С какво Азимов шокира света през 1964

| от | |

През 1964 прочутият писател-фантаст публикува в „Ню Йорк Таймс” прогнозите си за света през 2014; той предсказва появата на телевизията 3D, подземните градове и колониите на Луната. За мнозина предсказанията му са пример за невероятна далновидност, според мен обаче те са убийствено умерени, дори лишени от оригиналност.

Идеите на Азимов сякаш са заимствани от популярния футуризъм през петдесетте и началото на шейсетте години на миналия век. Всъщност всичките му предположения ще откриете в телевизионното шоу „Семейство Джетсън”, излъчвано през 1962-63 – предаване, което и пародира бъдещето, и го приема за даденост. Далеч сме от мисълта да омаловажаваме теориите на Азимов, обаче съществуването на „Семейство Джетсън” е доказателство, че популярните представи за бъдещето еволюират също като другите идеи.

Представяме ви няколко прогнози на Азимов в контекста на други футуристични версии от петдесетте и шейсетте.

 ku-xlarge

ПОДВОДНИ ГРАДОВЕ

Азимов: С увеличаването на населението на Земята ще бъдат заселени пустините и земите на Северния и на Южния полюс. Изненадваща и донякъде окуражаваща е перспективата, че през 2014 ще бъде направена първата стъпка към заселването на континенталните шелфове. Подводните домове ще привлекат любителите на водните спортове и несъмнено ще насърчат по-задълбоченото проучване на океаните и моретата с оглед набавянето на храни и полезни изкопаеми.

Идеята за построяване на цели градове на океанското дъно е много популярна в края на петдесетте и е залегнала както в множество публикации в списания на научно-фантастична тематика, така и в прочути телевизионни предавания като „Дисниленд” (през май 1958 е излъчен легендарният епизод „Вълшебната магистрала”, в който се обяснява как благодарение на изобретяването на все по-бързи и маневрени транспортни средства градовете ще се „разпрострат” в пустините и на дъното на водните басейни.)

 ku-xlarge (1)

НАПЪЛНО АВТОМАТИЗИРАНИ КОЛИ „РОБОТИ”

Азимов: Ще се отдели специално внимание на създаването на превозни средства с „мозък на робот”, които ще позволяват маршрутът да бъде програмиран – тоест ще бъдат елиминирани бавните рефлекси на шофьора. Предполагам, че сред най-големите атракции на Световното изложение през 2104 ще бъдат роботизирани автомобилчета, маневриращи сред хилядите посетители и автоматично избягващи сблъсъка помежду си.

През 1964 идеята за автомобили без шофьори не е новост. Всъщност още на Световното изложение в Ню Йорк през 1939 в павилиона на „Дженерал Мотърс” е показан проект за автоматизирана кола. На рекламния плакат се вижда как цяло семейство се забавлява с настолна игра, вместо водачът да гледа пътя.

ku-xlarge (2)

АВТОМАТИЗИРАНИ КУХНИ

Азимов: Ще бъдат изобретени кухненски уреди, които ще приготвят „автоматизирани” ястия, ще затоплят водата и ще варят кафе, ще пекат филийки хляб, ще варят и ще пържат яйца, също бекон и т.н. Закуската ще се „поръчва” предишната вечер, за да е готова сутринта в точно определен час. Ще се изобрети метод за приготвяне на полуготови храни, които ще се съхраняват във фризери, и така домакините ще могат набързо да поднесат обяд или вечеря.

Илюстрацията е от септемврийското издание на „Сайънтифик Американ” (1955). Показана е автоматизираната кухня на бъдещето, която се управлява с натискане на бутони. Храната, извадена от фризера, се сервира на масата за секунди благодарение на чудесата на науката и технологиите, навлизащи в домовете след края на Втората световна война.

 ku-xlarge (3)

СВЕТЕЩИ СТЕНИ

През трийсетте години хората са смятали за прекалено футуристична представата за разноцветни светлини, проектирани по стените на помещенията в домовете им. Илюстрацията от юнския брой на списание „Модърн Меканикс” (1931) показва как в далечното бъдеще украсата на стените ще се състои от разноцветни светлини, насочвани по желание. По-късно тези идеи са подробно разработени и през петдесетте се превръщат в много популярно предсказание за къщите на бъдещето. Само дето хората предполагали, че ще са им необходими светещи стени, защото ще живеят в бомбоубежища без прозорци. Азимов дори го намеква, като говори за подземни домове, които „не се влияят от атмосферните условия и в които въздухът ще се пречиства, а силата на осветлението ще се регулира по желание.”

