Не е лесно да снимаш лисица. Подобно е на това да снимаш куче, но трябва да си много по-бърз, защото лисиците нямат навик да стоят неподвижни“, споделя Иза за опита си с лисицата Фрея.

Иза започва да се занимава с фотография преди осем години, или както сама се изразява: „Почти през половината от късия ми живот.“

Освен Фрея, която няма никакъв проблем да се сгуши в Иза и да бъде обект на фотосесия, 20-годишната полякиня снима всякакви животни, но предимно кучета.

„Обожавам кучета. Уикендите си прекарвам в село в Южна Полша, заедно с един очарователен голдън ретривър – Луна“, разказва за себе си Иза.

Както си личи, снимките са „пипани“, но главно във фона, докато „моделът“ остава истински.

„Снимам главно по залез слънце, заради по-меката светлина. Обичам цветни места, като полета с цветя или със златни листа през есента.

„Не съм кой знае какъв специалист в обработването на снимките, използвам само няколко опции на Photoshop. Но най-трудно ми е при избирането на снимка, която да обработя. Най-важното за мен е да заснема „модела“ по нетрадиционен начин“, казва още Иза.

В галерията горе може да видите част от прекрасните й снимки.

 
 

Хелена Бонам Картър: 12 любими нейни роли

| от chronicle.bg |

Хелена Бонам Картър е легенда в киното. Носителка на награда „БАФТА“, „Еми“ и „Сателит“. Номинирана за две награди „Оскар“, три награди „Сатурн“и седем награди „Златен глобус“.

Освен това, тя е командор на Британската империя от 2012 г. заради приноса й към драматургията.

Хелена Бонам Картър е родена на днешната дата в Лондон – в семейство на баща-директор на банка и майка – психотерапевт.

От 1994 до 1999 г. има връзка с Кенет Брана, а от 2001 до 2014 г. е с режисьора Тим Бъртън. Двамата имат две деца – син на име Били (р. 2003) и дъщеря на име Нел (р. 2007).

Хелена прави филмовия си дебют във филм на К. М. Пейтън, „Модел на рози“, преди да се появи в първата си главна роля в „Лейди Джейн“. Следват много роли, които са удоволствие за зрителите.

В галерията сме подбрали нашите любими.