Мегаданните – нов инструмент срещу болести като ебола

| от |

Девет дни преди разпространението на ебола да бъде официално обявено за епидемия, група изследователи и специалисти по информатика в Бостън вече бяха забелязали разпространението на вируса на хеморагичната треска в Гвинея.

Ровейки се в социалните мрежи, местните информационни бюлетини и други бази данни, разработеният от компанията „ХелтМап“ (карта на здравето) алгоритъм бързо откри разпространението на вируса в Западна Африка. „Официалните агенции са по-предпазливи преди да правят съобщения, така че комуникацията с обществото понякога е незадоволителна“, отбелязва Кларк Фрейфелд, съосновател на „ХелтМап“ през 2006 г. в Бостънската детска болница. „Считаме, че нашата роля е да открием бързо този род информации, въпреки че те не винаги се потвърждават с официални съобщения“, допълва той.

Невъзможно е да знаем дали по-ранно откриване на епидемията би позволило по-добър контрол върху разпространението й, но мнозина учени считат, че прибягването до „мегаданни“ може да бъде полезно за намаляване на епидемията“. Ако това наистина е така, мегаданните, които позволяват на рекламните агенции да достигат до определена публика, биха позволили да се преборим със заразни заболявания като ебола.

„Мисля, че мегаданните имат голям потенциал да помогнат в борбата не само с ебола, а и с други евентуални епидемии“, счита Мариса Айзенберг, епидемиолог от университета в Мичиган, която използвала модели с данни, за да изследва други епидемии като тази с холерата в Хаити.

Айзенберг твърди, че е възможно да се събира достоверна информация чрез анализ на съобщенията в Туитър, данните на авиокомпаниите, обажданията на спешни телефони и други налични данни за общественото здраве. Бързото събиране на мегаданни може да позволи на здравните власти да задействат без да чакат мерки там, където е необходимо.

„Технологичният сектор прави невероятни неща, защото атакува големите проблеми от всички страни“, казва Вивек Уадхва, изследовател от Станфордския университет. Но предприемачите в областта на здравните технологии „са разочаровани, че никой не ги слуша“. Вече са готови технологични инструменти, които са в състояние да се борят с епидемията от ебола, допълва Уадхва.

„Така както авиокомпаниите могат да предскажат кои полети ще бъдат изпълнени и да определят цената им, учените могат да използват някои данни, за да определят вероятността този или онзи пътник да е носител на заболяване“, продължава той. Подобен род инициативи би имал добри шансове за успех предвид факта, че мобилните телефони се използват в цял свят и все повече хора взаимодействат в социалните мрежи като Туитър или Фейсбук, където публикуваните съобщения могат да бъдат анализирани, за да се разбере повече за разпространението на заболяване.

„ХелтМап“ анализира данни на 15 езика и преди време проследил разпространението на вируса H1N1. „Едно от затрудненията е, че ако бъде уловен първи сигнал, не знаете дали след време това ще се превърне в ситуация, засягаща много страни. Понякога има малки пристъпи, въпросът е кога това става сериозно“, отбелязва Кларк Фрейфелд.

Нигерийският министър на комуникациите и технологиите Омобола Джонсън заяви на конференция, че технологиите и социалните мрежи са били ключовият елемент за освобождаване на Нигерия от ебола. „Комбинацията от Android приложения, Фейсбук и Туитър беше от много важно значение в борбата на Нигерия с вируса ебола. С този вирус времето е много важно. Приложението за телефони позволи да се намали със 75% времето за подаване на сигнал, когато човек се разболее“, важен елемент, който направи възможно максималното овладяване на епидемията, заяви министърът. /АФП/БГНЕС

 
 

10 реклами със звезди, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Свикнали сме да гледаме на холивудските звезди като на свръчовеци, които се подвизават само по големите екрани и червения килим, но дори някои от най-големите актьори и актриси са започнали кариерите си по не толкова бляскав начин.

Вижте някои реклами с участието на знаменитости. Преди да станат такива.

