Битката между Изтока и Запада за Украйна може да бъде избегната

| от |

Гидиън Рахман, „Файненшъл таймс“

Опасността от ново противопоставяне между Русия и Запада се увеличава на фона на трагедията, еуфорията и объркването в Украйна. Борба между Изтока и Запада за съдбата на Украйна би била трагедия за страната, увеличавайки опасността от гражданска война и разцепване. Но въпреки че има очевидна възможност за жестока схватка между Кремъл и Запада, при която Украйна да бъде наградата, това въобще не е в интерес нито на Русия, нито на Запада. Напротив, руснаците, европейците и американците имат общ интерес да запазят Украйна като единна страна, която да избегне гражданска война и фалит.

russia Ukraina

Има опасност приказките за „общи интереси“ между Русия и Запада в Украйна да бъдат отхвърлени като лицемерни и нереалистични. А не би трябвало. Точно преди свалянето на Виктор Янукович от президентския пост на Украйна имаше обещаващи признаци, че Русия и ЕС биха могли да работят заедно. Когато трима външни министри от ЕС договориха мимолетно споразумение с Янукович, към тях се присъедини руски представител. Владимир Лукин, човекът, изпратен от правителството на президента Владимир Путин, е омбудсманът на Русия по човешките права и е име с позиции в либералната политика, а не подставено лице на Кремъл.

Разбира се, доста ясно се виждат и елементите, които могат да разпалят противопоставяне между Изтока и Запада. През уикенда съветничката на американския президент по националната сигурност Сюзан Райс предупреди, че би било „груба грешка“, ако руското правителство изпрати войски в Украйна. Междувременно руският външен министър Сергей Лавров изразява гнева си от бързото проваляне на сделката, потвърдена от представителя на Москва, и обвинява тълпите в Киев, че са предвождани от „въоръжени екстремисти и погромаджии“, както и „вилнеещи хулигани“ – представяне на ситуацията по начин, който би могъл да се използва като оправдание за руска намеса. Зад тази разгорещена реторика има истински сблъсък на интереси и гледни точки. За много руснаци даже е трудно да приемат най-напред, че Украйна би трябвало да бъде независима страна. А въпреки че правителството на Путин приема украинската независимост като юридически факт, то също така разглежда страната като жизнено важна за сигурността на Русия и като част от нейната естествена сфера на влияние и културна „прилежаща територия“. ЕС се държи доста двусмислено, що се отнася до обещанието за евентуално членство на Украйна в ЕС, страхувайки се от въздействието, което би имало приемането на още една голяма, бедна страна. Но европейците и американците наистина усещат, че е от решаващо значение да се застъпят за принципите на демокрацията и самоопределението в Украйна.

И Русия, и западните сили смятат, че отсрещната страна участва в заговор в Украйна. Руснаците виждат ръката на западните разузнавателни служби зад демонстрациите в Киев. Западът е склонен да допусне, че Янукович и неговите довереници са просто марионетки на Москва. В западните столици служителите на Кремъл са разглеждани като безмилостни, корумпирани, употребяващи насилие и доста цинични. В Москва западните политически дейци са представяни като лицемери, двуличници и хора, които искат да унищожат Русия като глобална сила, но които в същото време се стремят да се покажат като защитници на либерализма. Това не е обещаваща основа, върху която да се гради международно сътрудничество за Украйна. И все пак тъкмо това е необходимо да се направи – в интерес на всички.

Гражданска война в Украйна би била катастрофа за Русия: насилие и бежанци ще се разпространят през границата. Веднага би възникнала заплаха за съдбата на руските военноморски бази в Крим, който е част от Украйна. А отношенията на Русия със Запада непременно биха пострадали. Би се появила опасност страната отново да бъде въвлечена в студена война със Запада, но този път без отбранителен обръч от съветски сателитни държави. Война в Украйна би била не по-малка катастрофа и за ЕС. Като се има предвид конфликтът, който вече бушува в Сирия, това би означавало, че ЕС може да се изправи пред кръвопролитни граждански конфликти до южните и източните му граници.

Икономически срив на Украйна и неплатежоспособност по нейните дългове – и двете доста вероятни – също биха навредили и на Русия, и на ЕС. Ако искат да работят заедно, Русия и западните сили би трябвало да направят някои отстъпки в полза на гледната точка на отсрещната страна. САЩ и ЕС биха могли да признаят тревогите на Русия за сигурността, като дадат ясно да се разбере, че на Украйна няма да бъде предложено членство в НАТО в обозримо бъдеще. Те дори биха могли да поемат този ангажимент в писмен вид, тъй като руснаците настояват, че са били измамени за неофициални гаранции, които според тях са им били дадени за предишни разширявания на НАТО.

В замяна руснаците би трябвало да се откажат от своите възражения към стремежа на Украйна да се присъедини към ЕС и да приемат, че не е нужно евентуалната икономическа интеграция с ЕС да е игра с нулев резултат, която вреди на руските интереси. Руснаците може също така да бъде уверени с достатъчното доказателство, че Брюксел не бърза да вкарва Украйна в клуба на ЕС.

