36 американски драматурзи се захващат с нов превод на Шекспир

| от |

Репертоарният театър Оregon Shakespeare Festival (OSF) оповести имената на 36 драматурзи, които получават правото да превеждат 39 пиеси на Шекспир на модерен английски. Те ще участват в тригодишния проект на театър под надслов : „Да продължим да играем! 36 превеждат Шекспир!“ Сред щастливците, получили свещеното право да интерпретират творчеството английския бард, са драматургът Джеф Уити, който получи награда „Tony” за текста на либретото към мюзикъла Аvenue Q. На него се пада честта да работи върху „Сън в лятна нощ“. С част втора на Хенри IV се захваща поетът и актьор Луис Алфаро, член на Фондация „Макартър“.

Имената бяха оповестени официално на Международния ден на преводачите на 30 септември. Орегонският репертоарен театър разиграва 11 представления по Шекспир годишно в рамките на сезона, който започва през февруари и продължава до началото на ноември. От създаването си през 1935 година до 2014 година театърът е представил 37 пиеси на Шекспир пред 15 милиона души.

Целта на тригодишния проект за нов превод на Шекспировите творби има за цел да подобри възприемането им и връзката между постановките и публиката, като същевременно преводачите се ангажират да докоснат сърцата на любителите на театъра, театралните експерти, студентите, учителите и учените. „Започнахме проекта с думите „Какво ако…“, разкрива Лу Морган Доутит, която е директор на репертоарния театър. „Има разлики в изказа между ранния английски на Шекспир и съвременния език. Какво ако погледнем към тези пиеси от езиковите позиции на модерните драматурзи? Какво ако им дадем възможност да покажат как те усещат Шекспир сега? Това няма ли да помогне да разберем творчеството им по-добре? Превод е доста неадекватна дума, когато говорим за Шекспир. Ние търсим нещо много по-изтънчено и сложно. Лично аз съм привърженик на задълбочения превод. Интересен ми е моментът как всеки от избраните драматурзи ще рови в текста. Искаме те да ни покажат емоциите, от които са направени пиесите. Писателите са щастливи от възможността, която им се дава, и ще успеят да покажат най-силните си умения“.

Всеки един от драматурзите е получил различна пиеса на Щекспир. Има две основни правила в надпреварата. Да не се изкривяват посланията и да се запази ситуационната линия при превода. Драматурзите нямат право да представят друг поглед. Те трябва да разгледат внимателно ритъма, метафорите, реториката, действията и темата и да я пресъздадат по начин, близък до оригинала, но със свои думи. Преводите не трябва да бъдат адаптация. След края на състезанието реномираният репертоарен театър ще постави новите варианти на драматурзите заедно с редовните постановки. Всяка пиеса ще има публично четене, уъркш с актьори преди окончателните варианти да бъдат предадени. Постановките на младите драматурзи ще бъдат представени навсякъде в САЩ. Преводът на Кенет Кавандър на „Тимон от Атина“, който все още е в пилотен вариант, бе поставен през 2014 година в репертоарния театър в Алабама. Очаква се представяне на „Перикъл“, “Двама благородни сродници“ в Университетът в Юта, както и „Бурята“ в Алабама.

 
 
1 Коментар
  • Ненчо Еремиев

    Тези тъпанари и Шекспир ли ще пренаписват?!!!!

За писателите в киното

| от Дилян Ценов |

  Коя е основата на всеки филм? Историята.

Сценарият се появява първо, след което бива взет от режисьора, който създава крайния продукт, за да събере зрителите пред екрана. И дори най-красивата продукция би се провалила, ако в нея не е заложена оригинална история и герои – тези две неща придават плътността. Без тях киното би било безсмислено занимание, хвърляне на пари на вятъра.

Именно там се корени ролята на пишещите хора –поети, писатели, сценаристи. Те възпламеняват началната искра, от която, ако условията са благоприятни, тръгва големият пожар. Често обаче става така, че именно хората, които създават историята, стават отправна точка за създаването на нови сценарии. Образът на пишещия човек е благоприятна почва за създаването на добра история.

