Новата Astra отблизо: Автомобилен салон София

| от chronicle.bg |

Новият Opel Astra отбеляза световната си премиера само преди месец на международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт, а сега на Автомобилен салон София 2015 (от 17 дo 27 октомври) отбелязва отварянето на нова страница в историята на бестселъра и на българския пазар.

Щандът на Opel в 3-та зала на МИЦ ще акцентира на най-новите два модела на марката – новата Astra и новата Corsa, която, въпреки че е на пазара от началото на годината, за първи път се представя официално пред широката публика.

Създадена изцяло наново, на чист бял лист хартия, Astra се отличава с олекотена конструкция и се задвижва единствено и само от представители на последното поколение двигатели на марката. Моделът прави впечатление с многобройни нови електронни системи за безопасност и подпомагане на водача, които нямат конкуренция и дори отбелязват своята премиера в този автомобилен клас. Такава например е революционната матрична система на предните LED светлини без опасност от заслепяване IntelliLux LED®, каквато дори и премиум марките не предлагат за моделите си в този автомобилен сегмент.

По-лека, по-икономична и по-динамична – за своеобразен пример за подражание при създаването на единайсетото поколение компактен модел на марката Opel е послужила насочената към бъдещето концептуална разработка Monza, показана на автомобилното изложение IAA през 2013 година. Всеки един компонент и всеки детайл от дизайна на студията, разкриваща бъдещето на моделите на Opel, бе създаден така, че да отрази по най-добър начин идеята за постигане на максимална ефективност, а новото поколение на Astra превръща тази философия в реалност – в зависимост от версията и нивото на оборудване, новият модел е с до 200 килограма по-лек от своя предшественик, главно благодарение на изцяло новата конструктивна архитектура.

Гамата от задвижващи агрегати на новата Astra също играе голяма роля в подобреното представяне на новото поколение на пътя – под предния капак на всяка нова Astra може да се открие един от членовете на изцяло новата гама от двигатели с мощност в диапазона от 77 кВт/105 к.с. дo 110 кВт/150 к.с. Бензиновите и дизеловите агрегати с работен обем до 1.6 литра без изключение съчетават максимална икономичност с отлични динамични характеристики, мека и тиха работа. Изцяло новият двигател 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo отбелязва своята премиера в новото поколение на Astra.

Стилистиката на новото поколение на Astra излъчва усещане за чиста ефективност. Еволюционна стъпка в стилистичната философия на марката Opel, съчетаваща пластична артистичност и германска прецизност, осигурява на новата Astra по-лека и атлетична осанка. Предната част с ново оформление на решетката с двойна лайстна прелива плавно в прецизните очертания на предните матрични светлини. Най-яркият елемент в дизайна на новия модел обаче си остават „прекъснатите” задни странични колони, които създават впечатление за „плаващ” покрив.

По-компактна външност и по-просторен интериор. Пътниците на задните седалки се радват на впечатляващото допълнително пространство от 35 милиметра в сравнение с предишното поколение на модела. Оформлението на арматурното табло също е въплъщение на философията за постигане на максимална ефективност – броят на бутоните и превключвателите е сведен до минимум, а управлението на по-голямата част от функциите на инфоразвлекателната система е изведено на големия сензорен екран. Така ергономията на мястото на водача остава на отлично ниво, докато яснотата в управлението на функциите е повишена значително.

Новата Astra играе ролята на пионер и по отношение на комуникационната свързаност, комфорта и технологиите за безопасност – своя дебют в Astra отбелязват две нови версии на инфоразвлекателната система IntelliLink, които дават отлични възможности за лесна интеграция на функциите на смартфоните чрез Apple CarPlay and Android Auto. Интелигентната матрична система на светлините IntelliLux LED® в новата Astra, която осигурява автоматично максималното оползотворяване на ефективността на дългите светлини без опасност от заслепяване на останалите участници в движението, е друга абсолютна новост и ярък акцент по отношение на безопасността. Налице са и множество новаторски електронни системи за подпомагане на водача, използващи основата на последното поколение на фронталната видеокамера Opel Eye и оказващи допълнителна подкрепа на човека зад волана – по-пълна и прецизна функция за разпознаване на пътните знаци, функция за поддържане на лентата за движение, която вече предлага автоматични корекции с волана, както и система за предупреждение при опасност от сблъсък отпред с функция за самостоятелно аварийно задействане на спирачките. Новото поколение ергономични седалки от висша класа със сертификат за одобрение AGR (Инициатива за ортопедично здраве на гърба) предлага допълнителен комфорт с уникална комбинация от възможност за регулиране на страничните опори и функции за масаж, вентилация и запаметяване на индивидуалните настройки.

Изцяло новият Opel Astra е не само по-лек, по-аеродинамичен, по-активен в поведението си на пътя и по-икономичен отпреди – новият модел се отличава и с по-високо равнище на безопасността и комфорта и предлага множество свръхмодерни решения във всички области. Той е пътят към бъдещето на марката Opel.

 
 

Най-добрите корици на една легенда

| от chronicle.bg |

Тя не е просто модел, а същинска икона на тази професия. Тя е изпълзяла от провинциално градче до Лондон и е покорила най-грандиозните модни сцени в света. Тя е имала ниско самочувствие в училище.

Тя е известна и с дивия си начин на живот – алкохол, наркотици, партита. Тя получава 4 млн. долара за фотосесия с Calvin Klein. Тя влиза да се лекува от депресия в психиатрична клиника след раздялата си с Джони Деп. И все пак, продължава да обича лошите момчера, втурвайки се във връзка с Пийт Дохърти.

Тя е забъркана в един от най-шумните кокаинови скандали, които историята познава.

Тя е Кейт Мос и днес навършва 44 години.