Преди всичко най-добрият начин да се избегне разкъсване на Украйна между Изтока и Запада е да се приеме, че политическата съдба на страната може да бъде решена единствено от самите украинци. Това означава, че е от решаващо значение президентските избори през май да бъдат чисти и свободни от външно вмешателство. Тъй като нито Русия, нито ЕС биха се доверили на другата страна да гарантира ненарушимостта на процеса, на ООН, която има опит в произвеждането на избори по целия свят, би трябвало да бъде поверена задачата да надзирава възраждането на украинската демокрация.

 
 

„SpaceX“отлага изстрелването на българския спътник поне до петък

| от chronicle.bg, по БТА |

Компанията „Спейс Екс“ отлага поне до петък 23 юни изстрелването на първия български геостационарен спътник BulgariaSat-1, което бе първоначално планирано за вчера, съобщи SpaceFlights.NEWS.

Официалната причина за забавянето е проблем с пневматичен клапан на ракетата „Фалкон 9″.

Първата възможна дата за изстрелването на българския спитник от Кейп Канаверал ще е 23 юни между 18.10 и 20.10 ч. по Гринуич. Резервната дата е неделя 25 юни.

 

 

 
 

Запознайте се с новите слушалки Beoplay E4

| от chronicle.bg |

Датската луксозна марка Bang&Olufsen разширява портфолиото си с още един продукт – слушалките Beoplay E4.

Те са от ново поколение и разполагат с по-добра функция за изолиране на външния шум (ANC), като блокират звук с до 15 dB по-ниска честота спрямо предишната ANC технология на Beoplay H3. По този начин слушателят трудно би чул дори ако самолет прелети над него.

Благодарение на т.нар. режим на прозрачност (transparency mode) само с един бърз жест пък може едновременно да изключите както шумоизолиращата функция, така и музиката, и да се върнете в обкръжението си.

2017_03_E4_Black_2

Новите Beoplay E4 са с подобрен дизайн. Батерията им е тънка, с полимерна повърхност, която осигурява по-голяма тактилност и издръжливост. Преработен е и дизайнът на устройството за управление на музиката, така че да се постигне по-лесно и интуитивно потребителско преживяване. Слушалките са изработени от лек алуминий, което ги прави изключително здрави и устойчиви на надраскване. В същото време са и изключително леки – общото им тегло е 50g.

Иновативните Beoplay E4 се предлагат в черен цвят и на цена от 249 евро. Очаква се през юли да пристигнат в шоурума на Bang&Olufsen – на ул. „Оборище“ 10 в София.

 
 

Днес е най-дългият ден в годината

| от chronicle.bg |

Точно в 07:24 часа тази сутрин настъпи астрономическото лято. Лятното слънцестоене бележи началото на лятото в Северното полукълбо, около 21 юни и около 22 декември, за Южното полукълбо.

То завършва с есенното равноденствие, около 23 септември в Северното полукълбо и около 22 март, в Южното полукълбо. Днес е и най-дългия ден – 15 часа и 19 минути.

Според повечето метеорологични прогнози това е и денят, в който дъждовете започват да спират. Лятото в България започва с нормални за сезона температури – около и над 26 градуса. През целия ден ще бъде предимно слънчево и топло. До края на седмицата се очаква температурите още да се повишат и да бъдат около и над 30 градуса.

 
 

За офроуд хората със стил

| от Chronicle.bg |

Има една особена порода хора, които намират гледката на разровена, кална поляна за по-вълнуваща от тази на огледално швейцарско езеро с лебеди и макове. Когато излизат с колата си извън града, те тайно поглеждат към изоставените ниви и разораните черни пътища с копнеж. Калта по джантите е тяхна запазена марка, а спортните,ниски автомобили им се струват неразбираеми и скучни.

Както може би вече сте се досетили, става дума за офроуд хората със стил. Те никога няма да си купят Lamborghini, защото няма как да стигнат с него до най-високото от Рилските езера. В същото време, не искат да шофират УАЗ-ка, защото проходимостта може и да е най-важното, но вече не е задължително тя да е придружена от бъбречна криза и комоцио.

Ако питате тази група привърженици на луксозния, автентичен офроуд, с коя автомобилна марка се идентифицират, огромен процент от тях, ще кажат „Land Rover“.

Това не е случайно и тук не става дума за силни думи и изграждане на бранд имидж. Land Rover никога не са произвеждали паркетници и моделите им не са предвидени за шофьори, които искат да карат SUV, просто защото обичат да гледат отвисоко и да паркират по час и половина в софийските улици.

Още с първата си поява, Range Rover намери своето място в екстремно растящия сегмент на SUV моделите, а сега новият Range Rover Sport още веднъж показва „как го правят“ от Land Rover.

DSC_9131

Новата офроуд машина е съвършеният символ на повишената проходимост, но тъй като в днешно време това не е достатъчно, към него са добавени спортно усещане зад волана, комфорт и безопасност.

