Made in Japan

| от Йорн Томас |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Ако в света има нация, която да е наистина влюбена в новите технологии, то това без съмнение са японците. Традиции, иновации, роботика – трудно можем да си представим нещо много по-шарено и екзотично от Tokyo Motor Show.

Всъщност днес Tokyo Motor Show може би вече не изглежда чак толкова шокиращо, колкото преди. Преди десетина години всеки европейски посетител оставаше направо втрещен от безбройните ярки екрани, стотиците роботи и всевъзможните джаджи – посещението на това изложение тогава се равняваше на близка среща с научната фантастика. Никъде човек не можеше да види повече причудливи студии, никъде другаде развитието на роботиката не беше достигнала до такива измерения. Макар кризата от последните години да е оставила следа върху този автомобилен подиум, японците си остават един технократски народ с развинтена фантазия. Достатъчно е да им покажете акумулаторна батерия или електрически кабел и те вече имат нещо предвид. Това се отнася дори и за съвсем нормалните автомобили. Каквото и да означава всъщност понятието „съвсем нормален автомобил” в Империята на изгряващото слънце…

Да вземем например двуместната Ex-Machina Concept. Това е истински трансформър, който се смалява до размерите на миниатюрно място за паркиране. Е, неприятната подробност е, че водъчът първо трябва да напусне возилото. Може и да ви изглежда комично, но идеята има своите предимства в страна, където всеки квадратен сантиметър площ е ценен. Защото съществува един вечен проблем за японците, то това е вечният недостиг на жизнено пространство. Това важи както за Токио, така и за останалите части от страната. Япония е доста голяма страна, но значителна част от територията й е заета от стръмни планини, така че на голям процент от населението му се налага да търси начин да живее пълноценно на силно ограничените като площ долинни местности.

Малки и маневрени

Всичко това звучи като чудесна среда за разпространение на продукти като Ninebot. Всъщност той идва от Китай и поразително напомня за Segway. Но все пак нека не забравяме, че в Азия копирането се смята за вид комплимент. Особено забавен е вариантът без ръкохватки, който се управлява единствено с баланс на тялото (разрешено е за хора с тегло до 100 кг). Ако успеете да се задържите изправени на това малко чудо на техниката, то може да измине до 20 километра със скорост 10 км/ч. За варианта с едно колело дискретно ще запазим мълчание – само ще споменем, че следващият път се надяваме да се справим по-елегантно с управлението му. Едно е сигурно – тези изобретения не са за непохватни хора, които се страхуват да се потрошат след някой зрелищен пирует.

Затова нека по-добре се прехвърлим в Honda Uni-Cub. Видът на това странно возило напомня нещо средно между подвижен тостер и миниатюрна тоалетна. Изглежда странно, но с малко тренировки и с помощта единствено на баланс на теглото на тялото си човек може да се движи както напред, така и назад, а също и да се върти около оста си.

Бъбриви роботи

Daihatsu Noriori също обещава да улесни живота на своите притежатели. Видът му наподобява едновременно на кабинка на лифт и конструктор Lego. Огромните плъзгащи се врати и снижаващата се каросерия максимално улесняват качването. Японците традиционно се стремят към балансиран, сигурен живот. Там, където посетителите не биват приветливо посрещани от хора, тази функция бива прехвърлена на роботи. Които обаче за съжаление владеят единствено японски и поради тази причина комуникацията ни с Kirobo Mini на Toyota си остана едностранна. Но истината е, че ако да се създаде копие на човек беше малко по-постижимо, японците вероятно вече щяха да са го направили. Само че до създаването на пълноценен изкуствен интелект остава да се извърви още дълъг път. За наша радост…

Симулаторът на Pioneer има друга задача – да представя синергията между различни системи, които правят шофирането по-приятно. Студията е в състояние да снема данни за жизнените показатели на водача и да му помага да релаксира с помощта на подходящи аромати. Системата контактува директно с пешеходците с помощта на WiFi Direct и предупреждава водача в случай на опасност чрез индикации на лазерния Head-up дисплей и с помощта на особено чистия стереозвук на озвучителната уредба.