Вижте в галерията най-добрите снимки от кариерата й.

 

 
 

Григоре, не знаеш ли български?

| от Александър Николов |

През септември миналата година Григор Димитров достигна до осминафиналите на US open. За да се поздравят с този успех, родните „патриоти“ си намериха повод да са сърдити. След мача със Соуса, Григор говорил на английски на корта и не поздравил българите по трибуните на български. 

Няколко дни след първата му титла от 2014 насам (в Бризбейн) и също толкова преди началото на Australian Open, родната ракета номер 1 даде кратко интервю за сайта на турнира, в което за пореден път казва колко е доволен да вижда български знамена и да чува родна реч от трибуните. На английски. И „гордите Българи“ отново подскочиха като ужилени.

„Запазили сме си езика под турско робство и византийско иго и за един световноизвестен спортист трябва да е гордост да говори на родния си език, защото преди всичко е Българин“, така изглежда най-безобидната критика в социалните мрежи навсякъде, където видеото е споделено.

В определени ситуации е нужно и редно да се говори на английски и това няма нищо общо с патриотизма.

Какъв език се говори в дадена ситуация не е въпрос нито на каприз, нито на лична преценка, а на традиция, писани или неписани правила и въпрос на протокол или добро възпитание.

Международният език, харесва ли ни или не, е английският. По-рядко с такъв статут се ползва френският и донякъде – испанският. Без значение колко са велики, немският, руският, китайският или българският – не са.

В ЕС официални са всички езици на общността и при официални изказвания (в ЕП например) няма проблем да се използва български, чешки или гръцки. Въпреки това тези държавни ръководители, които могат, използват английски или друг по-разпространен език. В дипломацията говоренето на езика на домакините отключва по-лесно вратите. Затова Росен Плевнелиев се разбираше толкова добре с немския президент Йоаким Гаук, а Ирина Бокова е добре приета във Франция. По същата причина Борис Джонсън говори на френски при посещението си в Париж, а Владимир Путин се обърна на немски към Бундестага. Британските дипломати във всяка една страна пък прекарват между 3 и 6 месеца преди мандата си в изучаването на местните език и традиции. До степен, че Джонатан Алън говореше по-добър български от някои родни депутати.

Всички международни организации имат ясни правила за езиците. В УЕФА и ФИФА освен на английски се говори и на френски и това няма нищо общо с бившите генерални секретари Сеп Блатер и Мишел Платини.

Ако песните на Евровизия могат да бъдат на всеки един език на страните участнички, то официалната церемония и гласуването е на английски и френски. Френският е използван от Франция, Андора, Монако, Люксембург, Белгия, Швейцария и доста често от Великобритания. Използването на френски от британската телевизия определят като приятелско намигване към съседите и спазването на традициите, тъй като дълго време това е езика, използван от Кралския двор.

В авиацията всички международни полети използват английски за комуникация. Дори когато кулата и екипажа говорят един и същ език, английският е предпочитан, а изключение се прави само за вътрешни полети.

Във футбола владеенето на местния език също е почти задължително за най-добрите футболисти и треньори. На пресконференция и португалецът Моуриньо, и французинът Венгер, и италианците Конте и Раниери, и германецът Клоп, и испанецът Гуардиола говорят на английски. Защото такива са неписаните правила на Висшата лига на Англия.

Ако се върнем на тениса, и в ATP, и във WTA се използва предимно английски – и на пресконференции, и в интервютата на корта. Изключения са само играчите, които участват на турнир в страна, използваща родния им език. Или при желание да зарадват публиката. Надал говори на испански на турнирите в Испания, но в знак на уважение към любимия му турнир – Ролан Гарос, използва френски на кортовете му, както и в Монте Карло. Но на US open, Wimbledon или Australian Open всички говорят на английски – и Джокович, и Надал, и Федерер, и Григор. Дори Нишикори не говори на японски, без това да е повод за драми в родината му.

На турнира в София Григор ще поздрави публиката на български, но всички останали ще говорят на английски. Освен ако някой не реши да зарадва родните фенове на тениса с едно „Здравейте, как сте“.

За човек, който прекарва по 10 дни годишно в България, Григор говори чудесен български. Наскоро използва Facebook профила си, за да поздрави българските си фенове на родния си език. 

А тези, които не говорят английски, могат да се сърдят само на себе си, защото онази гордост „знам само един език – български“, ми е непонятна.

Истинският патриотизъм се крие точно в това, което прави Григор. Защото и в САЩ, и в Австралия разпознават българския флаг, а китайци изписват „Khaide Grigor“ в негова подкрепа. И предпочитам да каже, че е българин на английски, така че да го разберат хилядите по трибуните. Дано още такива като него станат посланици на България. От другите – горди, че не знаят нито думичка на чужд език, ме е леко срам.

 
 

Facebook тества инструмент за изобличаване на фалшиви новини

| от chronicle.bg |

След новината, че Германия има намерения да глобява Facebook за всяка фалшива новина, която се завърти в мрежата, от компанията явно са решили да се справят с проблема и в момента тестват филтър за фалшиви новини в Германия.

Политиците в Германия се опасяват, че разпространението на фалшиви новини може да се отрази на предстоящите наесен федерални избори.

Немците планират пътя, по който да вървят фалшивите новини така: когато системата за проверка на фактите на Facebook отчете една новина като фалшива, потребителите ще бъдат изпратени на Correctiv, неправителствена новинарска организация със седалище в Берлин. Ако даден елемент се счете за неверен, той ще бъде маркиран като „оспорван“, придружен от обосновка, а сайтът ще предупреждава потребителите, преди те да го споделят в социалната мрежа.

Освен това, т.нар. спорни елементи ще се показват по-малко в новинарския поток на социалната мрежа.

Източник: Financial Times

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.