С велосипед по пътя на Берлинската стена и Желязната завеса

| от |

160-километрова велоалея се вие там, където някога се е издигала Берлинската стена. Михаел Крамър е един от създателите на този маршрут, който да учи младите и да припомня миналото на съвременниците на стената.

Михаел Крамър: “Дойдох в Берлин през 1963-та. Тази снимка е направена тогава. Стоях пред тези барикади зад стената и това беше първата снимка, която направих на тази забележителна ъглова сграда.”

Днес Михаел Крамър е евродепутат, но пак съдейства при обиколките край стената и разказва интересни факти.

Михаел Крамър: “Хората, които живеха тук, казваха: “Когато погледнехме през прозореца, главите ни бяха обърнати на Запад, а задните части – на Изток.”

Минало, което оживява, докато въртите педалите на велосипеда.

Михаел Крамър: “Тук имаше къщи, навсякъде. При построяването на стената хората са скачали от прозорците си, за да бягат на Запад, а полицаите са дебнели, за да ги уловят.”

Снимките от онези времена, дори и най-емблематичната, с войника, който бяга през телените заграждения на Запад, са непознати за някои от младите германци.

Аня Риемшнайдер: “По принцип не си давам сметка дали се намирам в Източна или в Западна Германия.”

Михаел Крамър: “О, аз винаги знам от коя страна на стената съм. Младите хора не държат на тези работи и мисля, че това е за добро. Не е необходимо да гледаме толкова много назад.”

Михаел Крамър се е вгледал достатъчно в миналото, за да го накара да работи повече за бъдещето. Така той не се ограничава до велосипедния маршрут за туристи от 160 километра край стената. Идеята му е да придаде нов, велосипеден смисъл на един много по-дълъг и пълен с възможности маршрут – този по линията на някогашната Желязна завеса, разделяла Източна и Западна Европа.

Дивият свят на пограничните райони се е запазил в продължение на десетилетия. А линията, която делеше Стария континент, сега може да го обедини по маршрут от Финландия до България.

Всъщност не само може, а вече го обединява. Постепенно и поетапно. По линията, известна на все повече велотуристи като Евровело 13. От Баренцово до Черно море. Своеобразният дефект на териториите с ограничен достъп от миналото се превръща в ефект. Затова наричат тези територии Зелен пояс. Той има какво да предложи – и като биоразнообразие, и като история. Велосипедните маршрути са най-добрия начин да се насладите на всичко това, убеден е Михеал Крамър.

Михаел Крамър, евродепутат, Европейска зелена партия: “Велосипедът ви дава свобода. С него сте достатъчно бързи, за да видите много неща и достатъчно бавни, за да им обърнете внимание.”

Още преди четири години, когато проектът за развитие на Евровело 13 беше одобрен, Михаел Крамър дойде в България, за да представи не само екологичните, но и икономическите му предимства.

Михаел Крамър: “По този път бързо може да се развие туризъм, защото инфраструктурата за велосипедния транспорт не е скъпа. Всичко зависи от политическата воля, най-вече на местно ниво.”

В България маршрутът преминава през Западна Стара планина, Краище, Осогово, Беласица, Славянка, Източни Родопи, Западни Родопи, Сакар и Странджа и стига до Черно море при Царево. В Сърбия Евровело 13 напредва със завидни темпове. А натътък, към Западна Европа, чакат хиляди километри – почти недокосната природа, запазени паметници от разделеното минало и гостоприемни хора, които могат да предложат подслон, храна и защо не – интересни спомени. Свободата на пътуването зависи само от това с колко време и с колко здрави крака разполага съответният велотурист.

БНТ/Милен Атанасов, Биляна Бонева

 
 

Какво ли би написал Андерсен днес?

| от |

На днешната дата Ханс Кристиан е издал първата си книга с приказки. Той е роден през 1800 и някоя година, няма значение, никой не го интересува. Живял е в Дания преди времето на фейсбук и дори преди Дания да е в Европейския съюз, това също не е интересно. Интересно е обаче какво би написал днес Андерсен. И дали въобще би станал писател.

Някои хора биха казали, че да си писател е призвание и мисия. Това са същите хора, които започват текстове за историческа личност с дата на раждане и местожителство. Днес Андерсен сигурно би броил кликове. В днешно време кой не брои кликове. Също така може би би се занимавал с реклама – копирайтър или някакъв криейтив. Както всички знаем, какво ти пише в длъжностната характеристика в договора не е от някакво ангажиращо значение. По-важно е какъв е продуктът на работата ти, всъщност най-важно. Та какво би написал? Кой би посмял да предположи? Ми ние.

