14 години „Тройка на разсъмване“

| от |

Когато един от нас се променя, променя се целият свят! Под това мото легендарното предаване на радио Витоша „Тройка на разсъмване“ празнува своя 14-годишен рожден ден. Партито е днес, 3-ти декември от 19 часа в 9th Avenue. Входът е свободен.

troika

И ако партито е днес, то рожденият ден всъщност е в петък. Милена, Тодор и Кирил ни будят в 6,00 и ни забавляват до 10,00 всеки ден от 6-ти декември 1999-та. Очаквайте специален материал в петък за промяната. Не забравяйте часът и мястото на купона : днес, 19 часа в  9th Avenue, на „Тримата от запаса“ желаем да ни будят още поне 3 пъти по 14 години, а в петък ще разберем как са се променили през годините. Както се казва „Разкош съм аз, от 2006-та нямам рекламации !“

tri

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

Канадският фантаст Питър Уотс идва в България на Ratio 2017

| от chronicle.bg |

Авторът на “Отвъд разлома” ще говори на форума за популярна наука на 10 юни в Sofia Event Center

На 10 юни ще се проведе форумът за популярна наука Ratio. Събитието ще събере български и международни лектори, които ще покажат как откритията днес ни водят от научна фантастика към научен факт.

Ключов лектор на събитието е канадският писател-фантаст Питър Уотс. Той е познат на българската публика с романите “Отвъд разлома”, издаден от Ciela Books, и “Слепоглед”.

По време на Ratio Питър Уотс ще говори за някои от най-контраинтуитивните открития около същността на съзнанието. Те се простират от насекоми, които се разпознават в огледалото до хора, които карат до другия край на града, извършват убийство, почистват уликите и се прибират вкъщи, всичко това в несъзнато състояние. Основна част от темата ще са интерфейсите за връзка мозък-мозък и ще стане дума за нашумялата вече покрай Елон Мъск Neuralink технология.

Останалите теми на събитието включват изкуствен интелект, невроикономика, космология и др. В края на Ratio всички лектори ще участват в дискусионен панел за развитието на технологиите и тяхната роля в бъдещето.

Шестото издание на Форума за популярна наука Ratio ще се състои на 10 юни от 10:00 часа в Sofia Event Center (бул. Черни връх 100). Билетите са на цена от 10 лв. Повече информация можете да намерите на http://ratio.bg/forum2017.

 
 

British Airways планира днес да възобнови обслужването на полетите

| от chronicle.bg |

Британският авиопревозвач British Airways се готви днес да обслужва „почти нормално“ полетите си на летище „Гетуик“ и „повечето“ полети от „Хийтроу“ след тежкия компютърен срив, който предизвика хаос в трафика през уикенда.

Ще има някои нарушения в разписанието ни за неделя, тъй като самолетите и екипажите ни по света не са на място, съобщи компанията в ранните часове на днешния ден в Twitter, извинявайки се сериозните нарушения вчера. British Airways призовава пътниците да не се отправят към летищата, освен ако полетът им не е потвърден.

 
 

Стинг идва за концерт в България

| от chronicle.bg |

Стинг ще пее в София на 16 септември. Концертът ще бъде в зала „Арена Армеец“, част от турнето 57th&9th, което представя последния албум на певеца.

Билетите ще бъдат в продажба от 2 юни на цени от 70 до 140 лева. Това е четвъртата изява на звездата у нас след 1996 и 2011 година в София и концерта в Несебър през 2006 година.

Стинг е един от най-популярните британски музиканти, продал над 100 милиона албума.

Настоящият му албум излиза след 10-годишна пауза. В него се отличават хита „I can’t stop thinking of you“, разтърсващата „Petrol Head“ и химнът „50 000″.

Източник: Webcafe