„А защо американците си имат сьомга?“

| от |

Санкциите срещу Русия започват да оказват влияние върху икономиката на страната. Малцина обаче се осмеляват да говорят открито за това. Повечето руски фирми са зависими от държавните поръчки и предпочитат да си мълчат, пише Дойче веле.

Кафене в центъра на Москва. На път за работа предприемачът Юрий Папков се отбива да изпие едно кафе. Наблизо е филиалът на голяма верига супермаркети. Фирмата на Папков произвежда работни облекла включително за продавачките на този магазин. Папков често пазарува в него, но отскоро е принуден да се откаже от някои хранителни продукти. „От латвийското и френското сирене, например. Преди не сядахме на масата без тях. Освен това вече няма и пресни салати, които доскоро идваха от Испания. А сега тук продават само обикновени марули. Лошо ми се пише – тъкмо бях решил да отслабвам“, казва той.

Незабележимо покачване на цените

В началото на август руското правителство наложи ембарго на вноса на хранителни продукти от западните държави. При някои от хранителните стоки делът на вносните продукти беше доста висок. При сирената, например, около половината се внасяха от чужбина, а пушената риба пристигаше основно от Норвегия. На този фон в Москва се шегуват, че „Русия се е включила в санкциите срещу …Русия“.

В тази връзка Папков раказва за една карикатура, която видял в интернет: Жена искала да си купи сьомга, но в магазина имало само от най-скъпата. Тя попитала продавача за причината, който отдал това на руските контрамерки на западните санкции. Жената обаче продължила да пита: „Странно. А защо не се погрижихте американците да нямат сьомга?“

Според актуална анкета, 78 процента от руснаците одобряват ембаргото за внос на хранителни стоки. Руското правителство разпространява версията, че иска да стимулира местните производители и да насърчава руската икономика. Приятелски държави сега ще трябва да внасят тези продукти, които Русия не може да произведе сама. Това обаче води до покачване на цените.

Хората обаче не се притесняват чак толкова. Юрий Папков възприема спокойно забраната за внос на хранителни продукти, но признава: „Веднага отидох на пазар. Живял съм и по времето на Съветския съюз и знам какво означават празни рафтове. Затова натъпках цяла количка със стоки, които биха могли да изчезнат. Купих и три кила от любимото ми френско масло. А после видях, че е произведено в Русия. Е, сега имам три килограма в хладилника и ще ям дълго време френско масло, произведено в Русия“, казва той.

Във фарватера на политиката

Юрий Папков е сериозно загрижен обаче за друго – западните санкции срещу Русия засягат и доставките на високи технологии за петролната индустрия и ограничават достъпа на руския бизнес до международните капиталови пазари. Според експертите, тези санкции ще окажат още по-силно влияние след няколко месеца или години. Въпреки това Папков смята, че бизнесклиматът още отсега се е влошил: „Аз снабдявам с работни облекла големи търговски вериги. Досега няма никакви промени в нашите договори. Но по време на преговори цари особено настроение, което навежда на мисълта, че големите ни партньори изчакват, забавят плановете си за развитие. Мисля, че и моят оборот ще се свие значително до два или три месеца“, казва той.

Повечето руски бизнесмени избягват темата и предпочитат да не говорят за ситуацията. Може би защото руският бизнес е много специфичен – 90 процента от фирмите са държавни или зависят от обществените поръчки. Затова предпочитат да плават във фарватера на руската политика. Останалите 10 процента усещат проблемите и са загрижени, но нямат друг изход. Всички руски фирми отлагат вземането на важни решения.

 
 
Коментарите са изключени за „А защо американците си имат сьомга?“