Арена Ботевград е изпълнена по всички съвременни изисквания

| от |

1

Строителната компания „Р.С. Инженеринг” е на финала на реализирането на един изключително интересен и атрактивен инженерингов проект – Многофункционална спортна зала с капацитет от 4000 места в град Ботевград. Общината в Ботевград е главен инициатор и възложител на обществената поръчка, чийто продукт ще радва спортната общественост в града и страната, предаде местният сайт botevgrad.com/.
Разположена на красиво и комуникативно място от града, сградата притежава всички характеристики на едно модерно многофункционално спортно съоръжение.Застроената й площ е 4 590 кв.м., а разгънатата застроена площ е 9 520 кв.м. Основния пешеходен подход се осъществява през новоизградено специално за залата красиво площадно пространство, обогатено с фонтан, алеи с пейки и зелени площи.

Ботевград зала 2

Сградата е с компактна изчистена форма, развита на четири функционални нива.  Kонструкцията й е смесена монолитна, стоманобетонова, скелетна със стоманобетонови шайби. Металната покривна конструкция над игралното поле на залата е от стоманени прътови конструкции – ферми, тип тръба в тръба, дълги 68 метра, които образуват рамки с кръстосани наклонени стоманени колони, оформящи северната фасада на сградата.
Покривът на сградата е изпълнен чрез послоен монтаж с първи, видим отвътре слой – LT ламарина Ruukki, вложената топлоизолация е Knauf Insolation, а като финален покриващ слой е монтирана мембрана Mapei, произведена от POLYGLASS® S.p.А. – един от най-големите и иновационни европейски производители на водоустойчиви мембрани.

Пластичната северна фасада на сградата провокира въображението като драпирана завеса, зад която зрителят ще може да се наслади на спортния спектакъл. Преплетени са обеми и равнини, третирани с противопоставящи се материали – ефирни остъклени витрини при входовете и плътни драпирани части в бяло. За постигане на този архитектурен ефект са използвани съвременни, авангардни материали и технологии.

Ботевград зала 3

Всички фасади на Многофукнционалната спортна зала „Арена Ботевград” са вентилируеми: състоят се от носеща стенна конструкция, топлоизолация, вентилационен слой (кухина), окачваща система, облицовъчен слой от фасадни плоскости и свързващи части (елементи за оформяне на фугите между плоскостите).
Артистичната главна фасада е изключително прецизно завършена с HPL (High Pressure Laminates) плоскости FunderMax, монтирани на алуминиева окачваща система. Те представляват термо-свързани пластични материали, устойчиви на влага, атмосферни условия, надраскване и химикали, с изключителна устойчивост на температурни влияния, лесни за монтаж и поддръжка. Топлоизолацията е 10 см минерална вата Rockwool, каширана със стъклен воал, монтирана върху OSB плоскости и метална носеща конструкция.
Останалите три фасади са изпълнени с трапецовидна ламарина Ruukki като краен слой, касети с минерална вата Rockwool, монтирани върху металната носеща конструкция. Отвътре външните стени са обшити с гипскартон. Части от фасадите са решени като окачени стъклени фасади и са изпълнени с профили на Wicona – европейски лидер в производството на окачени фасади и италиански стъкла Gloverbel.

Ботевград зала 5

Така изпълнени, ограждащите елементи на спортната зала осигуряват оптимална хидро-, топло- и звукоизолация, без да се допускат никакви компромиси с качеството и комфорта на ползване на сградата.
Входове/изходите на сградата са осем – главните шест вход/изхода за зрители са разположени на северната фасада и са интегрирани във витрини, които оформят входните пространства с врати Dorma. На източната фасада са вход/изходите за спортисти, журналисти и ВИП гости. Входовете въвеждат в предверия с контролни пропускателни постове, каси и фоайе. Достъпът до различните нива на сградата се осигурява от четири стълбищни клетки и два асансьора.
Игралната зала е с капацитет от 4 000 седящи места. Теренът на игрището е с размери 24/44 м и отговаря на изискванията за игралните полета за баскетбол , волейбол и хандбал, с необходимата им сервитутна зона. Светлата височина на игралната зала е 12,85 м. Местата за зрители са разположени на трибуни.