Бен Афлек в реклама на Burger King

Брад Пит рекламира Pringles

Дженифър Лорънс за MTV Super sweet 16

Обожаваме Стенли Тучи в „Дяволът носи прада“, но след като го видяхме в тази реклама на Levi`s, ни стана още по-симпатичен

Леонардо Ди Каприо пък рекламира дъвки през 80-те

А Наоми Уотс…тампони

Не сме и предполагали, че Илайджа Ууд толкова обича сирене

Кристен Стюарт пък участва в реклама на Porsche

Рекламата на Pop Tarts с Джозеф Гордън-Левит представя по друг начин това, което сме искали, гледайки го на кино – а именно да ни направи закуска

Деми Мур няма нужда от диетична кола, но я рекламира

 
 

Рецепта за никулденски шаран

| от Chronicle.bg, по Webcafe.bg |

Днес празнуваме Никулден, празникът на свети Никола Мирликийски, покровител на моряците, рибарите и банкерите. По традиция на този ден се яде риба, имен ден празнуват Николай, Никола, Николина, Нина, Никол, Николинка, Кольо, Николета, Колю, Ненка, Ненко.

Свети Николай е един от светците на ранната християнска църква, живял през трети век в Патара, днешна Мала Азия. Той е почитан и от православни, и от католици. Мощите му се пазят в италианския град Бари.

През целия си живот Свети Никола помагал на страдащите, защитавал невинните, укрепвал слабите със словото на истината и вярата.

Яденето на риба на празника е свързано с Коледните пости, които забраняват ядене на месо, но разрешават рибата на празници и в някои по-леки дни от поста, както и заради връзката на свети Никола с морето и рибарите.

Според традицията се яде шаран във вид на рибник, но много хора предпочитат други риби, които да сложат на трапезата на празника.

По-случай празника ви предлагаме рецепта за приготвянето на шаран.

Необходими продукти:

1 шаран
200 гр. домати

За плънката:

2 глави лук
1 морков
1 целина
2 скилидки чесън
1/2 чаша ориз
150 грама стафиди, орехи
Девесил, розмарин, мащерка
Сол, черен пипер

Шаранът се почиства, измива и осолява.

Лукът и морковите се нарязват на ситно и се запържват до златисто, прибавя се почистеният ориз и подправките. Сместа се задушава с малко гореща вода. Шаранът се пълни с нея и се прихваща с клечки за зъби или се зашива с конец по стар тертип. Около рибата в тавата се поставят нарязаните на кубчета или смлени домати, овкусени със сол.

Поставете няколко резена лимон върху пълнения шаран и запечатайте с фолио. Пече се 2 часа във фурна на температура от 180 градуса.

Приятен апетит.

 
 

Дарете близките си за Коледа с орангутан

| от chronicle.bg, по theorangutanproject.eu |

Често подаръците за Коледа са силно ненужни. Сега обаче това може рязко да се промени. Орангутаните няма да събират прах по рафтовете в секцията.

Интернет сайт предлага да осиновите орангутанче вместо да купувате на близките си подарък за Коледа. Това става с дарение, а след като то е направено, можете да пратите по имейл сертификата до „жертвата“ на подаръка ви или да го изпратите до себе си, да го принтиранет и да го подарите лично.

Даренията са в размер на 20 и 35 евро. За 20 евро вие ще уредите на животинката един месец свежа и питателна храна от плодове и зеленчуци. За 35 евро осигурявате същото плюс пъзел, който орангутанчето трябва да реши, за да получи храната. Пъзелите развиват мозъка на животните и правят ежедневието им в приюта по-приятно.

 
 

Photoshop битката за Тейлър Суифт

| от chronicle.bg |

Певицата Тейлър Суифт стана повод за ожесточено състезание на фотошоп майстори от целия свят.

Тя беше заснета наведена, с разперени ръце. Това беше достатъчно, за да започне поредицата от фотошоп изпълнения, които я пренасят на различни места в различен контекст – яхнала ракета със знамето на САЩ в ръце например.

Затова обичаме интернет!

Вижте в галерията най-добрите попадения.