Оправдан ли е сухият закон в космоса?

| от |

Screenshot_4

Руснаците не само че първи излетяха в космоса. Те първи и тайно пренесоха на борда на космически кораб алкохол – бутилка коняк и я изпиха в орбита без да дочакат докато учените решат трябва ли да се включат спиртни напитки в порциона на космонавтите.

Дискусии по темата „космосът и алкохолът“ са с водели и от двете страни на океана едва ли не от самото начало на космическата ера. Вече е било известно, че полетът и безтегловността предизвикват в човека слабост, вялост, загуба на апетита, имунитета и мускулната маса. Поне част от тези симптоми се е предлагало да бъдат преодоляване с алкохол, разбира се, в разумни дози. Това не е просто стимулатор, но и доставчик на енергия и микроелементи. Минусите също са ясно: ако се отпуснеш и не натиснеш където трябва, може да се провокира извънредна ситуация. Опасенията взеха връх и за космонавтите и в СССР, и в САЩ приеха сух закон.

Въпросът за неговото отменяне се постави на границата на 1960-70-те г., когато започнаха да строят орбитални станции. През 1971 г. излетя „Салют-1“, след две години – „Скайлаб“. Екипажите е трябвало да останат по-дълго да живеят на орбита, хранейки се с невкусната „космическа“ храна. Налагало се е с нещо да увеличат апетита. Отново се е заговорило за алкохол.

НАСА се е обърнала за помощ към специалисти, като поставя условие: напитката да е американска. Спрели са се на марката вино „Пол Масон“: Rare Cream Sherry . Аргумент е станало това, че подсиленото със спирт вино не се разваля. Определили са дозата: 4 унции за 4 дена на човек. И са разработили опаковка за напитката в безтегловност – пластмасов чувал с гъвкава тръбичка. Решили са да го изпробват върху хората в особен самолет, в който при пикиране се създава безтегловност. Когато виненият мирис се разнесъл в салона, където летящите пътници така и така не се чувствали по-добре, на всички им станало лошо. И самолетът за пореден път оправдал прозвището си Vomit-Comet, или «Комета, от която ти се гади», както го наричат в НАСА.

През 1972 г. бъдещият командир на единия от «Скайлабите» публично се изпуснал, че виното влиза в менюто на астронавтите. След тов върху НАСА се изсипала канара с гневни писма и медиците премахнали това вино от порциона на обитателите на «Скайлаба». Ще уточним, че това станало много преди изстрелването на станцията.

А как стоят нещата със спиртните напитки при руските космонавти? Формално е имало забрана, макар че се е нарушавал по различни начини. Коментира експертът Игор Маринин:

- Смята се, в това число и от лекарите, че малко количество качествен алкохол помага за подобряване на настроението, свалянето на стреса, добрия сън. Много космонавти вярват в това. Още през 70-те г. те са успявали да пренесат на борда алкохолни напитки. В плоско пластмасово шишенце са си сипвали коняк и са го пренасяли в джоба на скафандъра. Или са изрязвали дупка в бордовата документация и са пъхали пластмасовото шишенце. Имаше случай, при който космонавтите си направиха експеримент със спирта – изследваха поведението на течността в безтегловност в резервоари за гориво. След това според инструкцията те трябваше за излеят спирта зад борда. Не го изляха, а го използваха «директно по предназначение».

Понякога началниците отстъпваха, продължава експертът:

- На борда на станция „Мир“ имаше веднъж официално алкохол. С нея излетя французинът Жан-Лу Кретиен, на когото позволиха вземе на борда вино от Бордо. Подаръкът много допадна на вкус на останалите космонавти и вдигна настроението.

На „Мир“ са носели и отвара от женшен – тя има мощен тонизиращ ефект. Но се станало ясно, че парите от силните напитки са опасни за оборудването на станцията, казва психологът Юрий Бубеев:

- Алкохолните пари повреждат системата за регенерация на въздуха на станцията. Имаше няколко такива опасни ситуации, които можех ада предизвикат пожар. Имаш на станция „Мир“ спиртна отвара и дори с нея възникнаха проблеми.

