Toyota RAV4: 20 години на пазара

| от |

През месец май 1994 година, на пазара излиза серийната версия на компактния SUV Toyota RAV4. Моделът е представен малко по-рано – на автомобилния салон в Женева, а корените му се крият още в края на 80-те години на миналия век.


 

1

След появата си на пазара преди 20 години, Toyota RAV4 предизвиква истински бум. В началото от Toyota залагат на около 4500 продажби, но още първия месец заявките надхвърлят 8000. Името си моделът получава от фразата Recreational Active Vehicle with 4 wheel-drive (автомобил за свободното време с 4 задвижващи колела). В началото е представен като компактен триврат модел и е бил доста различен от традиционните 4х4 автомобили с повишена проходимост – малък за времето си двулитров двигател, монокок купе и независимо окачване с дължина от едва 3,69 метра (или по-къс от колите в днешния В-сегмент). Смело можем да твърдим, че именно RAV4 поставя основите на съвременния SUV сегмент.

2

На автомобилния салон в Токио през 1989, Toyota представя концепцията RAV-FOUR, индикираща желанието на японците да представят нов тип 4WD автомобил. Студията била единствено шоу модел, без пълна детайлност за евентуален сериен модел. Идеята, обаче се приела доста добре и през март 1991 била дадена зeлена светлина за проекта.

3

По това време, на главният инженер на компанията Масакацу Нонака му било доста трудно да убеди другите департаменти в Toyota, че би било възможно създаването на масово производство за автомобил, продаващ се в сегмент, който дори не съществувал. Тогава фразата “Sports Utility Vehicle” била все още непозната и много хора в компанията просто не можели да си представят такъв тип компактен 4х4. Така, разработката забуксувала поради вътрешни противоречия. Екипът, работещ по RAV4 почти се предал, когато дошла неочаквана подкрепа в лицето на търговските подразделения в Европа и Япония. Следейки пазара отблизо, мениджърите преценили, че това било правилното време за този тип автомобил. И се оказали прави – още по време на пазарната си премиера Toyota RAV4 станал тотален хит.

4

През 1994 година били продадени 53 000 бройки Toyota RAV4, следващата година продажбите се удвоили, а после и утроили. Миналата година броят на продажбите е бил десетократно по-голям от този през 1994. Както Над 5 милиона са продадените до момента компактни японски SUV, от тях 1,3 милиона в Европа. Близо 90% от произведените машини все още се движат по пътищата. Разбира се, конкуренцията също не спяла през тези 20 години – през 2010 на пазара имало 10 различни модела в компактния SUV сегмент, а днес те са вече 19. Пазарът на подобен род возила е нараснал с 36% между 2008 и 2013 година, като се очаква този ръст да продължи стабилно.

5

Освен, че нараства, от 1994 година насам сегментът доста се променя и развива. Едно време клиентите купували компактен SUV като алтернатива на хечбек или купе, а днес пазарът е насочен повече към семействата, търсещи заместници на MPV и комби моделите. Естествено, Toyota следва тези тенденции и можем да видим, че настоящото, 4-то поколениеToyota RAV4 е доста различно от предшественика си, с доста по просторен интериор, по-висококачествени материали и доста по-голямо внимание върху комфорта.

6

Първото поколение на Toyota RAV4 се произвежда между 1994 и 2000 година. Автомобилът е лансиран като триврата версия с напречно монтиран двулитров бензинов двигател с мощност 115 к.с. и постоянно 4х4 задвижване без бавни скорости. Купето е монокок конструкция с независимо окачване, a като цяло за база служи шасито на Corolla. През 1996 година е представена и версия с 5 врати, както и вариант с мек таван на тривратия модел.През 1998 моделът минава фейслифт, а година по-рано е представен и първият електрически задвижван RAV4 EV.

7

Второто поколение на RAV4 се произвежда от 2000 до 2006 година. Моделът леко нараства спрямо предшественика си и вече се предлага с два двигателя – 1,8-литров със 123 к.с. и двулитров със 150 к.с. Задвижването 4х4 е модифицирано с Торсен диференциал и LSD блокаж на задния мост като опция. През 2002 започва внедряването и на двулитров дизелов двигател. За някои пазари се предлагат две версии – Edge и Cruiser с разлика в някои елементи по екстериора. За моделната 2004 година RAV4 минава през фейслифт, като получава 2,4-литров бензинов двигател със 161 к.с. на мястото на двулитровия. Обновленията си личат най-вече в предната част, където има нова броня и обновени светлини. В САЩ компактният SUV става любимец на жените, които представляват най-голямата пропорция клиенти сред всички модели и марки на пазара.