ku-xlarge (4)

РОБОТИ НА ТЕОРИЯ И НА ПРАКТИКА
Азимов: През 2014 роботите още ще са рядкост и няма да са усъвършенствани, но ще са изобретени.
На пръв поглед тази е най-изненадващата прогноза, като се има предвид, че налагането на домашните роботи се предвижда за толкова далечно бъдеще. От друга страна, когато прочетете текста, публикуван няколко абзаца по-долу, ще откриете колко невероятно оптимистични са предсказанията от началото на шейсетте по отношение на технологията:
„Всъщност една от големите атракции в павилиона на „Ай Би Ем” на Световното изложение през 2014 ще е прилужник-робот – голям, непохватен и придвижващ се бавно, но способен да разтребва, да подрежда, да почиства дома и да борави с различни домакински уреди.”

ku-xlarge (5)

ГРАДОВЕ НА ЛУНАТА

Азимов: На практика ще можете да пътувате между градовете на Луната благодарение на представените от „Дженерал Мотърс” модели на превозни средства с големи колела и с меки гуми, подходящи за пътуване по неравните терени, които може би съществуват на този спътник на Земята.
Разбира се, прогнозите на Азимов, публикувани в „Ню Йорк Таймс”, отчасти са повлияни от видяното на Световното изложение в Ню Йорк през 1964. Очевидно целта на неговата статия е да подскаже какви новости ще бъдат показани на Световните изложения в далечното бъдеще. Ето защо е съвсем естествено той да използва популярните по това време представи за бъдещето (например колонизирането на Луната) и да ги рекламира, приемайки ги за даденост. Градовете на Луната, описвани от него, са показани на миниатюрен модел (вж. снимката горе).

ku-xlarge (6)

МАГИСТРАЛИТЕ И ЛЕТЯЩИТЕ КОЛИ НА БЪДЕЩЕТО
Азимов: На Световното изложение през 1964 „Дженерал мотърс” показват „заводи за изграждане на пътища” на тропиците и натоварени магистрали, по които дълги автобуси се движат по специални централни платна. Твърде вероятно е през 2014 магистралите (поне в по-напредналите страни) вече да са „демоде” – все повече ще се набляга на транспортни средства, които имат минимален контакт с повърхността.
Азимов отново пропагандира най-безумните предсказания от шейсетте. По онова време всички са били убедени в скорошното изобретяване на летящи автомобили. Той обаче залага на транспортни средства, движещи се на въздушни възглавници. Автомобилът тип „летящо килимче”, показан по-горе, е от серията комикси на Артър Рейдбо „По-близо, отколкото си мислим”, издавани в периода 1958-1963 – златната ера на технофутуризма и благодатна почва за хора като Азимов, вдъхновени от промените в заобикалящия ги свят.

ku-xlarge (7)

ОБРАЗОВАНИЕ ОНЛАЙН

Азимов: В павилиона на „Дженерал Илектрикс” е показано училище на бъдещето, оборудвано с такива съвременни средства като видеокамери, предаващи сигнал до монитори, и програмирани записи на лекции, подпомагащи учебния процес. По този начин ще се осигури напредък на преподаването, но и ще се променят изучаваните предмети. Гимназистите ще изучават основните правила на компютърната технология и бинарна аритметика и ще се усъвършенстват в използването на компютърните езици, които ще бъдат създадени въз основа на сега съществуващите езици като фортран (от formula translation).

Азимов уверява, че в класните стаи на бъдещето ще залегнат множество следвоенни технологии, които ще осигуряват първокласното обучение на децата. На снимката горе виждаме „автоматизираната учителка”, показана на Световното изложение през 1964, чрез която посетителите надникват в класна стая на бъдещето.

В средата на миналия век са били възхвалявани дори средства за обучение, които не днешните преподаватели отхвърлят. Мнозина са смятали, че телевизията (още в зората на съществуването й) е бъдещето на обучението. През 1938, когато малцина са знаели за съществуването й, студенти от Ню Йоркския университет демонстрират в сградата на „Рейдио Корпорейшън ъф Америка” футуристична класна стая с 15 телевизионни приемника! Стига се дотам, че в началото на шейсетте предвижданата автоматизация така наплашва хората, че се налага Националната асоциация по образованието да публикува изявление, успокояващо притеснените родители: не се предвижда в близко бъдеще учители-роботи да превземат класните стаи.