Имало едно време, разбира се, една риба. Тя се казвала Малката руса. Малката руса много искала да отиде на земята и да стане човек. Върху коралите по тротоарите в морето често имало залепени обяви за бърз кредит. Обявите представлявали номер на телефон и надпис над него „Бърз кредит“. Тайно от баща си – царят на морето, тя взела такъв бърз кредит и си купила крака, защото искала да е себе си и да се развива. Краката били пластмасови, направени от пластмасата, която човеците изхвърляли в морето, макар че нямало нужда, защото човеците често изхвърляли и направо готови протези. Една вечер Малката руса се направила, че й е лошо и повръща, тайно се натокала, оваляла се в галета, сложила краката и отишла сред хората. Слязла до центъра на града, където били питейните заведения и локали. Там намерила особено примамливо място и влезнала да види тука как е. Заозъртала се и погледът й спрял на едно сепаре. Там седели храбрият напомпан войник и грозното бате. Тя отишла при тях, разбира се.

– Седай – казал й войникът, докато гасял цигарата у пластмасова чаша с вода.

– Оууу… – и седнала, няма да стои права – И сега? Какъв е планът, войниче?

Храбрият напомпан войник й начертал един план и тя се съгласила. После двамата какво да правят – заживели заедно.

Не щеш ли, а тя много не щяла, ония от морето тръгнали да си търсят парите. Семейството й се опитвало да върне каквото може, но те постоянно си измисляли някакви задължения. Накрая семейството й фалирало. Царят бил гол. Когато се научил на тази новина, войникът бързо инструктирал своите две леви ръце – грозното бате, да види да оправи нещата. Решението било фирмата да се срине и да спрат да се искат заеми от нея. Батето се обадило на малката хибридопродавачка там да уреди нещата, тя уредила нещата и нещата вече били уредени.

Междувременно, за да има хепи енд и за да укроти децибелените мъки от злощастието на другарката си, войникът реши да я заведе на хирург да я пооправят. И отишли на хирург.

– Докторе, имам трето зърно. Искам да ми го махнете.

– Дайте да видя, госпожа.

– Госпожица съм. Вижте.

– Ама, госпожице… Това зърно е грахово.

Резил за Малката руса. Както и да е, де. Докторът я разпорил като риба и махнал гарнитурата.  Накрая храбрият напомпан войник я зарязал и тръгнал с някаква Малечка Палечка. Малката руса нямало какво да прави без образование и работен стаж и се върнала се при техните в морето. Край.

Така, всякаква прилика с реални неща е абсолютно нарочна, разбира се. Използвани са най-клишираните образи от средата ни, именно защото са клиширани – а клишетата са клишета с причина.

 
 

Джони Деп и Амбър Хърд са на финалната фаза на развода си

| от chronicle.bg, по БТА |

Джони Деп и Амбър Хърд са на финалната фаза на развода си, като двамата уточняват как актьорът да изплати останалите 6,8 милиона от договорената сума.

Джони Деп се съгласи да даде на Амбър Хърд общо 7 милиона долара. Според източник на „И!Нюз“ той ще превежда неизплатените 6,8 милиона през следващите 15 месеца.

Амбър Хърд заяви, че ще дари цялата сума за благотворителност – на организации, борещи се с насилието над жените и на Детската болница в Лос Анджелис, където е работила като доброволка.

През лятото Джони Деп преведе 200 000 долара на две благотворителни организации от името на Амбър Хърд.
Актрисата подаде молба за развод през май след продължил 15 месеца брак и броени дни след това си издейства ограничителна заповед срещу Джони Деп.

 
 

Близо 900 полета на Lufthansa са отменени

| от chronicle.bg |

Близо 900 полета на Lufthansa са отменени днес заради поредната стачка на пилотите, които са недоволни от размера на възнагражденията си. Представители на наземния персонал на превозвача подготвят контрадемонстрация във Франкфурт, предаде БНР.

Аргументът им е, че с протеста си летците нанасят на компанията значителни финансови загуби, които трябва да бъдат компенсирани от всички останали служители.

 
 

Фитнес треньор качи 32 килограма с благородна цел

| от chronicle.bg, по diply.com |

За всички нас, които не сме Крис Хемсуърт и магическата му диета, да поддържаш добро ниво на фитнес е много трудно. 35-годишният фитнес инструктор от Ню Йорк Адонис Хил знае какво е усилието да сваляш килограми, защото е преминал през това два пъти.

Когато е на 27 бизнесът на Хил се срива и той изпада в депресия и качва килограми. След това обаче открива фитнеса като своя страст и сваля цели 45 килограма.  Адонис превръща фитнеса и в кариера.

Половин десетилетие след личния си успех, Хил решава да помогне на своята клиентка Алиса да свали драстично количество килограми като самият той качва 32 килограма. Идеята е треньорът да мотивира клиента си като си постави същата цел и тренира заедно с него.

В крайна сметка, след месеци усилени упражнения и няколко фалстарта, Алиса успява да свали 26 килограма. Това е достатъчно близо.