Nissan се доближават още повече до автономното шофиране с една студия на базата на Leaf, която обикаля сама около Tokyo Bay. С помощта на лазери, радари и стереокамера се осигурява 360-градусов обзор на пространството около автомобила, благодарение на което електрическият Nissan се придвижда напълно самостоятелно сред трафика, като се ускорява, спира и престроява сам – и дори вежливо подава мигач преди всяка маневра.

Автономно шофиране

През 2016 година се очакват изпитания за автономно шофиране в задръстване, през 2018 – по магистрала и по многолентови пътища, а през 2020 се очаква системата да бъде серийно вграждана и да осигурява автономно движение в градски условия. Прототипът се справя доста гладко със задачата си, както показа първото ни пробно пътуване на пасажерските места. Засега обаче инженерът на Nissan за всеки случай през цялото време държи ръцете си на волана. Същата технология за автономно шофиране е използвана и при Nissan IDS Concept с карбонова каросерия, оптимизирана аеродинамика и кокпит, който се променя в зависимост от стила на шофиране. IDS следи стила на шофиране на водача, за да може в автономен режим максимално да се доближава до неговите привички зад волана по отношение на ускорението, спирането и завиването. Иначе казано – изкуствен интелект, който трябва да пренесе връзката между човек и машина на качествено ново равнище. В изпитателния център Atsugi от Nissan по-късно ни демонстрираха, че освен с автомобилите си, могат да се похвалят и с още доста неща. Например с иновативни акумулаторни батерии и технологии за зареждане с електричество, които намират приложение както в автомобилостроенето, така и в домакинствата на японците. Mitsubishi и Honda също работят по подобни комбинирани системи. Последните дори вече разработват преносими акумулаторни батерии, които могат да се използват от електрическия скутер E-Cub, от малки автомобили, или вкъщи. Фактът, че с помощта на електричеството автомобилите могат да бъдат и наистина спортни, се демонстрира от Honda CRZ-E, който се цели в модели от ранга на Tesla.

Няма как да подминем и Toyota Kikai. Това сребристо возило с умопомрачителен дизайн е дълго 3,40 метра и демонстрира нагледно колко красива може да бъде изложената на показ механика. Радващо изключение в света на лишените от всякаква механика смартфони.

Анимация за младежта

Nissans Concept Teatro for Dayz със сигурност ще очарова младата публика. Задвижването е електрическо, а интериорът се състои основно от огромни прожекторни повърхности и сензорни екрани. В зависимост от предпочитанията ви, по седалките може да „расте” трева. Или пък да виждате мека кожа върху тях. Всичко е напълно виртуално, разбира се. Ако пък искате да прегледате новините или да се позабавлявате, този таблет на колела може да ви предложи практически всичко.

Очевидно стремежът към максимална свързаност и интерактивност няма да спре дотук. Така че вероятно и след още десет години отново ще ни бъде любопитно какво ще ни предложи Tokyo Motor Show.

В актуалния декемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

BMW X1, Mercedes GLA, Range Rover Evoque – Частично обновеният Evoque и напълно новото Х1 се изправят срещу GLA с неговата значително по-ниска каросерия. Нека видим какви изненади ще ни поднесе това сравнение на компактни SUV модели с двойно предаване и мощни дизелови двигатели.

Сравнение на компактни SUV модели – Новата Honda HR-V се изправя срещу Fiat 500X, Mazda CX-3, Opel Mokka и Renault Kadjar. Кой ще излезе като победител от това оспорвано сравнение?

Mercedes 300 SL – След като сме изпитали за последен път 300 SL в бр. 21 от 1955 г., отново е дошло време за един самостоятелен тест, смятаха хората от Mercedes. Да, разбира се, с най-голямо удоволствие!

