София – в десятката на „Европейската седмица на мобилността“

| от |

Лили Големинова

На 24 март в Брюксел ще бъдат раздадени две „градски награди“ – за най-добър план за устойчива градска мобилност  Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) и наградата, свързана с европейската седмица на мобилността (European Mobility Week). Бяха обявени градовете-финалисти – по трима във всяка категория, но и тези, които до последния момент са били спрягани за наградите. Добрата новина е, че София е в списъка с 10-те най-добре представили се градове през европейската седмица на мобилността – заедно с Болоня, Гдиня, Ларнака, Турку (Финландия), Лабин (Хърватска), Худисквал (Швеция) и финалистите – Любляна, Будапеща и шведския град Остерлунд.

535514_10151737927943975_1438309329_n

С коя инициатива София е привлякла европейското внимание – става дума за кампанията за промотирането на безопасното колоездене в градска среда – съвместен проект между София, асоциацията „Байк Еволюция“ и пътна полиция, който обхваща столицата, Пловдив, Варна, Благоевград, Бургас и Русе. Иновативното според журито е трансформирането на градските паркинги по време на инициативата в зелени зони за отдих, в места за кино на открито, в арт занимални и театрални сцени. Този творчески дух носи на София място сред финалистите. Ето с какви идеи обаче се налагат трите града-финалисти.

Любляна  – събира в една обща идея 29 начални училища и 16 детски градини и ги „въвлича“ в над 250 игри и викторини, запознавайки ги с важността на теми като безопасността на транспорта и чистотата да въздуха. Кампанията обединява усилията на общинската власт, изследователските центрове, редица спортни съоръжения и граждански организации. Та тук мащабността е била решаващия фактор. Пък и Любляна е носител на тази награда още през 2003-та.

Будапеща – още един град, който вече е бил победител (през 2008-ма) – тук през седмицата на мобилността са се предлагали безплатни закуски и книги на колоездачите и на хората в градския транспорт, като награда, че използват този щадящ природата начин на придвижване из града. И още – градски пътешествия до „тайни места“, свързани с историята на колоезденето в Будапеща, както и до местростанцията М1 – първата спирка на метро, построена на Стария континент.

Остерлунд – тук надграждат идеята, донесла им номинация и през 2012-та, развивайки я под мотото „Любовта е във въздуха“ (Love is in the airпрез седмицата на мобилността автобусите се превръщат в място за срещи с нови хора, за организиране на запознанства, на тези, които ще сключват брат се предлага безплатен градски транспорт до гражданското или църквата (събирате роднини и приятели, дават ви автобус или трамвай – и хайде на сватба – не звучи никак зле). И също – фотоконкурс за изкуството, което е „скрито“ из града. Много креативност, заслужен финал за шведския град.

А ето и градовете претенденти за Наградата на ЕК за най-добър план за устойчива градска мобилност – Ривас Васиамадрид,  Витория Гастейс и Страсбург – една от столиците на Европа (институционално поне), разкъсващият се между френското и немското Страсбург, и два испански града, които продължават да разбиватстереопипа за „мръсната и пълна със задръствания“ Испания. Напротив – преди 2 години въпросната Витория Гастейс, столицата на баските, бе обявена за Зелена столица на Европа, като сред финалистите тогава имаше още два испански града. Ето и аргументите за избора на финалистите тази година:

Ривас Васиамадрид – уникален прираст през последните 34 години, от 500 жители през 1980 до 80 000 (!) през 2013. Това, естествено, променя моделите на мобилност, но все още 39.5 % от пътуванията са до Мадрид и обратно, и съответно 81 % от транспорта се осланя на личните превозни средства, но градът се бори с всички сили да промени реалността. Създадена е програма „Училищни пътеки“ – съвместен проект на общината и училищните власти, задължителна в училищата, пълна с дискусии между учениците, учителите, родителите – хем образователна, хем мотивираща към лични инициативи. Градът е даден за пример за добра съвместна работа между властите на всички нива, неправителствените организации и бизнеса за създаване на устойчив план за градско развитие.