Основният режим на използване на залата е за спорт. Спортното оборудване е производство на една от най-известните в тази област фирми – Schelde, в частност баскетболен кош Super Sam 325 и електронно информационно табло Bodet, Франция. Доставката и монтажът на настилките, спортното оборудване и електронните табла са извършени от доказалата качествата си българска фирма „Азимут груп“ ООД.ю

Игралното поле е покрито с  разглобяем дървен под – Speed Lock S20, лицензиран продукт на лидера в производството на спортни настилки – Tarket, Германия. Разглобяемостта на настилката позволява безопасното използване на залата за събития, които не са свързани със спортни цели – концерти, изложения и други светски събития. Осигурена е възможност да се монтира допълнително сглобяема сцена. Капацитетът при концерти е 2 000 седящи места.
Седалките за трибуните, както и местата във ВИП-ложата отговарят на високите изисквания за ергономичност и удобство.
За осигуряване на оптимален звуков комфорт са монтирани акустични панели и озвучителна система. Осветителните тела за игрището са метал халогенни прожектори.
За осигуряване на пожарната безопасност на игралната зала са монтирани димоотвеждащи покривни люкове на френската фирма Hexadome – един от водещите производители на естествени димоотводни системи, също така е изградена и пожароизвестителна система. Отоплителната и вентилационната инсталации, както и климатизацията на залата са решени чрез използване на ток, газ и чилъри Climaveneta.

Ботевград зала

По протежение на източната, южната и западната фасадни стени на спортната зала са разположени основните обслужващи помещения – съблекални за спортистите, треньорите и съдиите, конферентна и заседателни зали, офиси, лекарски кабинет, допинг лаборатория, апаратна, коментаторски кабини и телевизионно студио, помещения за охрана, гардероб, тоалетни за гостите на залата. Всички те са съобразени с капацитета на спортната зала и отговарят на нормативните изисквания.
За довършителните работи в обслужващите помещения в сградата са използвани материали с доказано качество от утвърдени български и европейски производители – хетерогенни PVC настилки от Gerflor, гранитогрес от Refin Ceramiche /Италия/, санитарно оборудване от Vidima, парапети за стълбища и обзавеждане за съблекални по индивидуални проекти.

Ботевград зала4

Екстериорното пространство на Арена Ботевград, с площ около 4 дка, е изпълнено така, че да се подчертава елегантната и стилна визия на сградата. Площада пред залата е с акценти на ключови места – фонтан и пилон за знаме, разположени в централната ос на залата подчертават главния вход, две групи пилони за знамена в двата края на главната северна фасада рамкират и насочват към останалите входове за зрители, ефектно осветление от вградени в настилката прожектори нощем осветява пластичната фасада, а главният вход на залата е акцентиран допълнително и от цветно LED осветление. По контурите на площадното пространство са ситуирани зелени площи с места за сядане. Елементите на екстериорното обзавеждане – осветителни стълбове, пейки, кошчета, както и настилката, са предимно от доказани български производители.

Проектант на сградата е архитектурно бюро“ Амфион“, а независимият строителен надзор е извършен от „Евробилд“ ЕООД.

Строителната компания „Р.С.Инженеринг“ ЕООД изгради многофункционалната зала „Арена Ботевград“ за срок от 2 години и красотата на сградата вече радва всички, които я виждат. Изпълнена по всички съвременни изисквания и нормативи, с вложени висококласни материали и оборудване, тази зала има всички основания да се превърне в емблема на отличната инженерингова работа на строителната фирма, а също и в емблема на развиваната спортна традиция и инициативността на Ботевградската община. Само на 40 км от столицата, с оптималната си вместимост, това запомнящо се съоръжение ще може да се ползва за състезания от републикански и международен характер, както и за концерти и изложения.

