Пришълец от бъдещето

| от Георги Колев |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

За разлика от Tesla Model S този автомобил със сигурност не можете да го видите по нашите пътища. Трудно ще го отриете дори и някъде в Европа. Mirai е първият сериен модел на Toyota, който се задвижва от водород, и е зряла стъпка в развитието на перспективните технологии с горивни клетки. На пътя с този уникален модел.

Ако застанете зад този автомобил и се вгледате по-внимателно, ще откриете малка локвичка. Вода. Вярно е, че всеки автомобил отделя водни пари, но в случая те са единственото, което излиза от ауспуховите тръби на Mirai. Чиста дестилирана вода, плод на реакцията в горивна клетка между зареждания в автомобила водород и кислорода от въздуха. Разработките на автомобили с горивни клетки започват още през 80-те години и неизменно присъстват в развойната дейност на всяка голяма компания, каквато е и Toyota. Всъщност за японската фирма проектната работа, свързана с горивните клетки, датира горе-долу от времето, когато стартираха проектите за хибридни автомобили, тоест от началото на 90-те години. Когато Prius беше създаден, хората започнаха да го купуват, защото е произвеждан от Toyota.

Днес хората купуват Toyota, защото произвежда хибриди. Ето че компанията представя и първия си сериен автомобил, захранван с водород, чрез който горивната клетка генерира електричество при коефициент на полезно действие от около 60 процента. Да, вярно е, че човечеството не разполага с инфраструктура за снабдяване и зареждане с водород, но с бързото развитие на технологиите за производство на електричество от вятъра, осигуряващо чести излишъци, въпросът с добиването му от вода става все по-актуален.

500 км пробег със собствено генерирано електричество

С присъщата за японците скромност и вглъбеност главният инженер на проекта Йозиказу Танака се покланя и ни обяснява всеки детайл от новата горивна клетка и резервоарите на Mirai (японската дума за „бъдеще“). Устройството на тази горивна клетка ми е отчасти познато, защото преди четири месеца, когато BMW представяше своите прототипи на базата на Серия 5 GT, те се задвижваха именно от въпросната система, предоставена от Toyota. Mirai обаче не е прототип, а сериен автомобил с доста причудливи форми, които трябва да загатнат колко напред в бъдещето е той.

Двата прототипа на BMW се зареждаха с водород под налягане от 700 бара или 350 бара при изключително ниски температури. От Toyota са избрали първия вариант, съобразявайки се с наличието на зарядни станции за водород в държави като Германия. Апропо, тестът ни се провежда именно в Германия, в покрайнините на Хамбург, един от най-екологичните градове в света, място, където се произвежда голямо количество електрическа енергия от вятърни централи и съществуват няколко зарядни станции за водород на компании като Shell. Самият процес на зареждане отнема няколко минути, в които системата, наподобяваща тази за метан или LPG, успява да сгъсти цели пет килограма водород.

Предостатъчно за пробег от над 500 км предвид високото енергийно съдържание на водорода и ефективността на горивната клетка, особено на създадената от Toyota. Можем спокойно да оставим настрани асоциации с дирижабъла „Хинденбург”, защото резервоарите имат сложна многопластова конструкция, в която основен носещ елемент е цилиндър от усилени с въглеродни влакна полимери, имащ способността да оцелее под въздействието на невероятно големи сили. По подобие на своя събрат Prius, Mirai всъщност е хибрид, защото притежава и акумулаторна батерия (с капацитет от 1,4 кВтч и напрежение от 244 волта) служеща като буфер, в който се складира енергия при спиране.

Безопасността преди всичко

Интериорът е не по-малко футуристичен от външността, а на разположение на водача има цели три дисплея в средната част на арматурното табло. Натискаме бутона за стартиране, преместваме малкия лост, удивително наподобяващ този на Prius, и потегляме. Mirai предлага всички системи на един претендиращ за принадлежност към средния клас съвременен автомобил – като започнеш с климатичната система (не открих информация за използвания начин на отопление, но предвид високата ефективност на целия задвижващ тракт е почти 100 процента вероятно това да става като при електромобилите) и стигнеш до подгряването на седалките. Освен това автомобилът е оборудван с почти всичко възможно по отношение на комуникационната свързаност и системите за асистенция като част от безопасността. Тук обаче ще се въздържим от подробности в тази област, защото е редно да отделим много повече място за същността на автомобила и това какво представлява на пътя.