Страсбург – с трамвай до Германия

adh_272_i1268669812

Тук устойчивата градска мобилност се развива със сериозни темпове от 1990. Новите моменти са формулата за достъпност, която дава възможност на семействата с нисък доход да получават големи отстъпки за градския транспорт, алтернативно гориво за автобусите и трамваите, трансграничното взаимодействие и създаването на трамвай, който пренминава границите на града и държава и стига до немския град Кил.

Витория Гастейс – градът е чудесен пример за гражданската инициатива със създадения още през 2006 Граждански форум за устойчива мобилност. Тук има три нива на зони за паркиране, като в центъра се паркира безплатно, но само за 15 минути, след това трябва да оставите колата извън централната градска зона, чийто тротоари и пространства са освободени само за пешеходците. Градският транспорт стига практически навсякъде в този испански град, който е шампион и по съотношението брой хора/зелена площ – уникално много паркове и градинки са успели да запазят там и ги увеличават все повече и повече.

 
 

Професия „ловец на любовници“

| от chronicle.bg |

Когато предсказвачката на бъдещето Минг Ли казва на своя клиентка, че знае за аферата й с женен мъж, жената е смаяна.

Без да трепне, Минг убеждава клиентката да прекрати връзката, което тя прави и то бързо. Но откъде всъщност Минг Ли е знаела за тази афера? Нека не се преструваме, че наистина е имала силата да чете мисли, защото самата тя казва пред South China Morning Post, че в действителност не предсказва бъдещето.

Минг работи за Weiqing Network Technology в Шангхай. Звучи като технологична фирма, но всъщност е агенция за ловци на любовници.

Малко предистория: около един на всеки пет женени мъже (както и жени) в Китай се гмурва в извънбрачна афера, според проучване на сайта за запознанства Baihe.com. След тази статистика може би не е изненада, че официалната цифра на разводите в Китай се е повишила с 60% от 2007 до 2014 г.

Weiqing цели да предотврати тези разводи. Клиентите на агенцията най-често са омъжени жени, които подозират мъжете си във връзка. За китайските съпруги извънбрачната афера е въпрос не само на любовно разочарование, но и на загуба на семейни финанси. Обикновено, когато мъжете им имат любовница, те плащат наема на жилището й, месечни сметки и всякакви глезотии. Така семейният бюджет натежава.

Weiqing има 59 офиса на цялата територия на Китай. Служителите на агенцията са основно два типа – терапевти, които оценяват кризата вътре в един брак и търсят наични да го съживят, както и самите ловци на любовници. Това са най-вече млади хора, следващи психология, социология или право. Те използват психологически методи, за да убедят третата страна в брака да отстъпи и прекрати връзката.

“Ако любовницата отиде на разходка в парка, до супермаркета или на работа, аз случайно я срещам по пътя“, разказва Минг. В случай, че любовницата е домошар, Минг се представя за съседка, която има теч в апартамента си и има нужда от помощ. След това убеждава жената да прекрати аферата. „По-възрастна съм от повечето любовници, така че те ме слушат“, казва 47-годишната Минг.

Докато всичко звучи леко спорно, според китайските закони в ловуването на любовници няма нищо незаконно.

Освен това, бизнесът е много доходоносен. Weiqing е подала молба да бъде вписана в стоковата борса на Китай. Компанията вече има спечелени 2.6 милиона щатски долара за първите 10 месеца на 2016 г. Ловците на любовници вземат по 145 долара на час. Част от тези пари отиват за купуване на бижута и наемане на апартаменти, за да се осигурят фалшиви самоличности за ловците.

Основателят на агенцията, Шу Хин, разказва, че досега компанията му е успяла да раздели 8 552 любовници само за 2014 г.