АВТОМАТИЗИРАНЕ НА ВСИЧКИ ТРУДОВИ ДЕЙНОСТИ

Азимов: През 2014 ще съществуват много малко професии, които да не бъдат упражнявани по-добре от машини, отколкото от хора. Човечеството ще се превърне в раса, поддържаща машини.

Страхът, че роботите ще изместят хората при извършване на различни трудови дейности, не е от вчера. Само че в началото на шейсетте този страх нараства и се увеличава още повече по време на икономически кризи. Например когато в края на двайсетте се появяват говорещите филми, музикантите, свирещи в киносалоните, били обезпокоени, че ще останат без работа. Едва през 1930- те основан Съюз за защита на музикантите в напразен опит да се спре производството на говорещи филми. Кой олицетворява наглата намеса на технологията в музиката! Роботът, разбира се.

Страховете от роботи, изместващи работниците, възникват не само по време на икономически кризи. Списание „Парейд” дори стига дотам да твърди, че когато хората се превърнат в същества, чиято дейност се свежда само до поддържане на роботите, скуката ще ги тласне към самоубийство.

ku-xlarge (8)

СВЕТОВНИ ИЗЛОЖЕНИЯ

В крайна сметка излиза, че предсказанията на Азимов са крайно консервативни (най-малко повечето). Прогнозите му за случващото се през 21 век са доста точни. Най-забележителното обаче е, че в основата им са повечето техно-утопични идеи, възникнали по неговото време.

И все пак кое е най-забавното предсказание на Азимов? Може би че през 21 век хората още ще се интересуват от Световните изложения.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge

 
 

„Бягство от затвора“ се завръща. Скоро.

| от chronicle.bg |

Легендарният сериал „Бягство от затвора“ се завръща с нови епизоди, в които актьорите от оригиналната продукция пресичат граници в цял свят, за да спасят един от своите.

В новите девет епизода, частично заснети на терен в Мароко, Уентуърт Милър, Доминик Пърсел, Сара Уейн Келис, Амаури Ноласко, Робърт Кнепър, Рокмънд Дънбар и Пол Адълстийн отново влизат в ролите си. Завръща се и създателят на сериала Пол Т. Шойринг.

Премиерата за България на „Бягство от затвора“ е на 6 април (четвъртък) от 22:00 ч. по FOX.

бягство от затвора

Изминаха 8 години до момента, в който завладяващият сериал за измъкване от решетките „Бягство от затвора“ е готов да се завърне. Актьорският състав отново влиза в ролите си и се впуска в ново смело бягство, по-мащабно от досегашните. Предстои вълнуващо приключение, изпълнено с върховна лоялност, саможертва и култ към семейството, което ще уцели зрителите право в сърцето.

Докато се появяват доказателства, че смятаният за мъртъв Майкъл може би е жив, Линкълн и Сара (Сара Уейн Келис, „Colony“, „Живите мъртви“), която продължава да бъде съпруга на Майкъл докато той е смятан за мъртъв, се обединяват, за да планират най-голямото бягство досега.

Трима от най-известните бегълци от затвора Fox River State, Сукре (Ноласко, „Telenovela“), Тибег (Кнепър, „Heroes“) и Стотачката (Дънбар, „The Mentalist“) отново са в играта. Но с Майкъл зад решетките в печално известния затвор Огигия в Йемен, опасността е съвсем реална както в затвора, така и извън него.

„Бягство от затвора“ е номиниран за „Златен глобус“ и „Еми“. Създателят на оригиналната продукция Пол Т. Шойринг също работи и върху новите епизоди и като изпълнителен продуцент заедно с Вон Уилмот, Майкъл Хороуиц, Доун Олмстед, Нелсън МакКормик, Марти Адълстийн, Нийл Мориц и Брет Ратнър. Нелсън МакКормик е и режисьор на новите епизоди.бягство от затвора

 
 

Намерената фотография на Жан-Мари Дона пристига в България

| от chronicle.bg |

Френският колекционер, издател и автор на фотокниги с „намерена фотография“ – Жан-Мари Дона, ще бъде специален гост на третата среща на платформата за фотокниги “ПУК!”.

Той ще представи част от колекцията си, наброяваща над 20 000 фотографии, които събира в продължение на близо 30 години, като ги изнамира по архиви, антикварни магазини и битаци по време на своите пътувания. В неговите проекти, тези анонимни наглед обикновени фотографии, придобиват нов артистичен смисъл.

По време на срещата, озаглавена „Photo Vernaculaire”, Жан-Мари Дона ще разкаже повече за намерената фотография, начина си на работа и фотокнигите си, публикувани в лимитиран тираж.