Новата конструкция на горивната клетка с голяма контактна площ на елементите я прави по-ефективна, а специалните джобове за бързо отвеждане на водата позволяват нормално стартиране на системата и при температури от минус 30 градуса. Въпреки силния и влажен северен вятър в средата на октомври външната температура в Хамбург все пак е малко над нулата и не подлага системата на екстремни натоварвания. При потегляне и желание от ваша страна със 155-те конски сили на своя електромотор Mirai ускорява с устрема на електрически автомобил, но освен характерното свистене на двигателя се чува и звукът на компресора за въздух, който е плод на „саунд инженеринг“ и е неизменен атрибут на модела.

Всъщност пътуването с Mirai го разкрива като изключително зрял и приятен за шофиране автомобил. Въпреки задното окачване с торсионна греда (за да се осигури място за задния резервоар за водород), динамиката в завой е съвсем прилична благодарение на ниското разположение на задвижващата система и съответно ниския център на тежестта. Най-впечатляваща обаче е не динамиката, а изключителната хармония на задвижването – нещо, на което хората от Toyota винаги са държали много и което е особено ярко изразено в хибридните модели. Mirai потегля с лекота, сякаш има много по-ниско собствено тегло от 1850-те си килограма, набира плавно и равномерно, а след първоначалния устрем навлиза в по-спокойни води и ви подканя да се движите лежерно и без напрежение.

Да, този автомобил не търси спортни изяви. Той е уникален по своя характер и създава уникално чувство и удоволствие зад волана, което няма нищо общо със скоростта и бързото вземане на завои. Той е като странен пришълец от бъдещето, който подминава с усмивка безумните страсти за изява и външен израз в нашето ежедневие и излъчва някаква друга, далечна мъдрост.

Разход на 100 км – 0,9 кг водород

Междувременно разходът, който показа по време на тестовото шофиране, се придържаше в рамките на 0,9 кг водород на 100 км, което означава, че наистина може да измина над 500 км с един резервоар. Водачът може да управлява и степента на рекуперация с помощта на позицията Br на лостчето за управление. Според данните разходът на гориво е по-нисък в режим на градско движение – вероятно заради спецификите на горивната клетка.

У нас няма да видите подобен автомобил, но и в чужбина Mirai ще си остане рядкост. Собствениците му ще са хора, компании и институции от градове като Хамбург или Ротердам, които по особено ярък начин изразяват отношението си към технологиите, новостите и околната среда. В момента в Германия има 20 станции за зареждане с водород, а броят им трябва да достигне 50 до средата на 2016 година. За сравнение – тези за зареждане с LPG са 6800. В рамките на проекта Clean Energy Partnership (CEP) обаче ще бъдат построени още множество водородни станции. Създаден през 2010 г., CEP е консорциум от 13 партньори: Berliner Verkehrsbetriebe BVG, BMW, Daimler, Ford, GM/Opel, Hamburger Hochbahn, Linde Group, Royal Dutch Shell, Statoil, Total, Toyota, Vattenfall Europe и Volkswagen Group.

Заключение

Ако обичаш техниката, шофирането на подобно нещо е невероятен подарък.

Спомените ме отвеждат към един прототип на GM отпреди 10 години, благодарение на запознаването с който днес мога да твърдя, че технологиите в тази област са извървели изключително дълъг път. Остава си проблемът с наличието на съоръжения и инфраструктура за производство на водород. С широкото навлизане на възобновяемите източници на енергия перспективите за такива автомобили започват да стават по-оптимистични.

