Made in Japan

| от Йорн Томас |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Ако в света има нация, която да е наистина влюбена в новите технологии, то това без съмнение са японците. Традиции, иновации, роботика – трудно можем да си представим нещо много по-шарено и екзотично от Tokyo Motor Show.

Всъщност днес Tokyo Motor Show може би вече не изглежда чак толкова шокиращо, колкото преди. Преди десетина години всеки европейски посетител оставаше направо втрещен от безбройните ярки екрани, стотиците роботи и всевъзможните джаджи – посещението на това изложение тогава се равняваше на близка среща с научната фантастика. Никъде човек не можеше да види повече причудливи студии, никъде другаде развитието на роботиката не беше достигнала до такива измерения. Макар кризата от последните години да е оставила следа върху този автомобилен подиум, японците си остават един технократски народ с развинтена фантазия. Достатъчно е да им покажете акумулаторна батерия или електрически кабел и те вече имат нещо предвид. Това се отнася дори и за съвсем нормалните автомобили. Каквото и да означава всъщност понятието „съвсем нормален автомобил” в Империята на изгряващото слънце…

Да вземем например двуместната Ex-Machina Concept. Това е истински трансформър, който се смалява до размерите на миниатюрно място за паркиране. Е, неприятната подробност е, че водъчът първо трябва да напусне возилото. Може и да ви изглежда комично, но идеята има своите предимства в страна, където всеки квадратен сантиметър площ е ценен. Защото съществува един вечен проблем за японците, то това е вечният недостиг на жизнено пространство. Това важи както за Токио, така и за останалите части от страната. Япония е доста голяма страна, но значителна част от територията й е заета от стръмни планини, така че на голям процент от населението му се налага да търси начин да живее пълноценно на силно ограничените като площ долинни местности.

Малки и маневрени

Всичко това звучи като чудесна среда за разпространение на продукти като Ninebot. Всъщност той идва от Китай и поразително напомня за Segway. Но все пак нека не забравяме, че в Азия копирането се смята за вид комплимент. Особено забавен е вариантът без ръкохватки, който се управлява единствено с баланс на тялото (разрешено е за хора с тегло до 100 кг). Ако успеете да се задържите изправени на това малко чудо на техниката, то може да измине до 20 километра със скорост 10 км/ч. За варианта с едно колело дискретно ще запазим мълчание – само ще споменем, че следващият път се надяваме да се справим по-елегантно с управлението му. Едно е сигурно – тези изобретения не са за непохватни хора, които се страхуват да се потрошат след някой зрелищен пирует.

Затова нека по-добре се прехвърлим в Honda Uni-Cub. Видът на това странно возило напомня нещо средно между подвижен тостер и миниатюрна тоалетна. Изглежда странно, но с малко тренировки и с помощта единствено на баланс на теглото на тялото си човек може да се движи както напред, така и назад, а също и да се върти около оста си.

Бъбриви роботи

Daihatsu Noriori също обещава да улесни живота на своите притежатели. Видът му наподобява едновременно на кабинка на лифт и конструктор Lego. Огромните плъзгащи се врати и снижаващата се каросерия максимално улесняват качването. Японците традиционно се стремят към балансиран, сигурен живот. Там, където посетителите не биват приветливо посрещани от хора, тази функция бива прехвърлена на роботи. Които обаче за съжаление владеят единствено японски и поради тази причина комуникацията ни с Kirobo Mini на Toyota си остана едностранна. Но истината е, че ако да се създаде копие на човек беше малко по-постижимо, японците вероятно вече щяха да са го направили. Само че до създаването на пълноценен изкуствен интелект остава да се извърви още дълъг път. За наша радост…

Симулаторът на Pioneer има друга задача – да представя синергията между различни системи, които правят шофирането по-приятно. Студията е в състояние да снема данни за жизнените показатели на водача и да му помага да релаксира с помощта на подходящи аромати. Системата контактува директно с пешеходците с помощта на WiFi Direct и предупреждава водача в случай на опасност чрез индикации на лазерния Head-up дисплей и с помощта на особено чистия стереозвук на озвучителната уредба.

Nissan се доближават още повече до автономното шофиране с една студия на базата на Leaf, която обикаля сама около Tokyo Bay. С помощта на лазери, радари и стереокамера се осигурява 360-градусов обзор на пространството около автомобила, благодарение на което електрическият Nissan се придвижда напълно самостоятелно сред трафика, като се ускорява, спира и престроява сам – и дори вежливо подава мигач преди всяка маневра.