В една от тях озаглавена „Teddybär”, той поглежда към историята на Германия по едновременно особен, смущаващ и закачлив начин. Тя включва над 200 снимки на жени, деца и войници от Вермахта, позиращи до хора облечени като полярни мечки. Друга негова книга „Rorschach”, представя серия от банални природни пейзажи, отразяващи се във вода, обърнати на 90 градуса. Показани по такъв начин, тези кадри, заснети от различни фотографи между 1890 г. и 1950 г., изглеждат като концептуална работа на един и същ автор. Освен тях Жан-Мари Дона ще представи останалите свои книги „Blackface”, „Predator” и „Affreux Noël”.

Жан Мари Дона е роден в Париж през 1962 г. След повече от 30 години в издателския бизнес, през 2005 г. създава „Innocences” – свое издателство за фотокниги (www.innocences.net). Част от неговата колекция с намерена фотография е показвана по време на фестивала Rencontres d’Arles през 2015 и публикувана в някои от най-престижните издания като „The Guardian”, „Der Spiegel”, „Le Monde”, „Huffington Post”, „Vice” и „Vogue”.

„ПУК!“ е платформа за представяне на фотокниги с библиотека и поп-ъп книжарница, основана от Никола Михов, Тихомир Стоянов и Росен Кузманов. Целта на платформата е да създаде среда за популяризиране и издаване на фотокниги в България, като си сътрудничи с автори, издателства и фестивали в областта на фотографските и независимите издания.

Възползвахме се от случая, за да вземем блиц интервю от Жан-Мари Дона. Все пак на хората, които вадят части от миналото и ги показват в светлината на настоящето, създавайки изкуство, трябва да се дава път и гласност.

Ето какво ни разказа той:

За непросветените: що е то „намерена фотография“?

Най-общо казано това са снимки от неизвестни автори. Могат да бъдат семейни, студийни, паспортни и като цяло снимки за спомен. Освен любителски могат да бъдат професионални, които нямат естетически качества и са извадени от оригиналния им контекст. Да речем, аз колекционирам снимки от каталози на фризьорски салони, от застрахователни компании, на частни детективи, също и снимки от полицейски радари.

Къде най-често ги откриваш?

Най-много подобни снимки се намират по битаците и антикварните магазини. Понякога участвам и в търгове, където една фотография може да стигне до хиляди евро, но подобни интересни и скъпи кадри намирам на боклука, където са си безплатни.

Има ли хора, които ти дават свои снимки, за да ги включи във фотокнигите?

Да, изпращали са ми, но по-скоро вече след като хората са видели книгата и тогава ми изпращат подобни фоторафии.

Коя е най-старата фотография от колекцията? 

Най-старата фотография е от 1885 година, снимката е на забулени жени от Египет. А най-новата е панорамна рентгенова снимка на зъбите ми.

Коя ти е любимата фотография от твоята колекция?

Те са две! Първата ми любима снимка е на 6 годишно момче във военноморска униформа от 1920г., а втората е от 1945г. на 6 годишно момиче, която държи в ръка първата снимка.

Колко снимки наброява вашата колекция и колко време ви отне да я съберете?

Започнах колекцията преди 30 години и в момента наброява над 20 000 снимки. От тогава отделям по два часа всеки ден на архива си.

Откъде може да се купят фотокнигите?

Книгите и всичко около работата ми може да бъде открито тук,  а на предстоящата среща този четвъртък във Френски институт от 19:00 часа ще представя 5 от книгите ми и ще имате възможност да ги закупите на място.

В галерията може да видите част от снимките, които колекционира Жан-Мари Дона.

 
 

Първи снимки на Алисия Викандер като Лара Крофт

| от chronicle.bg |

Животът в Tomb Raider е прашен, но под прахоляка на снимачната площадка изплува едно скандинавско видение – Алисия Викандер в ролята на Лара Крофт. 

Шведската носителка на „Оскар“ стъпва в обувките на Анджелина Джоли, за да влезе в кожата на известната героиня от видеоигрите.

Викандер описва Лара Крофт като „истински иконичен характер“, който е „модел за много млади жени“.

Във филма виждаме Лара като млада жена, умна и способна, но пилееща енергията си. Проследяваме нейното опасно пътешествие, което ще я накара да тества границите си във всеки един смисъл.

През 2001 и 2003 година в ролята на героинята беше актрисата Анджелина Джоли.

алисия викандер