Битката на Amazon с издателите

| от |

Трудно е да се оспорва факта, че дигиталният пазар за книги води до по-ниски цени и по-голям избор за потребителите. За съжаление при пазара с дигиталните книги виждаме, че промяната невинаги е плавна.

Упоритостта на Amazon с която компанията иска да си преправи път през издателите може да струва скъпо на потребителите. Потребителите вече са разделени от продължаващият споровеое на компанията с Hachette, тъй като Amazon ограничават достъпа до някои от заглавията на издателя и го принуждава да намали цените на книгите си. Миналият уикенд над 900 писателя изпратиха писмо осъждайки технологичният гигант.

amazon-kindle-app-kindle-for-the-web

В тази ситуация обаче трябва да се погледне по-отдалече. Читателите по света вече отдавна се възползват от по-ниските цени, наложени от Amazon. Както ни показаха от Apple с iTunes, продаването на дигитални стоки на ниски, константни цени стимулира потребителите да купуват. Издателите като Hachette разбираемо искат по-голямо парче от дигиталната торта. Но трябва да гледат реалистично на ситуацията.

Рационалиацията вече е характеристика в книгоиздаването, тъй като продажбите са концентрирани в по-малко на брой разпространители. Също така с популяризирането на дигиталните книги издателите ще трябва да се борят с друга екзистенциална криза – откриването на таланти, оформянето на продукта и продажбите. Всичко това е различно в свят с отворени дигитални платформи, в който социалните медии и популяризирането от уста на уста диктуват вкуса на публиката.
books

Другите пазари за дигитално съдържание показват, че потреблението скача когато цените и пречките за разпространението им спадат. Четенето на книги трябва да е най-важно, дори и посредниците да изгубят привилигерованата си позиция.

Amazon държи повече от 60% от този пазар и със сигурност заслужава повече контрол от регулаторите. За някои от методите на компанията може да се спори, че са монопсични – имат власт над доставчиците. Всичко ще се промени ако например Amazon решат да вдигнат цените на книгите. Технологичният гигант е под доста напрежение да го стори, главно от инвеститорите, които искат възвръщаемост на инвестициите си. Комканията обаче прави всичко по силите си да е една стъпка пред всички – наскоро например закупи сайтът Goodreads, който представлява социална мрежа за любителите на четенето. Също така пуснаха абонаментна програма, при която се заплаща на месец и четете всичко, което желаете без ограничения.

amazon_books_edit_small

Обезпокоително е, когато мощна компания се опитва да смачка тези, които не са съгласи, какъвто е случая с Hachette. Особено при положение, че става въпрос за културно наследство, а не за сапун на прах. Oт Amazon трябва да преосмислят стратегията си и да покажат малко смирение, нещо което не е срамно в дигиталният свят.

 
 
Коментарите са изключени за Битката на Amazon с издателите