 

 
 

Типажите, които не искаш да срещаш в градския транспорт, но ти се налага

| от chronicle.bg |

Градският транспорт, особено в столицата, е място, на което можеш да видиш всичко. Ако имаш късмет – можеш да видиш политик, актьор или човека, по когото си падаш от няколко месеца. Ако нямаш късмет – някой може да маструбира на съседната седалка, без да подозираш, докато четеш задълбочено „Физика на тъгата“. И все пак градският транспорт в София се слави с това, че винаги може да се окажеш въвлечен в интересен разговор, искаш или не. Понякога може дори да те цитират в „Дочуто в София“. Има обаче характерни персонажи, които присъстват в много от пътуванията.

Бабата, която вярва в Идеята

„Всички знаем, че преди ’89-а си беше най-добре. Нямаше ги тия неща – смартфони, глупости. Всеки си гледаше работата, а не си показваше голотиите!“ Всичко това с патос и зъл поглед към девойката със заголено пъпче, която тъкмо й е освободила място да седне. Няма значение дали някой я слуша, гледа или й обръща внимание по друг начин, тя винаги е там и държи да се знае. И да се знае, че идеята не е забравена.

Дядото антикомунист

Разбираш кога се е качил на секундата. Сяда на прясно освободено място с псувня срещу „братята руси“ на уста, разказвайки на всички пътуващи наоколо как по-добре в комунизма е било само за празноглавците, дето не загряват колко назад сме се върнали заради тия „комунияги“. Шегува се с бурния напредък в строителството на метрото от 60-те години до днес. После, показвайки електронния си часовник, напомня колко дълго се е чакало за радио и за кола преди 89-а. Всъщност може да си остане само с първата реплика на уста, но ако установите зрителен контакт, няма как да не чуете останалата част от историята.

Вярващият тип

„Вярвате ли в Бог? Знаете ли как звучи гласът на Бог?“. В добрия случай само вие ще изслушате лекцията и ще се изместите бавно и тактично към вратата, преди да разберете повече, отколкото искате да знаете за Сътворението. В лошия – ще е придружил лекцията си от портативен високоговорител, така че целият автобус да знае (true story).

Пияният господин

Около него се носи характерен аромат, който подсказва, че там, където е ходил, се сервира и мезе. Той обича да заговаря мъже и жени. Най-често жени. Най-често толкова млади, че не би погледнал към тях трезвен, без да се засрами. Но сега държи да протече комуникация от по-личен характер, която да започва с реплика от типа на: „Шшшшш… ти с тия… ти…сигурно…ааа!“ Всичко това – при огромното нежелание от страна на събеседничката да участва в разговора.

Емигрантът, който знае всичко

Той е емигрант, който живее в Испания/Англия/Италия, затова всичко в София му се струва селско и провинциално, макар и самият той да идва от село край Враца, в което са преминали ¾ от живота му, а това си личи и по хавайската риза от 90-те на гърба му. Няма значение дали мие чинии в Испания, или работи по строежите, важно е да ти разкаже колко по-добре е там и колко по-тъпо е в България. В добрия случай – пътувате само една спирка. В лошия – качил се е от „Люлин“ и планира да слезе на Летището, а вие отивате към „Младост“ със същото влакче.

Готиният тийнейджър

„Бате, тоя тука, бате, все едно виж го как ме гледа, бате, абе братле, направо…“. Готиният тийнейджър ще застане съвсем близо до ухото ви, за да разкаже по смартфона чрез хендсфри на свой приятел/съученик как смърди в метрото/автобуса/трамвая и как, бате, тоя чичо/леля, дето е застанал/а точно до него, е… И тук разбирате за себе си тонове неочаквана информация, сякаш всъщност не сте там, а в друга вселена.

