Защо Apple спира да се разраства?

| от |

apple-logo-blue

Главният финансов фиректор на Apple Питър Опенхаймер прогнозира през януари, че компанията щe генерира същите приходи за изминалата четвъртина като преди година. Анализаторите са съгласни с него. Възможно е обаче фискалната 2014 година да се окаже първата, откакто Стив Джобс се завръща в Аpple и въздига компанията, в кяото приходите да не нарастнат.

Това е буквално краят на една епоха. Финансово погледнато, това е най-дългият маратон на технологична компания в историята, започвайки с 13,931 милиарда през 2005 и достигайки 170,910 милиарда през 2013. Apple все още е най-високо оценената публична компания в света – което показва доверието на инвеститорите. Всичко това беше вярно до този момент.

Интересното в случая не е, че Apple е достигнала тавана – оценката на компанията спадна с 45 милиарда, когато се обявиха прогнозите за приходите. Интересно е защо се случва това.

iPhone

Първо трябва да погледнем колко iPhone-a продават oт Apple, тий като те представляват 56% от приходите на компанията за първото тримесечие тази година. Сделката с China Mobile, най-големият мобилен оператор в Китай не успя да помогне за увеличаване на продажбите.

Ситуацията с iPhone е много проста: хората ги купуват, а след това спазват договора си и си купуват следващия модел през около 2 години. Това е фантастично за Apple – продават телефони на цена от около 637$ на всеки две години на потребителите си.

Важно е да се отбележи, че компанията прогнозира да загуби 8 милиарда долара през 2014, тъй като реши да направи операционната си система безплатна.

iPad

Някои анализатори предвиждат, че Apple ще продаде по-малко iPad-ове от изминалата година. Ако ставаше въпрос за установил се продукт със сигурни купувачи като автомобил, прахосмукачка или iphone, нямаше да има проблем. Но при положение, че iPad e най-скорошното изобретение на Apple, определя цяла пазарна категория и вдъновява десетки копирачи това е лоша новина.

iPad не е незначителен. Той докарва около 20% от приходите на компанията. Но би могло да е повече. Целта на iPad беше по някакъв начин да замени компютъра. Може би именно това ще се окаже и най-големият му проблем.

Един факт, пренебрегван от Apple е, че за разлика от компютрите и смартфоните, хората не се нуждаят особено от таблет. Смартфоните заменят всичко.

Как е възможно, при положение че таблетите са по-новият продукт?

Еиният възможен отговор е, че иновациите като че ли спряха, поне с новите модели на Apple. Очакваше се таблетите да са магически, а се оказа, че не са чак толков революционен продукт. Най-вече ги използваме за сърфиране в интернет и за гледане на видео. По-трудно е да ги счупим или изгубим, което означава, че ги купуваме по рядко. Това поставя цикъла на таблетите по близо то този на компютрите – около 5 години.

Хората купуват таблети. Просто не толкова, колкото смартфони.

Хората също така предпочитат да купуват евтини таблети. Свидетели бяхме на успеха на теблетите на хранителният гигант Tesco, от които бяха продадето 500 000 бройка за седем месеца.

В срок, значим за инвеститорите няма да се появи друг iPhone

Apple и iPhone са синоними. Това е продукта, издигнал компанията в небесата. Има слухове за нови продукти като iWatch, но едва ли точно това ще е печелившият. Сегмента на смартфоните отчита нарастване с 38% спрямо миналата година. За сравнение – пазара на смартфоните е на стойност милярди, а този с “умните” часовници милиони. Дори и да има iWatch и той да е страхотен продукт, успеха му в цифри би бил нищожен.

Ами iTunes и AppleTV? За разлика от Amazon, които продават хардуер, за да разпространяват софтуер, при Apple е обратното. Компанията печели 16 милиарда от iTunes за 2013, но приходите се свиват.

Както казва Рене Ричи в iMore:

“Истината е, че Apple правят два вида продукти. Такива, които поддържат бизнеса им и са главният източник на приходи – iPhone, iPad, Mac & iPod, и такива, които поддържат продуктите им. Apple TV е много добър продукт и ако слуховете за обновен хардуер и appstore се окажат верни може да се превърне в страхотен такъв. Но едва ли скоро ще се превърне в нещо, от което се продават милиони бройки.”

От Apple произвеждат премиум продукти, най-вече такива, каквито носим в джоба си и които са свързани с облака. Милиони хора са онлайн всеки ден и макар и да им се иска да имат iPhone, цените на конкуренцията са много по-ниски и достъпни.

Сравненията на пазарния дял на Apple срещу този на Android премълчават факта, че повечето телефони с операционната система на Google са доста по-евтини, на моменти даже двойно.

Най-новият модел телефон на Samsung обаче струва горе долу колкото iPhone. Перспективите за растеж на Apple са неясни не само по закона за големите числа, но може би и защото света се е наситил на компанията.

Аpple все още може да надгражда върху постигнатото

Втората половина на 2014 е момента, в които инвеститорите и феновете на компанията ще се развълнуват отново. Има слухове за по-голям iPad и iPhone, както и за дебют на iWatch. Ako приемем, че клиентите на компанията й останат лоялни има перспектива са прогресивно увеличаване на приходите. Това е.

От пазарна гледна точка изглежда Apple се превръща в компания, като тези, които отдавна се стреми да задмине – Intel, Microsoft, IBM. Изплащането на облигации и закупуването обратно на акции са все неща, които се правят за акционерите когато не може да им се обещае растеж.

 
 
Коментарите са изключени за Защо Apple спира да се разраства?