Ако ловецът не успее да прекрати аферата, всички разходи на клиента се изплащат обратно от Weiqing. Ако пък агенцията се справи, в типичния случай това струва на клиента около 7 200 долара, доста по-малко от един развод.

В много от случаите не се и стига до развод. В крайна сметка името на агенцията – Weiqing, се превежда като „пазител на чувствата“ и „защитаващ любовта“. Основателят Шу казва, че компанията му спасява около 5 000 брака годишно, тоест 350 000 досега.

А какво да кажем за любовниците? Ловецът Минг е благосклонна към тях, ето защо търси решение. „Понякога се опитвам да им намеря гадже“, казва тя с искреното намерение да направи

 
 

Emirates и Дженифър Анистън срещу забраната за лаптопи

| от chronicle.bg |

Американското правителство забрани преноса на лаптопи и друга електроника в ръчния багаж в самолет. Emirates отговарят на това с рекламен клип с Дженифър Анистън.

В рекламата, озаглавена „Let us Entertain You“ („Нека ви забавляваме“ – от англ. ез.), Дженифър Анистън пътува в икономична класа в Airbus A380. Със спота Emirates напомня за системата си за забавление, която включва над 2500 канала за филми, телевизия и музика. Тя е предостатъчна, за да не забележим липсата на лаптопи, заради забраната им.

Клипът всъщност е от реклама, която Анистън снима за авио компанията миналата година. Президентът на Emirates сър Тим Кларк уверява, че забраната ще се спази в срок. Освен Emirates забраната усещат и 8 други компании от Близкия Изток и северна Африка.

Клипът не разкрива нищо изненадващо, имайки предвид, че през 2016 компанията печели титлата „Най-добра авио компания на света“. Състемата им пък печели „Най-добрата система за забавление на пътници в света“.

Следва клипът:

 

 
 

Ето го първия трейлър на „Churchill“ с Брайън Кокс

| от chronicle.bg |

Новият Чърчил ще бъде Брайън Кокс във филма„Churchill” на Джонатан Теплицки.

Действието на филма се развива непосредствено преди D-Day през 1944 година, когато едно от най-големите предизвикателства пред силите на Съюзниците е самият Чърчил, който се страхува, че катастрофалните събития от Галиполи през 1915-та, когато загиват над 500 хил. войници, могат да се случат отново.

Лентата е по сценарий на британската историчка Алекс фон Тънзелман, която прави своя дебют в киното.

Премиерата е на 2 юни в Съединените щати и на 6 юни във Великобритания.

А ето го и трейлъра:

 
 

Bulgaria Air със 72-часови оферти на самолетни билети до 1 април

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air пуска промоционални самолетни билети от днес до 1 април включително.

Компанията предлага ниски цени за еднопосочни билети до Амстердам, Франкфурт, Берлин и Лондон. За всяка дестинация те ще са в продажба по 72 часа.

От 22 март до 24 март всеки може да резервира билет от София до Амстердам за 79 евро и може да пътува с него до 30 април.

Три дни след първата оферта, започват други две 72-часови промоции. Само между 27 и 29 март еднопосочните билети от София до Берлин ще бъдат на крайна цена от 49 евро, а тези до Франкфурт ще струват 69 евро. Пътниците ще могат да ги използват до 30 април.

Последната част от кампанията ще стартира на 30 март и ще е активна до 1 април включително. В този период Bulgaria Air ще предлага еднопосочни самолетни билети от София до Лондон само за 69 евро. Пасажерите трябва да ги използват до 30 април.

Цените на промоционалните билети са същите и за пътуване от съответния европейски град до София. Те са подходящи за кратки екскурзии или бизнес пътувания, тъй като в стойността им се включва 1 бр. ръчен багаж до 10 кг. Чекиран багаж може да бъде закупен само срещу 20 евро в посока. Традиционно в цените се включват и всички летищни такси, кетъринг на борда, избор на място в самолета и чек ин.