В актуалния ноемрийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

  • Volkswagen – Моделната гама на марката от Волфсбург. Ще превземат ли SUV и кросоувър моделите пазарния дял на комбитата? Какво да очакваме през следващите няколко години.
  • Volkswagen – Хроника на един предизвестен скандал. Звучи като ирония на съдбата, но гигантът Volkswagen влезе в една от най-големите кризи в германската индустриална история именно заради един от прочутите си дизелови двигатели.
  • Toyota Mirai – auto motor und sport България стана първата родна медия, чийто представител получи възможността да управлява високотехнологичния модел на Toyota.
  • Opel Astra – Първи изчерпателен тест на новата надежда от Рюселсхайм.
  • Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Porsche Cayenne – Едно сравнение на елитни пълноразмерни SUV модели.
  • Зимни гуми – Сравнителен тест на девет модела гуми за студения сезон с размер 225/50 R 17. Кое ще се окаже най-доброто предложение за средния клас автомобили?.
  • Jaguar XE 20d срещу BMW 320d и Mercedes C 250 d – Първо сравнение на новия XE 20d с двама от неговите основни съперници – BMW 320d и Mercedes C 250 d.
  • Техника Системи за принудително пълнене при спортните мотори. Какво на практика представляват технологиите за принудително пълнене днес? Ще разгледаме десет спортни автомобила с различни системи за предварително сгъстяване на въздуха.
  • Техника Мерки за ограничаване на емисиите при дизеловите двигатели. Всички необходими мерки и компоненти за гарантиране на чистотота.
  • Класика – Трите първи поколения Chevrolet Corvette. Те се различават до крайност – както по външен вид, така и по характер. Въпреки това притежават и много общи черти. Кое да изберем?
  • Формула 1 – Новата генерация пилоти настъпва.
  • Льо Ман Гараж 56 и на какво е способна човешката психика.

 

 
 

14 кинодейци на косъм от „голям шлем“

| от chronicle.bg |

Няма по-голямо постижение в Холивуд от това да получиш статуетка на четирите най-големи церемонии. Става въпрос за Еми, Грами, Оскар и Тони (EGOT).

С такава висота могат да се похвалят хора като Лайза Минели, Упи Голдбърг, Барбара Стрейзънд, „Магьосникът от Оз“ и други.

Ние събрахме 14 личности, които са на косъм, само на една награда разстояние от постигането на „голям шлем“ в кино индустрията.

 
 

Какво става, когато свалиш 50 килограма

| от chronicle.bg |

Да свалиш килограми не е никак лесно. Да успееш да смъкнеш 50 кг е истинско постижение. Преди да тръгнете на дългото пътешествие към красивото тяло обаче, трябва да знаете какво правите – увиснала кожа и различни здравословни проблеми са само част от рисковете, за които е добре да бъдете подготвени. Независимо дали искате да свалите 10 килограма или 100, трябва да сте наясно, че това ще промени целия ви живот.

Предлагаме ви историите на няколко жени пред „Today“. Те са свалили много килограми и разказват за нещата, които биха предпочели да знаеха, преди да започнат.

 
 

Всички обичат Дакота

| от chronicle.bg |

Хана Дакота Фанинг е едно от златните деца на Холивуд, на чието израстване е станал свидетел целият кино свят.

Дакота, която навършва 23 днес, е родена в семейството на Стивън Фанинг – бивш бейзболист и Джой Фанинг, професионална тенинстка. Майка й искала да я кръстят Хана, а баща й държал на Дакота. Така на бял свят се появява Хана Дакота, наричана от приятелите си и известна в киното като Дакота.

Фанинг става актриса на петгодишна възраст, когато се появява в телевизионна реклама на лотарията в щата Джорджия, заедно със знаменития музикант Рей Чарлс. След това е избрана за реклама на прах за пране.

Следва участие в касови фирми като „Мъж под прицел“ с Дензъл Уошингтън, „Криеница“ с Робърт де Ниро, „Война на световете“ с Том Круз, тийн вамп сагата „Здрач“ др.

Фанинг е една от най-богатите тийнейджърки и една от най-добре облечените звезди на червения килим.

Черпим ви с ултра доза сладост и красота в галерията, показваща различни моменти от кариерата й.

 
 

Range Rover Velar: тийзър преди официалната премиера

| от chronicle.bg |

През 1970г. Land Rover пуска на пазара луксозния SUV Range Rover. Почти половин век по-късно, предстои да видим четвъртия член на семейството на Range Rover – Velar, който ще бъде представен официално на 1 март 2017 г.

Елегантна опростеност, визуално редуциращ подход и новаторски технологии за потребителите са отличителните черти на новия Range Rover Velar.

Името на Velar произхожда от първите прототипи на Range Rover от 60-те години на миналия век: пионерите в сферата на луксозните SUV автомобили.

rrnewrrfamilylinedrawingteaseimage220217-resize-1024x293

Когато разработващите инженери искали да скрият истинската идентичност на 26-те модела Range Rover преди серийното производство, те избрали името Velar, произхождащо от латинското “velare”, което означава „забулвам, покривам“.

Пълната инфорация за Range Rover Velar ще бъде обявена на 1 март 2017 г.