Автономно шофиране

През 2016 година се очакват изпитания за автономно шофиране в задръстване, през 2018 – по магистрала и по многолентови пътища, а през 2020 се очаква системата да бъде серийно вграждана и да осигурява автономно движение в градски условия. Прототипът се справя доста гладко със задачата си, както показа първото ни пробно пътуване на пасажерските места. Засега обаче инженерът на Nissan за всеки случай през цялото време държи ръцете си на волана. Същата технология за автономно шофиране е използвана и при Nissan IDS Concept с карбонова каросерия, оптимизирана аеродинамика и кокпит, който се променя в зависимост от стила на шофиране. IDS следи стила на шофиране на водача, за да може в автономен режим максимално да се доближава до неговите привички зад волана по отношение на ускорението, спирането и завиването. Иначе казано – изкуствен интелект, който трябва да пренесе връзката между човек и машина на качествено ново равнище. В изпитателния център Atsugi от Nissan по-късно ни демонстрираха, че освен с автомобилите си, могат да се похвалят и с още доста неща. Например с иновативни акумулаторни батерии и технологии за зареждане с електричество, които намират приложение както в автомобилостроенето, така и в домакинствата на японците. Mitsubishi и Honda също работят по подобни комбинирани системи. Последните дори вече разработват преносими акумулаторни батерии, които могат да се използват от електрическия скутер E-Cub, от малки автомобили, или вкъщи. Фактът, че с помощта на електричеството автомобилите могат да бъдат и наистина спортни, се демонстрира от Honda CRZ-E, който се цели в модели от ранга на Tesla.

Няма как да подминем и Toyota Kikai. Това сребристо возило с умопомрачителен дизайн е дълго 3,40 метра и демонстрира нагледно колко красива може да бъде изложената на показ механика. Радващо изключение в света на лишените от всякаква механика смартфони.

Анимация за младежта

Nissans Concept Teatro for Dayz със сигурност ще очарова младата публика. Задвижването е електрическо, а интериорът се състои основно от огромни прожекторни повърхности и сензорни екрани. В зависимост от предпочитанията ви, по седалките може да „расте” трева. Или пък да виждате мека кожа върху тях. Всичко е напълно виртуално, разбира се. Ако пък искате да прегледате новините или да се позабавлявате, този таблет на колела може да ви предложи практически всичко.

Очевидно стремежът към максимална свързаност и интерактивност няма да спре дотук. Така че вероятно и след още десет години отново ще ни бъде любопитно какво ще ни предложи Tokyo Motor Show.

В актуалния декемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

BMW X1, Mercedes GLA, Range Rover Evoque – Частично обновеният Evoque и напълно новото Х1 се изправят срещу GLA с неговата значително по-ниска каросерия. Нека видим какви изненади ще ни поднесе това сравнение на компактни SUV модели с двойно предаване и мощни дизелови двигатели.

Сравнение на компактни SUV модели – Новата Honda HR-V се изправя срещу Fiat 500X, Mazda CX-3, Opel Mokka и Renault Kadjar. Кой ще излезе като победител от това оспорвано сравнение?

Mercedes 300 SL – След като сме изпитали за последен път 300 SL в бр. 21 от 1955 г., отново е дошло време за един самостоятелен тест, смятаха хората от Mercedes. Да, разбира се, с най-голямо удоволствие!

Първи километри с новия представителен седан на Renault – Talisman.

BMW Серия 7 срещу Audi A8 и Mercedes S-класа – Новото издание на флагмана на BMW е амбицирано да се изкачи на върха на най-престижния клас в серийното автомобилостроене. Време е за първото сравнение с участието на версията 750i xDrive.

Как да шофираме наистина безопасно? – На събитие, организирано от Dacia България в румънския тестов център Academia Titi Aur, инструкторите от Safety Driving Academy показаха на представители на специализираните медии основни техники за това как човек да се справи с рисковите ситуации на пътя.

Зад волана на обновения VW Caddy и новия VW T6.

Infiniti Q30 – Зад волана на най-малкия модел на японския производител на премиум автомобили.

Ford Mustang 5.0 и Indian Chief Vintage – Появата на пъстроцветните есенни листа по асфалта е ясен знак за края на истинското лято. Идва време за циганското лято и за последните излети с развети от вятъра коси. В главните роли този път са Ford Mustang 5.0 Convertible и Indian Chief Vintage.

Volvo атакува Audi – Оптимизирана стратегия с ограничен брой технологични платформи, изчистен дизайн и електрификация на задвижването. Следвайки примера на Audi, във Volvo си поставят амбициозната цел за близо двойно увеличение на обема на продажбите до 2020 година. Възможно ли е това?

Tokyo Motor Show 2015 – Репортаж от едно от най-екзотичните автомобилни изложения на планетата.

 
 

Първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение

| от chronicle.bg, по БТА |

„Белгийският крал“ е първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение. Първата прожекция у нас за незряща публика е днес от 17.00 ч. в Дома на киното.

