С велосипед по пътя на Берлинската стена и Желязната завеса

| от |

160-километрова велоалея се вие там, където някога се е издигала Берлинската стена. Михаел Крамър е един от създателите на този маршрут, който да учи младите и да припомня миналото на съвременниците на стената.

Михаел Крамър: “Дойдох в Берлин през 1963-та. Тази снимка е направена тогава. Стоях пред тези барикади зад стената и това беше първата снимка, която направих на тази забележителна ъглова сграда.”

Днес Михаел Крамър е евродепутат, но пак съдейства при обиколките край стената и разказва интересни факти.

Михаел Крамър: “Хората, които живеха тук, казваха: “Когато погледнехме през прозореца, главите ни бяха обърнати на Запад, а задните части – на Изток.”

Минало, което оживява, докато въртите педалите на велосипеда.

Михаел Крамър: “Тук имаше къщи, навсякъде. При построяването на стената хората са скачали от прозорците си, за да бягат на Запад, а полицаите са дебнели, за да ги уловят.”

Снимките от онези времена, дори и най-емблематичната, с войника, който бяга през телените заграждения на Запад, са непознати за някои от младите германци.

Аня Риемшнайдер: “По принцип не си давам сметка дали се намирам в Източна или в Западна Германия.”

Михаел Крамър: “О, аз винаги знам от коя страна на стената съм. Младите хора не държат на тези работи и мисля, че това е за добро. Не е необходимо да гледаме толкова много назад.”

Михаел Крамър се е вгледал достатъчно в миналото, за да го накара да работи повече за бъдещето. Така той не се ограничава до велосипедния маршрут за туристи от 160 километра край стената. Идеята му е да придаде нов, велосипеден смисъл на един много по-дълъг и пълен с възможности маршрут – този по линията на някогашната Желязна завеса, разделяла Източна и Западна Европа.

Дивият свят на пограничните райони се е запазил в продължение на десетилетия. А линията, която делеше Стария континент, сега може да го обедини по маршрут от Финландия до България.

Всъщност не само може, а вече го обединява. Постепенно и поетапно. По линията, известна на все повече велотуристи като Евровело 13. От Баренцово до Черно море. Своеобразният дефект на териториите с ограничен достъп от миналото се превръща в ефект. Затова наричат тези територии Зелен пояс. Той има какво да предложи – и като биоразнообразие, и като история. Велосипедните маршрути са най-добрия начин да се насладите на всичко това, убеден е Михеал Крамър.

Михаел Крамър, евродепутат, Европейска зелена партия: “Велосипедът ви дава свобода. С него сте достатъчно бързи, за да видите много неща и достатъчно бавни, за да им обърнете внимание.”

Още преди четири години, когато проектът за развитие на Евровело 13 беше одобрен, Михаел Крамър дойде в България, за да представи не само екологичните, но и икономическите му предимства.

Михаел Крамър: “По този път бързо може да се развие туризъм, защото инфраструктурата за велосипедния транспорт не е скъпа. Всичко зависи от политическата воля, най-вече на местно ниво.”

В България маршрутът преминава през Западна Стара планина, Краище, Осогово, Беласица, Славянка, Източни Родопи, Западни Родопи, Сакар и Странджа и стига до Черно море при Царево. В Сърбия Евровело 13 напредва със завидни темпове. А натътък, към Западна Европа, чакат хиляди километри – почти недокосната природа, запазени паметници от разделеното минало и гостоприемни хора, които могат да предложат подслон, храна и защо не – интересни спомени. Свободата на пътуването зависи само от това с колко време и с колко здрави крака разполага съответният велотурист.

БНТ/Милен Атанасов, Биляна Бонева

 
 

Актьори, които за малко да изпуснат велики роли

| от |

 Представете си „Терминатор“ без Арнолд Шварценегер или „Титаник“ без ди Каприо. Направихме галерия с актьори и актриси, който за малко да изпуснат иконичните си роли.

В историята често се ходи по много тънък лед. Освен разминавания и недоразумения, личните решения на хората често са причина за изпускане на прекрасни шансове. Дори за номинации за Оксар. В Холивуд актьори често правят мръсни номера, за да получат роля. Но когато отказват прекрасни възможности по собствено желание  – тогава е наистина озадачаваща ситуация.

Галерията ни ще ви покаже много известни лица, които за малко да изпуснат ролите на живота си. Тези, които ги направиха известни.

 
 

Няма да повярвате на колко години са!

| от chronicle.bg |

Холивуд винаги е 21 години! Или поне така изглежда – след операции, грим, тренировки и алхимия. Ето няколко звезди с постоянен брой свещи върху тортата.

Но на колко години са всъщност едни от най-големите актриси в света? Не е прилично да се питата такива неща, разбира се. Те обаче вкарват достатъчно усилия, за да не се притесняват, когато ги питат така.

И така – едни от най-младоликите на екрана. Или поне част от тях . Галерията ни съдържа само жени, които ще ви очароват и изненадат. Често това, което ни подмладява най-много, е щастието!

 
 

Моделки, които смениха имената си

| от chronicle.bg |

Точно, когато си мислиш, че познаваш някого напълно. Точно, когато си мислиш, че си изследвал всеки сантиметър от нейната личност и хоп! Името й не било точно така!

Животът на тези моделки до голяма степен е ходене и в още по-голяма степен дисциплина. Това не означава, че не можеш да имаш творчески псевдоним. Или поне да си преправиш името на „по-удобно за известен“.

Моделките в галерията ни днес са направи именно това. Вие може би не познавате някои от тях, сега е моментът да се запознаете напълно.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge