Петото издание на HI-FI ЕXPO София започва

| от |

По традиция три дни в столицата – на два етажа в Гранд хотел София в 19 стаи, 15 компании ще покажат последния писък в дизайна и разработките на най-известните марки  хай-фи конфигурации в света!

Тази година изложителите ще представят последните модели за 2014-а стереосистеми, тонколони, CD плейъри, DAC, усилватели, предусилватели и процесори, проектори и екрани, плазмени и LCD екрани, аудио- и видеосървъри, грамофони, акустичен дизайн, домашно кино, професионално аудио-видео оборудване. Български фирми с талантливи инженери ще демонстрират своите лични патентовани разработки на ръчно правени озвучитени тела и подобрения в миналогодишните си постижения, сред тях – нови трилентови колони, уникален модел на схемно решение за подобряване качествата на възпроизвеждане на звук от различни източници и още. Интерес ще предизвикат озвучителните тела, изградени с класически компоненти от 60-те и 80-те години и невероятни ретро дизайни. За първи път ще бъде показана и оказионна техника. Ще дебютират тонколони за вграждане на окачен таван и под. И все пак 21-ви век ще доминира на изложението – с присъствието на пионери сред супермодерната модификация безжични концепции и технологии, тъчскрийнове, 4D, 360° саунд, уникални комбинации от изцяло цифрови аудиоизточници като музикaлни Hi-Fi сървъри и плейъри, с класически аналогови Hi-Fi усилватели и озвучителни тела, хибридни усилватели от Hi – End клас. Техника от достъпна до зашеметяваща цена и клас!

Фирми участници: AlexConsult, AVC, Audio Arte, Avitel, Etheraudio, Homecinema, Kirov High-End, Monitor BG, Pioneer, RT audio design, Sofia Audio Center, S.T Innovators, Top Audio Video, Dynacord, Дюкян Меломан.

Посетителите на изложението ще участват и в томбола с голяма награда.

Изложители, новости, марки и модели:

Alex Consult в стая №: 208

1

Българската компания разработва уникални решения с екипа си от инженери с богат опит. Те ще участват за първи път на изложението и ще представят модел на схемно решение за подобряване качествата на възпроизвеждане на звук от различни източници (DEC, CD, DAC и др.). Този подход им е помогнал да създадат няколко много добри продукта, които ще бъдат представени, както и няколко вида правени от тях озвучителни тела. За да предложат на посетителите нещо различно, „Алекс Консулт” ще покаже различни класически компоненти от миналото и висококачествената техника от фирмите Luxman, Nakamichi, Kenwood, Akai и др. За първи път ще участва фирма, която ще покаже и оказионна техника.

Audio Arte в стаи 303, 304, www.audioarte.bg

 2

Познатата ни вече 5 години от изложението компания отново ще изненада посетителите, този път с  легендарните колони LaScala. Първата версия на този модел е представена през далечната 1963 г. и макар че колоните имат доста суров вид, със сигурност повечето аудиофили с удоволствие биха ги разположили в стаята си. На Hi-Fi Expo 2014 „Аудио Арте” ще представи втората версия на LaScala, която е с оригинален ретро дизайн, има изключителна чувствителност, невероятно ниски честоти и солидни физически параметри (тегло 80 кг).

„Аудио Арте” ще покаже и други култови колони на Klipsch – моделът Cornwall. Той се появява на пазара няколко години преди LaScala и вече повече от половин век се радва на голяма популярност сред любителите на Hi-Fi техниката. Всеки гост в изложбените стаи на „Аудио Арте” ще има възможност да чуе любимото си парче на колоните (ако, разбира се, го носи на CD).

Audio Video Consult в стаи 202, 203, 204, www.avc.bg

avc1

Тази година „Аудио Видео Консулт” ще представи следните нови за България продукти: грамофонни дози от реномираната японска фирма Miyajima Laboratory – перфектен баланс – качество и цена. Уважаваният американски аудиожурналист казва в едно свое ревю:

„Сравнявах дозите Shelter 7000 и Shun Mook Signature и мога да кажа, че Miyajima Shilabe с лекота звучеше най-естествено и убедително. Датската фирма Alluxity – (дъщерна компания на Vitus Audio) произвежда усилватели и предусилватели с традиционното за Дания безкомпромисно качество. На пазара се позиционират в относително по-достъпна ценова категория (за разлика от продуктите на фирмата майка Vitus Audio) и се отличават с елегантен, почти „life-style“ дизайн.

В полската специализирана преса редкторът Jacek Pazio казва: „Ако не сте включили Alluxity във вашия списък за прослушване и покупки – то правите огромна грешка. Ако все пак имате Alluxity в списъка, то търсенето ви може да приключи много бързо”.

Avitel в стая 313, www.avitel-bg.com

Тази година „Авител” ще акцентира върху качествените тонколони, предназначени за вграждане в таван и стена, най вече в таван поради развитието на съвременното съраунд поле, а именно Dolby Atmos. За да се състои 360° звуково възприятие, системата се нуждае от излъчващи тонколони от тавана, вариантите са 3: 1) вграждане на такива в окачен таван;  2) монтиране на външни върху тавана (не особено благоприличен вариант); 3) използване на тонколони на пода с насочено излъчване, което се отразява от тавана и създава усещането на звук, идващ от горе Тези и още много решения ще покажат заедно с много консултации и демонстрации от „Авител”.

5

4

 

Дюкян Меломан, ет. 3  www.meloman-bg.com

Ще представят щанд, на който ценителите на истински стойностната музика ще открият издания на различни носители – компактдиск, SACD, грамофонна плоча и DVD, и може да прослушат нови заглавия от лейбълите ECM, ACT, ENJA, WORLD CIRCUIT, WRASSE и WAGRAM.

Etheraudio в стая 310, www.etheraudio.net

6

Мотото на Еtheraudio е: Да възпроизвеждаме музиката по най-коректния начин! Това е вдъхновението за съдаването на продуктите – всеки компонент е изобретен, конструиран и сглобен изключително от „Етераудио”. Широколентовият високоговорител Ether 7.1.12, конструкцията на озвучителните тела от тип Backloaded Horn, трансформираните компактдискплейъри с модифицирани ЦАП-чипове, вакуумните линейни предусилватели, кабелите (захранващи, интерконекти и колонни) от сребърни сплави, усилвателите с вакуумни прибори, филтрите за електрозахранването, шаситата на устройствата и масите за аудиотехниката с антирезонансна конструкция от магнитно възприемчиви материали. Всичко е ръчно произведено, сглобено и тествано в „Етераудио” с истинска музика – Etheraudio recommended „music friendly play list“.

Тази година ще покажат най-скъпото, уникалното и съответно най-голямото в световен мащаб Abbssolute Intuition – the Biggest Single Ended Vacuum Tube Amplifier, както и новия си продукт Centaur Intuition 27 – Real Full Range Backloaded Horn Loudspeaker.

Pioneer от Global Electronics Distribution, в стая 302, http://pioneer.bg

p

Фирмата е официален представител на Pioneer и ще покаже плейъри, домашно кино, ресийвъри, микросистеми, говорители, стереокомпоненти, iPod системи, грамофони.

Homecinema BG, в стая 309, www.homecinemabg.com

Фирмата е oфициален представител за България на марките  OPPO DIGITAL, KEF, PMC, ARCAM, INTEGRA, TVIX, HIMEDIA, VAN DEN HUL, VICOUSTIC, PROJECTIONDESIGN, WBT, URC, SCREEN LINE, SHERWOOD.

Kirov High-End, в стаи 305, 306, 307, www.kirov-high-end.bg

 

В стая 305 на 3-ти етаж ще бъде показана стереосистемата MBL – изцяло ръчно изработена в Берлин. Тонколоните в системата са създадени с иновативна концепция за разпръскване на звука в триизмерна звукова панорама, като това е най-прецизната технология на възпроизвеждане на звука и най-близка до истинското живо звучене на музикалното произведение. MBL е седeмкратен носител на най-престижната награда в света на домашното аудио – Golden Ear Award. Принципът на разпръскване на звука, наречен Omni-directional – създаване на триизмерна звукова панорама в 360-градусова проекция. В буквален превод „оmni-directional“ означава – всички/различни посоки, респективно – триизмерно възпроизвеждане/разпръскване. Този тип тонколони се различават от конвенционалното насочено разположение на говорителите, с това, че използват по-нестандартно разположение на говорителите спрямо шасито и звучат значително по-просторно и обемно. Специално за почитателите на киното в стая 306 „Киров Хай-Енд” ще демонстрира 2 системи за интерактивно домашно кино – едната изцяло изпълнена с безжични тонколони и събуфер Sonos, и една конвенционална конфигурация с тонколони на канадската компания Paradigm Electronic – фирмата печели награди за съотношение цена/качество в продължение на 23 години! Най-новият модел ултратънки тонколони Millennia LP-2, които имат дълбочина едва 4,4 см, ще можете да чуете в комбинация с високо оценения рисийвър Anthem MRX 710, както и с прожекционен екран на известната американска компания Stewart Filmscreen – производител и иноватор с над 67-годишна история, благодарение на който днес познаваме киноизживяването такова каквото е!

Също в стая 306 „Киров Хай-Енд” ще покаже най-малкия дак в света – носител на награда “Продукт на годината” за 2014 г. от сп. What Hi-Fi – USB дака DragonFly. В стая 307 ще бъдат стереосистеми с компоненти на едни от силно респектиращите фирми производители в аудиоиндустрията – McIntosh, Hansen Audio, Clearaudio, Sim Audio Moon, PassLabs, Usher Audio, Cyrus, Prima Luna, Duevel, и други.

R&T audio design, в стая 312, www.rtaudiodesign.com

Млад български екип, който произвежда висок клас системи за аудиоприложения. Продуктите се продават успешно в Германия, Русия, България. Портфолиото им включва дигитални източници като CD Transports / CAP (24bit/192kHz), усилватели – клас A / AB (с отделно захранване), пълен обхват високоговорители и много други.

Монитор БГ в стая 312, в www.trifonovaudio.wordpress.com

Миналта година г-н Бойко Трифоно обра овациите на журитo в проведения конкурс на изложението с популярната си колона  Transient Perffect. Този път ще покаже пред хайфистите новата си разработка – „Транзиент перфект” – тонколони, които запазват фазово-времевата характеристика на входния сигнал. Преодолявайки тази деструкция, звуковата картина е с преходни процеси като на живо, естествен темброви баланс и добра пространственост – сценична директива.

Sofia Audio Centre, в стаи 205 и 206, www.audio-bg.com

 На Hi-Fi Expo 2014 София Аудио Център ще представи завършени high end и hi-fi системи с отлично съотношение качество/цена, вълшебен звук и съвършен дизайн. Например: MSB UMT/Diamond DAC/Diamond Base/Femtosecond clock цифров източник за всички формати дискове и файлове, D’Agostino Momentum Super Analogue предусилвател, D’Agostino Momentum моноблокове, Magico S5 тонколони.  Ултра high end комбинация, която доставя наслада на ухото и окото, на душата и сърцето.

Ще видите и чуете единствения революционен DAC/усилвател на 21-ви век – Devialet, в няколко разновидности – модели 120, 200 и 800 моноблокове. С безжична връзка до Вашия компютър/телефон, с конкретна настройка към Вашите тонколони. Суперелегантен дизайн, огромна функционалност, всички удобства, с възможност за софтуерно развитие в бъдеще.

Новите рисивъри, мрежови плейъри, универсални такива, портативни тонколони, минисистеми на Denon ще заемат централно място в нашата експозиция заедно с последните модели тонколони на Focal – Aria, Chorus, както и тези на Monitor Audio – Silver, Bronze. И, разбира се – телевизорите на Loewe. Naim Audo ще присъства с DAC и усилватели – достъпен билет за high end.

S.T.Innovators, в стая 314, www.stinnovators.com

Компанията, специализирана в автоматизацията, електрониката и нестандартното оборудване, ще покаже пред гостите мощните лапмови усилватели ICON с гранитен дизайн, титаниева (Ti) основа, изходни трансформатори – ISO TANGO, максималната изходна мощност за всеки канал е: 100 W при 4 Ohm товар и 100 W при 8 Ohm товар.

 Top Audio Video , в стая 315 и 316, www.topavdesign.bg

Тази година за първи път в България ТОП АУДИО ВИДЕО  ще представи Dolby Atmos 3D 4K домашно кино, изградено с продуктите на MARANTZ. Също така за първи път в България ще бъдат демонстрирани озвучителни тела на световноизвестните Vandersteen Audio,  получили приза „Най-добър звук“  на тазгодишното изложение CES Las Vegas, с който те са отличени не за първи път. Друг призьор, спечелил многобройни награди за иновации от световните Hi-Fi изложения, който ще бъде показан от ТОП АУДИО ВИДЕО, са озвучителните тела на Lawrence Audio,  чиито дизайн и звучене удивително напомнят музикалния инструмент контрабас, както може да видите от прикачената снимка.

 

 

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още три отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.

 
 

Bookclub: Откъс от новата книга на Фредерик Бакман

| от chronicle.bg |

Нова книга от шведския писател Фредерик Бакман излиза на българския пазар. Бакман е познат в България с „Човек на име Уве“, „Баба праща поздрави и се извинява“ и „Брит-Мари беше тук“. Броени дни след Коледа на български излезе и новелата „Всяка сутрин пътят към дома става все по-дълъг”.

Смъртта е единственото нещо, което е сигурно в нашия живот. Въпреки това обикновено за нас е трудно, често дори изглежда невъзможно, да си представим живота след като близък човек си отиде. Загубата на роднина или приятел може да бъде непосилно тежка, особено ако той си отиде внезапно. А колко по-тежка може да бъде, ако знаем, че времето на човека  изтича и обратното броене вече е започнало? Колко воля е нужна, за да запазиш самообладание, когато виждаш как близък човек чезне пред очите ти? Колко сила изисква да сдържаш сълзите си пред този, за когото знаеш, че си отива бавно, но сигурно?

В търсене на отговорите на тези въпроси добре познатият Фредрик Бакман, който се радва на нечуван читателски интерес по целия свят, написва новелата „Всяка сутрин пътят към дома става все по-дълъг”.

vsqka_sutrin_putqt_kum_doma_cover

Предлагаме ви откъс от новелата:

В края на един живот има болница, в която някой е опънал зелена палатка насред стаята.

В нея се събужда човек. Задъхан и изплашен е, не знае къде се намира. До него седи млад мъж, който прошепва:

– Не се страхувай.

И това ако не е най-хубавата възраст, мисли си стар мъж, щом поглежда внука си. Тогава, когато едно момче е достатъчно голямо, че да разбира как работи светът, но и достатъчно младо, че да отказва да го приеме. Стъпалата на Ноа не докосват земята, когато провесва крака от ръба на пейката, но главата му достига космоса, защото още не е живял толкова дълго, че да позволи на хората да закотвят мислите му за земята. До него седи дядо му, който е нечувано, нечувано стар, разбира се. Толкова стар, че хората вече са се отказали да му натякват да се държи като възрастен. Толкова стар, че вече е твърде късно да порасне.

Тази възраст също не е толкова лоша.

Ноа примигва тежко и сънено към изгрева отвъд площада, където се намира пейката. Не иска да признае пред дядо, че не знае къде са, защото това е тяхната игра: Ноа затваря очи, а дядо го отвежда някъде, където никога не са ходили. Понякога момчето трябва здраво, здраво да стиска очи, докато с дядо сменят четири автобуса в града. Друг път пък дядо го отвежда право в гората зад къщата до езерото. Понякога излизат с лодката и често плават толкова дълго, че Ноа заспива, а когато се отдалечат достатъчно, дядо прошепва „отвори очи“ и Ноа получава карта, компас и задачата да изчисли как да се върнат обратно. Дядо винаги е сигурен, че той ще се справи, защото има две неща, в които вярва непоклатимо: математиката и Ноа.

Когато дядо бил млад, група учени измислили как да пратят трима души на Луната. Именно математиката ги отвела дотам и обратно. Цифрите винаги помагат на човек да намери обратния път.

Но това място няма координати. Не е отбелязано на картата и оттук не минават пътища.

Ноа помни, че днес дядо го помоли да затвори очи. Помни, че се измъкнаха от дядовата къща, и знае, че отидоха до езерото, защото познава всички шумове и песни на водата, независимо дали е с отворени очи, или не. Спомня си мокрите дъски под краката им, когато влязоха в лодката, но нищо повече. Не знае как двамата с дядо са се озовали тук, на пейка до кръгъл площад. Мястото е ново за него, но всичко тук му е познато. Сякаш някой е откраднал всички вещи, с които е израснал, и ги е наредил в нечий чужд дом. Малко по-нататък има бюро, точно като това в кабинета на дядо, с калкулатор и карирана хартия отгоре. Дядо свири някаква тъжна мелодия с уста. Спира за малко, за да прошепне:

– Площадът пак се е смалил през нощта.

После продължава да свири. Момчето го поглежда въпросително и дядо се изненадва, едва сега осъзнавайки, че е казал думите на глас.

– Извинявай, Ноаноа, забравих, че тук мислите се чуват.

Дядо винаги го нарича Ноаноа, защото харесва името на внука си два пъти повече от всички останали имена. Допира ръка до косата на момчето. Не я разрошва, просто отпуска пръстите си върху нея.

– Няма от какво да се страхуваш, Ноаноа.

Под пейката цъфтят зюмбюли. Милион мънички ръце се протягат над стеблата, за да прегърнат слънцето. Момчето ги разпознава – това се цветята на баба и миришат на Коледа. Други деца може би свързват празника с джинджифилови сладки и гльог, но ако някога си имал баба, която обича растения, то твоята Коледа винаги мирише на зюмбюли. Между цветята проблясват парченца стъкло и ключове, сякаш ги е носил в буркан, но се е спънал и го е изпуснал.

– Закъде са всички ключове? – пита момчето.

– Какви ключове? – пита дядо.

Погледът на стария мъж изглежда странно стъклен. Той почуква объркано слепоочията си. Момчето отваря уста, за да каже нещо, но щом го вижда, се спира. Мълчи и прави това, което дядо му го е научил да прави, когато се изгуби: оглежда околностите и търси следи и ориентири. Пейката е обградена от дървета – дядо ги обича, защото на тях не им пука какво мислят хората. Птичи силуети литват от клоните, разпръскват се по небосвода и се отпускат уверено, носени от ветровете. Дракон, зелен и сънен, прекосява площада. В един ъгъл пък спи пингвин, върху чийто корем има малки отпечатъци от длани с цвят на шоколад. До него седи пухкав бухал само с едно око. Ноа си ги спомня, едно време бяха негови. Дядо му подари дракона, когато Ноа беше още бебе, защото баба каза, че не било уместно да се дават плюшени дракони на новородени, а дядо отвърна, че не искал да има уместен внук.

По площада вървят хора, но фигурите им са размазани. Щом момчето опитва да се съсредоточи върху чертите им, те се изплъзват от погледа му като слънчеви лъчи между щори. Един от тях спира и махва на дядо. Дядо отвръща на поздрава и опитва да изглежда уверено.

– Кой е това? – пита момчето.

– Това е…  аз…  не си спомням, Ноаноа. Беше отдавна… струва ми се…

Той млъква, поколебава се, търси нещо в джобовете си.

– Днес не ми даде карта и компас, нищо, на което да разчитам. Не знам как да открия пътя към вкъщи – прошепва Ноа.

– Боя се, че тези неща няма да са ни от полза тук, Ноаноа.

– Къде сме, дядо?

Дядо заплаква, тихо и без сълзи, така че внукът му да не разбере.