При обновяването на модела, създателите на Range Rover Sport спазват формулата, заложена още при лансирането на първото поколение – тук става въпрос за по-спортна и по-достъпна алтернатива на пълноразмерния Range Rover. С появата на Sport марката получи сериозен съперник на Porsche Cayenne и BMW X5, а Range Rover беше позициониран още по-високо в сегмента на луксозните SUV модели.

За кого обаче е този модел, дори ако оставим финансовите възможности на купувача настрана?

Range Rover Sport привлича тези, които ценят лукса, качествените материали, високото ниво на изпълнение на автомобила, спокойната атмосфера на борда и, естествено, мощните 6-цилиндрови двигатели. В ежедневието това означава сигурно и динамично шофиране, висока степен на защита и модерни технологии на борда, отличен обзор от мястото на водача и не на последно място – автомобил, който рефлектира с блясък върху имиджа. Range Rover не е просто скъпа автомобилна марка, тъй като предлага автомобили с традиции, съчетани със смели решения.

DSC_9287

Всъщност, в случая на обновения Range Rover Sport, който се появи малко след фейслифта на по-големия Range Rover, става въпрос за няколко интересни акцента, единият от които е исторически – за първи път в историята на марката този модел ще се предлага с 4-цилиндров двигател. Естествено, става въпрос за вече добре познатия 2-литров турбо дизел от семейството Ingenium, който присъства в гамата на Discovery Sport и Range Rover Evoque. За да осигури по-добра динамика на 2-тонния модел, мощността на двигателя е увеличена на 240 конски сили, а максималният въртящ момент е вече 500 Nm. С този мотор, който се явява базов в гамата дизелови двигатели на Range Rover Sport, всъдеходът ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди и има максимална скорост 207 км/ч.

Не си представяйте да ги усетите по някой баир обаче.

Нов двигател има и при бензиновите мотори – 3-литров V6 с компресор и мощност 340 конски сили е най-достъпното предложение в тази гама, а има и още един V6 с 380 конски сили, както и два бензинови V8 с 510 и 550 конски сили. Новият мотор с компресор тип Roots осигурява ускорение на Range Rover Sport за 7,2 секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната му скорост е близка до тази на базовия дизелов модел – 209 км/ч.

Освен новите двигатели, новият Range Rover Sport предлага и повече удобство и по-голяма сигурност за пасажерите. Иначе казано – говорим за кола, която може да ви закара на първа линия на плажа, през девет дюни в десета, но може да возите в нея и децата си, без вестибуларният им апарат да сдаде багажа.

DSC_9201

Дисплеят на инфотейнмънт системата вече е 10-инчов, а системата се е сдобила с нови функции: обособяване на WiFi хотспот, свързване със смартфон и подобрено приложение за телефони, чрез което дистанционно се управляват някои функции на системата. Например, приложението може да запамети някои от редовните ви маршрути, така че да не се налага да ги въвеждате в навигацията. И при новият дисплей е запазено практичното „разделяне на екрана“, така че водачът и пасажерът до него могат да гледат различни неща на него.

Софтуеърът, който управлява работата на системата се казва InControl Touch Pro и вече присъства и в други модели на Jaguar Land Rover, като спечели високи оценки за по-бързите си реакции и по-лесната работа с него. А за любителите на офроуд изпитанията е предвиден All-Terrain Info Center, който осигурява информация за движението на автомобила – както геометрията на колата при преодоляването на различни препятствия, така и къде се намира всяко едно колело в този момент.

Новият Range Rover Sport получава серийно някои много важни за безопасността системи. Става въпрос за предупреждението при напускане на лентата на движение, автоматичната спирачка при критични ситуации и информацията за разстоянието при движение назад и паркиране. Като екстри се добавят системата, която следи за други автомобили в слепите петна за видимостта (Blind Spot Assist), както и новата система Intelligent Speed Limiter, която разчита пътните знаци за ограничение на скоростта и не позволява надхвърлянето на максимално разрешената скорост. Тази система обаче може да бъде деактивирана от водача. Сред другите екстри попадат адаптивният круиз контрол, в чиито безспорни ползи сме се убедили неееднократно, системата за запазване на лентата на движение плюс еволюция на системата за следене на слепите петна, която се намесва с корекция на волана, ако водачът реши да смени лентата, а опасно близо до него има друг автомобил.

DSC_9115
Що се отнася до интериора, конструкторите са заложили на интересна формула : 80% „класическо“ усещане за Range Rover, допълнено с 20% от „по-смелото мислене“, демонстрирано при Evoque. Позицията на водача е по-висока в сравнение с повечето 4х4 модели, а видимостта е много добра във всички посоки.

Най-силно впечатление обаче правят качествените материали в интериора и нивото на изработка. Превключвателят, който управлява работата на климатика, както и скоростният лост, напомнят тези в спортния Jaguar F-Type, а инструментите на арматурното табло и тъчскрийна са отлично четими.

И за да се отговори още по-пълноценно на изискванията на клиентите, топ подразделението на Jaguar Land Rover – Special Vehicle Operations (SVO) е разработило 19 нови цвята, в които може да бъде поръчан Range Rover Sport.