 
 

„Transformers: The Last Knight“ оглави бокс-офис класацията

| от chronicle.bg, по БТА |

Блокбастърът „Трансформърс: Последният рицар“ оглави бокс-офис класацията на Северна Америка, но приходите от дебютния му уикенд са ниски в сравнение с предишните филми от поредицата, съобщи Асошиейтед прес.

Приходите от уикенда на „Трансформърс: Последният рицар“ в САЩ и Канада са 43,5 милиона, а за петдневния период от сряда – 69,1 милиона. Предишните четири филма дебютираха с над 97 милиона долара.

Филмът, в който Марк Уолбърг за втори път изпълнява главната роля, обаче предизвика по-голям интерес в чужбина, особено в Китай. Приходите му на световния пазар са 196,2 милиона долара, от които 123,4 милиона в Китай.

Засега не е ясно дали „Трансформърс: Последният рицар“ ще успее да покрие направените разходи. Бюджетът му е 217 милиона долара и почти още толкова за маркетинг. Отзивите на критиката за него са по-лоши, отколкото за предишните филми.

Второто място в бокс-офис класацията на Северна Америка си поделиха „Жената чудо“ и „Колите 3″ с приходи от 25,2 милиона долара. Почти месец след като излезе на екран, „Жената чудо“ продължава да привлича интерес. За четири седмици приходите в САЩ и Канада надхвърлиха 300 милиона долара. Продажбата на билети по света донесе 652,9 милиона долара – най-високите постъпления от филм, режисиран от жена.

Четвърти е „47 метра надолу“, а пети – биографичният филм за рапъра Тупак Шакур „All Eyez On Me“.

 
 

Екстремни тестове за KIA Stinger

| от chronicle.bg |

KIA Stinger навлиза във финалния етап от своя режим на абсолютно екстремни тестове и процеси за усъвършенстване. Програмата за изпитания, която се провежда в различни точки по целия свят както на пътна настилка, така и на писта, трябва да гарантира, че автомобилът притежава нужни качества.

Аеродинамика: как се оформя специфичния гран туризмо дизайн за Stinger:

При разработване екстериора на Stinger – фастбек, дизайнерите на КИА получават напътствия от експертите по аеродинамика в компанията. Развойният център на КИА във Франкфурт използва софтуер, който изчислява динамиката на флуидите (CFD). С него бързо може да се тестват и оценяват разнородни идеи за подобряване на аеродинамичния профил на автомобила, без това да е за сметка на неговия фастбек силует.

След четири седмици съвместна работа на екипите са осъществени леки корекции по екстериора на Stinger с цел подобряване обтекаемостта на автомобила.

Каросерията е леко заострена към задната част, а новите ‘хриле’ са разположени зад предните калници за да намалят завихрянето на въздуха по фланговете на автомобила. Задният аеродинамичен спойлер е с променена форма и изпълнява задачата да редуцира както вертикалните вибрации, така и да увеличи стабилността при високи скорости. В предната част са позиционирани по-големи хоризонтални канали за оптимизиране на охлаждането на спирачките, а специфичната форма на въздушните отвори допълнително спомага за намаляване на вертикални вибрации.

Управление и удоволствие от шофирането: гран туризмо за всякакви условия

Динамиката на Stinger изправя инженерния екип на КИА пред ново предизвикателство. Специализирани в разработката на шасита, инженерите на марката получават буквално бял лист хартия, на който да очертаят схемата със зададените характеристики на окачването и кормилното управление на автомобила. Тяхната задача е да създадат автентичен гран туризмо с динамика на шофирането, която отговаря на неговия фастбек дизайн. Формата на Stinger вдъхновява работата по постигане на оптимално динамично шофиране с максимално високо ниво на контрол над автомобила. В същото време приоритет остава и постигането на баланс между ежедневното шофиране и комфорта при пътуване с високи скорости на дълги разстояния.