Пожар на „Мир“ е имало през 1997 г. и изобщо не заради отвара. След като се справили с огъня, руско-американският екипаж дошъл на себе си благодарение на коняк. Онзи момент е запечатил астронавтът Джери Линенджър. Имало е и по-ранен случай. През 1980 г. към станция „Салют-6“ се приближил корабът „Союз Т-2“. При сближаването отказала навигационната система и скачването се извършило изцяло в ръчен режим. Чудовищното напрежение от маневрите екипажът свалил с коняк, взет на „Союз“ в титанов бидон. Той бил изработен под формата на голяма книга с надпис „Научни експерименти“. Преди старта на Байконур главният конструктор при вида на „книгата“ се възмутил: „Що за експерименти? Защо на мен нищо не ми е известно?“ Успокоили го, като му казали, че „така трябва“.

Накрая, за нещо по-отскоро. Когато била към края си епохата на „Шатлите“, е имало сведения, че в полет са тръгвали астронавти, които са се качвали на борда вече в нетрезво състояние. Очевидно са смятали, че е по-лесно да пренесеш алкохола „в себе си“, отколкото „със себе си“. А руските космонавти? Когато ги питат за сухия закон, те казват, че законът е в сила. И се усмихват.

Гласът на Русия.

 
 

10 реклами със звезди, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Свикнали сме да гледаме на холивудските звезди като на свръчовеци, които се подвизават само по големите екрани и червения килим, но дори някои от най-големите актьори и актриси са започнали кариерите си по не толкова бляскав начин.

Вижте някои реклами с участието на знаменитости. Преди да станат такива.

Бен Афлек в реклама на Burger King

Брад Пит рекламира Pringles

Дженифър Лорънс за MTV Super sweet 16

Обожаваме Стенли Тучи в „Дяволът носи прада“, но след като го видяхме в тази реклама на Levi`s, ни стана още по-симпатичен

Леонардо Ди Каприо пък рекламира дъвки през 80-те

А Наоми Уотс…тампони

Не сме и предполагали, че Илайджа Ууд толкова обича сирене

Кристен Стюарт пък участва в реклама на Porsche

Рекламата на Pop Tarts с Джозеф Гордън-Левит представя по друг начин това, което сме искали, гледайки го на кино – а именно да ни направи закуска

Деми Мур няма нужда от диетична кола, но я рекламира

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 

 
 

Десет сериала, които свършиха прекалено рано

| от |

Американската телевизия е известна с това, че може да разбие сърцата на феновете само с един свой замах. Като прекрати любимото им шоу, като убие най-обичания им персонаж… Примерите са безброй в дългите години правене на качествени сериали.

Много от сериалите, които стартираха в сезон 2016-2017 така и не доживяха да видят новата година и… новия си сезон. Някои биват прекратени още преди да се докоснат до малкия екран, а други дори не изкарват цял сезон.

Независимо колко нагади има един сериал, колко подписки се направят и какво говорят феновете за културното му наследство, когато една телевизия реши да дръпне шалтера на някое шоу, то вече е обречено. Малко са примерите, като „Анатомията на Грей“, Family Guy и прочие, които могат да се похвалят, че са видели живот след телевизионната си смърт.

Разбира се, върлият телевизиоман познава и злощастни примери на сериали продължили по-дълго, отколкото е редно. И успели да отегчат нещастната си аудитория до смърт.

Истината е винаги някъде по средата и е редно да знаеш кога да спреш и да се откажеш. Прекалено рано обаче никога не е добра идея. Особено, ако имаш потенциал. Ние сме събрали за вас 10 телевизионни шоута, които приключиха пътя си от малкия екран към нечий хол прекалено рано. Поне според нас. В галерията горе.

 
 

Изтекоха снимки на новия смартфон на Meizu

| от chronicle.bg |

Наскоро Meizu представи официално смартфоните Pro 6 Plus и M3X.

На 6 декември компанията ще даде пресконференция, на която вероятно ще представи още свои устройства. Слуховете твърдят, че Meizu ще покаже M5 Note, но на сцената ще се появи и друга джаджа с кодовото име Meizu Four (1206).

Днес в китайската социална мрежа се появи порция снимки на телефона.

Все още няма официална информация за спецификациите на смартфона, но според слухове, Meizu Four ще има извит 2K AMOLED Edge дисплей и Exynos 8890 чипсет.

Meizu-Four-leak_6

Източник: GSM Arena