8

Третото поколение на Toyota RAV4 вече се изгражда на изцяло нова платформа. Тривратата версия отпада, но остава опцията за две колесни бази за някои пазари като САЩ и Русия. Цялостната дължина нараства с 19 см при късата и 47,5 см при дългата база. Гамата двигатели нараства, като вече се предлагат 2,0, 2,4, 25, и 3,4-литрови бензинови двигатели, както и 2,2-литров дизел с два варианта на мощността. Нова е и 4WD системата, която вече е с електронно контролиран куплунг, прехвърлящ двигателното усилие между прения и задния мост. В допълнение се предлагат и асистенти за потегляне и спускане по наклон. Клиентската група започва да се измества от млади двойки и неженени хора към майки и млади семейства с деца. За моделната 2009 RAV4 минава през освежаване, като получава сериозен редизайн и нов 4-цилиндров двигател, както и много нови системи за сигурност и забавление. През 2011 всъдеходът получава още един, лек фейслифт.

9

Настоящото, четвърто поколение Toyota RAV4, бе представенопрез есента на 2012 година и е на пазара от миналата пролет. Моделът вече се предлага само с една колесна база и 5 врати за всички пазари. Предлага се с двулитров или 2,5-литров бензинов двигател и дизели с обем 2 и 2,2 литра. Системата 4х4 е новата Dynamic Torque Control AWD, следяща с многобройни сензори различни процеси при движение на автомобила.

 
 

TUBORG разкрива нова визуална идентичност на глобално ниво

| от chronicle.bg |

Датският бранд Tuborg разкри нова глобална маркетинг кампания под мотото „Open for more”.

Кампанията предлага на младите потребители редица нови елементи, създадени да вдъхновят различни културни общности на различни пазари – в Източна Европа, Русия и Азия. Двете основни теми в кампания 2017 ще бъдат „музика“ и „традиции – от 1880 досега“.

Tuborg_5

Нова комуникация на всички нива (електронна, дигитална, външна, в търговските обекти) следва освежаването на марката, което започна с промяна във визията на всички видове опаковки на Tuborg (малка и голяма стъклена бутилка, кен, PET).

Тази промяна е първата от 2012 година насам и представлява изцяло нова иконография на бранда с нова цветна схема на логото, включваща сини елементи, които да отличат Tuborg пред повечето „зелени“ брандове. Дело е на дизайнера Turner Duckworth, който е запазил и обновил и някои съществуващи елементи – в един по-динамичен и младежки дух.

Вече е активен и новият сайт на марката. 

 
 

Илон Мъск основа нова компания, която ще сближава човешкия мозък с компютрите

| от chronicle.bg |

Очевидно на Илон Мъск му остава твърде много време покрай Tesla, SpaceX и Hyperloop, защото основа още една компания.

Според информация на The Wall Street Journal (WSJ) новият проект на Мъск се казва Neuralink и целта му е да създаде технология, която може да направи пряка връзка между човешкия мозък и компютрите.

Neuralink цели създаването на чипове, които могат да се имплантират в мозъка. Идеята е да се лекуват заболявания, а може би и да се създаде  по-силна връзка между човек и компютър. Така може да се стигне до директна комуникация между нас и компютрите, а командите ще стават само чрез мисълта ни.

Neuralink е регистрирана в Калифорния като медицинска изследователска компания и според слухове вече е наела няколко академици с висок профил в областта на неврологията и гъвкави електроди, сред които експерта по нано технологии д-р Венеса Толоса, професора от UCSF Филип Сабес и професора от Бостънския университет Тимъти Гарднър, който изучава невронните пътеки и мозъците на пойните птици.

Прототипът вероятно ще бъде под формата на мозъчен имплант, който ще може да лекува заболявания като епилепсия, Паркинсон или депресия.

 
 

Синът на Мадона е новото рекламно лице на „Адидас“

| от chronicle.bg |

  Александър Уанг направи много изненади на своето ревю на Седмицата на модата в Ню Йорк.

Една от  тях  беше представянето на новата му  колекция, разработена съвместно със спорната марка „Адидас“.

Нейно основно  рекламно лице е синът на Мадона – тийнейджърът Роко Ричи. Колекцията е от т. нар. capsule collections, състоящи се от базисни видове дрехи, които  никога не излизат от мода и могат да бъдат носени целогодишно.

Роко е на 16 години и колекцията на Александър  Уанг и „Адидас“ е неговият първи опит като модел. Така той тръгва по-стъпките на по-голямата си сестра, която тази година дебютира в модния свят. Тя беше една от музите на Стела Маккартни.