Stinger_1_small

За да изпълнят заданието, инженерите на КИА разработват два вида окачване. Stinger е оборудван с предно окачване макферсон и напълно независимо задно окачване мултилинк. В същото време обаче липсата на предшественик на Stinger позволява на инженерите да изградят както традиционна пасивна настройка, така и съвсем нова адаптивна система за електронно регулиране на окачването (Dynamic Stability Damping Control, DSDC). Тя адаптира дължината на хода на амортисьорите в движение и се контролира от група сензори за ускорение, спиране и управление.

С помощта на селектора за избор на режима на шофиране (Drive Mode Selector System), водачът има възможност да променя характеристиките на амортисьорите като избира между два режима: нормален или спортен. И докато при нормалния режим окачването леко се втвърдява при остри завои, този ефект е доста по-слабо изразен при спортния режим. Изборът на спортен режим осигурява значително по-директно предаване на трептенията при всякакви условия на пътя и скъсява дължината на хода на амортисьорите за по-добър контрол и директно управление по време на по-емоционално шофиране. Селекторът DSDC ще бъде включен в пакета от стандартно оборудване на 3,3-литровите V6 версии на Stinger.

Stinger_3_small

Пасивното окачване – част от стандартното оборудване за моделите с 2,0-л бензинов турбодвигател и за всички 2,2-л дизелови модели – е конструирано по същото задание като системата DSDC. Пасивната настройка е подложена на изпитания по състезателната писта „Нюрбургринг Нордшлайфе“ и по конвенционални пътища. Тя предразполага към нужната стабилност при дълги пътувания и криволичещи пътища. Базирано на изключително прецизната концепция на КИА, окачването на Stinger е изцяло преработено за оптимална обратна връзка при управление на автомобила.

Като част от стандартното оборудване на всеки Stinger, R-MDPS позволява на водача да избира между два режима на шофиране – нормален или спортен.
При спортен режим по-късата предавка осигурява по-бърза реакция, намалявайки необходимостта от допълнителни действия. Нормалният режим редуцира усилието при кормуване, което е предпоставка за по-умерени реакции при пътуване. Също така този режим изисква повече усилие при завъртане на волана – чрез линейното натрупване на съпротивление, което дава на водача повече увереност при шофиране.

Спирачна система: как спира най-мощният автомобил в историята на КИА

Със своите 370 к.с., 3,3-литровият V6 двигател с турбокомпресор на КИА Stinger дава възможност на автомобила да постигне ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди, което го поставя на първо място по бързина на ускорението в историята на КИА.

Stinger_4_small

С цел да постигнат максимална ефективност на спирачките, много по-добра от всички автомобили на КИА досега, инженерите подлагат Stinger на различни високоскоростни спирачни тестове. Създават набор от впечатляващи предизвикателства за проверка на възможностите им, а екипът от тест пилоти се отправя към известния планински път Гросглокнер в австрийските Алпи за изпитания на спирачната система при постоянно спускане. За тестовете са използвани и някои частни съоръжения в Северна Германия и Източна Испания, както и пистата „Нюрбургринг“.

Мощните 3,3-литрови конфигурации на Stinger са оборудвани със спирачна система, разработена съвместно с Brembo. 18-инчовите дискови спирачки Brembo са специално проектирани да отговорят на високата мощност на двигателя. С перфорация и оребряване те постигат не само по висок термичен капацитет, но и нивата на износване при тежка експлоатация значително намаляват. Спирачките са оборудвани и с най-мощните бутала в историята на КИА.

Качество и надеждност: тестът Грийн Хел

Като всеки автомобил , Stinger е подложен на пълен набор от изпитания, които доказват високата надеждност и стабилност на автомобила. Докато „Нюрбургринг Нордшлайфе“ изигра решаваща роля при изграждане динамичния характер на Stinger, то резултатите от тестовете в Грийн Хел затвърдиха високото качество и надеждност на изцяло новия модел.