Киното познава немалко филми, в чиято основа стоят писатели и резултатът в повечето случаи е добър. Винаги може да се роди добър продукт, когато героят е интересен и с богата биография. А писателите, нека не се лъжем, са хора, които имат и двете.

В нашата галерия ви предлагаме подбор на част от най-добрите филми за писатели, поети, сценаристи и изобщо хора, които се занимават с писане.

 
 

„Междузвездни войни“ навърши 40 години

| от chronicle.bg, по БТА |

През 1977 г. никой не бе чувал за лазерен меч или за медни бикини и не се обръщаше към непознати с думите „Нека Силата е с нас“, предаде Франс прес.

Нещата обаче бяха на път да се променят. Предстоеше да се появи по екраните третият филм на младия 33-годишен режисьор Джордж Лукас – за борбата между доброто и злото.

40 години по-късно „Междузвездни войни“ е най-рентабилната филмова сага на всички времена, а поклонници на джедайската религия има в много страни. „Не ми достигат епитети, за да опиша влиянието на „Междузвездни войни“ – заяви експертът Шон Робинс от специализирания сайт BoxOffice.com. – Четири десетилетия, свързани с рекорди, с нов вид развлечения посредством филмите от поредицата, с видеоигрите, книгите, играчките и всички артикули, вдъхновени от сагата. Това говори много.“

Първият филм от поредицата, излязъл по екраните на 25 май 1977 г., е с бюджет 11 милиона долара. Прожектиран е в само 32 киносалона и донася 1,6 милиона долара приходи през първия уикенд след появата си по екраните.

Актьорският му състав включва малко известни по онова време актьори – Марк Хамил /Люк Скайуокър/, Кари Фишър /принцеса Лея/ и Харисън Форд /Хан Соло/. Вестта за интересния филм обаче се предава между фенове „от уста на ухо“ и не след дълго се извиват големи опашки за билети пред киносалоните. В края на краищата първият филм от поредицата събра 221,3 милиона долара приходи, които дори се удвоиха след новата му редакция, извършена от „Туентиът сенчъри фокс“.

„Предпремиерата му е в емблематичния Китайски театър в Лос Анджелис, където филмът е прожектиран пред пълна зала 5 пъти дневно повече от година“, припомни кинокритикът Леви Тинкър. Той отбеляза, че тълпите фенове буквално протрили мокета в залата.

Двата следващи филма от поредицата – „Империята отвръща на удара“ и „Завръщането на джедаите“, събраха по над 200 милиона долара приходи.

Следващите три филма, излезли по екраните между 1999 г. и 2005 г., обаче не бяха толкова успешни. Действието в тях се развива преди случващото се във филмите от поредицата, появили се по екраните през 1977 г., 1980 г. и 1983 г.

 
 

Италианската дизайнерка Лаура Биаджоти е в мозъчна смърт

| от chronicle.bg, по БТА |

Лекарите са започнали процедура по оценка на състоянието на мозъка на италианската дизайнерка Лаура Биаджоти с опасението, че тя е изпаднала в мозъчна смърт, предаде ТАСС.

74-годишната модна законодателка е била откарана в една от римските болници, след като получила пристъп. Според лекарите тя е претърпяла сърдечен удар, съпроводен със спиране на сърцето, което е могло да доведе до необратими процеси в главния мозък. В болничното заведение екипът е успял отново да задейства сърцето на Биаджоти, но при все това състоянието на пациентката е крайно тежко.

Дизайнерката се е почувствала зле в своята резиденция в Гуидония край Рим, където тя живее от началото на 80-те години в замък от ХI век. Родената в Рим Биаджоти започва кариерата си в модния бранш в началото на 60-те години. Туя бе първата западна дизайнерка, която представи свои колекции в Пекин /1988 г./ и в Москва /1996 г./.

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.