– Трудно е да се обясни, Ноаноа. Много, много трудно е да се обясни.

 
 

Технологиите са чудо: само прекомпилирай ядрото и ще видиш

| от леля Ц. |

Снощи се случи нещо съвсем обикновено.

Прясно зарибена от сериала на BBC „Шерлок“, изпитах желание да си дръпна саундтрака и да си сложа една от мелодиите като рингтон на телефона. Знам, че сега е модерно телефоните на хората да звънят с противните вградени мелодии на марката и само назадничавите хора си свалят нашумели поп парчета, с които да стряскат хората в трамвая, но получих импулс и реших да го реализирам.

Колко трудно може да бъде? Преди десет години исках телефонът ми да звъни с интрото на „Сексът и градът“, влязох в Data.bg, дръпнах мелодията и десеткилограмовата Motorola, която ползвах, звънеше с този тон цялото лято на 2005г.

Тъй като обаче за десет години технологиите са напреднали значително, свалянето на мелодия за рингтон се оказа адска борба между неравностойни противници.

Първо установих, че не мога просто да дам download, а се нуждая от програма, която да ми позволи да вкарам нещо в телефона си. След това, тази програма трябва да се „pair-не“ с друга. Двете да се рестартират. За всяка една да си измисля парола. Паролата нямаше как да е „password4″, нито дори „password123″. Трябваше да съдържа една малка буква, една голяма, един символ и поне 8 знака. След като се спрях на „487skromnipingvinaotzimbabve_*“ и проклетата машина реши, че паролата е достатъчно сигурна, вярвах, че съм на крачка от изпълнение на задачата.

И наистина, оставаше само да отворя SSH терминала през криптирания VPN тунел, да прекомпилирам ядрото и да пусна цялата система да се рендира.

Въведох още една парола за „back-up-ване“, потвърдих я на три имейла и написах в Google „download sherlock soundtrack“. Мъжът ми, който разбира от компютри, е сигурен, че да напишеш в Google „download нещо си“ е сигурен начин да хванеш остър вирус на горните дихателни пътища. Аз обаче поех риска и четири часа по-късно бях готова да открия проклетата мелодия в „Ringtones“ на телефона. Докато на някой от стоте екрана, които ползвах за висшата си IT цел, не се появи изискване да въведа номер на банковата си карта.

Затова затворих лаптопа и аз, като Кари Брадшоу, се замислих:

„Улесниха ли напредналите технологии живота ни“?

или

„Защо се борим като прасета с тикви да ползваме компютрите, при положение че те трябва да ни служат?“

Умелото използване на всички джаджи (като под тази дума обединявам компютри, телевизори, миялни машини, вентилатори и изобщо всякакви уреди, които работят с ток и са сложни) е необходимо, за да може човек да си проправя път в модерния живот. Дори служителите на Център за градска мобилност се разхождат с дяволски джаджи, по които отчитат кой автомобил заслужава скоба, а всички знаем, че те не пишат дипломна работа, за да започнат да работят това. Защо обаче боравенето с технологиите трябва да изисква такива усилия?

За телевизора у дома има три дистанционни, всяко от което изисква да го познаваш персонално. Подът се чисти от прахосмукачка с изкуствен интелект, която е достатъчно умна, за да обиколи къщата и да събере боклуците, но не и достатъчно самостоятелна, за да не се залее с няколко литра вода, когато бутне ваза. Телефонът ми показва мръсните си тайни, само когато го открехна с моя пръстов отпечатък. Вентилаторът в офиса се опъва на десет човека, които по цял ден невротично натискат копчетата му, само за да стане ясно, че половината персонал загива от студ, а другата половина лее пот и се попива с кърпички.

Поклон пред всички Шерлок-умове, които мислят в посока развитие на технологиите, но все пак времето, в което пералнята не рецитираше Е.Е.Къмингс, а телефоните служеха, за да се обадиш по телефона, бяха чудесни и винаги ще ми липсват.

С трепереща ръка и носталгичен почерк,

Леля Ц.