Всеки тестови автомобил се подлага на поне 10 000 км шофиране, което се равнява на 480 обиколки на „Нордшлайфе“. Всепризната като перфектна тестова зона, пистата има 73 завоя, 300-метрова денивелация във височината между най-високата и най-ниската точка на трасето, както и максимален наклон от 17%. Комбинацията от рязко ускорение, бързо намаляване на скоростта, остри предизвикателни завои и променящи се повърхности и наклони, е безпрецедентен тест за мощност и динамичност. Разстоянието, изминато по време на разработката на Stinger, се равнява на повече от 160 000 км екстремни изпитания на пътя.

Всеки прототип на Stinger, тестван на „Нюрбургринг Нордшлайфе“, се подлага на същия „наказателен“ режим на безкомпромисни изпитания на окачването, каросерията и задвижването. Процедурите за изпитване на КИА са предназначени за установяване на износването на задвижващия механизъм и по-специално евентуалното изтичане на течност, както и на характеристиките за топлинния контрол на предавателната кутия. Температурата на спирачките, ауспуха и скоростната кутия на автомобила са под постоянно наблюдение, за да се гарантира, че те работят оптимално през цялото време.

3,3-литровият Stinger към момента е в последната си тестова фаза на „Нюрбургринг Нордшлайфе“, но значителна част от разработката на 2,0л и 2,2-литровите модели – със задвижване на задните и на четирите колела – вече е приключила. Един дизелов прототип е изминал 20 000 км на „Нордшлайфе“. Преди това двигателят е покрил пълния задължителен тестови пробег от 10 000 км, но допълнителната работа по шасито изисква изпитанието на серия нови компоненти. Задвижващата система – двигателят и скоростната кутия – остават същите, но с нови компоненти, а тестването продължава с изминаването на допълнителни 10 000 км.

8-степенната автоматична скоростна кутия на Stinger, която ще се предлага с всеки от трите двигателя, е важен акцент при проверките на задвижването. Изпитанията на „Нордшлайфе“ откриват необходимостта от по-ефективен топлинен контрол в скоростната кутия – ранните тестове сочат, че температурата на маслото се покачва над стойностите, препоръчани от инженерния екип. За да коригират това, инженерите на КИА снабдяват скоростната кутия с охладител на маслото с по-голяма повърхност за да може охлаждането да бъде по-ефективно.

Освен на „Нюрбургринг“ изпитанията на Stinger се провеждат и в други точки по цял свят с над 1,1 милиона километра общ пробег за проверка на издръжливостта, което се равнява на 27 обиколки на Земята около екватора.

Разработката на автомобила се осъществява в цяла Европа, Близкия Изток, Азия, Северна и Южна Америка с цел провеждане на екстремни климатични тестове и проверка на качеството за всички компоненти, използвани в Stinger. Подготвян за международна аудитория, Stinger е подложен на тестове при необичайни студове, горещини и на много висока надморска височина, изправен е пред императиви на пустинята, претоварени градски центрове, планинските проходи и райони с постоянно замръзнала земя.

Производство и продажби

КИА Stinger влиза в производство през втората половина на 2017 г. и ще се предлага на международните пазари от четвъртото тримесечие на годината. Ценообразуването на местните пазари и окончателните спецификации ще бъдат оповестени непосредствено преди пускането на Stinger на пазара.

 
 

Сериалите, които гледаме, когато ни е топло

| от |

Лято е. Топло е. Потно е. Хубаво е.

Докато още не сме се насочили към безбрежните плажни висини, където ще пием коктейли, бири и други субстанции и ще се излежаваме на плажа, се забавляваме с малко телевизия.

Защото телевизията е киното, което може да си гледате вкъщи винаги и по всяко време.

Ние сме избрали пет готини сериала, които си пускаме стане ли топло. От задължителната cheesy класика „Спасители на плажа“ до новия сезон на Wet Hot American Summer – имаме всичко.

Вижте ги горе в галерията.