Първи километри с новия представителен седан на Renault – Talisman.

BMW Серия 7 срещу Audi A8 и Mercedes S-класа – Новото издание на флагмана на BMW е амбицирано да се изкачи на върха на най-престижния клас в серийното автомобилостроене. Време е за първото сравнение с участието на версията 750i xDrive.

Как да шофираме наистина безопасно? – На събитие, организирано от Dacia България в румънския тестов център Academia Titi Aur, инструкторите от Safety Driving Academy показаха на представители на специализираните медии основни техники за това как човек да се справи с рисковите ситуации на пътя.

Зад волана на обновения VW Caddy и новия VW T6.

Infiniti Q30 – Зад волана на най-малкия модел на японския производител на премиум автомобили.

Ford Mustang 5.0 и Indian Chief Vintage – Появата на пъстроцветните есенни листа по асфалта е ясен знак за края на истинското лято. Идва време за циганското лято и за последните излети с развети от вятъра коси. В главните роли този път са Ford Mustang 5.0 Convertible и Indian Chief Vintage.

Volvo атакува Audi – Оптимизирана стратегия с ограничен брой технологични платформи, изчистен дизайн и електрификация на задвижването. Следвайки примера на Audi, във Volvo си поставят амбициозната цел за близо двойно увеличение на обема на продажбите до 2020 година. Възможно ли е това?

Tokyo Motor Show 2015 – Репортаж от едно от най-екзотичните автомобилни изложения на планетата.

 
 

Арън Тейлър-Джонсън в очакване на „Оскар“

| от |

Тази година младият Арън Тейлър-Джонсън ще навърши 27 години. Малко преди това той вече има купчина добри роли зад гърба си, един напълно заслужен „Златен глобус“ и огромна вероятност да сложи „Оскар“ пред камината вкъщи.

Който не е гледал Арън поне в един филм е изпуснал онзи различен елемент в част от комерсиалното кино, който му придава вкус като готина подправка. Хубаво, че е Том Форд, за да може светът да научи за младия британец. Но ще стигнем и до там.

Арън Тейлър-Джонсън се ражда в Бъкингамшир на 13 юни 1990 година. „Зодия Близнаци, любим цвят синьо, обичам дълги разходки по плажа и залезите“, както казва персонажът му Рей Маркъс в „Хищници в мрака“. Кариерата на британеца започва с театралните постановки „Макбет“ и „Всички мои синове“, след което се мести на малкия екран. Пробивът си в британското кино прави във филма Tom & Thomas, а година по-късно дебютира и в американското – филмът е „Шанхайски рицари“.

Кариерата на Тейлър-Джонсън не започва с аплом, нито търпи бърз и скорострелен подем, макар самият той да има красиво лице, добра осанка и безкрайно голям талант, който само чака да бъде разгърнат.

Пренасяйки се в Америка и делейки почти поравно пространството между меката на киното и добрата стара Великобритания, Арън поема малки роли в различни филми – играе младата версия на персонажа на Едуард Нортън в „Илюзионистът“, част от екипа е на The Thief Lord и Dead Cool. Това се случва в началото на новото хилядолетие, когато, колкото и да не ви се вярва сега, Тейлър-Джонсън е само на някакви си 12-13 години.

През 2009-а, когато е само на 19 години Арън е избран да изиграе Ленън във филма  „Младият Джон Ленън“. Там се запознава и с жена си – режисьорът Сам Тейлър-Джонсън. Двамата имат 23 години разлика, но това не им пречи да започнат връзка веднага, от която, още докато са сгодени, се ражда първото им дете. Арън Тейлър-Джонсън е актьор, бъдеща звезда и татко само на 20 години.

Някъде там се появяват филмите Chatroom, „Албърт Нобс“ и разбира се, „Диваци“ на Оливър Стоун, където Арън играе една от главните роли. Може и да сте го загубили леко от поглед покрай Блейк Лайвли, Тейлър Кич и похотливия нюх, който „Диваци“ носи, но когато го гледате отново ще забележите, че той е по-добрата половина на наситената със секс и насилие тройка във филма.