Мадона беше заела мястото си на първи ред на ревюто на Уанг, пристигайки минути преди началото му.  Присъствието й на събитието предизвика голяма изненада.

Рекламната кампания на колекцията включва и стари членове от „отбора на Уанг“ като Хане Габи Одиел, Лекси  Болинг и Бинкс Уолтън.

Клиентите могат да закупуват дрехи от колекцията от поп-ъп камион на улицата, а за да бъдат нещата още по-близки до духа на  колекцията, хората ще получават своите покупки  в чували  за боклук,  вместо  в лъскави  кутии  с логото на дизайнера.

 

@scubasnacks #RoccoRitchie #AlexanderWangNY #AlexanderWang #adidasOriginals #adidasOriginalsxAW photo #JuergenTeller

Публикация, споделена от Backstage Bombshell (@backstagebombshell) на

Те могат  да избират  между три разновидности суитшърти, черни къси и дълги панталони, тениски и маратонки. Новата колекция включва 84 модела и ще бъде пусната в продажба през пролетта, така че тепърва предстои да виждаме повече от работата на младия Роко за Александър Уанг.  Кой знае? Може би бихме го видели като рекламно лице на друг дизайнер в бъдеще…

 
 

Оставете Копривщица на мира!

| от |

Хората много обичат да говорят за промяната. 

Това беше и думата, която политиците предизборно дъвчеха в слоганите си. “Гласувайте за промяната!”

Само дето някои неща нямат нужда от промяна. Ето, като Копривщица, например. За нея всъщност е чудесно да остане в „зоната си на комфорт“. В този случай това означава да бъде запазен статутът й на архитектурно-исторически резерват.

Нещо, което един местен бизнесмен – Радослав Йовков, и хората от общинския съвет в града (7 от 11), не искат да се случи. Те искат промяна – високи сгради, мотописта, ски писта и други нововъведения, които да превърнат възрожденското градче в ново Банско, претрупано като китайски магазин от кича на псевдоразбирането за туризъм.

копривщица

В “зоната на комфорт” на Копривщица живее магията на тесните калдаръмени улички – магия, която би вдъхновила Джоан Роулинг да роди още поне две книги за Хари Потър. В тази зона на комфорт стоят дребните забрадени баби, които продават сладка от диви ягоди на площада. В нея е тишината над паметника на Георги Бенковски и папурите в блатото под него. Есенните листа на брезите над църквата „Успение на Св. Богородица“. Почернялата пейка пред Догановата къща, която от векове гледа с дървените си очи. Ябълковите дървета, надвиснали над улиците, от които децата крадат ябълки и тичат със смях. Чардаците на Ослековата къща. Вятърът, който докосва статуята на майката на Димчо Дебелянов пред „бащината къща, в която той се завръща“. Августовската топлина на камъните, с които е построен мостът, на който е гръмнала първата пушка на Априлското въстание. Носталгичното настроение на отминалата епоха. Сцената, на която се снимаха „Под игото“, „Хитър Петър“, „Шибил“ и „Записки по българските въстания“ . Конете, които пасат под боровете на Копривщенските поляни.

Ски писта на тези поляни? Come on.

Кой нормален скиор ще предпочете Копривщица като ски дестинация пред Банско или Боровец? Мотописта? Бучене на двигателя на Harley Davidson вместо конски тропот по калдъръма? Напред, юнаци! С гръмовен звук на ATV-то до паметника на Бенковски!

копривщица

Не, нямаме нужда от това. Не защото някой иска да възпрепятства процеса на развитие на града и да лиши местните от индустриалния устрем на един загрижен бизнесмен, а защото това място е една от малкото останали крепости на българското, на истинския патриотизъм - такъв, в който не се мразят чуждоземци, не се връзват бежанци със свински опашки, не се лансират кухи политически лозунги и не се демонстрира любов към отечеството посредством селска агресия, татуирани лица на национални герои по плешките и вербална шизофазия по телевизията.

Идете до Копривщица този уикенд – ще видите българския флаг, закачен на повечето къщи.

копривщица

Ще видите в „Дедо Либен“ и другите кръчми местни хора, които пеят „Притури се планината“ и танцуват ръченица. Ще видите деца да пеят български народни песни, не защото трябва да го правят в час по музика, а защото родителите им го правят  – с желание, със страст. С две думи – ще видите урок по национална гордост и патриотизъм.

Копривщица не е само природа. Тя е и дух, и история, и култура. И намесата с цел „промяна“, водена от частни бизнес интереси и политическо навеждане на главица, би разрушила много повече от един възрожденски град-музей.

копривщица

 
 
Слави Трифонов, цензура

Цен*ура