„Кино за незрящи“ е проект на „София филм фест“ /“Арт фест“, с перспектива да стане постоянна инициатива, за да могат хората с ограничено зрение да припознаят киното в своя живот. Тревожно е, че много малко от незрящите хора са влизали някога в киносалон. Това е на път да се промени – благодарение на усилията на организаторите все повече филми ще бъдат технически адаптирани.

През март, по време на 21-ия СФФ, за първи път бяха показани два филма, тематично свързани с живота на хора, които са загубили зрението си. Прожекциите бяха експериментални, като в реализирането им се включиха актьори, четящи на живо в залата диалога между героите, както и обяснителния текст между репликите, за да могат незрящите да си представят сцените и детайлите в тях възможно най-добре, припомнят инициаторите.

„Белгийският крал“ е първият филм в България, който е дублиран по специален начин, чрез което става достъпен за хора с нарушено зрение. Озвучаването на филма е осъществено в партньорство с „Доли медия студио“.

Филмът е пародия на документален роуд муви, в който един крал се събужда за реалния свят – в ролята е белгийският актьор Петер Ван ден Бегин. Сред актьорите са и Брюно Жорис, Титус де Воогт, Люси Дебе. Нина Николина влиза в ролята на българската фолклорна певица Ана, която спечелва сърцето на белгийския крал, а Валентин Ганев е заместник-шефът на турските тайни служби. Холандският режисьор Питер ван дер Хауен е в ролята на документалиста Дънкан Лойд, а сръбският актьор Горан Радакович е снайперист от Сараево и любител на птиците.

„Белгийският крал“ е заснет почти изцяло в България, в него участва истински български фолклорен ансамбъл с певици от най-известните български хорове – „Мистерията на българските гласове“, „Филип Кутев“, квартет „Славей“, както и двама ученици от Училището за деца с нарушено зрение „Луи Брайл“ в София. Именно ученици от това училище ще бъдат в Дома на киното днес, за да се срещнат с филма, събрал най-много зрители по време на 21-ия СФФ. Тяхното присъствие е осигурено с любезното съдействие на г-жа Мария Константинова, оперативен директор на „ИзиПей“ и председател на организация „Право на зрение“.
Билетите за незрящи са на преференциална цена от 5 лв., за всички останали – по 7 лв.

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.

 
 

Супер балон събира информация от близкия космос

| от |

НАСА пусна балон със свръхналягане с размерите на стадион от новозеландския Южен остров, за да събира информация от близкия космос.

Той ще пътешества 100 дни. Седем други опита за пускането на балона бяха осуетени от бури и циклони.
Летателният апарат е специално проектиран от НАСА, за да открива космически частици със свръхвисока енергия, навлизащи в атмосферата на Земята. Той ще обиколи планетата два или три пъти.

„Произходът на тези частици е голяма загадка, която ние искаме да разбулим. Дали те идват от големи черни дупки в центъра на галактиките? Дали са малки, бързо-движещи се звезди, или нещо друго?“, каза проф. Анджела Олинто от университета в Чикаго, която е главен изследовател по проекта.

Следенето на летателния апарат, изстрелян от Уанака, е само началото на дълго проучване, което включва на следващ етап и космическа мисия, подготвяна от НАСА.

Балонът ще събере данни от 34 километра над земната повърхност. Настоящият рекорд за продължителност на полет на балон със свръхналягане е 54 дни. През март миналата година НАСА осъществи изпитание на подобен летателен апарат, изстрелян от Уанака. Полетът му продължи 32 дни, 5 часа и 51 минути.

 
 

Кучетата „се заразяват“ от лошото настроение на собствениците си

| от chronicle.bg, по БТА |

Учени от университета по ветеринарна медицина във Виена установиха, че кучетата „се заразяват“ от емоционални звуци, които чуват от хора или свои събратя.

Емоционалното заразяване е основен компонент на съчувствието. То е характерно за различни животински видове – от примати до гризачи.

Учените са работили с 53 възрастни кучета от различни породи и собствениците им. Те са направили експеримента в две стаи – едната с високоговорител, скрит в дървена кутия. По него пускали различни аудиостимули. За позитивен човешки звук използвали смях, а за негативен – плач. За кучешки звуци използвали игрив лай и вой от изолация. Контролно ветеринарите пускали и неемоционални звуци – говор, дъжд, ромон на листа.

Сравнявайки позитивни и негативни звуци на кучета и хора, участвалите в експериментите животни са показали с поведението си силна реакция и негативно емоционално състояние, след като са чули негативните звуци. Те са реагирали най-остро с вцепеняване на нещастието на събратята си