Made in Japan

| от Йорн Томас |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Ако в света има нация, която да е наистина влюбена в новите технологии, то това без съмнение са японците. Традиции, иновации, роботика – трудно можем да си представим нещо много по-шарено и екзотично от Tokyo Motor Show.

Всъщност днес Tokyo Motor Show може би вече не изглежда чак толкова шокиращо, колкото преди. Преди десетина години всеки европейски посетител оставаше направо втрещен от безбройните ярки екрани, стотиците роботи и всевъзможните джаджи – посещението на това изложение тогава се равняваше на близка среща с научната фантастика. Никъде човек не можеше да види повече причудливи студии, никъде другаде развитието на роботиката не беше достигнала до такива измерения. Макар кризата от последните години да е оставила следа върху този автомобилен подиум, японците си остават един технократски народ с развинтена фантазия. Достатъчно е да им покажете акумулаторна батерия или електрически кабел и те вече имат нещо предвид. Това се отнася дори и за съвсем нормалните автомобили. Каквото и да означава всъщност понятието „съвсем нормален автомобил” в Империята на изгряващото слънце…

Да вземем например двуместната Ex-Machina Concept. Това е истински трансформър, който се смалява до размерите на миниатюрно място за паркиране. Е, неприятната подробност е, че водъчът първо трябва да напусне возилото. Може и да ви изглежда комично, но идеята има своите предимства в страна, където всеки квадратен сантиметър площ е ценен. Защото съществува един вечен проблем за японците, то това е вечният недостиг на жизнено пространство. Това важи както за Токио, така и за останалите части от страната. Япония е доста голяма страна, но значителна част от територията й е заета от стръмни планини, така че на голям процент от населението му се налага да търси начин да живее пълноценно на силно ограничените като площ долинни местности.

Малки и маневрени

Всичко това звучи като чудесна среда за разпространение на продукти като Ninebot. Всъщност той идва от Китай и поразително напомня за Segway. Но все пак нека не забравяме, че в Азия копирането се смята за вид комплимент. Особено забавен е вариантът без ръкохватки, който се управлява единствено с баланс на тялото (разрешено е за хора с тегло до 100 кг). Ако успеете да се задържите изправени на това малко чудо на техниката, то може да измине до 20 километра със скорост 10 км/ч. За варианта с едно колело дискретно ще запазим мълчание – само ще споменем, че следващият път се надяваме да се справим по-елегантно с управлението му. Едно е сигурно – тези изобретения не са за непохватни хора, които се страхуват да се потрошат след някой зрелищен пирует.

Затова нека по-добре се прехвърлим в Honda Uni-Cub. Видът на това странно возило напомня нещо средно между подвижен тостер и миниатюрна тоалетна. Изглежда странно, но с малко тренировки и с помощта единствено на баланс на теглото на тялото си човек може да се движи както напред, така и назад, а също и да се върти около оста си.

Бъбриви роботи

Daihatsu Noriori също обещава да улесни живота на своите притежатели. Видът му наподобява едновременно на кабинка на лифт и конструктор Lego. Огромните плъзгащи се врати и снижаващата се каросерия максимално улесняват качването. Японците традиционно се стремят към балансиран, сигурен живот. Там, където посетителите не биват приветливо посрещани от хора, тази функция бива прехвърлена на роботи. Които обаче за съжаление владеят единствено японски и поради тази причина комуникацията ни с Kirobo Mini на Toyota си остана едностранна. Но истината е, че ако да се създаде копие на човек беше малко по-постижимо, японците вероятно вече щяха да са го направили. Само че до създаването на пълноценен изкуствен интелект остава да се извърви още дълъг път. За наша радост…

Симулаторът на Pioneer има друга задача – да представя синергията между различни системи, които правят шофирането по-приятно. Студията е в състояние да снема данни за жизнените показатели на водача и да му помага да релаксира с помощта на подходящи аромати. Системата контактува директно с пешеходците с помощта на WiFi Direct и предупреждава водача в случай на опасност чрез индикации на лазерния Head-up дисплей и с помощта на особено чистия стереозвук на озвучителната уредба.

Nissan се доближават още повече до автономното шофиране с една студия на базата на Leaf, която обикаля сама около Tokyo Bay. С помощта на лазери, радари и стереокамера се осигурява 360-градусов обзор на пространството около автомобила, благодарение на което електрическият Nissan се придвижда напълно самостоятелно сред трафика, като се ускорява, спира и престроява сам – и дори вежливо подава мигач преди всяка маневра.

Автономно шофиране

През 2016 година се очакват изпитания за автономно шофиране в задръстване, през 2018 – по магистрала и по многолентови пътища, а през 2020 се очаква системата да бъде серийно вграждана и да осигурява автономно движение в градски условия. Прототипът се справя доста гладко със задачата си, както показа първото ни пробно пътуване на пасажерските места. Засега обаче инженерът на Nissan за всеки случай през цялото време държи ръцете си на волана. Същата технология за автономно шофиране е използвана и при Nissan IDS Concept с карбонова каросерия, оптимизирана аеродинамика и кокпит, който се променя в зависимост от стила на шофиране. IDS следи стила на шофиране на водача, за да може в автономен режим максимално да се доближава до неговите привички зад волана по отношение на ускорението, спирането и завиването. Иначе казано – изкуствен интелект, който трябва да пренесе връзката между човек и машина на качествено ново равнище. В изпитателния център Atsugi от Nissan по-късно ни демонстрираха, че освен с автомобилите си, могат да се похвалят и с още доста неща. Например с иновативни акумулаторни батерии и технологии за зареждане с електричество, които намират приложение както в автомобилостроенето, така и в домакинствата на японците. Mitsubishi и Honda също работят по подобни комбинирани системи. Последните дори вече разработват преносими акумулаторни батерии, които могат да се използват от електрическия скутер E-Cub, от малки автомобили, или вкъщи. Фактът, че с помощта на електричеството автомобилите могат да бъдат и наистина спортни, се демонстрира от Honda CRZ-E, който се цели в модели от ранга на Tesla.

Няма как да подминем и Toyota Kikai. Това сребристо возило с умопомрачителен дизайн е дълго 3,40 метра и демонстрира нагледно колко красива може да бъде изложената на показ механика. Радващо изключение в света на лишените от всякаква механика смартфони.

Анимация за младежта

Nissans Concept Teatro for Dayz със сигурност ще очарова младата публика. Задвижването е електрическо, а интериорът се състои основно от огромни прожекторни повърхности и сензорни екрани. В зависимост от предпочитанията ви, по седалките може да „расте” трева. Или пък да виждате мека кожа върху тях. Всичко е напълно виртуално, разбира се. Ако пък искате да прегледате новините или да се позабавлявате, този таблет на колела може да ви предложи практически всичко.

Очевидно стремежът към максимална свързаност и интерактивност няма да спре дотук. Така че вероятно и след още десет години отново ще ни бъде любопитно какво ще ни предложи Tokyo Motor Show.

В актуалния декемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

BMW X1, Mercedes GLA, Range Rover Evoque – Частично обновеният Evoque и напълно новото Х1 се изправят срещу GLA с неговата значително по-ниска каросерия. Нека видим какви изненади ще ни поднесе това сравнение на компактни SUV модели с двойно предаване и мощни дизелови двигатели.

Сравнение на компактни SUV модели – Новата Honda HR-V се изправя срещу Fiat 500X, Mazda CX-3, Opel Mokka и Renault Kadjar. Кой ще излезе като победител от това оспорвано сравнение?

Mercedes 300 SL – След като сме изпитали за последен път 300 SL в бр. 21 от 1955 г., отново е дошло време за един самостоятелен тест, смятаха хората от Mercedes. Да, разбира се, с най-голямо удоволствие!

Първи километри с новия представителен седан на Renault – Talisman.

BMW Серия 7 срещу Audi A8 и Mercedes S-класа – Новото издание на флагмана на BMW е амбицирано да се изкачи на върха на най-престижния клас в серийното автомобилостроене. Време е за първото сравнение с участието на версията 750i xDrive.

Как да шофираме наистина безопасно? – На събитие, организирано от Dacia България в румънския тестов център Academia Titi Aur, инструкторите от Safety Driving Academy показаха на представители на специализираните медии основни техники за това как човек да се справи с рисковите ситуации на пътя.

Зад волана на обновения VW Caddy и новия VW T6.

Infiniti Q30 – Зад волана на най-малкия модел на японския производител на премиум автомобили.

Ford Mustang 5.0 и Indian Chief Vintage – Появата на пъстроцветните есенни листа по асфалта е ясен знак за края на истинското лято. Идва време за циганското лято и за последните излети с развети от вятъра коси. В главните роли този път са Ford Mustang 5.0 Convertible и Indian Chief Vintage.

Volvo атакува Audi – Оптимизирана стратегия с ограничен брой технологични платформи, изчистен дизайн и електрификация на задвижването. Следвайки примера на Audi, във Volvo си поставят амбициозната цел за близо двойно увеличение на обема на продажбите до 2020 година. Възможно ли е това?

Tokyo Motor Show 2015 – Репортаж от едно от най-екзотичните автомобилни изложения на планетата.

 
 

Емили Ратайковски беше похитена от хакери

| от chronicle.bg |

Твърди се, че моделът Емили Ратайковски е похитена от хакер отново и нейни голи снимки са предложени за продажба, съобщава БТА, цитирайки в. „Дейли мирър“.

Бившата победителка в шоуто „Биг Брадър“ Хелън Удс твърди, че са й изпратени над 200 снимки на модела в Туитър и е помолена да ги публикува в онлайн рубриката си в „Дейли стар“.

„Оказа се, че в съобщението имаше линк към фотосите на Емили Ратайковски в iCloud (Айклауд). Този клоун ми предложи да ги покажа в моята рубрика“, каза Хелън Удс.

За първи път Емили каза, че е станала жертва на хакерска атака през 2015 г. Тя защити хората, които са видели снимките в интернет и обвини онези, „които са ги откраднали“.

„Мисля, че веднъж излезли, те са достъпни и не съм сигурна, че е задължително всеки, който ги търси в Гугъл, да бъде определен като престъпник. Хората, които са откраднали снимките, са престъпниците“, каза тя.

 
 

Началото на „La La Land“ през iPhone-a на Деймиън Шазел

| от chronicle.bg |

„La La Land“ обира награди като стой и гледай, а в събота предстоят и Оскарите.

Филмът, естествено, получи и известно количество критики. Лайтмотивът в тях е, че Райън Гослинг и Ема Стоун не танцуват и пеят като истински актьори в мюзикъл. Разбира се, възможно е играта на Гослинг и Стоун нарочно да е такава. Със сигурност обаче режисьорът Деймиън Шазел не е подценил мюзикъл мотивите във филма си.

Появи се видео от репетициите на началната сцена на филма, което Шазел заснема със своя iPhone. То показва усърдната репетиционна работа по парчето на магистралата в Лос Анджелис. На пресъздадена снимачна площадка актьорите изиграват сцената, а ние можем я да видим редом с оригинала.

 

 
 

Анджелина Джоли: Брад Пит винаги ще бъде част от семейството

| от chronicle.bg |

Актрисата Анджелина Джоли каза, че Брад Пит винаги ще бъде част от семейството, въпреки развода им, пише в. „Дейли мирър“.

Двамата подписаха документите по развода си миналата година и въпреки решението им да продължат пътя си поотделно, Анджелина Джоли се надява, че това ще ги направи „по-сплотен“ екип.

„Не искам да коментирам много по въпроса, освен че бяха много трудни времена. Ние сме семейство, каквото ще бъдем винаги. Ще преминем през това и се надявам, че ще сме по-сплотено семейство“, каза тя.

„Много, много хора се намират в това положение. Цялото ми семейство, всички преминахме през труден период. Фокусът ми е върху децата ми, нашите деца…“, добави актрисата.

Двамата с актьора Брад Пит започнаха връзката си през 2005 г. и се разделиха през септември 2016 г.
В момента Анджелина е в Камбоджа за премиерата на филма „Първо убиха баща ми“ („First They Killed My Father“), заедно с шестте си деца – Мадокс на 15 г., Шайло на 10 г., Пакс на 13 г., Захара на 12 г. и близнаците Вивиен и Нокс на 8 г.

„Филмът не се съсредоточава върху ужасите на миналото, а върху издръжливостта, добротата и таланта на камбоджанците. Най-вече, филмът е начинът ми да изразя благодарността си към Камбоджа. Без Камбоджа, може би никога нямаше да стана майка. Част от сърцето ми е и винаги ще бъде в тази страна. И част от страната е винаги с мен – Мадокс“, каза Анджелина Джоли.

 
 

Ще пращаме пари през Facebook

| от chronicle.bg |

Компанията за трансфер на пари TransferWise ще пусне нова услуга, която позволява потребителите на Facebook да изпращат пари през Messenger.

Лондонският стартъп заяви, че програмата вече е готова и че тя ще позволи по-лесна комуникация с бизнеса, както и по-лесно пазаруване.

За сега услугата работи в САЩ, Великобритания, Канада, Австралия и Европа. Facebook има такава опция, но тя работи само в САЩ. TransferWise ще разшири тази възможност за цялото земно кълбо.

Социалната мрежа „отвори“ Messenger за външни програмисти, които да правят т. нар. чатботове (каквато е и въпросната услуга) с идеята да достигне до още повече хора по света. С напредъка на изкуствения интелект много фирми, включително и банки, се надяват скоро да подобрят обслужването на клиенти именно по този начин.

TransferWise е основана през 2011 година от двама приятели естонци Таавет Хинрикус и Кристо Каарман (Taavet Hinrikus и Kristo Käärmann), на които им писнало от високите такси, които искали банките, за финансови трансфери. Днес компанията е оценена на над 1 милиард долара и е подкрепена от няколко огромни инвеститори от Силиконовата долина.