Точно две години преди да бъде насилствено секси наркодилър в „Диваци“ Тейлър-Джонсън облича нърд костюма на супергерой wanna be, за да изиграе най-известната роля в кариерата си до момента – тази на Дейв Лизевски в истеричната черна комедия от комиксовия жанр „Шут в г*за“.

Kick-ass и Hit-Girl са game changer персонажите за него и младата му колежка Клои Грейс-Морец. Супергеройската комедия, която извърта познатия жанр, окъпва го с истерия, пародия, псувни и цветове е толкова различна и забележима, че не е редно нито един киноман да го е пропуснал. Тейлър-Джонсън снима втора част малко след „Диваци“ и се бетонира сред онези млади актьори, които трябва да бъдат следени, защото предстоят да придадат на киното различност, от която то спешно се нуждае.

След една роля в „Ана Каренина“ и два големи боксофис франчайза – „Годзила“ и „Отмъстителите“, Арън успява да попадне на персонажа, който да го изкара на светло и да го намести удобно сред най-добрите за годината. И за 2016-а той е именно такъв. Едно от най-добрите изпълнения на голям екран.

„Хищници в мрака“ се появява като шут сред кичозното кино на 2016-а пълно с продължения и римейкове. А Арън Тейлър-Джонсън е неговият гнусен юмрук, който дебне в тъмното, за да те удари в лицето. Силно и болезнено.

Персонажът му Рей Маркъс е сред най-плашещите хора в киното за изминалата година и ние, заедно с наградния сезон, сваляме шапки на това. Арън Тейлър-Джонсън краде шоуто, плаши майките и малките деца и е злият дух в бутилката, който Том Форд умело е наместил в центъра на черната си драма. Той страшен, свиреп и мръсен – от тесните си дънки през дългите си нокти до мазната си коса. Тейлър-Джонсън е истерия в мръсна тениска, която ще мразите до смърт, когато излезете от киносалона. И заслужава награда за това. И най-вероятно ще я получи. Някак е логично.

А е на 27 години, още ненавършени. И докато чакаме Оскара да кацне в ръцете му, ви показваме най-добрите му роли, които може и да сте пропуснали.  В галерията горе.

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност:

 
 

Новото летище на Берлин няма да заработи и през 2017

| от CHR Aero с БТА |

Дългоочакваното откриване на новото летище на Берлин няма да стане факт и през 2017 г., потвърди ръководителят му Карстен Мюленфелд, цитиран от ДПА.

Въпреки отдавна обявеното откриване все още има затруднения пред пускането в експлоатация на новото международно летище на германската столица. Първоначалните планове бе то да заработи през 2011 г.

Откриването през тази година бе поставено под въпрос по-рано тази седмица, след като възникнаха проблеми с вратите на летището.

Летище „Берлин-Бранденбург“ се строи в Шьонефелд, извън града, на мястото на старото берлинско летище с ограничен капацитет. Новият аеропорт трябва да замени летище „Тегел“, което е близо до центъра на столицата и няма възможност за разширение.

 
 

10-те най-богати, здрави, щастливи и модерни държави

| от chronicle.bg |

Или къде да отидем, когато (ако) Тръмп и Великобритания заключат вратите.

Лондонският институт Legatum пусна десетия си годишен „Индекс на благополучието“ – глобално изследване, което прави класация на най-просперитетните държави в света. То изследва 104 елемента – от стандартните БВП и процент безработица до по-интересни като колко са защитените интернет сървърa в държавата и колко отпочинали се чувстват хората ежедневно.

Тези елементи след това се разделят в 9 графи: качество на икономиката, бизнес среда, политика, образование, здраве, безопасност, лична свобода, социален капитал и околна среда.

Норвегия беше начело на класацията 7 години поред. През 2016 година обаче имаме нов лидер.